Pagina 2 van 3

Re: Vanaf 2025 nieuwe een snellere Beneluxtreinen

Geplaatst: 26 aug 2019, 19:03
door K V B
Steven schreef: 26 aug 2019, 13:11 Of in 32 minuten met Thalys. Dus je hebt uw snelle verbinding. Liefst 14 keer per dag ondertussen. Een kwestie van keuzes maken.
De Thalys is niet echt een goede oplossing voor pendelaars. Er was ons indertijd beloofd dat pendelen van Rotterdam naar Antwerpen vv. mogelijk zou worden.

Verder is er het probleem met aansluitingen. Laats op een reis van Interlaken naar Brussel was per uitzondering de IC naar Basel te laat. Resultaat: TGV naar Parijs gemist. Dus op de volgende. Daar moest ik dan bijbetalen, en later op de Thalys die ik nam natuurlijk nog een keer. Telkens met de boodschap dat ik het maar moest terugvorderen bij "die andere spoorwegmaatschappij". (Mag Thalys personeel niet meer de namen van andere spoorwegmaatschappijen uitspreken?)
Dit was een zakenreis, dus ik heb het allemaal gewoon op mijn onkostennota gegooid, maar ik op de terugweg gewoon weer gevlogen.

Re: Vanaf 2025 nieuwe een snellere Beneluxtreinen

Geplaatst: 11 sep 2019, 16:26
door wdew
Gisteren naar Rotterdam geweest met de Benelux.
Op de terugweg gepraat met een Nederlandse treinbegeleider.
Hij melde mij dat de Nederlandse spoorwegen va plan zijn na de levering van de nieuwe Benelux-stellen deze verbinding in eigen beheer te gaan doen (dus zonder de NMBS).
Hij sprak ook van twee verbindingen per uur:
* Een Brussel - Rotterdam - Amsterdam zonder halte in Breda.
* En een Eindhoven - Breda - Brussel
Ik kan niet nagaan of dit waar is, maar het komt overeen met de geruchten.
Beter dit gegeven te vermelden dan te zwijgen.

Terloops, de Benelux van Rotterdam naar Brussel die ik gebruikt heb is NIET naar Breda gereden, wegens een algemene stroomstoring in Breda.
Dus dan wel een halte van ongeveer 20 minuten in Noorderkempen om daar op het normale uur te vertrekken.

Re: Vanaf 2025 nieuwe een snellere Beneluxtreinen

Geplaatst: 11 sep 2019, 18:52
door Steven
Dan gaan ze hun internationaal personeel dringend meer mogen betalen. Er zijn er voldoende die er weggaan omdat ze minder verdienen dan de binnenlandse NS collega’s.

Re: Vanaf 2025 nieuwe een snellere Beneluxtreinen

Geplaatst: 11 sep 2019, 20:06
door rvdborgt
wdew schreef: 11 sep 2019, 16:26 Gisteren naar Rotterdam geweest met de Benelux.
Op de terugweg gepraat met een Nederlandse treinbegeleider.
Hij melde mij dat de Nederlandse spoorwegen va plan zijn na de levering van de nieuwe Benelux-stellen deze verbinding in eigen beheer te gaan doen (dus zonder de NMBS).
Hij sprak ook van twee verbindingen per uur:
* Een Brussel - Rotterdam - Amsterdam zonder halte in Breda.
* En een Eindhoven - Breda - Brussel
Ik kan niet nagaan of dit waar is, maar het komt overeen met de geruchten.
Welke geruchten? Dit is het eerste gerucht dat NS de exploitatie alleen zou gaan doen.

Groetjes,
Rian

Re: Vanaf 2025 nieuwe een snellere Beneluxtreinen

Geplaatst: 11 sep 2019, 20:12
door traxie
De gesuggereerde twee treinen per uur zouden een significante verbetering zijn, die thalys wel eens zou kunnen merken.

Re: Vanaf 2025 nieuwe een snellere Beneluxtreinen

Geplaatst: 11 sep 2019, 22:48
door wdew
rvdborgt schreef: 11 sep 2019, 20:06
wdew schreef: 11 sep 2019, 16:26 Gisteren naar Rotterdam geweest met de Benelux.
Op de terugweg gepraat met een Nederlandse treinbegeleider.
Hij melde mij dat de Nederlandse spoorwegen va plan zijn na de levering van de nieuwe Benelux-stellen deze verbinding in eigen beheer te gaan doen (dus zonder de NMBS).
Hij sprak ook van twee verbindingen per uur:
* Een Brussel - Rotterdam - Amsterdam zonder halte in Breda.
* En een Eindhoven - Breda - Brussel
Ik kan niet nagaan of dit waar is, maar het komt overeen met de geruchten.
Welke geruchten? Dit is het eerste gerucht dat NS de exploitatie alleen zou gaan doen.

Groetjes,
Rian

De geruchten zijn o.a. meldingen op dit forum dat de NS nieuwe beneluxtreinen besteld heeft zonder overleg met de Belgische spoorwegen.

Re: Vanaf 2025 nieuwe een snellere Beneluxtreinen

Geplaatst: 11 sep 2019, 22:54
door Shrek
wdew schreef: 11 sep 2019, 22:48 De geruchten zijn o.a. meldingen op dit forum dat de NS nieuwe beneluxtreinen besteld heeft zonder overleg met de Belgische spoorwegen.
Haha, ja zo gaat een gerucht wel erg snel een eigen leven :lol:
Op dit moment wijst er dus niets die richting uit en kunnen we er vanuit gaan dat NMBS en NS die verbinding gewoon samen blijven uitbaten :wink:

Re: Vanaf 2025 nieuwe een snellere Beneluxtreinen

Geplaatst: 11 sep 2019, 23:13
door wdew
Shrek schreef: 11 sep 2019, 22:54
wdew schreef: 11 sep 2019, 22:48 De geruchten zijn o.a. meldingen op dit forum dat de NS nieuwe beneluxtreinen besteld heeft zonder overleg met de Belgische spoorwegen.
Haha, ja zo gaat een gerucht wel erg snel een eigen leven :lol:
Op dit moment wijst er dus niets die richting uit en kunnen we er vanuit gaan dat NMBS en NS die verbinding gewoon samen blijven uitbaten :wink:
Ik heb zeer duidelijk geschreven : 'Ik kan niet nagaan of dit waar is'
Ik zal het wel zien in 2025.

Re: Vanaf 2025 nieuwe een snellere Beneluxtreinen

Geplaatst: 12 sep 2019, 10:09
door kika
Steven schreef: 11 sep 2019, 18:52 Dan gaan ze hun internationaal personeel dringend meer mogen betalen. Er zijn er voldoende die er weggaan omdat ze minder verdienen dan de binnenlandse NS collega’s.
Wat gek. Ik, naïeve buitenstaander, zou verwachten dat ze misschien nog e.o.a. bonus krijgen, wat is de historie daar achter?

Re: Vanaf 2025 nieuwe een snellere Beneluxtreinen

Geplaatst: 12 sep 2019, 10:19
door kika
wdew schreef: 11 sep 2019, 16:26 Hij sprak ook van twee verbindingen per uur:
* Een Brussel - Rotterdam - Amsterdam zonder halte in Breda.
* En een Eindhoven - Breda - Brussel
En beiden via Zaventem? Ik ben benieuwd. De geruchtenmolen zal het weer zwaar hebben, er zijn nog een paar jaar te gaan :mrgreen:

Re: Vanaf 2025 nieuwe een snellere Beneluxtreinen

Geplaatst: 12 sep 2019, 11:52
door Steven
kika schreef: 12 sep 2019, 10:09
Steven schreef: 11 sep 2019, 18:52 Dan gaan ze hun internationaal personeel dringend meer mogen betalen. Er zijn er voldoende die er weggaan omdat ze minder verdienen dan de binnenlandse NS collega’s.
Wat gek. Ik, naïeve buitenstaander, zou verwachten dat ze misschien nog e.o.a. bonus krijgen, wat is de historie daar achter?
In Nederland krijgen ze niet echt een grote premie voor het kennen van een vreemd net (in Duitsland trouwens hetzelfde liedje). Bijkomend hebben de mensen die er met de Benelux rijden een iets beter rooster (begin en einduren, opeenvolging diensten, ..) waardoor ze verlies doen op premies voor onregelmatige uren. Het totaal zou naar schijnt een lager loon geven. Bijkomend hebben ze de mensen die deze diensten doen ook ettelijke keren in onzekerheid gezet. Horen ze bij NSR of NS internationaal, ... Een aantal onzekerheden zijn er dus ook deels geweest. Deze laatste zijn nu weg. Hopelijk zijn er voor het personeel nu voldoende zekerheden en duidelijkheden. Recent lijkt het toch wat te lukken om terug jonge collega’s te motiveren internationaal te rijden.

Re: Vanaf 2025 nieuwe een snellere Beneluxtreinen

Geplaatst: 12 sep 2019, 13:36
door Lynx
Op dit moment is er nog geen sprake van dat het niet samen geëxploiteerd gaat worden, maar NS heeft uiteraard wel een plan B voor het geval dat het toch nog stuk loopt in de samenwerking. Dat lijkt mij niet meer dan logisch, zeker omdat NS vanuit de concessie vanuit de Nederlandse Overheid moet voorzien in de verbinding naar Brussel.

Re: Vanaf 2025 nieuwe een snellere Beneluxtreinen

Geplaatst: 13 sep 2019, 15:23
door ReisThijs
De nieuwe treinen zijn besteld omdat de huidige (ICR) over een aantal jaar vervangen moeten worden. NS wil gewoon voorkomen dat de Benelux in 2025 moet worden afgeschaft omdat er geen geschikte treinen zijn.

Of deze treinen ook daadwerkelijk als Benelux gaan rijden is nog lang niet zeker. Eerst moet de Nederlandse Overheid nog besluiten of NS vanaf 2025 weer een concessie krijgt voor de Beneluxtrein.

Re: Vanaf 2025 nieuwe een snellere Beneluxtreinen

Geplaatst: 13 sep 2019, 15:33
door Lynx
Als de introductie van de ICNG verder goed gaat, zal de IC Amsterdam - Brussel in 2023/2024* met ICNG-B rijden.

* Niets is zo veranderlijk als het spoor, maar op dit moment is dat de bedoeling.

Re: Vanaf 2025 nieuwe een snellere Beneluxtreinen

Geplaatst: 13 sep 2019, 15:36
door Shrek
Lynx schreef:Als de introductie van de ICNG verder goed gaat, zal de IC Amsterdam - Brussel in 2023/2024 met ICNG-B rijden.
Dan zullen ze toch heel snel met een prototype naar België mogen komen, de kans dat de homologatie niet van de eerste keer lukt (omdat DVIS er nog foutjes uithaalt) is bij zo'n complexe stellen redelijk groot.