Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Bericht door Adler »

rvdborgt schreef: 27 aug 2020, 19:26
Adler schreef: 27 aug 2020, 19:18 De economische inspectie heeft me laten weten dat zij niet bevoegd waren om in deze zaak tussen te komen en me verwezen naar een andere dienst die rechtstreeks te maken had met de spoorwegen.
Welke dienst is dat dan? En heeft die al iets laten weten?

Groetjes,
Rian
rvdborgt schreef: 27 aug 2020, 19:26
Adler schreef: 27 aug 2020, 19:18 De economische inspectie heeft me laten weten dat zij niet bevoegd waren om in deze zaak tussen te komen en me verwezen naar een andere dienst die rechtstreeks te maken had met de spoorwegen.
Welke dienst is dat dan? En heeft die al iets laten weten?

Groetjes,
Rian
Het was een dienst waar ik nog nooit van gehoord had en waarvan ik de naam ben vergeten.
Ik heb op hun website een bericht gezet maar nooit antwoord gekregen.
Maar dit leek me eerder een instantie die homologaties aflevert aan de NMBS en niet een dienst waar je als particulier een klacht kan indienen.
Vandaar dat ik me ook tot de ombudsman heb gericht.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Bericht door rvdborgt »

Adler schreef: 27 aug 2020, 19:37 Het was een dienst waar ik nog nooit van gehoord had en waarvan ik de naam ben vergeten.
Ik heb op hun website een bericht gezet maar nooit antwoord gekregen.
Maar dit leek me eerder een instantie die homologaties aflevert aan de NMBS en niet een dienst waar je als particulier een klacht kan indienen.
Vandaar dat ik me ook tot de ombudsman heb gericht.
DVIS? Je maakt me nieuwsgierig. Heb je nog een link?

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Bericht door Adler »

rvdborgt schreef: 27 aug 2020, 20:12
Adler schreef: 27 aug 2020, 19:37 Het was een dienst waar ik nog nooit van gehoord had en waarvan ik de naam ben vergeten.
Ik heb op hun website een bericht gezet maar nooit antwoord gekregen.
Maar dit leek me eerder een instantie die homologaties aflevert aan de NMBS en niet een dienst waar je als particulier een klacht kan indienen.
Vandaar dat ik me ook tot de ombudsman heb gericht.
DVIS? Je maakt me nieuwsgierig. Heb je nog een link?

Groetjes,
Rian
Nee het was niet DVIS, dat ken ik ook.
Sorry, het is te lang geleden , ik kan het niet meer terugvinden.
Het was een instantie die ook testen doet van spoorwegmaterieel, dus niets te maken met waar het hier over gaat.
Het is dus duidelijk dat de FOD Economie helemaal geen zin had om zich te moeien met wat de NMBS uitsteekt.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Bericht door Asterix »

Belgorail?

Die Economische Inspectie is inderdaad een dode mus. Je krijgt niet eens hun beslissing te horen als de klacht ontvankelijk is. Zelf heb ik al hemel en aarde proberen te bewegen om het 070-nummer van De Lijn te laten aanpassen maar ik krijg het niet voor mekaar.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Bericht door Adler »

rvdborgt schreef: 27 aug 2020, 20:12
Adler schreef: 27 aug 2020, 19:37 Het was een dienst waar ik nog nooit van gehoord had en waarvan ik de naam ben vergeten.
Ik heb op hun website een bericht gezet maar nooit antwoord gekregen.
Maar dit leek me eerder een instantie die homologaties aflevert aan de NMBS en niet een dienst waar je als particulier een klacht kan indienen.
Vandaar dat ik me ook tot de ombudsman heb gericht.
DVIS? Je maakt me nieuwsgierig. Heb je nog een link?
Rian,

Ik heb het teruggevonden.
Het was deze website waar men mij heeft naar verwezen: https://www.regul.be/nl/spoorwegen/
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Bericht door Adler »

Even een update over deze saga:
5 maanden nadat ik een klacht heb ingediend, heb ik op 27 augustus via de ombudsman een antwoord ontvangen van de NMBS.
Daarin stonden een hoop uitvluchten die kant noch wal raakten en duidelijk verzonnen waren "om er vanaf te zijn".
De EU werd er zelfs bijgehaald.
Omdat ik absoluut niet tevreden was met dit antwoord, heb ik dit laten weten aan de ombudsman.
Vandaag heb ik via de ombudsman opnieuw een antwoord gekregen van de NMBS.
Hierin wordt er niet meer gerept over de drogredenen uit de eerste brief maar wordt nu als enige reden "een technisch probleem" opgegeven.
De NMBS is dus niet in staat om voor die ticketten 0 euro aan te geven op de website zoals bijvoorbeeld op de NS site en andere sites.
Een enorm ingewikkeld technisch probleem!
6 maanden heeft het dus geduurd om dit antwoord te ontvangen en geen oplossing.
"Het probleem werd aangekaart bij de verantwoordelijken", klassiek antwoord om er vanaf te zijn.
Al vanaf maart 2020 lapt de NMBS dus alle wetgeving daaromtrent aan hun laars, bv de Europese Richtlijn 2011/83/EU van 25 oktober 2011.
Omdat de NMBS weigert dit probleem op te lossen, heb ik nu een klacht ingediend bij het Online Dispute Resolution platform van de Europese Commissie.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Bericht door Adler »

Nieuwe update over deze saga:
Vandaag heb ik via de ombudsman een derde brief ontvangen van de NMBS.
In deze brief zegt de NMBS dat er vanaf 13/12 geen reizen meer zullen aangeboden worden in tweede klasse tussen 2 stations in het Groothertogdom Luxemburg, tenzij in aansluiting met een internationaal traject (aan 0 euro).
Na 10 maanden en na eerst met allerlei uitvluchten te beweren dat er geen enkel probleem was met het aanrekenen van 1 euro ,gaat men dan blijkbaar toch het probleem nog oplossen.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Bericht door rvdborgt »

Adler schreef: 13 nov 2020, 14:59 Nieuwe update over deze saga:
Vandaag heb ik via de ombudsman een derde brief ontvangen van de NMBS.
In deze brief zegt de NMBS dat er vanaf 13/12 geen reizen meer zullen aangeboden worden in tweede klasse tussen 2 stations in het Groothertogdom Luxemburg, tenzij in aansluiting met een internationaal traject (aan 0 euro).
Na 10 maanden en na eerst met allerlei uitvluchten te beweren dat er geen enkel probleem was met het aanrekenen van 1 euro ,gaat men dan blijkbaar toch het probleem nog oplossen.
Met dank voor je volharding. Het is vaak daardoor (en doordat er vermoedelijk wel meer klachten waren) dat de NMBS soms toch op andere gedachten komt.

Groetjes,
Rian
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Bericht door jan_olieslagers »

Dikke koppen, zeker, aan de Onderwijsstraat/Frankrijkstraat :) ?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Bericht door Adler »

Na 10 maanden en talloze klachten bij de NMBS , verschillende instanties en de ombudsman is het probleem eindelijk opgelost.
Bij biljetten tweede klas tussen 2 stations in het Groorhertogdom Luxemburg staat er nu "Niet beschikbaar".
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Bericht door rvdborgt »

Adler schreef: 18 dec 2020, 17:13 Na 10 maanden en talloze klachten bij de NMBS , verschillende instanties en de ombudsman is het probleem eindelijk opgelost.
Bij biljetten tweede klas tussen 2 stations in het Groorhertogdom Luxemburg staat er nu "Niet beschikbaar".
"Opgelost" zou ik dat niet willen noemen, eerder "minder slecht". De reiziger wordt hier immers in het ongewisse gelaten over wat voor kaartje hij nu nodig heeft en waar hij dat kan kopen.
Bij NS zie je al vanaf het begin de mededeling "Reizen binnen Luxemburg is gratis in de 2e klas. U heeft geen vervoersbewijs nodig."
Hoe moeilijk kan dat nu zijn, zou je denken, zeker omdat NS en NMBS op de achtergrond hetzelfde systeem gebruiken.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Bericht door Adler »

rvdborgt schreef: 18 dec 2020, 19:37
Adler schreef: 18 dec 2020, 17:13 Na 10 maanden en talloze klachten bij de NMBS , verschillende instanties en de ombudsman is het probleem eindelijk opgelost.
Bij biljetten tweede klas tussen 2 stations in het Groorhertogdom Luxemburg staat er nu "Niet beschikbaar".
"Opgelost" zou ik dat niet willen noemen, eerder "minder slecht". De reiziger wordt hier immers in het ongewisse gelaten over wat voor kaartje hij nu nodig heeft en waar hij dat kan kopen.
Bij NS zie je al vanaf het begin de mededeling "Reizen binnen Luxemburg is gratis in de 2e klas. U heeft geen vervoersbewijs nodig."
Hoe moeilijk kan dat nu zijn, zou je denken, zeker omdat NS en NMBS op de achtergrond hetzelfde systeem gebruiken.

Groetjes,
Rian
Ik ben volledig akkoord met u, maar blijkbaar was dit weer te moeilijk.
Ze hebben nu al 10 maanden tijd nodig gehad en 3 tussenkomsten van de ombudsman om iets te veranderen.
Een kleine mededeling dat je geen vervoersbewijs nodig hebt, was blijkbaar al te ingewikkeld.
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Bericht door jpvdveer »

Gisteren heb ik het station Athus met een kort bezoekje vereerd en heb voor de grap eens in de NMBS-automaat gekeken wat de prijs is voor een ritje naar Luxemburg. Zoals eerder in deze thread aangegeven is Athus een CFL-tariefpunt en is de reis dus gratis. En wat zegt de NMBS-automaat??

EUR 4,50 a.u.b.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Bericht door rvdborgt »

jpvdveer schreef: 26 feb 2021, 09:35 Gisteren heb ik het station Athus met een kort bezoekje vereerd en heb voor de grap eens in de NMBS-automaat gekeken wat de prijs is voor een ritje naar Luxemburg. Zoals eerder in deze thread aangegeven is Athus een CFL-tariefpunt en is de reis dus gratis. En wat zegt de NMBS-automaat??

EUR 4,50 a.u.b.
De buitenlandse bestemmingen waren recent weg en zijn onlangs opnieuw toegevoegd op de automaten. Deze prijs is dus ook nieuw. Je meldt dit het beste via de NMBS-klantendienst want anders beseffen ze niet dat er een probleem is.
Er zijn trouwens wel meer problemen. Een Go Pass 1 naar Athus kost 6,60 en naar Luxemburg via Athus 9,10. De NMBS brengt het gratis OV dus ook hier in rekening, voor 2,50.

Groetjes,
Rian
Rww
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 mei 2018, 15:51

Re: Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Bericht door Rww »

rvdborgt schreef: 26 feb 2021, 11:09
jpvdveer schreef: 26 feb 2021, 09:35 Gisteren heb ik het station Athus met een kort bezoekje vereerd en heb voor de grap eens in de NMBS-automaat gekeken wat de prijs is voor een ritje naar Luxemburg. Zoals eerder in deze thread aangegeven is Athus een CFL-tariefpunt en is de reis dus gratis. En wat zegt de NMBS-automaat??

EUR 4,50 a.u.b.
De buitenlandse bestemmingen waren recent weg en zijn onlangs opnieuw toegevoegd op de automaten. Deze prijs is dus ook nieuw. Je meldt dit het beste via de NMBS-klantendienst want anders beseffen ze niet dat er een probleem is.
Er zijn trouwens wel meer problemen. Een Go Pass 1 naar Athus kost 6,60 en naar Luxemburg via Athus 9,10. De NMBS brengt het gratis OV dus ook hier in rekening, voor 2,50.

Groetjes,
Rian
Ik heb daar eerder al over geinformeerd, hoewel de cfl athus als "luxemburgs" ziet geld dat niet voor de nmbs.

Je zult dus gewoon moeten betalen voor het ritje naar de grens.
Plaats reactie