Britse tegenhanger Desiro

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Britse tegenhanger Desiro

Bericht door Steven »

Het is de klant die kiest, niet de fabrikant. Net daarom dat de Duitse, Belgische en Oostenrijkse desiros niet dezelfde stoelen hebben.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Britse tegenhanger Desiro

Bericht door Shrek »

Denutro12 schreef: 21 mar 2018, 15:54 Siemens deugt niet, zij verkiezen steeds harde smalle stoelen. Geef mij maar Bombardier/Alstom met bredere zachtere zetels.
De vernieuwde MS80 en MS75 hebben ook harde stoelen, daar komt Siemens niet bij kijken.
Als je aan Siemens zachte stoelen vraagt zullen ze die ook leveren.
Alleen zullen er weinigen dat nog doen omdat gebleken is dat te zachte zetels (zoals in de oude I6) heel slecht zijn voor je rug.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Britse tegenhanger Desiro

Bericht door AlexNL »

En daarbij worden er ook steeds meer eisen gesteld aan brandveiligheid, vandalismebestendigheid, onderhoud, gewicht en kostprijs.

Brandveiligheid: de afgelopen decennia zijn er meerdere branden geweest waarbij synthetische materialen de boel hebben verergerd, doordat er giftige dampen vrijkwamen bijvoorbeeld. Er zijn sindsdien regels gekomen over brandbestendigheid van materaieln die in publieke ruimtes gebruikt worden.

Vandalismebestendigheid: helaas zijn er nog altijd simpele zielen die lol halen uit het beschadigen van andermans eigendommen. Denk aan het stuksnijden van stoelbekleding. Bij stuggere materialen gaat dat moeilijker.

Onderhoud: het moet makkelijk zijn om de stoelen schoon te maken, en om beschadigde onderdelen te vervangen.

Gewicht: een zeer comfortabele verstelbare stoel weegt een stuk meer dan een licht klapstoeltje. Nou is dat voor een stoel in je woonkamer niet zo erg, maar 600+ stoelen in een trein maken het geheel weer zwaarder waardoor de belasting van de sporen toeneemt, en wat dus weer meer onderhoud oplevert. In het geval van Thameslink (waar 24 treinen per uur door het centrale tracé moeten) zou hierdoor vaker onderhoud gepleegd moeten worden op deze essentiële route.

Kostprijs: betere stoelen zijn duurder, heel veel betere stoelen kosten dus ook heel veel meer.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Britse tegenhanger Desiro

Bericht door groentje »

Toch moeten we opletten dat een trein comfortabeler blijft dan een bus. Er moet een evenwicht zijn tussen de voorwaarden die jij opnoemde, en de aantrekkelijkheid van de trein als vervoersmiddel, met azijn lok je geen vliegen. En dat evenwicht vind ik heel wat beter geslaagd bij pakweg ÖBB dan bij onze NMBS, waar kostprijs en capaciteit zowat de enige criteria lijken. Terwijl een beetje meer sfeer niet eens zoveel moet kosten...
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Britse tegenhanger Desiro

Bericht door jan_olieslagers »

Terwijl een beetje meer sfeer niet eens zoveel moet kosten...
Inderdaad. Een stel gordijntjes bv., in de duikbrillen, slechts twee stellen hebben die gekregen, en zeker op koude dagen voelt dat toch echt heel wat "huiselijker" aan, voor een pendelrit van pakweg een half uur. Waarom de rest van het park niet?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Britse tegenhanger Desiro

Bericht door AlexNL »

Dat ben ik met je eens, de trein moet z'n meerwaarde bewijzen ten opzichte van andere vervoersmodi zoals de bus maar ook vooral de auto.

Als je een goede stoel hebt, een tafeltje, stopcontact, enzovoorts kun je je reistijd nuttig gebruiken. Zelfs als het OV deur-tot-deur "even snel is" (of zelfs iets langzamer) biedt het OV meerwaarde omdat je tijdens (een deel van) de rit iets nuttigs kunt doen.

Als je elke dag opgepropt zit op harde planken ga je eerder kijken naar diezelfde rit per auto.
Denutro12

Re: Britse tegenhanger Desiro

Bericht door Denutro12 »

De zetels van een ICE zitten veel harder dan een TGV, om maar een voorbeeld op te noemen. Raad eens waar ik het liefst in zit?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Britse tegenhanger Desiro

Bericht door Steven »

Maar een tgv geeft dan weer een kleinere beenruimte, ik laat u raden waar ik dan naar kijk. Liever iets harder van stoel dan te krappe beenruimte.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Britse tegenhanger Desiro

Bericht door groentje »

Geef mij ook maar een ICE. Maandag nog in een TGV van Straatsburg naar Rijsel gezeten, ik was werkelijk blij dat ik kon uitstappen. Zetels te laag, geen beenruimte, en zeer krappe bagageruimte. In een ICE zit ik goed genoeg om tot in Wenen te reizen, als het moet.
Denutro12

Re: Britse tegenhanger Desiro

Bericht door Denutro12 »

De stoelen zijn op maat gemaakt van een gemiddelde persoon in lengte, en deze zitten mij perfect gegoten. De ICE is qua afwerking en design beduidend de mindere; de charme van de trein komt er niet tot uiting met het gefabriceerd kille witte licht.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Britse tegenhanger Desiro

Bericht door Steven »

Daar heb ik een totaal andere mening over :wink:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Britse tegenhanger Desiro

Bericht door Shrek »

Ik vind dat hier toch allemaal sterk overroepen hoor. Ik heb vandaag de zetels van een Thalys en een Desiro (beide 2e klasse) eens vergeleken en daar zit echt niet zoveel verschil op in hardheid hoor.
De Desiro ontbreekt tafeltjes, binnendeuren, vuilbakjes, beenruimte en nog wel enkele dingen. Maar de stoelen zelf vallen goed mee.

Verstuurd vanaf mijn SM-J320F met Tapatalk

Denutro12

Re: Britse tegenhanger Desiro

Bericht door Denutro12 »

Shrek schreef: 22 mar 2018, 23:01 Ik vind dat hier toch allemaal sterk overroepen hoor. Ik heb vandaag de zetels van een Thalys en een Desiro (beide 2e klasse) eens vergeleken en daar zit echt niet zoveel verschil op in hardheid hoor.
De Desiro ontbreekt tafeltjes, binnendeuren, vuilbakjes, beenruimte en nog wel enkele dingen. Maar de stoelen zelf vallen goed mee.

Verstuurd vanaf mijn SM-J320F met Tapatalk
Schrek, dit gaat mijn petje te boven. Zeg jij hier nu dat je weinig tot geen verschil ziet in zitcomfort tussen een Desiro en Thalys? Vind je de stoelen ok? Ho maar, er is zéér veel verschil tussen een Thalys-zetel en die van een Desiro, zoals er ook veel verschil is in zitcomfort/ergonomie in vergelijking met een AM96 of een bank van een break!
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Britse tegenhanger Desiro

Bericht door groentje »

Over smaak valt weinig te twisten, maar voor mij wint de rustige inrichting van de ICE het ook van het kleurenboek bij TGV. Los van kleur heeft SNCF (ondertussen aan stijl nummer zoveel) teveel naar design gekeken, en te weinig naar comfort.
Ik wil gerust erkennen dat de ICE ook niet perfect is, maar volg je niet in je ophemeling van de TGV. Die moet het duidelijk afleggen qua comfort.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Britse tegenhanger Desiro

Bericht door AlexNL »

Qua comfort scoort de IC3 van DSB voor mij erg hoog. Afgelopen december ben ik met zo'n trein van Kopenhagen naar Hamburg gereisd (per ferry) en dat beviel uitstekend.

Comfortabele stoelen, rustig interieur, goede rit, een stopcontact (voor m'n telefoon) en een fatsoenlijke tafel. Ik ben fan. :D
Plaats reactie