Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Bericht door jan_olieslagers »

Wie zei ook weer verleden week: "De klant moet weten wat hij koopt" ?
Het lag er dan ook wel vingerdik bovenop dat dit alleen maar de zoveelste operatie "oude wijn in nieuwe zakken" was. Tegenwoordig ook wel genaamd "gebakken lucht" :(
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Bericht door Adler »

Paul schreef: 03 mar 2020, 19:25
Adler schreef: 03 mar 2020, 18:42Als het klopt wat op de VRT-site staat dan heeft het toch geen enkele zin om zo een ticket te kopen op de NMBS site vermits men geen ticket moet hebben voor dat traject ?
Natuurlijk heeft dat geen zin. Waarom zou je ook een ticket Athus-Luxemburg kopen bij de NMBS? De CFL beschouwt dat als een 100%-Luxemburgs traject...
Dan zou je toch op zijn minst kunnen verwachten dat de NMBS vermeldt dat dit gratis is in plaats van 1 euro aan te rekenen.
Op de binnenlandse NMBS site wordt je overspoeld met (vaak totaal overbodige) meldingen.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Bericht door jan_olieslagers »

Op de binnenlandse NMBS site wordt je overspoeld met (vaak totaal overbodige) meldingen.
Tsja, als de overheid klachten krijgt over de communicatie, dan zegt ze" er moet meer gecommuniceerd worden" en dat doet men dan ook. Bravo!
Had men nu nog gezegd "er moet beter gecommuniceerd worden"... maar dan was er wellicht alleen maar een werkgroep opgezet om uit te maken wat de inhoud moet zijn van "beter communiceren" :(
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Bericht door Adler »

Het is zelfs nog straffer.
Ook voor een ticket tussen 2 stations in het Groothertogdom Luxemburg betaal je op de NMBS site 1 euro !
0 = 1 bij de NMBS.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Bericht door trainlovertje »

Adler schreef: 03 mar 2020, 21:07 Het is zelfs nog straffer.
Ook voor een ticket tussen 2 stations in het Groothertogdom Luxemburg betaal je op de NMBS site 1 euro !
0 = 1 bij de NMBS.
Hoezo straffer? Straffer dan wat? Dat is eveneens een binnenlands tarief, net zoals Athus - Luxemburg. Maar wie koopt er dan ook een CFL ticket dat niet eens gekocht hoeft te worden via NMBS?
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Bericht door Adler »

trainlovertje schreef: 03 mar 2020, 21:47
Adler schreef: 03 mar 2020, 21:07 Het is zelfs nog straffer.
Ook voor een ticket tussen 2 stations in het Groothertogdom Luxemburg betaal je op de NMBS site 1 euro !
0 = 1 bij de NMBS.
Hoezo straffer? Straffer dan wat? Dat is eveneens een binnenlands tarief, net zoals Athus - Luxemburg. Maar wie koopt er dan ook een CFL ticket dat niet eens gekocht hoeft te worden via NMBS?
Dus jij gaat ervan uit dat iedere klant maar moet weten dat vanaf maart het openbaar vervoer in Luxemburg gratis is en dat de NMBS dit niet moet vermelden op haar website en nog erger zelfs zonder boe of ba 1 euro aanrekent.
Hoeveel maanden heeft men nu al gehad om dat programma aan te passen zodat dergelijke nonsens niet getoond wordt ?
Ik vind dit schandalig.
Ik heb juist eens de proef gedaan op de site van NS Internationaal.
Daar kan men dus wel aangeven dat het 0 euro kost.
Dat is echt geen rocket science.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Bericht door rvdborgt »

Paul schreef: 03 mar 2020, 17:36
Adler schreef: 03 mar 2020, 17:26 Op de website van de VRT staat dat je nu van Athus naar Luxemburg gratis kan reizen.
Op de NMBS website kost zo een ticket echter 1 euro.
Hoe komt dit ?
Omdat alle tickets naar het buitenland bij de NMBS altijd 1 euro méér kosten dan wanneer je ze rechtstreeks in het buitenland bestelt, vermoed ik...
0 + 1 = 1...
Zeer waarschijnlijk. O.a. daarom vermijd ik de NMBS-website zo mogelijk.

Groetjes,
Rian
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Bericht door trainlovertje »

Adler schreef: 03 mar 2020, 21:52
trainlovertje schreef: 03 mar 2020, 21:47
Adler schreef: 03 mar 2020, 21:07 Het is zelfs nog straffer.
Ook voor een ticket tussen 2 stations in het Groothertogdom Luxemburg betaal je op de NMBS site 1 euro !
0 = 1 bij de NMBS.
Hoezo straffer? Straffer dan wat? Dat is eveneens een binnenlands tarief, net zoals Athus - Luxemburg. Maar wie koopt er dan ook een CFL ticket dat niet eens gekocht hoeft te worden via NMBS?
Dus jij gaat ervan uit dat iedere klant maar moet weten dat vanaf maart het openbaar vervoer in Luxemburg gratis is en dat de NMBS dit niet moet vermelden op haar website en nog erger zelfs zonder boe of ba 1 euro aanrekent.
Hoeveel maanden heeft men nu al gehad om dat programma aan te passen zodat dergelijke nonsens niet getoond wordt ?
Ik vind dit schandalig.
Ik heb juist eens de proef gedaan op de site van NS Internationaal.
Daar kan men dus wel aangeven dat het 0 euro kost.
Dat is echt geen rocket science.
Dat heb ik niet gezegd... Maar het is wel wereldwijd in de media geweest, dus je kan wel veronderstellen dat ongeveer elke mogelijke klant dat weet. NMBS zou dat natuurlijk beter aanpassen, al denk ik niet dat er iemand dat tarief zou opzoeken om effectief te boeken, laat staan aankopen via NMBS.

Hoe dan ook, dit is gewoon een bug. Dit is dan ook een nieuw 'tarief', het eerste 'tarief' dat 0 euro kost. NMBS heeft naar alle waarschijnlijkheid gewoon zelf nog niet door dat de tariefzoekmachine één euro vraagt. Als je hen hier een berichtje over stuurt, zal dat heel snel aangepast worden.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Bericht door Adler »

trainlovertje schreef: 03 mar 2020, 22:27
Hoe dan ook, dit is gewoon een bug. Dit is dan ook een nieuw 'tarief', het eerste 'tarief' dat 0 euro kost. NMBS heeft naar alle waarschijnlijkheid gewoon zelf nog niet door dat de tariefzoekmachine één euro vraagt. Als je hen hier een berichtje over stuurt, zal dat heel snel aangepast worden.
Ik vind het dus bijzonder onbegrijpelijk dat klanten dergelijke 'bugs' zouden moeten vinden en melden.
De NMBS weet al maanden lang dat Luxemburg dit ging doen. Ze hebben dat niet van vandaag op morgen beslist.
De NMBS heeft wel degelijk de tarieven aangepast want vroeger was dit geen 1 euro maar meer.
Alleen is men gewoon te lui geweest om de regel dat alles 1 euro duurder kost bij de NMBS voor dit speciale geval aan te passen.
Men heeft daar maanden de tijd voor gehad maar men vond dat blijkbaar niet nodig.
Men is blijkbaar liever bezig met nieuwe namen uit te vinden.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Bericht door trainlovertje »

Adler schreef: 03 mar 2020, 22:37 Alleen is men gewoon te lui geweest om de regel dat alles 1 euro duurder kost bij de NMBS voor dit speciale geval aan te passen.
Excuseer, maar ik vind ik het wel kort door de bocht om te stellen dat dit het gevolg is van luiheid. De werknemers die deze website onderhouden hebben dit absoluut niet met opzet vergeten, als dat is wat je wil zeggen. Daar ben ik 100% van overtuigd.
Zoals ik al heb proberen uit te leggen: men heeft effectief de tarieven aangepast naar 0 euro, maar men is vergeten dat dat boekingssysteem steeds een dossierkost aanrekent, waarbij men steevast op minstens 1 euro uitkomt. Daar ligt het probleem.

Het zou je sieren moest je ooit eens een post plaatsen waar je niet doorgaans het hele bedrijf wil onderuit halen. Er werken namelijk ook mensen voor het bedrijf die niets anders dan hun best doen om er het beste van te maken.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Bericht door rvdborgt »

Adler schreef: 03 mar 2020, 22:37 Ik vind het dus bijzonder onbegrijpelijk dat klanten dergelijke 'bugs' zouden moeten vinden en melden.
De NMBS weet al maanden lang dat Luxemburg dit ging doen. Ze hebben dat niet van vandaag op morgen beslist.
De NMBS heeft wel degelijk de tarieven aangepast want vroeger was dit geen 1 euro maar meer.
Alleen is men gewoon te lui geweest om de regel dat alles 1 euro duurder kost bij de NMBS voor dit speciale geval aan te passen.
Men heeft daar maanden de tijd voor gehad maar men vond dat blijkbaar niet nodig.
Men is blijkbaar liever bezig met nieuwe namen uit te vinden.
Eigenlijk is het niets nieuws. Als je als kortingskaarten "100% korting Nederland" en "100% korting België" kiest, dan krijg je ook kaartjes van 1 euro (Roosendaal en Maastricht zelfs 2 euro). Gratis OV in Luxemburg is geïmplementeerd als 100% korting Luxemburg, met alle bijverschijnselen...
Wat niet wegneemt dat dit een bug is en dat er blijkbaar niet goed getest wordt. Maar dat laatste wisten we eigenlijk al jaren :(

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Bericht door Adler »

trainlovertje schreef: 03 mar 2020, 22:48
Adler schreef: 03 mar 2020, 22:37 Alleen is men gewoon te lui geweest om de regel dat alles 1 euro duurder kost bij de NMBS voor dit speciale geval aan te passen.
Excuseer, maar ik vind ik het wel kort door de bocht om te stellen dat dit het gevolg is van luiheid. De werknemers die deze website onderhouden hebben dit absoluut niet met opzet vergeten, als dat is wat je wil zeggen. Daar ben ik 100% van overtuigd.
Zoals ik al heb proberen uit te leggen: men heeft effectief de tarieven aangepast naar 0 euro, maar men is vergeten dat dat boekingssysteem steeds een dossierkost aanrekent, waarbij men steevast op minstens 1 euro uitkomt. Daar ligt het probleem.

Het zou je sieren moest je ooit eens een post plaatsen waar je niet doorgaans het hele bedrijf wil onderuit halen. Er werken namelijk ook mensen voor het bedrijf die niets anders dan hun best doen om er het beste van te maken.
Bij een normaal bedrijf zou men bij een dergelijke aanpassing ook testen doen.
Zelfs een minimale test zou onmiddellijk duidelijk gemaakt hebben dat er iets niet klopte.
En het is niet de eerste fout op die website.
Een tijd geleden heb ik zelf nog moeten melden dat de promotietarieven voor Breda foutief waren.
Die waren zelfs op grote affiches in de stations foutief gedrukt en in alle reklames op internet.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Bericht door Steven »

Adler maak eens duidelijk welke versie van de website je eigenlijk gebruikt. Je hebt de nmbs en de b-europe website. Het zou je dan ook sieren om zelf ook duidelijk te zijn. Mag ik er verder iedereen attent op maken dat niet alles gratis is bij CFL, als je plaats wil nemen in eerste klasse moet je nog steeds een ticket hebben.

Trouwens een normaal bedrijf? Noem er mij zo eentje op want de slogan van de privé hangt stilaan mijn keel uit, ik ken lange lijsten van privé bedrijven die het even hard verpesten als de nmbs maar doordat ze zo groot niet zijn natuurlijk minder aandacht krijgen. het NMBS bashen is soms een nationale sport geworden die geen einde kent. Constructief meewerken is een taboe. Proficiat.

Een normaal bedrijf bestaat niet, overal gaan er dingen fout.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Bericht door stijn »

Steven schreef: 04 mar 2020, 16:18 Een normaal bedrijf bestaat niet, overal gaan er dingen fout.
Jawel, een normaal bedrijf bestaat, een perfect bedrijf bestaat niet! ;-)

Groetjes,

Stijn
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef: 04 mar 2020, 16:18 Adler maak eens duidelijk welke versie van de website je eigenlijk gebruikt. Je hebt de nmbs en de b-europe website.
Aangezien er ook sprake is van systeemkosten, moet het hier om de website van B-Europe gaan.
Het beste het probleem ook melden bij de NMBS, zo mogelijk met screenshot of anders met de precieze reisgegevens (vertrekpunt, bestemming, datum, tijd, aangegeven kortingen, ...).
Hoe meer meldingen, hoe groter de kans dat de NMBS het als een probleem ziet.

Zelf gebruik ik de NMBS-website o.a. door de systeemkosten niet vaak meer. Bij NS kun je meestal hetzelfde kopen maar dan zonder de systeemkosten.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie