Poortjes station Lyon part dieu

Plaats reactie
Metoyou
Berichten: 71
Lid geworden op: 10 nov 2014, 11:21

Poortjes station Lyon part dieu

Bericht door Metoyou »

Weet er iemand hoe het exact zit met de toegang en uitgang van een TGV in het station van Lyon part dieu ....

Moet je langs zo'n poortje passeren voor het nemen van een TGV ? Of zou dit enkel zijn op bepaalde verbindingen, voorbeeld naar Parijs ?

Moet je ook langs een poortje passeren als je een TGV uitstapt in Lyon part dieu ?


En hoe zit het voor het nemen van een binnenlande "TER" trein ?
i11
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 nov 2006, 02:10

Re: Poortjes station Lyon part dieu

Bericht door i11 »

Ik vermoed dat het om de anti-fraude poortjes gaat. Die poortjes ben ik al tegengekomen in Paris-Gare de Lyon, Paris-Montparnasse, Bordeaux-Saint-Jean en Marseille-St-Charles. Ik meen dat ik ze tot nu toe 1 keer heb moeten gebruiken.

Die poortjes staan aan de toegangen tot het perron en gaan pas open (meestal staan ze open) als je de barcode op je ticket of QR-code van je carte Voyageur scant (mits op die laatste een geldig e-billet is geladen).

Mijn ervaring is dat die poortjes zeer vaak open staan, echter indien ze gesloten zijn kun je niet zonder geldig biljet het perron betreden. Of die poortjes ook ingezet worden om te controleren als je het perron verlaat weet ik niet. Tot nu toe nog nooit uitgangscontrole gehad.
desperado
Berichten: 158
Lid geworden op: 10 okt 2016, 11:42

Re: Poortjes station Lyon part dieu

Bericht door desperado »

Sorry for posting in English.
The gates are getting more and more common.
They are awkward if you are using some kind of a pass which won't open the gates and you can't find a person to let you through.
If this applies to you, you need to go to an information counter and ask for something called a "Contremarque".
I've used them at Gare de l'Est to get through the barries for the BB67400 to La Ferté Milon.
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: Poortjes station Lyon part dieu

Bericht door Nadleeh »

Afgelopen september op Lyon Part Dieu geweest en kan mij eerlijk gezegd geen poortjes herinneren.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Poortjes station Lyon part dieu

Bericht door rdv »

Idem voor mijzelf in november (overstap TGV-Renfe naar Barcelona). Ook in Lille Europe staan er, maar heb ik ze nog niet in werking geweten. In Parijs GdNord heb ik ze wel al moeten gebruiken.

Voor TER zou het me verwonderen dat deze nodig zijn.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Poortjes station Lyon part dieu

Bericht door kika »

In Toulouse worden ze ook bij de nachttrein gebruikt. Bij uitstappen heb ik het nog nooit gezien, bij TER's ook nog niet.
Metoyou
Berichten: 71
Lid geworden op: 10 nov 2014, 11:21

Re: Poortjes station Lyon part dieu

Bericht door Metoyou »

Dit is een reactie die ik heb gekregen van een medewerker van Sncf :

" Bonjour elles existent effectivement sur les voies C et D et en mode humain sur les autres voies et ne concernent que les TGV Paris en priorité et les autres s'ils sont concomitants avec le TGV de Paris, pour les TER qui seraient sur la même voie que le Paris l'affichage se fera que 10 minutes avant le départ. "


Met andere woorden :

De poortjes zijn er voor de toegang naar het perron C en D.
Ze worden vooral ingezet voor de TGV naar Parijs, en ook voor de verbindingen TGV en TER die vertrekken op deze sporen.

Althans, dat begrijp ik toch uit dit bericht.
Plaats reactie