YouTube: "Zo ontstaat vertraging" door Nederlandse treinbestuurder

Plaats reactie
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

YouTube: "Zo ontstaat vertraging" door Nederlandse treinbestuurder

Bericht door Glodenox »

Afgelopen weekend heb ik op YouTube een Nederlandse treinbestuurder gevonden die filmpjes online zet over de ritten die hij rijdt (Train Driver's POV Dutch Railways). Voornamelijk de reeks over hoe vertragingen ontstaan vind ik een zeer interessante en zou ik willen aanraden. Je kan best even in de omschrijving kijken vanaf welk punt in de video het incident begint, behalve als je interesse hebt in de hele rit. Het leuke is ook om te zien hoe de communicatie met de seinhuizen en treinbegeleiders plaatsvindt. Ik heb het licht vermoeden dat dit een stuk vlotter werkt dan wat er in België gedaan wordt :lol:
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:03

Re: YouTube: "Zo ontstaat vertraging" door Nederlandse treinbestuurder

Bericht door Lynx »

Bij deze filmpjes wil ik wel graag de opmerking plaatsen dat er een flink aantal regels worden overtreden in de filmpjes. Niet alleen qua communicatie, maar ook qua veiligheid.
Leuk dus om te kijken, maar (hopelijk) geen voorbeeld van hoe het gaat/zou moeten gaan op het Nederlandse spoor.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: YouTube: "Zo ontstaat vertraging" door Nederlandse treinbestuurder

Bericht door dentheo »

Begrijp ik het goed dat die man zijn overtredingen al een tijd lang zelf documenteert ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:03

Re: YouTube: "Zo ontstaat vertraging" door Nederlandse treinbestuurder

Bericht door Lynx »

Dat klopt inderdaad. Daar is hij dan ook op aangesproken.
NS ziet echter uiteraard wel de populariteit van dit soort video's, dus is momenteel (ook samen met deze betreffende collega) aan het kijken of er op officiële wijze dit soort filmpjes geproduceerd kunnen worden, waarbij uiteraard de regels niet overtreden worden.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: YouTube: "Zo ontstaat vertraging" door Nederlandse treinbestuurder

Bericht door Glodenox »

Ach zo... Dat is niet echt handig van hem dan :o Ik had niet meteen zaken opgemerkt die een veiligheidsprobleem zouden kunnen opleveren, maar ik ben dan ook geen treinbestuurder.
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:03

Re: YouTube: "Zo ontstaat vertraging" door Nederlandse treinbestuurder

Bericht door Lynx »

Voorbeeldje direct in het eerste filmpje uit die link wat ik toevallig net zag:
Na het splitsen wordt de machinist tijdens het nemen van de remproef gestoord door reizigers die op de deur kloppen. Hij loopt naar beneden, maar op dat moment staat de trein volledig ongeremd. De trein kan dus zo gaan rollen. Hij merkt het pas na zijn omroep rond 38:15 op en hij heeft het geluk gehad dat Deventer behoorlijk vlak is. Er zijn genoeg plekken waar hij door een rood sein had kunnen rollen of zelfs tegen een andere trein aan had kunnen zitten.
Nu zou normaal na een tijdje de ATB in moeten grijpen, dus in dit geval was hij hooguit tegen het treinstel dat net ontkoppeld was gerold, maar stel dat het net gebeurd als er iemand in probeert te stappen die slecht ter been is, het evenwicht verliest en tussen de trein en het perron terecht komt?
Plaats reactie