Slechte service DB

HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Slechte service DB

Bericht door HLE18 »

Is DB aan het besparen op onderhoud van de ICE?
Ik heb de indruk dat er wel altijd iets scheelt met die stellen. Het personeel is ook al niet echt vriendelijk vergelijking met andere maatschappijen soms echt onbeleefd.

In juli naar Wenen gereden:
ICE Brussel-Frankfurt maakte abnormaal veel kabaal precies iets mis met een bogie/wiel en wifi viel uit bij de grensovergang.
ICE Frankfurt-Wenen airco defect in 1e klas waardoor verschillende mensen uren moesten rechtstaan in een ander rijtuig.
ICE Wenen-Frankfurt in ons 1e klasse rijtuig de airco defect...
ICE Frankfurt-Brussel vertraging wegens problemen bij de vorige rit.

Augustus Brussel-Wenen-Warschau was een totale ramp om 8u23 in Brussel vertrokken en van miserie maar naar Berlijn gereden aankomst rond 20u.
-ICE Brussel-Frankfurt snelheid beperkt tot 100km/h door een technisch defect afgeschaft in Keulen. Stopcontacten werkten ook al niet...
-Andere ICE Keulen-Frankfurt kon wegens een technisch defect ook niet verder rijden.
-2u later de volgende ICE naar Frankfurt kon niet vertrekken omdat hij overvol was :roll: uiteindelijk toch vertrokken en dan moest iedereen bestemming Frankfurt onderweg bij een extra stop uitstappen op een andere ICE omdat hij te vol was...
-Laatste ICE naar Wenen gemist maar deze was toch ook afgeschaft.
-Mijn nachttrein naar Warschau van 120€ gemist :roll: .

Deze week H/T naar Berlijn:
-Brussel-Keulen binnenverlichting werkte niet.
-Keulen-Berlijn kwam het station binnen met de verkeerde rijtuignummering dus ook weer chaos...
-Berlijn-Keulen in ons 1e klasse rijtuig airco defect, in het rijtuig blijven was verboden en werden op nogal onvriendelijke manier buiten gesmeten.
-Keulen-Brussel ook weer de airco defect in verschillende rijtuigen, dus dan maar in de bar gaan staan waar het iets frisser was. In Luik was er plaats vrijgekomen om te zitten en ik dacht nu zal toch niemand nog eten bestellen dus ik zet mij nog even. Maar dat was niet naar de zin van het personeel en werd op een niet zo vriendelijke manier onmiddellijk buiten gesmeten.

Een collega nam in Keulen een foto van onze ICE maar kreeg een uitbrander van de TBG dat dit tegen niet mocht en moest de foto onmiddellijk verwijderen. Voor zijn kinderen wou hij in het restaurant zo een speelgoed ICEtje kopen direct de reactie: "DAT GAAT NIET IS ALLEEN VOOR KINDEREN!!".
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Slechte service DB

Bericht door jan_olieslagers »

Met alle begrip en respect voor uw frustratie, maar wat is het verband tussen het onderhoud van de treinen en de vriendelijkheid van het personeel?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Slechte service DB

Bericht door groentje »

Hij plaatste ook wat voorbeelden van weinig hoffelijk gedrag. Hij klaagt over beiden. Bij mij viel het allemaal mee qua hoffelijkheid, maar het regelmatig uitvallen kan ik alleen maar bevestigen.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Slechte service DB

Bericht door kika »

HLE18 schreef: 21 sep 2018, 21:08 Is DB aan het besparen op onderhoud van de ICE?
Ik heb de indruk dat er wel altijd iets scheelt met die stellen. Het personeel is ook al niet echt vriendelijk vergelijking met andere maatschappijen soms echt onbeleefd.
Het is wisselend. Mijn ervaring met m'n laatste ~7000 DB kilometers dit jaar bestrijkt het hele spectrum van hoffelijk en afstandelijk of toegankelijk vriendelijk met kinderen en meedenkend tot inderdaad 'nee je had geen vertraging ook al ben je anderhalf uur later thuisgekomen, had je maar die trein moeten nemen met een uur vertraging die er nog niet was toen je vertrok,' of 'hotel? trein? wat doe je hier eigenlijk?' Of gisteren: "Natuurlijk hebben we de vervangende busdienst niet aangekondigd, we hadden veel te weinig bussen, die zaten zo wel vol zonder dat om te roepen"
HLE18 schreef: 21 sep 2018, 21:08In juli naar Wenen gereden:
"wifi viel uit bij de grensovergang"
zeg maar: wifi viel uit. Het is al veel beter, maar als mensen praten over slechte internetverbindingen zo'n beetje om het even waar op deze aardkloot wordt er wel eens spottend gezegd: "maar het was niet zo erg als in Duitsland."

"airco defect […] waardoor verschillende mensen uren moesten rechtstaan in een ander rijtuig. … ICE Wenen-Frankfurt in ons 1e klasse rijtuig de airco defect..." regelmaat van de klok, officieel en gevoelsmatig is het al veel beter dan enkele jaren geleden, maar het komt helaas nog regelmatig voor. Eerlijkheidshalve mag je er ook bij zeggen dat dit niet uniek is voor DB Fernverkehr, een Berlijnse S-bahn die in de zomer warmte blaast, een ijs- en ijskoud stel in februari in de Vogezen of een kapotte a/c in een Belgische Desiro: het komt overal voor.

[…]

Rijtuignummering door elkaar of andere volgorde is vervelend, maar 100x liever dat dan een uitgevallen trein. De voorbeelden van problemen met de vorige rit, zijn ook niet uniek voor DB; helaas. Het verhaal met die kindetreintjes is echt een triestige bedoening, ik heb de indruk dat de helft van het personeel het allemaal teveel vind en het niet aankan, en de andere helft wordt het wel erg lastig gemaakt: kreeg zo eens een kassaticket van 0 euro voor dat speelgoedje, én ja er moet een stukje van zo'n kinderkaartje gescheurd worden (o wee als het kind dat zelf al deed) en dan moet alles netjes worden ingevoerd. Het begon ooit leuk als een kleine geste richting kinderen, maar er is ergens een grote bundel Protocol und Management er bovenop gevallen. Ook zitten in barrijtuig zonder te drinken mogen ze niet meer toestaan, medewerkers krijgen op hun kop wanneer ze dat wel toelaten. Zoals je zelf aangeeft is dat zeker tussen Luik-Brussel gewoon onzin.

Wanneer reed je eigenlijk? Ik ben niet meer zo flexibel wanneer ik kan reizen, maar op bepaalde momenten zijn er nog treinen te vinden waar je zeeën van ruimte hebt, waar er gewacht wordt bij haltes omdat er voor tijd werd gereden,… dat zijn geen treinen op vrijdag :mrgreen:

Qua 'wat kan er allemaal misgaan' kwam ik laatst wel een erg merkwaardige tegen: stralende dag, defecte ruitenwisser. Konden niet verder rijden. De treinbestuurder zag blijkbaar onvoldoende door de lage zonnestand en de grote hoeveelheid insecten op het raam :lol:
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Slechte service DB

Bericht door HLE18 »

Dat er zoveel defecten zijn kan toch maar alleen dat ze zo'n stel verschillende weken met het probleem laten rondrijden i.p.v. het onmiddellijk te herstellen. Ik kan mij voorstellen dat het personeel uiteindelijk ook ambetant wordt omdat ze heel de tijd met gefrustreerde reizigers moeten omgaan.

Op Innotrans was er een standje van DB waar ze allerlei projecten voorstelden zoals telemetrie / voorspellen van defecten,... Zag er allemaal veelbelovend uit tot je dan echt op de trein komt dan weet je dat het allemaal zever is.

Ervaring in Polen: vriendelijk personeel, airco in 1e klasse kan je zelf digitaal regelen in het restaurant geen probleem om nog even te blijven zitten.

In Rusland hetzelfde: foto's nemen geen probleem, een plastieken Sapsan gekocht als souvenir, snelle check-in ondanks dat je 2x door een X-ray moet, geen defecte airco's en de hele weg supersnel wifi waarmee je perfect naar Netflix kan kijken, stipt tot op de minuut, duidelijk verstaanbare aankondigingen in Russisch EN Engels.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Slechte service DB

Bericht door rdv »

Ik wil binnen een uurtje de ICE van 8:23 naar Koln nemen, maar die is afgeschaft. Mag ik de THA van 7:55 nemen met hetzelfde ticket?

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk

HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Slechte service DB

Bericht door HLE18 »

En kon je de Thalys nemen?
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Slechte service DB

Bericht door rvdborgt »

rdv schreef: 23 jan 2019, 07:23 Ik wil binnen een uurtje de ICE van 8:23 naar Koln nemen, maar die is afgeschaft. Mag ik de THA van 7:55 nemen met hetzelfde ticket?
Daarvoor ga je het beste op het station naar de internationale infobalie. Het komt voor dat je word toegelaten, alhoewel Brussel-Zuid eerder berucht is wegens de iets te vaak voorkomende TUP-mentaliteit. Als DB het van tevoren weet, dan word je naar de eerstvolgende IC naar Verviers gestuurd, waar dan een bus naar Aken rijdt.

Groetjes,
Rian
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Slechte service DB

Bericht door rdv »

HLE18 schreef: 23 jan 2019, 18:23 En kon je de Thalys nemen?
Ik heb geen moeite gedaan om het te gaan vragen, de P uit Gent had te veel vertraging om nog de THA te halen, dus ben ik overgestapt op de IC naar Eupen. Gelukkig maar, want ook de THA had +50. Met de IC + L dus sneller in Aken dan met de THA.
rvdborgt schreef: 23 jan 2019, 19:43
rdv schreef: 23 jan 2019, 07:23 Ik wil binnen een uurtje de ICE van 8:23 naar Koln nemen, maar die is afgeschaft. Mag ik de THA van 7:55 nemen met hetzelfde ticket?
Daarvoor ga je het beste op het station naar de internationale infobalie. Het komt voor dat je word toegelaten, alhoewel Brussel-Zuid eerder berucht is wegens de iets te vaak voorkomende TUP-mentaliteit. Als DB het van tevoren weet, dan word je naar de eerstvolgende IC naar Verviers gestuurd, waar dan een bus naar Aken rijdt.

Groetjes,
Rian
Hoewel de trein al sinds gisterenavond vast stond in Aken (hij stond er om 10u deze ochtend nog), kreeg ik maar bij het vertrek van mijn verbinding een melding dat de ICE afgeschaft was, met daarbij een link naar de planner. De planner gaf aan de volgende ICE te nemen, geen enkele melding van een bus in Verviers.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Slechte service DB

Bericht door rvdborgt »

rdv schreef: 23 jan 2019, 21:11
rvdborgt schreef: 23 jan 2019, 19:43
rdv schreef: 23 jan 2019, 07:23 Ik wil binnen een uurtje de ICE van 8:23 naar Koln nemen, maar die is afgeschaft. Mag ik de THA van 7:55 nemen met hetzelfde ticket?
Daarvoor ga je het beste op het station naar de internationale infobalie. Het komt voor dat je wordt toegelaten, alhoewel Brussel-Zuid eerder berucht is wegens de iets te vaak voorkomende TUP-mentaliteit. Als DB het van tevoren weet, dan word je naar de eerstvolgende IC naar Verviers gestuurd, waar dan een bus naar Aken rijdt.
Hoewel de trein al sinds gisterenavond vast stond in Aken (hij stond er om 10u deze ochtend nog), kreeg ik maar bij het vertrek van mijn verbinding een melding dat de ICE afgeschaft was, met daarbij een link naar de planner. De planner gaf aan de volgende ICE te nemen, geen enkele melding van een bus in Verviers.
DB heeft het dan waarschijjnlijk al langer geweten maar de meldingen via e-mail over wijzigingen t.o.v. je boeking komen helaas niet altijd erg vroeg.
Die bus zal niet in de planner verschijnen. Normaliter wordt er dan op het station omgeroepen dat je de IC moet nemen (en soms verschijjnt er ook personeel op het normale vertrekperron) en in de trein volgt er dan meer informatie. Ik zit vaak in de 417 en dat is op werkdagen dan de vervanging voor een uitgevallen 19 dus ik heb het al vaker mogen aanschouwen.

Groetjes,
Rian
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Slechte service DB

Bericht door kika »

rvdborgt schreef: 23 jan 2019, 19:43 …alhoewel Brussel-Zuid eerder berucht is wegens de iets te vaak voorkomende TUP-mentaliteit.…
Die afkorting ken ik niet?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Slechte service DB

Bericht door Steve »

Wilde gok: trek uw plan?
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Slechte service DB

Bericht door rvdborgt »

Steve schreef: 24 jan 2019, 09:17 Wilde gok: trek uw plan?
Dat is 'm :)

Groetjes,
Rian
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Slechte service DB

Bericht door trainlovertje »

Maar de kans dat ze zo'n bus inleggen voor ICE 19 is veel groter dan voor een andere ICE, omdat dat de laatste van de dag is. Anders wordt je gewoon verwezen naar de volgende. Ook heb ik al een aantal keer kunnen meereizen met een Thalys als ik de ICE gemist had door een gemiste aansluiting, zowel in een Thalys richting Duitsland als omgekeerd.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Slechte service DB

Bericht door rvdborgt »

trainlovertje schreef: 24 jan 2019, 23:50 Maar de kans dat ze zo'n bus inleggen voor ICE 19 is veel groter dan voor een andere ICE, omdat dat de laatste van de dag is. Anders wordt je gewoon verwezen naar de volgende. Ook heb ik al een aantal keer kunnen meereizen met een Thalys als ik de ICE gemist had door een gemiste aansluiting, zowel in een Thalys richting Duitsland als omgekeerd.
Voorzover ik weet is dis bus Verviers - Aken standaard voor elke uitgevallen ICE.
Een gemiste aansluiting is iets anders. Dan mag je gemakkelijker op een Thalys of ICE mee. Ook omdat het niet een hele trein met reizigers is die dan een alternatief zoekt.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie