Beperkingen van materieel naar Nederland

Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Beperkingen van materieel naar Nederland

Bericht door Nadleeh »

Her en der op het forum is het al vaak ter sprake gekomen. We willen wel treinen naar Nederland rijden maar er zijn allerhande beperkingen. Echter de exacte redenen blijven onduidelijk. Het lijkt mij interessant om eens te kijken wat nu de daadwerkelijke redenen zijn waarom een bepaald materieeltype niet naar Nederland zou kunnen mogen.

De Varkensneuzen en Breaks mogen naar Nederland en dat doen ze ook. De nieuwe zijn kennelijk zodanig veranderd dat zij opnieuw toegelaten moeten worden en dat een A-frontsein nu verplicht is. Van de Desiro is bekend dat deze vanwege de complexe micro-elektronica de 1500 V spanning niet goed slikt, zoals de Varkensneuzen en Breaks dat wel doen.

Dan de M6. Een veelgehoord argument is, is dat deze buiten profiel zou zijn. Van wat ikzelf wel eens heb gehoord zou het viaduct van de snelweg A58 vlakbij Roosendaal het probleem zijn. Nu heb ik eens de hoogtes van het M6 en de Nederlandse VIRM (wat onder datzelfde viaduct doorrijdt richting van/naar Vlissingen) vergeleken.

M6: 4,775 meter hoog; 2,830 meter breed
VIRM: 4,670 meter hoog; 3,020 meter breed
(Bron: Wikipedia)

De breedte zal het in ieder geval niet zijn, een VIRM is 19 centimeter breder dan een M6. Qua hoogte is de M6 wel ietsjes hoger, een verschil van maar liefst 10,5 centimeter. Maakt deze 10,5 cm nu echt het verschil uit dat er wel VIRM kan rijden en geen M6? Valt het dan binnen een risicomarge? Of is de doorrijhoogte van het spoor van/naar België net wat kleiner dan dat van/naar Vlissingen?

Een ander interessant punt vind ik de Duikbrillen. De oude Duikbril is meerdere malen gesignaleerd in Nederland en de nieuwe ook recent. Men zegt dat twee gekoppelde Duikbrillen Nederland niet in mogen vanwege het hoge stroomverbruik. Volgens Wikipedia slurpt een Duikbril 770 kW aan vermogen, een dubbel stel dus 1540 kW. Hoewel dit hoger ligt dan een los stel Varkensneus (1360 kW), is dit getal nog fors lager dan menig Nederlands materieel. Een dubbel stel SGM, het "equivalent" van de Duikbril in Nederland, verbruikt meer dan 2000 kW theoretisch. Nu ben ik geen elektrotechnicus maar vormt het teveel vermogen trekken echt het probleem? Kan er op het baanvak Roosendaal-Essen te weinig vermogen geleverd worden? Hoe zit het dan met de cargo's en de TRAXX'en van de Benelux?

Ik hoop dat er iemand hier goed duidelijkheid in kan geven :)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Beperkingen van materieel naar Nederland

Bericht door Steven »

Nog een verschil tussen virm en M6 is dat de M6 onderaan even breed is als in het midden. Een virm is onderaan smaller dan in het midden. Je zou dus de afmeting van die onderkant moeten kennen.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Beperkingen van materieel naar Nederland

Bericht door dentheo »

Voor de duikersbril heb ik altijd gehoord dat het vermogen NIET het probleem is, enkel de geschiedenis...

Vroeger is de duikersbril nooit met twee in Roosendaal geweest...dus geen grootvaderrechten op het Nederlandse net.
Want het is NIET bewezen dat een dubbele duikersbril GEEN storing veroorzaakt.

ps. de enige vermogensbeperking die ik ken was de serie 20, want die zou bij zijn vertrek terug heel Roosendaal plat gelegd hebben (verhaal alleen mondeling gehoord)
Laatst gewijzigd door dentheo op 29 okt 2017, 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Theo
Groeten vanop de Heide
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Beperkingen van materieel naar Nederland

Bericht door dentheo »

Voor de M6 versus de Virm. Het probleem "zou" inderdaad de hoogte zijn onder het snelwegviaduct...omdat het net voor dat viaduct een beek(de Molenbeek) "onder" het spoor gaat.

Het vrijprofiel zit daar dus "klem" tussen twee betonnen platen... spelen met ballastdiepte en bovenleidinghoogte daardoor beperkt.
Theo
Groeten vanop de Heide
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: Beperkingen van materieel naar Nederland

Bericht door Nadleeh »

Steven schreef: 29 okt 2017, 10:18 Nog een verschil tussen virm en M6 is dat de M6 onderaan even breed is als in het midden. Een virm is onderaan smaller dan in het midden. Je zou dus de afmeting van die onderkant moeten kennen.
Dat is inderdaad een belangrijk verschil. Kent iemand toevallig deze maten?
dentheo schreef: 29 okt 2017, 10:31 Voor de duikersbril heb ik altijd gehoord dat het vermogen NIET het probleem is, enkel de geschiedenis...

Vroeger is de duikersbril nooit met twee in Roosendaal geweest...dus geen grootvaderrechten op het Nederlandse net.
Want het is NIET bewezen dat een dubbele duikersbril GEEN storing veroorzaakt.

ps. de enige vermogensbeperking die ik ken was de serie 20, want die zou bij zijn vertrek terug heel Roosendaal plat gelegd hebben (verhaal alleen mondeling gehoord)
Duidelijk. Men heeft er dus simpelweg nooit onderzoek naar gedoe of een dubbele Duikbril kan of niet. Ik hoor namelijk wel eens het verhaal 'twee stellen Duikbril zouden de bovenleiding plattreden', maar dat is dus simpelweg een gerucht.
dentheo schreef: 29 okt 2017, 10:33 Voor de M6 versus de Virm. Het probleem "zou" inderdaad de hoogte zijn onder het snelwegviaduct...omdat het net voor dat viaduct een beek(de Molenbeek) "onder" het spoor gaat.

Het vrijprofiel zit daar dus "klem" tussen twee betonnen platen... spelen met ballastdiepte en bovenleidinghoogte daardoor beperkt.
Als ik op Google Earth kijk dan zie je inderdaad die beek onder het spoor doorlopen. Echter loopt deze onder zowel de lijn naar Antwerpen als de lijn naar Vlissingen door. Waarom is de doorrijhoogte dan voor M6 wel een probleem en voor het VIRM dan niet. Zit het hem dan echt in die 10 centimeter hoogteverschil? Of ligt het spoor naar Vlissingen net een tikkeltje lager?
Schermafbeelding 2017-10-29 om 13.57.52.png
Schermafbeelding 2017-10-29 om 13.57.52.png (548.11 KiB) 13391 keer bekeken
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Beperkingen van materieel naar Nederland

Bericht door dentheo »

Nadleeh schreef: 29 okt 2017, 14:01
dentheo schreef: 29 okt 2017, 10:33 Voor de M6 versus de Virm. Het probleem "zou" inderdaad de hoogte zijn onder het snelwegviaduct...omdat het net voor dat viaduct een beek(de Molenbeek) "onder" het spoor gaat.

Het vrijprofiel zit daar dus "klem" tussen twee betonnen platen... spelen met ballastdiepte en bovenleidinghoogte daardoor beperkt.
Als ik op Google Earth kijk dan zie je inderdaad die beek onder het spoor doorlopen. Echter loopt deze onder zowel de lijn naar Antwerpen als de lijn naar Vlissingen door. Waarom is de doorrijhoogte dan voor M6 wel een probleem en voor het VIRM dan niet. Zit het hem dan echt in die 10 centimeter hoogteverschil? Of ligt het spoor naar Vlissingen net een tikkeltje lager?

Schermafbeelding 2017-10-29 om 13.57.52.png
Groot gelijk, daar heb ik nooit aan gedacht.

Soms waren er "teveel "redenen om naar mijn gevoel juist te zijn.
--Hoogte perrons, ook nadat Roosendaal aangepast was op een weekend.
--Hoogte fietsdeur in fietsrijtuig M6.... is ook niet zo vreselijk handig bij 76cm.
--Maat M6 , zie hierboven. Breedte kan volgens mij moeilijk een probleem zijn, of het moet aan de perronkant zijn. Alhoewel varkensneus ook niet zo smal. Daarvoor heeft men de perronkant afgeslepen (jaren geleden) om binnen te komen langs overloopwissels midden in perron.

Het beste wat ik nu nog "geloof" is de treinleiding. Een lokomotief onder gelijkspanning geeft daarop de bovenleidingsspanning door.
De omvormers in de rijtuigen zijn gemaakt voor 3KV, waarschijnlijk wel met een tolerantie, dus misschien 2,7 tot 3,3KV. Maar niet voor 1,8KV. Daardoor zouden de omvormers uitschakelen en branden de lichten enkel op batterijen, bij een lange stilstand wordt het dan donkerder.... Geen idee of we hier aan een uur of langer moeten denken.
Theo
Groeten vanop de Heide
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Beperkingen van materieel naar Nederland

Bericht door rvdborgt »

Nadleeh schreef: 29 okt 2017, 14:01Als ik op Google Earth kijk dan zie je inderdaad die beek onder het spoor doorlopen. Echter loopt deze onder zowel de lijn naar Antwerpen als de lijn naar Vlissingen door. Waarom is de doorrijhoogte dan voor M6 wel een probleem en voor het VIRM dan niet. Zit het hem dan echt in die 10 centimeter hoogteverschil? Of ligt het spoor naar Vlissingen net een tikkeltje lager?
M6 is buiten profiel in Nederland omdat het hoger is dan het profiel (en dus ook hoger dan VIRM). Mogelijk past het wel, want M6 is niet heel veel te hoog, maar dat moet dan wel precies worden nagemeten en het zou me niet verbazen als er een probleem bij het genoemde viaduct zou zijn.

Groetjes,
Rian
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Beperkingen van materieel naar Nederland

Bericht door Bordensteker »

Die hoogtebeperking door het viaduct zou je denk ik eventueel nog wat kunnen verminderen door een stuk vast aangebracht spanningsrail in plaats van de altijd wat beweeglijker rijdraad die er nu onder het beton door gaat.
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Beperkingen van materieel naar Nederland

Bericht door ostbahnhof »

zou een reeks 27 met een trek duw stam M4 tot Roosendaal mogen?
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Beperkingen van materieel naar Nederland

Bericht door rvdborgt »

ostbahnhof schreef: 15 nov 2017, 20:22zou een reeks 27 met een trek duw stam M4 tot Roosendaal mogen?
M4 heeft geen toelating voor Nederland. Die kun je natuurlijk aanvragen maar anderzijds wil je daarmee eigenlijk geen stoptrein rijden.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Beperkingen van materieel naar Nederland

Bericht door Steven »

Bijkomend zijn M4 rijtuigen niet geschikt om te voeden met 1500V. Dus vergeet het al maar om trek duw te rijden.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Beperkingen van materieel naar Nederland

Bericht door jan_olieslagers »

anderzijds wil je daarmee eigenlijk geen stoptrein rijden
M4 worden volop (of misschien zelfs "voornamelijk"?) ingezet in P-treinen, als ze daarvoor goed genoeg zijn zullen ze ook wel stoptreindienst aankunnen zeker?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Beperkingen van materieel naar Nederland

Bericht door Steve »

jan_olieslagers schreef: 17 nov 2017, 17:42
anderzijds wil je daarmee eigenlijk geen stoptrein rijden
M4 worden volop (of misschien zelfs "voornamelijk"?) ingezet in P-treinen, als ze daarvoor goed genoeg zijn zullen ze ook wel stoptreindienst aankunnen zeker?
Absoluut "voornamelijk", de IC's Brussel - Namen - Luik en Binche - Turnhout zijn de enige waar M4 nog in relatief groten getale voorkomen (ook nog een paar andere maar dan vooral als incidentele heen-en-terugrit). Al de rest zijn P-treinen, al dan niet omgedoopt tot S omdat ze toevallig op een van die routes rijden.
Jérôme
Berichten: 108
Lid geworden op: 01 sep 2008, 11:01
Contacteer:

Re: Beperkingen van materieel naar Nederland

Bericht door Jérôme »

rvdborgt schreef: 16 nov 2017, 22:11
ostbahnhof schreef: 15 nov 2017, 20:22zou een reeks 27 met een trek duw stam M4 tot Roosendaal mogen?
M4 heeft geen toelating voor Nederland. Die kun je natuurlijk aanvragen maar anderzijds wil je daarmee eigenlijk geen stoptrein rijden.
Bovendien gaan deze rijtuigen binnenkort buiten dienst. Of heb ik het verkeerd begrepen?
Meer weten over museummaterieel?
https://materielhistorique.fr.gd
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Beperkingen van materieel naar Nederland

Bericht door Steve »

Binnenkort is een groot woord, het is duidelijk dat ze de grootste slachtoffers zullen zijn als de M7-rijtuigen massaal actief zijn maar dat zal nog wel een paar jaar duren.
Plaats reactie