Antwerpen - Shanghai ?

wva
Berichten: 313
Lid geworden op: 09 mar 2008, 21:45

Antwerpen - Shanghai ?

Bericht door wva »

trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Antwerpen - Shanghai ?

Bericht door trainlovertje »

Volgens mij gaat het niet over een reizigerstrein, maar over een goederentrein.
wva
Berichten: 313
Lid geworden op: 09 mar 2008, 21:45

Re: Antwerpen - Shanghai ?

Bericht door wva »

Dat vermoede ik ook, echter in het artikel staat "personenvervoer" :?
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Antwerpen - Shanghai ?

Bericht door dentheo »

Volgens mij gaat het over personenvervoer, maar het lijkt mij opgenomen op een "natte" receptie.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Antwerpen - Shanghai ?

Bericht door Steven »

Tja met vertrek uit Antwerpen centraal .... :mrgreen: :mrgreen:
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Antwerpen - Shanghai ?

Bericht door Asterix »

Gaat over reizigersvervoer:
Met de trein naar Shanghai in 28 dagen

Als alles goed verloopt, kan je binnen een jaar de trein nemen van Antwerpen naar Shanghai. Gisteren verzamelden diplomaten in Antwerpen om de technische kant van het project te bespreken. Meteen werd ook een kunstwerk ingehuldigd om de goede samenwerking tussen Antwerpen en de Chinese stad te bezegelen.

In het Centraal Station werd gisteravond een kunstwerk van de Chinese kunstenares Shufen Yan ingehuldigd onder begeleiding van de Antwerpse Stadstrommelaars. Het beeldt een duif uit als symbool van vrede maar tevens een hand als symbool van Antwerpen en de vriendschapsband tussen de zustersteden Antwerpen en Shanghai.
”De locatie in het Centraal Station is speciaal gekozen om de zijderoute tussen Antwerpen en China te promoten met daarbij de tussenliggende landen. Zo willen we niet enkel het goederenvervoer, maar ook het personenvervoer tussen Antwerpen en China per spoor promoten. Alle landen die zullen deel uitmaken van het traject The Diamond Silk Road, die 28 dagen duurt, zullen hun meest bijzondere bezienswaardigheden uitspelen aan de reizigers”, legt Rosalie Bogaard uit van Rose d’Anvers. Reizigers zullen tijdens hun reis zelf kunnen bepalen waar ze afstappen en betalen enkel het afgelegde traject. Het traject ligt er, alleen de praktische kant van de zaak moet nog onderhandeld worden met de verschillende landen. Initiatiefnemers Femoza, Diplomatic World en EFTCC zijn al drie jaar bezig met het project. “Als alles goed gaat zou het binnen een jaar mogelijk zijn om de reis te ondernemen”, aldus Bogaard.(ADA)
Bron
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Antwerpen - Shanghai ?

Bericht door HLE18 »

Binnen het jaar? Is er al Russisch materiaal gehomologeerd voor België?
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Antwerpen - Shanghai ?

Bericht door Asterix »

HLE18 schreef: 29 sep 2018, 10:57 Binnen het jaar? Is er al Russisch materiaal gehomologeerd voor België?
Moet er nog iets worden gehomologeerd als je met I-rijtuigen rijdt en enkel locwissels uitvoert?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Antwerpen - Shanghai ?

Bericht door Steven »

Zelfs I rijtuigen is niet voldoende. Rusland werkt met een andere spoorbreedte dus dat is al een hinder.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Antwerpen - Shanghai ?

Bericht door Asterix »

Steven schreef: 29 sep 2018, 22:31 Zelfs I rijtuigen is niet voldoende. Rusland werkt met een andere spoorbreedte dus dat is al een hinder.
Hoe verloopt het verkeer nu tussen Rusland en Europa? Zou het niet kunnen dat ze Europese (Duitse, Poolse, ...) internationale rijtuigen die nu al worden gebruikt aan die grensovergang gaan inleggen en ze die rijtuigen met een locwissel ook op het stuk naar België gaan gebruiken?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Antwerpen - Shanghai ?

Bericht door Steven »

Er bestaan of bestonden speciale rijtuigen met draaistellen waarbij de wielen zich aanpassen voor de andere spoorbreedte. De overige twee opties zijn een overstap of de rijtuigen van draaistellen laten wisselen.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Antwerpen - Shanghai ?

Bericht door Asterix »

Steven schreef: 29 sep 2018, 22:48 Er bestaan of bestonden speciale rijtuigen met draaistellen waarbij de wielen zich aanpassen voor de andere spoorbreedte. De overige twee opties zijn een overstap of de rijtuigen van draaistellen laten wisselen.
Precies. Daarvoor hoeft er toch in België niets speciaals meer te gebeuren?
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Antwerpen - Shanghai ?

Bericht door kika »

Asterix schreef: 29 sep 2018, 22:34Hoe verloopt het verkeer nu tussen Rusland en Europa? Zou het niet kunnen dat ze Europese (Duitse, Poolse, ...) internationale rijtuigen die nu al worden gebruikt aan die grensovergang gaan inleggen en ze die rijtuigen met een locwissel ook op het stuk naar België gaan gebruiken?
De Parijs-Moskou express heeft Siemens slaaptreinen, gewoon RIC-rijtuigen die 200km/h mogen. Bogies worden veranderd in Brest als ik me niet vergis, net zoals voor andere routes als Praag-Moskou. Iets als de Spaanse variant met rijdend aanpassen zal niet binnen 24 maanden geïnstalleerd en gehomologeerd worden (Talgo-CAF). In Tornio (Finland) staat ook zoiets van een andere fabrikant voor vrachttreinen met adaptieve bougies. Ik vind het een leuk idee, maar eerst zien dan geloven.
wbrm
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Antwerpen - Shanghai ?

Bericht door wbrm »

Zulke Talgo's rijden op de nachttrein Berlijn - Moskou. Klassieke RIC-rijtuigen zoals deze worden ingezet op Parijs - Moskou en Nice - Moskou lijken mij realistischer want die Talgo's zullen behalve in België nog wel in meer landen homologaties moeten doorlopen vermoed ik.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Antwerpen - Shanghai ?

Bericht door Shrek »

In vergelijking met homologatie van locomotieven en motorstellen zijn er voor rijtuigen veel minder vereisten en gaat de homologatie veel sneller. Dat kan op een jaartje gemakkelijk rond zijn.

Maar los van het technische: hoe kunnen ze zoiets ooit rendabel krijgen? Het kost een fortuin om al die loc- en personeelswissels rond te krijgen. Elke spoorwegmaatschappij op de weg wil zijn deel van de koek. En vooral: hoe gaan ze daar ooit genoeg volk op krijgen? Een regelmatige dienst vraagt om een grote vervoersvraag en die zie ik hier absoluut niet.
Het enige wat mij economisch haalbaar lijkt is dat ze er een luxetrein à la orient express van maken. Met ticketprijzen tussen de 5.000 en 10.000€ lukt het misschien nog wel, maar aan tarieven die vergelijkbaar zijn met vliegtuigtickets kan je dit compleet vergeten.
Plaats reactie