tgv 9828

Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: tgv 9828

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: 12 sep 2019, 16:04 En het lijkt misschien onlogisch
Neen, het IS onlogisch.
Ook al vind je nog honderden redenen om uit te leggen waarom het is zoals het is..
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: tgv 9828

Bericht door Shrek »

Als je de TGV te traag vind, neem dan de Thalys zon. Die doet Brussel-Marseille op 5u...
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: tgv 9828

Bericht door HLE18 »

Thalys is alleen in de zomer 1 keer per week zou minstens elke dag mogen rijden hé.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: tgv 9828

Bericht door Shrek »

HLE18 schreef: 12 sep 2019, 18:28 Thalys is alleen in de zomer 1 keer per week zou minstens elke dag mogen rijden hé.
Probleem is dat ze die zo vaak niet vol krijgen. Heb je meteen de reden waarom alle andere treinen wel tussenstops doen in Lyon, Disneyland, Lille, ... en het traject dus 7u duurt.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: tgv 9828

Bericht door trainlovertje »

Portbou schreef: 12 sep 2019, 16:15 De moderniseringswerken zijn tussen Marseille en Toulon.
Ik zie op geen enkele manier het verband met de keertijd van 26' in Lille Europe.

Brussels Airlines en Easyjet hoeven voorlopig niet te vrezen voor hun vliegtuigen tussen Brussel en Nice.
Maar het is niet omdat die trein van Brussel naar Nice gaat dat iedereen van Brussel naar Nice moet. Zoals eerder gezegd is het op papier een doorgaande trein, maar in de realiteit is het eigenlijk een aaneenkoppeling van meerdere treindiensten. En daar hebben die werken tussen Marseille en Toulon waarschijnlijk ook mee te maken, want als die er niet zouden zijn zou er misschien helemaal geen trein Brussel - Nice zijn.
De trein vertrekt waarschijnlijk zo vroeg naar Lille om daar aansluitingen te halen op andere treinen, want zoals ik al zei: niet iedereen op die trein moet blijven zitten tot Nice.
En tot slot, ook al eerder gezegd: er zijn snellere opties naar Nice, met overstap weliswaar.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: tgv 9828

Bericht door Portbou »

trainlovertje schreef: 12 sep 2019, 20:12 Maar het is niet omdat die trein van Brussel naar Nice gaat dat iedereen van Brussel naar Nice moet.
Gelukkig maar. Met een bedieningsmodel zoals Thalys Brussel-Bordeaux zonder tussenstops zou een trein Brussel-Nice helemaal kansloos zijn tegenover het vliegtuig.

Maar reizigers tussen pakweg Brussel en Roissy zijn evengoed niet echt goed bediend met die stop van 26' in Lille...
En reizigers tussen Lyon en Toulon hebben evenmin reden om tevreden te zijn met de stop van 49' in Marseille.
etc. etc.

trainlovertje schreef: Zoals eerder gezegd is het op papier een doorgaande trein, maar in de realiteit is het eigenlijk een aaneenkoppeling van meerdere treindiensten.
Ja, maar dan alleen in de noord-zuid-richting, blijf dat een vreemde redenering vinden.

trainlovertje schreef: En daar hebben die werken tussen Marseille en Toulon waarschijnlijk ook mee te maken, want als die er niet zouden zijn zou er misschien helemaal geen trein Brussel - Nice zijn.
Dus als er geen werken en dus meer capaciteit zou zijn tussen Marseille en Toulon... is er geen plaats meer voor een trein Brussel-Nice en Nice-Brussel ? Wat is daar de logica van ?

trainlovertje schreef: De trein vertrekt waarschijnlijk zo vroeg naar Lille om daar aansluitingen te halen op andere treinen,
Poging zoveel tot vergoelijken wat niet te vergoelijken valt...

Welke overstap wil je doen in Lille Europe ?
Naar London met de Eurostar die vanuit Brussel Zuid vertrokken is ?
Naar Parijs dat vanuit Brussel met Thalys zowat om het halfuur te bereiken is ?

Ik zie tussen 13h30 en 14h30 geen andere aansluitingen.
En tot slot, ook al eerder gezegd: er zijn snellere opties naar Nice, met overstap weliswaar.
Overstaps doen potentiële reizigers afhaken, zeker als er een metro- of RER-rit in Parijs bijhoort.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: tgv 9828

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 12 sep 2019, 18:56
HLE18 schreef: 12 sep 2019, 18:28 Thalys is alleen in de zomer 1 keer per week zou minstens elke dag mogen rijden hé.
Probleem is dat ze die zo vaak niet vol krijgen.
Je moet niet in de termen van problemen denken (de standaardspoorweghouding) maar in mogelijkheden. Er is zeker markt voor meer dan 1 trein per week in de zomer:
https://www.treinreiziger.nl/bezettings ... tverkocht/

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: tgv 9828

Bericht door Steven »

Zolang Thalys geen nieuwe treinen koopt moet je niet reken op nog meer extra aanbod.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: tgv 9828

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef: 12 sep 2019, 22:13 Zolang Thalys geen nieuwe treinen koopt moet je niet reken op nog meer extra aanbod.
Dus je erkent dat er markt is voor meer treinen.
Dat Thalys in feite de behoudende spoorwegmonopolisten in een ander jasje is, dat is weer een ander verhaal.

Groetjes,
Rian
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: tgv 9828

Bericht door trainlovertje »

Portbou schreef: 12 sep 2019, 20:39
trainlovertje schreef: En daar hebben die werken tussen Marseille en Toulon waarschijnlijk ook mee te maken, want als die er niet zouden zijn zou er misschien helemaal geen trein Brussel - Nice zijn.
Dus als er geen werken en dus meer capaciteit zou zijn tussen Marseille en Toulon... is er geen plaats meer voor een trein Brussel-Nice en Nice-Brussel ? Wat is daar de logica van ?

trainlovertje schreef: De trein vertrekt waarschijnlijk zo vroeg naar Lille om daar aansluitingen te halen op andere treinen,
Poging zoveel tot vergoelijken wat niet te vergoelijken valt...

Welke overstap wil je doen in Lille Europe ?
Naar London met de Eurostar die vanuit Brussel Zuid vertrokken is ?
Naar Parijs dat vanuit Brussel met Thalys zowat om het halfuur te bereiken is ?

Ik zie tussen 13h30 en 14h30 geen andere aansluitingen.
Omdat die trein door de werken door moet rijden naar Nice, terwijl dat als er geen werken zijn er een andere trein zou rijden. Van die rare situaties heb je wel vaker, bijvoorbeeld: de S8 die verder rijdt als IC naar Dinant als er gewerkt op L161. Die dagen heb je bijvoorbeeld een rechtstreekse verbinding tussen La Hulpe en Dinant. Dat heb je ook niet als er geen werken zijn.
En wat die overstap betreft: als er geen andere treinen zijn, dan weet ik het niet, maar soms is er wel degelijk aansluiting naar Bordeaux in Lille. Maar alsnog zal er waarschijnlijk een reden zijn waarom die trein zolang moet wachten daar.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: tgv 9828

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 12 sep 2019, 22:26 Dus je erkent dat er markt is voor meer treinen.
Dat Thalys in feite de behoudende spoorwegmonopolisten in een ander jasje is, dat is weer een ander verhaal.
Haha goeie mop :lol:
Thalys is net één van de meest dynamische operatoren die er zijn. Ze doen constant marktonderzoek en optimaliseren het gebruik van hun vloot constant.
Het is ook Thalys die afgelopen jaar de enorme gok gemaakt heeft met een nieuwe verbinding naar Bordeaux en Marne-la-Vallée.
Dat gaat over miljoeneninvesteringen waarvan het rendement op voorhand onzeker is. Ik zie maar weinig operatoren die even kort op de bal spelen hoor :wink:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: tgv 9828

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 12 sep 2019, 20:39 Ja, maar dan alleen in de noord-zuid-richting, blijf dat een vreemde redenering vinden.
Jij mag dat vinden, maar de doorsnee reiziger die in de planner zijn reis opzoekt merkt hier niets van, dus het is in realiteit absoluut geen probleem.
Er heeft jarenlang trouwens een trein Brussel-Perpignan gereden die geen tegentrein had, dat draaide ook perfect...
Portbou schreef: 12 sep 2019, 20:39 Dus als er geen werken en dus meer capaciteit zou zijn tussen Marseille en Toulon... is er geen plaats meer voor een trein Brussel-Nice en Nice-Brussel ? Wat is daar de logica van ?
Dat kan in uitzonderlijke situaties bij werken soms nodig zijn, maar hier zal het eerder andersom zijn en gaat hij na de werken waarschijnlijk terug een normale keertijd krijgen in Marseille.
Portbou schreef: 12 sep 2019, 20:39 Poging zoveel tot vergoelijken wat niet te vergoelijken valt...
Voor alles is een uitleg hoor, het is niet zomaar voor de lol dat men een trein langer laat rijden dan nodig is.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: tgv 9828

Bericht door groentje »

We kunnen dat betreuren, maar Brussel is voor de Fransen bijkomstig. Op minder dan 10' heb ik nog geen TGV zien keren in Lille-Europe, de meesten zitten aan 11-12', met uitschieters tot 17'.
En bijt mijn neus niet af omdat ik naar verklaringen zoek, zeg, het is niet eens mijn bedoeling om excuses te zoeken, het maakt mij niet uit waarom SNCF dingen doet zoals ze ze doet, ik moet haar niet proberen verdedigen, ik heb zelf genoeg kritiek op hen. Ik heb dan ook geen boodschap aan iemand die dat schijnbaar een belediging vindt voor z'n intellect.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: tgv 9828

Bericht door Portbou »

groentje schreef: 12 sep 2019, 23:52 Ik heb dan ook geen boodschap aan iemand die dat schijnbaar een belediging vindt voor z'n intellect.
Ik ben uitgepraat. Dit was niet de bedoeling en is het mij niet waard.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: tgv 9828

Bericht door Steven »

rvdborgt schreef: 12 sep 2019, 22:26
Steven schreef: 12 sep 2019, 22:13 Zolang Thalys geen nieuwe treinen koopt moet je niet reken op nog meer extra aanbod.
Dus je erkent dat er markt is voor meer treinen.
Dat Thalys in feite de behoudende spoorwegmonopolisten in een ander jasje is, dat is weer een ander verhaal.

Groetjes,
Rian
Ik erken niets. Ik zeg enkel dat ze het nu niet kunnen. Ze gebruiken hun treinen tot het uiterste. Dus ik weet dat er niets meer kan ook al willen sommigen dat hier. Denk dat het zelfs belangrijker is om het basisnet eerst te voorzien. Met de groei op Amsterdam hebben ze al hun materieel daar meer dan nodig. Steeds meer treinen rijden in dubbel naar Amsterdam. Maar ook dan heeft zijn limiet. De uitbreiding naar Bordeaux is haalbaar omdat ze met 1 stel heen en terug kunnen rijden op dezelfde dag. Anders was die er nooit gekomen.
Plaats reactie