Thalys uit 94XX-serie op verbinding BRU-ANTW-ADAM

i11
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 nov 2006, 02:10

Thalys uit 94XX-serie op verbinding BRU-ANTW-ADAM

Bericht door i11 »

Ik was afgelopen vrijdag in Antwerpen Centraal en was verbaasd dat op de schermen een Thalys met een treinnummer uit de 94XX-serie was aangekondigd. Normaal zijn de treinnummers uit de 94XX-serie verbonden aan de treinen Paris-Brussel-Liège-Aachen-Köln vice versa, dus een 94XX is ongewoon in Antwerpen.

Omdat ik haast had heb ik niet meer onthouden welke de laastste cijfers waren.

Zonet kijk ik in de realtime dienstregeling op Thalys.be en zie zowaar opnieuw een 94XX op de verbinding Brussel-Antwerpen-Amsterdam ingepland staan. Dit keer de 9469 die samen rijdt met de 9369 van Brussel richting Amsterdam.

Weet er iemand wat er aan de hand is met de treinnummers bij Thalys?

Omdat ik gelet op mijn woonplaats meestal met Thalysen uit de 94XX-serie rij, moet ik zowaar nog gaan opletten dat ik niet in Amsterdam terecht kom in plaats van Liège of Aachen. :wink:

AfbeeldingTHA9469 by lieven7, on Flickr
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Thalys uit 94XX-serie op verbinding BRU-ANTW-ADAM

Bericht door Steven »

Als er een dubbele Thalys voorzien is zal het tweede stel onder een 94xx rijden. Doch voor de machinist is er maar 1 nr en dat is het nr dat het voorste stel heeft.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Thalys uit 94XX-serie op verbinding BRU-ANTW-ADAM

Bericht door Asterix »

Is nochtans verwarrend. Meerwaarde?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Thalys uit 94XX-serie op verbinding BRU-ANTW-ADAM

Bericht door Steven »

Elk treinstel heeft zijn eigen treinnummer met eigen rijtuignummers. Dit is waarschijnlijk het beste voor het reservatiesysteem.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Thalys uit 94XX-serie op verbinding BRU-ANTW-ADAM

Bericht door groentje »

Thalys wordt regelmatig ge- en ontkoppeld in Brussel, bij vertraging wordt het deel uit Brussel dan vaak onder het andere nummer al verstuurd op het voorziene uur. De analogie zou zijn wanneer de Poperinge/Lille-Flandres al vanuit Antwerpen de twee treinnummers had voor de reizigers, en bij koppelproblemen elk afzonderlijk rijden zonder een nieuw nummer te moeten aanvragen dat geen uitstaand heeft met het bestaande treinnummer.
i11
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 nov 2006, 02:10

Re: Thalys uit 94XX-serie op verbinding BRU-ANTW-ADAM

Bericht door i11 »

Steven schreef: 10 apr 2018, 22:50 Als er een dubbele Thalys voorzien is zal het tweede stel onder een 94xx rijden. Doch voor de machinist is er maar 1 nr en dat is het nr dat het voorste stel heeft.
OK, ik begrijp dat je misschien een ander nummer wilt hebben indien de treinstellen pas vanaf BRU gekoppeld rijden.
Maar waarom gebruiken ze dan een nummer uit de 94XX-serie?
In Frankrijk koppelen ze eveneens, maar behouden de treinstellen hun treinnummer uit de serie van de dienst die ze uitvoeren.
Voorbeeld: Een TGV BRU-Frankrijk heeft een nummer uit de 98XX-serie. Regelmatig wordt een dergelijke trein gekoppeld in Lille Europe met een TGV uit de relatie Lille-Zuid-Frankrijk die rijden met de nummers uit de 51XX-serie. Op de infoschermen worden die treinen elk apart weergegeven. Ik vind dat Franse systeem iets logischer dan het Thalys systeem waarbij een bepaalde 94XX een rit naar Amsterdam uitvoert in plaats van Köln.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Thalys uit 94XX-serie op verbinding BRU-ANTW-ADAM

Bericht door Steven »

Een algemeen principe is blijft dat de logica stopt daar waar de spoorwegen beginnen. Dat gaat zelfs over grenzen heen die uitdrukking.
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Thalys uit 94XX-serie op verbinding BRU-ANTW-ADAM

Bericht door Tijgernoot »

Nu ben ik wel benieuwd wat de rijtuignummering is van deze 9469? In theorie hanteert Thalys daar ook een logica.

1 t/m 8 is Parijs - Brussel
11 t/m 18 is Parijs - Amsterdam
21 t/m 28 is Parijs - Dortmund
31 t/m 38 is Lille - Amsterdam
i11
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 nov 2006, 02:10

Re: Thalys uit 94XX-serie op verbinding BRU-ANTW-ADAM

Bericht door i11 »

Tijgernoot schreef: 11 apr 2018, 18:33 Nu ben ik wel benieuwd wat de rijtuignummering is van deze 9469? In theorie hanteert Thalys daar ook een logica.

1 t/m 8 is Parijs - Brussel
11 t/m 18 is Parijs - Amsterdam
21 t/m 28 is Parijs - Dortmund
31 t/m 38 is Lille - Amsterdam
Jouw vraag heeft ertoe geleid dat het mysterie van de 9469 op de verbinding Paris-Brussel-Amsterdam is opgelost. :)

Ik heb zonet eens geprobeerd een ticket voor deze trein te kopen, want voordat je moet afrekenen wordt het wagennummer en zitplaats al meegedeeld.

Wat blijkt, zowel 9369 als 9469 hebben wagennummers 1 t/m 8. Zelfde wagennummers bij gekoppelde stellen kan dus alleen als je het treinnummer wijzigt.
Blijkbaar wenst Thalys niet een stel aan te koppelen waarbij dit aangekoppelde stel wel hetzelfde treinnummer heeft, maar hogere wagennummers (dus iets van 11 t/m 18 of 21 t/m 28 of zelfs 41 t/m 48), wat in Frankrijk op binnenlandse ritten gebruikelijk is bij gekoppelde TGV's op bijvoorbeeld Paris-Marseille.

Deze Thalys-methode heeft mijns inziens wel een groot nadeel en dat is dat reizigers bij het instappen goed op het treinnummer moeten letten (dat trouwens veel kleiner is aangeduid dan het wagennummer). Aangezien er telkens twee wagens nummer 1 t/m 8 in de treinsamenstelling zitten, verwacht ik dat het boordpersoneel vaak zal moeten zeggen: "sorry u zit wel in wagen 3 maar wel van het andere treinstel".

In geval de TGV methode wordt gehanteerd zal een reiziger niet abuisievelijk in de verkeerde wagen kunnen stappen van de trein die langs het perron rijdt.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Thalys uit 94XX-serie op verbinding BRU-ANTW-ADAM

Bericht door Shrek »

Als de dubbele stellen op Brussel-Amsterdam meer nodig gaan zijn zal dit probleem zich dus vaker gaan voordoen.
Op zich goed natuurlijk dat er meer reizigers zijn, maar de nummering moeten ze dan misschien toch herbekijken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Thalys uit 94XX-serie op verbinding BRU-ANTW-ADAM

Bericht door Steven »

Ik vrees dat Thalys het moet doen met de nummers die ze gekregen hebben. Ze hebben al 93xx, 94xx, 96xx en 99xx
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Thalys uit 94XX-serie op verbinding BRU-ANTW-ADAM

Bericht door Shrek »

Steven schreef: 11 apr 2018, 22:45 Ik vrees dat Thalys het moet doen met de nummers die ze gekregen hebben. Ze hebben al 93xx, 94xx, 96xx en 99xx
Maar met de rijtuignummers kunnen ze wel nog spelen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Thalys uit 94XX-serie op verbinding BRU-ANTW-ADAM

Bericht door Steven »

Dat wel maar of dat echt nodig is. De meeste treinfanaten kennen iets van treinnummers. De doorsnee reiziger heeft er geen flauw benul van. Dagelijkse kost in Brussel zuid. Mensen kijken even op het scherm en stappen maar op zonder naar de displays op de trein zelf te kijken. Er zijn er zelfs genoeg die niet eens doorhebben dat er een dubbele Thalys of tgv aan perron staat met alle gevolgen van dien.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Thalys uit 94XX-serie op verbinding BRU-ANTW-ADAM

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef: 11 apr 2018, 23:59Dat wel maar of dat echt nodig is. De meeste treinfanaten kennen iets van treinnummers. De doorsnee reiziger heeft er geen flauw benul van. Dagelijkse kost in Brussel zuid. Mensen kijken even op het scherm en stappen maar op zonder naar de displays op de trein zelf te kijken. Er zijn er zelfs genoeg die niet eens doorhebben dat er een dubbele Thalys of tgv aan perron staat met alle gevolgen van dien.
Naar rijtuignummers kijken veel mensen toch wel. Vandaar dat het belangrijk is om binnen 1 trein geen dubbele rijtuignummers te hebben. Ik zou dat ook niet verwachten.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Thalys uit 94XX-serie op verbinding BRU-ANTW-ADAM

Bericht door Steven »

Dubbele rijtuignummers zal je niet merken. Het gaat hem hier vooral over het treinnummer.
Plaats reactie