Pagina 1 van 4

Köln Hbf - Brussel-Zuid - 380EUR by taxi!

Geplaatst: 18 nov 2019, 23:49
door desperado
Sorry for posting in English.

Today I finished off an Interrail trip with Bremen to Hannover (IC2251) to Köln (ICE556) to Brussel (ICE10).

Due to problems with a crossing near Solingen Hbf, ICE556 was diverted via Düsseldorf Hbf arriving in Köln at 1955 instead of 1930.

ICE10 had been delayed earlier in the journey but is currently re-timed to leave Frankfurt early with 13 minutes at Siegburg/Bonn and 11 minutes at Köln/Bonn Flughafen. it was almost on time.

I think ICE10 left Köln Hbf about 1947. Anyway, DB put more than 40 people in taxis from Köln to Brussel. They used taxis for 8 people but still this was at least 5 taxis and perhaps 6 or 7.

When I got out of the taxi, it had 380 EUR on the meter.

Can anyone think of a reason why ICE10 could not have been held 15 minutes?

Yes I know the connection from ICE556 to ICE10 is unsafe. If ICE556 had been delayed earlier in the journey I would have got off at Wuppertal and gone via Eindhoven and Breda. If DB had not paid for taxis, I would have arranged my own taxi from Aachen to Eupen for IC545 to Brussel.

Re: Köln Hbf - Brussel-Zuid - 380EUR by taxi!

Geplaatst: 18 nov 2019, 23:57
door rvdborgt
desperado schreef: 18 nov 2019, 23:49 Yes I know the connection from ICE556 to ICE10 is unsafe. If ICE556 had been delayed earlier in the journey I would have got off at Wuppertal and gone via Eindhoven and Breda. If DB had not paid for taxis, I would have arranged my own taxi from Aachen to Eupen for IC545 to Brussel.
DB chose a very expensive option... I've had a number of taxis from Aachen (almost always reachable) but never from Cologne. Anyway, they have to help you, either with alternative transport or with overnight accommodation and DB usually provide taxis. I'd also risk this connection. No idea though why they wouldn't wait for so many people

Groetjes,
Rian

Re: Köln Hbf - Brussel-Zuid - 380EUR by taxi!

Geplaatst: 19 nov 2019, 00:09
door Shrek
Internationale treinen ophouden is echt geen goed idee. Dit zorgt afwaarts voor een heleboel secundaire vertragingen, die uiteraard allemaal aan DB gefactureerd worden. Gewoon laten rijden en de reizigers op een andere trein (of taxi) zetten is quasi altijd de weg met het minste miserie.
10 reizigers in een taxi is nog altijd minder erg dan er 500 op een IC Welkenraedt-Kortrijk met 10 minuten vertraging opzadelen.

Re: Köln Hbf - Brussel-Zuid - 380EUR by taxi!

Geplaatst: 19 nov 2019, 13:02
door kika
I've got the impression that a lot depends on the actual people there: some are uncertain of what they can/ are allowed to do, others *are* very friendly and *do* want to help.

Re: Köln Hbf - Brussel-Zuid - 380EUR by taxi!

Geplaatst: 19 nov 2019, 22:57
door rvdborgt
Shrek schreef: 19 nov 2019, 00:09 Internationale treinen ophouden is echt geen goed idee. Dit zorgt afwaarts voor een heleboel secundaire vertragingen, die uiteraard allemaal aan DB gefactureerd worden. Gewoon laten rijden en de reizigers op een andere trein (of taxi) zetten is quasi altijd de weg met het minste miserie.
10 reizigers in een taxi is nog altijd minder erg dan er 500 op een IC Welkenraedt-Kortrijk met 10 minuten vertraging opzadelen.
Die vergelijking gaat hier niet op. Het ging om 40 reizigers die ICE 10 gemist hadden (ook een flinke factuur, maar dan voor taxi's) en treinserie 400 zal de ICE rond dat tijdstip niet meer hinderen, laat staan dat er 500 reizigers in zouden zitten.
ICE 10 laat je in Keulen natuurlijk niet op een of twee reizigers wachten maar 40 reizigers zijn naar mijn mening wel een serieuze afweging waard.

Groetjes,
Rian

Re: Köln Hbf - Brussel-Zuid - 380EUR by taxi!

Geplaatst: 19 nov 2019, 23:19
door Shrek
rvdborgt schreef: 19 nov 2019, 22:57
Shrek schreef: 19 nov 2019, 00:09 Internationale treinen ophouden is echt geen goed idee. Dit zorgt afwaarts voor een heleboel secundaire vertragingen, die uiteraard allemaal aan DB gefactureerd worden. Gewoon laten rijden en de reizigers op een andere trein (of taxi) zetten is quasi altijd de weg met het minste miserie.
10 reizigers in een taxi is nog altijd minder erg dan er 500 op een IC Welkenraedt-Kortrijk met 10 minuten vertraging opzadelen.
Die vergelijking gaat hier niet op. Het ging om 40 reizigers die ICE 10 gemist hadden (ook een flinke factuur, maar dan voor taxi's) en treinserie 400 zal de ICE rond dat tijdstip niet meer hinderen, laat staan dat er 500 reizigers in zouden zitten.
ICE 10 laat je in Keulen natuurlijk niet op een of twee reizigers wachten maar 40 reizigers zijn naar mijn mening wel een serieuze afweging waard.
In Duitsland hebben ze geen idee hoeveel vervolgvertraging zo'n trein met hoogste prioriteit verderop veroorzaakt en dat kan heel snel oplopen. Zeker zo laat 's avonds zou je niet willen dat er in België mensen hun laatste trein missen door wat interne Duitse problemen. Die afweging kan dan ook niemand in Duitsland correct maken. Internationale treinen zo stipt mogelijk de grens over krijgen is de enige werkbare regel, het is dan ook heel positief dat DB daarnaar handelt. Hou de problemen in Duitsland, exporteer ze niet naar België.

Re: Köln Hbf - Brussel-Zuid - 380EUR by taxi!

Geplaatst: 19 nov 2019, 23:46
door rvdborgt
Shrek schreef: 19 nov 2019, 23:19
rvdborgt schreef: 19 nov 2019, 22:57
Shrek schreef: 19 nov 2019, 00:09 Internationale treinen ophouden is echt geen goed idee. Dit zorgt afwaarts voor een heleboel secundaire vertragingen, die uiteraard allemaal aan DB gefactureerd worden. Gewoon laten rijden en de reizigers op een andere trein (of taxi) zetten is quasi altijd de weg met het minste miserie.
10 reizigers in een taxi is nog altijd minder erg dan er 500 op een IC Welkenraedt-Kortrijk met 10 minuten vertraging opzadelen.
Die vergelijking gaat hier niet op. Het ging om 40 reizigers die ICE 10 gemist hadden (ook een flinke factuur, maar dan voor taxi's) en treinserie 400 zal de ICE rond dat tijdstip niet meer hinderen, laat staan dat er 500 reizigers in zouden zitten.
ICE 10 laat je in Keulen natuurlijk niet op een of twee reizigers wachten maar 40 reizigers zijn naar mijn mening wel een serieuze afweging waard.
In Duitsland hebben ze geen idee hoeveel vervolgvertraging zo'n trein met hoogste prioriteit verderop veroorzaakt en dat kan heel snel oplopen. Zeker zo laat 's avonds zou je niet willen dat er in België mensen hun laatste trein missen door wat interne Duitse problemen. Die afweging kan dan ook niemand in Duitsland correct maken. Internationale treinen zo stipt mogelijk de grens over krijgen is de enige werkbare regel, het is dan ook heel positief dat DB daarnaar handelt. Hou de problemen in Duitsland, exporteer ze niet naar België.
Er bestaat nog zoiets als overleg. Bij een grote groep vertraagde reizigers dien je als dienstverlenend bedrijf contact op te nemen met je partners achter de grens en te bespreken wat er wenselijk en haalbaar is. En eigenlijk zou er van tevoren al een maximale wachttijd moeten zijn afgesproken, in het bijzonder voor de laatste trein, natuurlijk gebaseerd op wat er onder normale omstandigheden wenselijk en mogelijk is.
Het is beslist niet zo dat het op tijd laten vertrekken van een aansluitende trein altijd de beste oplossing is, onafhankelijk van hoeveel reizigers je dan in bv. Keulen laat stranden. Maar dat had ik op een andere manier eigenlijk al geschreven.

Groetjes,
Rian

Re: Köln Hbf - Brussel-Zuid - 380EUR by taxi!

Geplaatst: 20 nov 2019, 12:07
door Shrek
rvdborgt schreef:
Shrek schreef: 19 nov 2019, 23:19
rvdborgt schreef: 19 nov 2019, 22:57
Die vergelijking gaat hier niet op. Het ging om 40 reizigers die ICE 10 gemist hadden (ook een flinke factuur, maar dan voor taxi's) en treinserie 400 zal de ICE rond dat tijdstip niet meer hinderen, laat staan dat er 500 reizigers in zouden zitten.
ICE 10 laat je in Keulen natuurlijk niet op een of twee reizigers wachten maar 40 reizigers zijn naar mijn mening wel een serieuze afweging waard.
In Duitsland hebben ze geen idee hoeveel vervolgvertraging zo'n trein met hoogste prioriteit verderop veroorzaakt en dat kan heel snel oplopen. Zeker zo laat 's avonds zou je niet willen dat er in België mensen hun laatste trein missen door wat interne Duitse problemen. Die afweging kan dan ook niemand in Duitsland correct maken. Internationale treinen zo stipt mogelijk de grens over krijgen is de enige werkbare regel, het is dan ook heel positief dat DB daarnaar handelt. Hou de problemen in Duitsland, exporteer ze niet naar België.
Er bestaat nog zoiets als overleg. Bij een grote groep vertraagde reizigers dien je als dienstverlenend bedrijf contact op te nemen met je partners achter de grens en te bespreken wat er wenselijk en haalbaar is. En eigenlijk zou er van tevoren al een afgesproken maximale wachttijd moeten zijn afgesproken, in het bijzonder voor de laatste trein, natuurlijk gebaseerd op wat er onder normale omstandigheden wenselijk en mogelijk is.
Het is beslist niet zo dat het op tijd laten vertrekken van een aansluitende trein altijd de beste oplossing is, onafhankelijk van hoeveel reizigers je dan in bv. Keulen laat stranden. Maar dat had ik op een andere manier eigenlijk al geschreven.

Groetjes,
Rian
Vanaf dat de ICE10 meer dan 4 min vertraging heeft gaat hij in de weg rijden van E1543, die op zijn beurt dan weer de 2441 en de 543 gaat hinderen.
Gewoon op tijd rijden is quasi altijd het beste, investeren in zeer complex overleg is dus weggegooid geld.
Wat zou je trouwens overleggen? Duitsland: is het erg dat we die trein een kwartier vertraging geven? België: ja, we willen geen problemen op onze binnenlandse treinen dus stuur hem op tijd.

Re: Köln Hbf - Brussel-Zuid - 380EUR by taxi!

Geplaatst: 20 nov 2019, 14:40
door groentje
Dan ga je er wel vanuit dat zo'n trein geen minuut vertraging kan inlopen, wat zeker vanuit Keulen vaak wél mogelijk is. Zeker op dat uur kan er al wel wat goedgemaakt worden. En desnoods valt die ICE achter de 1543, toch? Of wordt er even via een ander spoor gereden, tussen Leuven en Brussel zijn er niet voor niets 4 sporen?1

Re: Köln Hbf - Brussel-Zuid - 380EUR by taxi!

Geplaatst: 20 nov 2019, 15:15
door Shrek
groentje schreef:Dan ga je er wel vanuit dat zo'n trein geen minuut vertraging kan inlopen, wat zeker vanuit Keulen vaak wél mogelijk is. Zeker op dat uur kan er al wel wat goedgemaakt worden. En desnoods valt die ICE achter de 1543, toch? Of wordt er even via een ander spoor gereden, tussen Leuven en Brussel zijn er niet voor niets 4 sporen?1
Een klein beetje inlopen kan waarschijnlijk wel, maar mag je daar zomaar vanuit gaan?
En wie zegt dat er op ICE10 geen reizigers voor Blankenberge zitten die je met dat grapje een uur vertraging bezorgd?
Kortom, veel te veel factoren om allemaal in Duitsland in overweging te kunnen nemen. Internationale treinen niet laten wachten is 99% van de gevallen de beste oplossing, voor die ene % gaan we niet hemel en aarde bewegen.

Re: Köln Hbf - Brussel-Zuid - 380EUR by taxi!

Geplaatst: 20 nov 2019, 18:38
door rvdborgt
Shrek schreef: 20 nov 2019, 15:15 Kortom, veel te veel factoren om allemaal in Duitsland in overweging te kunnen nemen. Internationale treinen niet laten wachten is 99% van de gevallen de beste oplossing, voor die ene % gaan we niet hemel en aarde bewegen.
Gelukkig zijn er in de echte wereld nog mensen die wel moeite doen voor hun klanten, die in uitzonderlijke gevallen overleg plegen met hun buren en die dan een afweging maken wat onder de gegeven omstandigheden het beste is.

Groetjes,
Rian

Re: Köln Hbf - Brussel-Zuid - 380EUR by taxi!

Geplaatst: 20 nov 2019, 20:43
door Shrek
rvdborgt schreef: 20 nov 2019, 18:38
Shrek schreef: 20 nov 2019, 15:15 Kortom, veel te veel factoren om allemaal in Duitsland in overweging te kunnen nemen. Internationale treinen niet laten wachten is 99% van de gevallen de beste oplossing, voor die ene % gaan we niet hemel en aarde bewegen.
Gelukkig zijn er in de echte wereld nog mensen die wel moeite doen voor hun klanten, die in uitzonderlijke gevallen overleg plegen met hun buren en die dan een afweging maken wat onder de gegeven omstandigheden het beste is.

Groetjes,
Rian
De openingspost laat alvast zien dat die echte wereld toch niet zo echt is :wink:

Re: Köln Hbf - Brussel-Zuid - 380EUR by taxi!

Geplaatst: 20 nov 2019, 22:28
door rvdborgt
Shrek schreef: 20 nov 2019, 20:43
rvdborgt schreef: 20 nov 2019, 18:38
Shrek schreef: 20 nov 2019, 15:15 Kortom, veel te veel factoren om allemaal in Duitsland in overweging te kunnen nemen. Internationale treinen niet laten wachten is 99% van de gevallen de beste oplossing, voor die ene % gaan we niet hemel en aarde bewegen.
Gelukkig zijn er in de echte wereld nog mensen die wel moeite doen voor hun klanten, die in uitzonderlijke gevallen overleg plegen met hun buren en die dan een afweging maken wat onder de gegeven omstandigheden het beste is.
De openingspost laat alvast zien dat die echte wereld toch niet zo echt is :wink:
Ik heb nergens beweerd dat er gewacht had moeten worden. Wel dat dit een geval is waar een afweging aan de orde zou moeten zijn. Maar niemand in dit forum heeft de beschikking over alle gegevens die nodig zijn om die afweging te maken dus veel verder dan dat komen niet.

Groetjes,
Rian

Re: Köln Hbf - Brussel-Zuid - 380EUR by taxi!

Geplaatst: 21 nov 2019, 08:55
door wuitz
Het is natuurlijk ook wel zo dat er ook gekeken zal worden waar de initiële vertraging van komt, als dit van derden is kunnen de gemaakte kosten op iemand anders verhaald worden natuurlijk.

Re: Köln Hbf - Brussel-Zuid - 380EUR by taxi!

Geplaatst: 21 nov 2019, 09:35
door Shrek
rvdborgt schreef:
Shrek schreef: 20 nov 2019, 20:43
rvdborgt schreef: 20 nov 2019, 18:38 Gelukkig zijn er in de echte wereld nog mensen die wel moeite doen voor hun klanten, die in uitzonderlijke gevallen overleg plegen met hun buren en die dan een afweging maken wat onder de gegeven omstandigheden het beste is.
De openingspost laat alvast zien dat die echte wereld toch niet zo echt is :wink:
Ik heb nergens beweerd dat er gewacht had moeten worden. Wel dat dit een geval is waar een afweging aan de orde zou moeten zijn. Maar niemand in dit forum heeft de beschikking over alle gegevens die nodig zijn om die afweging te maken dus veel verder dan dat komen niet.

Groetjes,
Rian
Je hebt volledig gelijk dat niemand op het forum hier de juiste info heeft om deze afweging te kunnen maken. Sterker nog, niemand in België heeft de juiste cijfers. Dus zelfs als de Duitsers al zouden bellen zou elk zinnig antwoord uitblijven, tenzij natuurlijk "hou je aan de dienstregeling".