Adler schreef: ↑16 okt 2019, 20:54
En hoeveel zakenmensen nemen de trein in vergelijking met het vliegtuig of de auto ?
Als "zakenmens" voel ik me aangesproken...
Meer en meer eigenlijk... en niet alleen uit eigen ervaring als toch wel treinliefhebber...
Bijna niemand neemt nog de auto of het vliegtuig naar Amsterdam, London, Parijs, Keulen of Frankfurt met dank aan de HST's. Dat is wel op voorwaarde dat men in het centrum moet zijn, of dat er perfecte aansluitingen met bvb. RER of S-Bahn zijn. Voor verdere bestemmingen per HST ligt de limiet rond Lyon / Nürnberg (zelfs met overstap in Frankfurt). Het hangt er steeds vanaf of je er filevrij geraakt / of er frequente vluchten zijn / of er frequente HST's zijn (naar Duitsland heb je eigenlijk ieder uur een perfecte overstap in Keulen of Frankfurt, in Frankrijk is dat lastiger tenzij je de Parijse ondergrond wat wil verkennen).
Naar Luxemburg neemt bijna niemand de trein... maar de auto. De E411 is bijna filevrij en de trein doet er (sorry) een eeuwigheid over.
Binnen België... De as Brussel Antwerpen is een soort muur geworden waar je niet meer in of door geraakt. Gevolg:
Als je in 't centrum van Brussel of Antwerpen moet zijn en er is een goede metro naar je uiteindelijke bestemming, dan overwegen velen de trein.
Als je aan de andere kant van de muur moet zijn neem je 'm ook regelmatig.
Maar...
Het voor en na transport is in België het grote probleem... Niet overal heb je een metro, taxi's, cambio of alternatief...
De trein zou een alternatief kunnen zijn voor het vliegtuig naar Birmingham / Manchester, maar van St.Panceass naar Euston is een miserie. Er was ooit sprake van een geboorde tunnel met een roltrap/band erin, maar die is er nog steeds niet.
De trein zou een alternatief kunnen zijn voor de auto naar "la France profonde" als je zonder een stop in Lille ieder uur in CDG zou kunnen geraken... vanwaar je dan zou kunnen overstappen naar de twee assen naar het Zuiden. Duitsland is hier een mooi voorbeeld...
Wat ook helpt is dat je kan werken op een trein... dus ofwel wifi, ofwel ervoor zorgen dat er voldoende signaal is langs de sporen voor 4G.
Groetjes,
Stijn