Pagina 1 van 2

Antwerpen - Shanghai ?

Geplaatst: 28 sep 2018, 13:53
door wva

Re: Antwerpen - Shanghai ?

Geplaatst: 28 sep 2018, 13:58
door trainlovertje
Volgens mij gaat het niet over een reizigerstrein, maar over een goederentrein.

Re: Antwerpen - Shanghai ?

Geplaatst: 28 sep 2018, 14:10
door wva
Dat vermoede ik ook, echter in het artikel staat "personenvervoer" :?

Re: Antwerpen - Shanghai ?

Geplaatst: 28 sep 2018, 17:57
door dentheo
Volgens mij gaat het over personenvervoer, maar het lijkt mij opgenomen op een "natte" receptie.

Re: Antwerpen - Shanghai ?

Geplaatst: 28 sep 2018, 18:03
door Steven
Tja met vertrek uit Antwerpen centraal .... :mrgreen: :mrgreen:

Re: Antwerpen - Shanghai ?

Geplaatst: 28 sep 2018, 19:34
door Asterix
Gaat over reizigersvervoer:
Met de trein naar Shanghai in 28 dagen

Als alles goed verloopt, kan je binnen een jaar de trein nemen van Antwerpen naar Shanghai. Gisteren verzamelden diplomaten in Antwerpen om de technische kant van het project te bespreken. Meteen werd ook een kunstwerk ingehuldigd om de goede samenwerking tussen Antwerpen en de Chinese stad te bezegelen.

In het Centraal Station werd gisteravond een kunstwerk van de Chinese kunstenares Shufen Yan ingehuldigd onder begeleiding van de Antwerpse Stadstrommelaars. Het beeldt een duif uit als symbool van vrede maar tevens een hand als symbool van Antwerpen en de vriendschapsband tussen de zustersteden Antwerpen en Shanghai.
”De locatie in het Centraal Station is speciaal gekozen om de zijderoute tussen Antwerpen en China te promoten met daarbij de tussenliggende landen. Zo willen we niet enkel het goederenvervoer, maar ook het personenvervoer tussen Antwerpen en China per spoor promoten. Alle landen die zullen deel uitmaken van het traject The Diamond Silk Road, die 28 dagen duurt, zullen hun meest bijzondere bezienswaardigheden uitspelen aan de reizigers”, legt Rosalie Bogaard uit van Rose d’Anvers. Reizigers zullen tijdens hun reis zelf kunnen bepalen waar ze afstappen en betalen enkel het afgelegde traject. Het traject ligt er, alleen de praktische kant van de zaak moet nog onderhandeld worden met de verschillende landen. Initiatiefnemers Femoza, Diplomatic World en EFTCC zijn al drie jaar bezig met het project. “Als alles goed gaat zou het binnen een jaar mogelijk zijn om de reis te ondernemen”, aldus Bogaard.(ADA)
Bron

Re: Antwerpen - Shanghai ?

Geplaatst: 29 sep 2018, 10:57
door HLE18
Binnen het jaar? Is er al Russisch materiaal gehomologeerd voor België?

Re: Antwerpen - Shanghai ?

Geplaatst: 29 sep 2018, 22:00
door Asterix
HLE18 schreef: 29 sep 2018, 10:57 Binnen het jaar? Is er al Russisch materiaal gehomologeerd voor België?
Moet er nog iets worden gehomologeerd als je met I-rijtuigen rijdt en enkel locwissels uitvoert?

Re: Antwerpen - Shanghai ?

Geplaatst: 29 sep 2018, 22:31
door Steven
Zelfs I rijtuigen is niet voldoende. Rusland werkt met een andere spoorbreedte dus dat is al een hinder.

Re: Antwerpen - Shanghai ?

Geplaatst: 29 sep 2018, 22:34
door Asterix
Steven schreef: 29 sep 2018, 22:31 Zelfs I rijtuigen is niet voldoende. Rusland werkt met een andere spoorbreedte dus dat is al een hinder.
Hoe verloopt het verkeer nu tussen Rusland en Europa? Zou het niet kunnen dat ze Europese (Duitse, Poolse, ...) internationale rijtuigen die nu al worden gebruikt aan die grensovergang gaan inleggen en ze die rijtuigen met een locwissel ook op het stuk naar België gaan gebruiken?

Re: Antwerpen - Shanghai ?

Geplaatst: 29 sep 2018, 22:48
door Steven
Er bestaan of bestonden speciale rijtuigen met draaistellen waarbij de wielen zich aanpassen voor de andere spoorbreedte. De overige twee opties zijn een overstap of de rijtuigen van draaistellen laten wisselen.

Re: Antwerpen - Shanghai ?

Geplaatst: 29 sep 2018, 22:51
door Asterix
Steven schreef: 29 sep 2018, 22:48 Er bestaan of bestonden speciale rijtuigen met draaistellen waarbij de wielen zich aanpassen voor de andere spoorbreedte. De overige twee opties zijn een overstap of de rijtuigen van draaistellen laten wisselen.
Precies. Daarvoor hoeft er toch in België niets speciaals meer te gebeuren?

Re: Antwerpen - Shanghai ?

Geplaatst: 29 sep 2018, 22:59
door kika
Asterix schreef: 29 sep 2018, 22:34Hoe verloopt het verkeer nu tussen Rusland en Europa? Zou het niet kunnen dat ze Europese (Duitse, Poolse, ...) internationale rijtuigen die nu al worden gebruikt aan die grensovergang gaan inleggen en ze die rijtuigen met een locwissel ook op het stuk naar België gaan gebruiken?
De Parijs-Moskou express heeft Siemens slaaptreinen, gewoon RIC-rijtuigen die 200km/h mogen. Bogies worden veranderd in Brest als ik me niet vergis, net zoals voor andere routes als Praag-Moskou. Iets als de Spaanse variant met rijdend aanpassen zal niet binnen 24 maanden geïnstalleerd en gehomologeerd worden (Talgo-CAF). In Tornio (Finland) staat ook zoiets van een andere fabrikant voor vrachttreinen met adaptieve bougies. Ik vind het een leuk idee, maar eerst zien dan geloven.

Re: Antwerpen - Shanghai ?

Geplaatst: 29 sep 2018, 23:18
door wbrm
Zulke Talgo's rijden op de nachttrein Berlijn - Moskou. Klassieke RIC-rijtuigen zoals deze worden ingezet op Parijs - Moskou en Nice - Moskou lijken mij realistischer want die Talgo's zullen behalve in België nog wel in meer landen homologaties moeten doorlopen vermoed ik.

Re: Antwerpen - Shanghai ?

Geplaatst: 29 sep 2018, 23:44
door Shrek
In vergelijking met homologatie van locomotieven en motorstellen zijn er voor rijtuigen veel minder vereisten en gaat de homologatie veel sneller. Dat kan op een jaartje gemakkelijk rond zijn.

Maar los van het technische: hoe kunnen ze zoiets ooit rendabel krijgen? Het kost een fortuin om al die loc- en personeelswissels rond te krijgen. Elke spoorwegmaatschappij op de weg wil zijn deel van de koek. En vooral: hoe gaan ze daar ooit genoeg volk op krijgen? Een regelmatige dienst vraagt om een grote vervoersvraag en die zie ik hier absoluut niet.
Het enige wat mij economisch haalbaar lijkt is dat ze er een luxetrein à la orient express van maken. Met ticketprijzen tussen de 5.000 en 10.000€ lukt het misschien nog wel, maar aan tarieven die vergelijkbaar zijn met vliegtuigtickets kan je dit compleet vergeten.