tgv 9828

Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: tgv 9828

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: 11 sep 2019, 20:59 Het is hopelijk voor iedereen toch duidelijk dat dit een technische koppeling is. Dat stel moet van Brussel in Nice geraken
Voor iedereen misschien maar niet voor mij, ik begrijp dit niet. Waarom moet dat stel van Brussel naar Nice ?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: tgv 9828

Bericht door Shrek »

Portbou schreef:
Shrek schreef: 11 sep 2019, 20:59 Het is hopelijk voor iedereen toch duidelijk dat dit een technische koppeling is. Dat stel moet van Brussel in Nice geraken
Voor iedereen misschien maar niet voor mij, ik begrijp dit niet. Waarom moet dat stel van Brussel naar Nice ?
Omdat ie de volgende ochtend een trein Nice-Lille-Brussel moet verzekeren.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: tgv 9828

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 12 sep 2019, 00:46
groentje schreef: 11 sep 2019, 20:37 In Lille en Marseille wordt kopgemaakt
...en daar is respectievelijk 26’ en 49’ voor nodig ?
In Zwitserland doen ze dat in 4’.
Een TGV kan dat ook veel sneller, maar hier kiest men ervoor om in het station te wachten ipv ergens midden op de lijn een half uur stil te staan om te wachten op een kruising.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: tgv 9828

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: 12 sep 2019, 01:12
Portbou schreef:
Shrek schreef: 11 sep 2019, 20:59 Het is hopelijk voor iedereen toch duidelijk dat dit een technische koppeling is. Dat stel moet van Brussel in Nice geraken
Voor iedereen misschien maar niet voor mij, ik begrijp dit niet. Waarom moet dat stel van Brussel naar Nice ?
Omdat ie de volgende ochtend een trein Nice-Lille-Brussel moet verzekeren.
Ok. En die trein Nice-Lille-Brussel is wel een “echte” trein en geen technische koppeling ?
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: tgv 9828

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: 12 sep 2019, 01:14
Portbou schreef: 12 sep 2019, 00:46
groentje schreef: 11 sep 2019, 20:37 In Lille en Marseille wordt kopgemaakt
...en daar is respectievelijk 26’ en 49’ voor nodig ?
In Zwitserland doen ze dat in 4’.
Een TGV kan dat ook veel sneller, maar hier kiest men ervoor om in het station te wachten ipv ergens midden op de lijn een half uur stil te staan om te wachten op een kruising.
Waar is er enkelspoor tussen Brussel en Nice ?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: tgv 9828

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 12 sep 2019, 01:24 Waar is er enkelspoor tussen Brussel en Nice ?
Tussen Marseille en Toulon.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: tgv 9828

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: 12 sep 2019, 01:35
Portbou schreef: 12 sep 2019, 01:24 Waar is er enkelspoor tussen Brussel en Nice ?
Tussen Marseille en Toulon.
Zowel wikipedia (ligne de Marseille à Vintimille frontière) als de kaart van SNCF Réseau geven nochtans dubbel spoor aan met zelfs een stukje op drie sporen nabij Aubagne.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: tgv 9828

Bericht door Shrek »

Portbou schreef:
Shrek schreef: 12 sep 2019, 01:35
Portbou schreef: 12 sep 2019, 01:24 Waar is er enkelspoor tussen Brussel en Nice ?
Tussen Marseille en Toulon.
Zowel wikipedia (ligne de Marseille à Vintimille frontière) als de kaart van SNCF Réseau geven nochtans dubbel spoor aan met zelfs een stukje op drie sporen nabij Aubagne.
Heb je dit topic eigenlijk wel gelezen?
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: tgv 9828

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: 12 sep 2019, 11:30 Heb je dit topic eigenlijk wel gelezen?
?? Wat heb ik gemist ?
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: tgv 9828

Bericht door groentje »

Portbou schreef: 12 sep 2019, 12:19
Shrek schreef: 12 sep 2019, 11:30 Heb je dit topic eigenlijk wel gelezen?
?? Wat heb ik gemist ?
Schrek schreef: Op Marseille-Nice zijn er grote moderniseringswerken, te vergelijken met onze as 3 (Brussel-Luxemburg). Meerdere jaren lang is er minder capaciteit waardoor mooi aansluitende treinen in Marseille niet mogelijk zijn.
Dat was overigens ook de reden waarom die trein dit jaar niet reed. Op dergelijke afstanden is een beetje buffertijd best welkom, zeker als een beetje vertraging anders al snel veel vertraging wordt. En wellicht wordt er ook gekoppeld in Lille.
Voor de Fransen is Brussel sowieso een interessant aanhangsel, maar nog steeds een aanhangsel van hun binnenlandse verbinding. Ja, Zwitsers kunnen snel keren, maar de meeste reizigers hebben er slechts een brieventassen of handbagage mee, op de TGV zijn er veel meer toeristen met zware bagage, gekoppeld met die smalle deuren...
Na de modernisering zal het sneller kunnen, maar nu zijn de mogelijkheden beperkt. En TGV of niet, dit blijft een serieus lange afstand. Het gaat om 1250 km, zelfs non-stop aan 300 km/u is dat meer dan 4 u. En 300 is niet overal mogelijk, rond Parijs en ten zuiden van Valence(?) gaat het trager, na Marseille is het grotendeels klassiek spoor...
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: tgv 9828

Bericht door wbrm »

Ten noorden van Marseille is er zelfs een kort stukje van 320km/u (wat een Thalys-zomer bijvoorbeeld niet haalt). Niet dat het wat uitmaakt want het is erg kort. Het werd aangelegd als testcase.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: tgv 9828

Bericht door Portbou »

Portbou schreef: 12 sep 2019, 12:19
Shrek schreef: 12 sep 2019, 11:30 Heb je dit topic eigenlijk wel gelezen?
?? Wat heb ik gemist ?
Schrek schreef: Op Marseille-Nice zijn er grote moderniseringswerken, te vergelijken met onze as 3 (Brussel-Luxemburg). Meerdere jaren lang is er minder capaciteit waardoor mooi aansluitende treinen in Marseille niet mogelijk zijn.
Ah zo... Alvast mijn excuses.
Ik wist niet dat "moderniseringswerken" en "enkelspoor" tegenwoordig synoniemen zijn.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: tgv 9828

Bericht door Portbou »

Portbou schreef: 12 sep 2019, 01:23
Shrek schreef: 12 sep 2019, 01:12
Portbou schreef:
Voor iedereen misschien maar niet voor mij, ik begrijp dit niet. Waarom moet dat stel van Brussel naar Nice ?
Omdat ie de volgende ochtend een trein Nice-Lille-Brussel moet verzekeren.
Ok. En die trein Nice-Lille-Brussel is wel een “echte” trein en geen technische koppeling ?
Deze vraag bleef onbeantwoord ; ik moet er misschien wat meer uitleg bij geven.

Er wordt een trein Nice-Brussel ingelegd met een al bij al normale dienstregeling.
In de andere richting (Brussel-Nice) wordt deze trein niet ingelegd... want men zegt me dat ik die TGV9828 niet als trein mag zien maar slechts als een "technische koppeling".

Ik vind het compleet onlogisch dat een spoorwegmaatschappij een verbinding slechts in één richting aanbiedt.

Of moet ik die Nice-Brussel ook als een technische koppeling zien waarvan de haltes toevallig minder absurd lang zijn ?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: tgv 9828

Bericht door Shrek »


Portbou schreef:
Portbou schreef: 12 sep 2019, 01:23
Shrek schreef: 12 sep 2019, 01:12 Omdat ie de volgende ochtend een trein Nice-Lille-Brussel moet verzekeren.
Ok. En die trein Nice-Lille-Brussel is wel een “echte” trein en geen technische koppeling ?
Deze vraag bleef onbeantwoord ; ik moet er misschien wat meer uitleg bij geven.

Er wordt een trein Nice-Brussel ingelegd met een al bij al normale dienstregeling.
In de andere richting (Brussel-Nice) wordt deze trein niet ingelegd... want men zegt me dat ik die TGV9828 niet als trein mag zien maar slechts als een "technische koppeling".

Ik vind het compleet onlogisch dat een spoorwegmaatschappij een verbinding slechts in één richting aanbiedt.

Of moet ik die Nice-Brussel ook als een technische koppeling zien waarvan de haltes toevallig minder absurd lang zijn ?
De Nice-Brussel is inderdaad een trein die gewoon kan blijven rijden ondanks de werken. En het lijkt misschien onlogisch, maar er zijn weinig alternatieven.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: tgv 9828

Bericht door Portbou »

groentje schreef: 12 sep 2019, 12:49 Ja, Zwitsers kunnen snel keren, maar de meeste reizigers hebben er slechts een brieventassen of handbagage mee, op de TGV zijn er veel meer toeristen met zware bagage, gekoppeld met die smalle deuren...
En al die andere TGV's Brussel-Frankrijk (met veel kortere keertijd in Lille Europe) worden niet gekoppeld en daarop zitten geen toeristen maar enkel Zwitsers met handbagage ? En die lopen op één of andere magische wijze minder kans op vertraging en hebben dus geen buffertijd nodig ?

En ook op de meerdere TGV Parijs-Toulon/Nice per dag - die veel korter keren in Marseille - zitten geen toeristen met bagage, het is immers algemeen geweten dat er geen enkele Parijzenaar op vakantie gaat aan de Azurenkust...

Kunnen we aub ophouden met het proberen goedpraten van zaken die niet goed te praten zijn ?
Keertijden van respectievelijk 26' en 49' zijn gewoon absurd lang voor TGV (en bij mijn weten ook ongezien).




groentje schreef: 12 sep 2019, 12:49 Na de modernisering zal het sneller kunnen, maar nu zijn de mogelijkheden beperkt. En TGV of niet, dit blijft een serieus lange afstand. Het gaat om 1250 km, zelfs non-stop aan 300 km/u is dat meer dan 4 u. En 300 is niet overal mogelijk, rond Parijs en ten zuiden van Valence(?) gaat het trager, na Marseille is het grotendeels klassiek spoor...
De moderniseringswerken zijn tussen Marseille en Toulon.
Ik zie op geen enkele manier het verband met de keertijd van 26' in Lille Europe.

Ook als ik het door werken geteisterde stuk na Marseille buiten beschouwing laat en enkel naar Brussel-Marseille kijk is een gemiddelde snelheid van 160 per uur op een lijn die zowat van begin tot einde 300 per uur toelaat eigenlijk een erg magere prestatie. Zonde van al het belastinggeld.

Brussels Airlines en Easyjet hoeven voorlopig niet te vrezen voor hun vliegtuigen tussen Brussel en Nice.
Plaats reactie