Re: Köln Hbf - Brussel-Zuid - 380EUR by taxi!
Geplaatst: 21 dec 2019, 13:46
Ik vind het moeilijk om daarover iets te zeggen. Ik reis van/naar Duitsland vrijwel nooit met de Thalys omdat dat tarifair minder interessant is en kom dus zelf niet in die situatie. Ik zou vermoeden dat DB wel toegefelijker is maar meer dan een vermoeden/gevoel is het niet.
Rechtvaardiging van de afschaffing in België werd gewoon op vertraging uit Duitsland gewettigd, zonder extra commentaar.
Reservatieplicht bij THA is relatief: als je aan de deur van de trein een ticket koopt, krijg je geen zetel toegewezen. Idem als bij een gekoppelde THA één stel niet mee rijdt, of als de THA passagiers van een vorige afgeschafte trein op een volgende worden toegelaten, je krijgt geen nieuw ticket met een gewijzigde reservatie.
Hou er rekening mee dat door de RE9 en andere treinen de vertraging groter wordt als er te lang wordt gewacht. Door een hoop langdurige werkzaamheden op het traject tussen Keulen en Aken krijg je een domino-effect, want de ICE kan de RE9 niet meer inhalen als de de ICE een kwartier of meer vertraging heeft. De vertraging loopt dus gewoon snel enorm op voor DB als men wacht, ofwel voor de reizigers al in de ICE of voor de reizigers in andere treinen. De kosten lopen dus snel hoog, een kleine 50 reizigers met een taxi laten reizen is dan nog een betaalbare oplossing. Langere taxitrajecten van taxichauffeurs waarmee vaker gewerkt wordt kan overigens ook weer goedkoper en makkelijker zijn dan werken met tqxichquffeurs elders. Al is het maar omdat het een hoop administratie en uitzoek werk bespaard. Het is dus net welke overweging de specifieke medewerker maakt.
Er staat nergens dat ze dit verplicht zijn bij elke vertraging van een uur of meer.rdv schreef: ↑20 dec 2019, 12:23 Begeleiding door DB in Aken was wel ondermaats: enkel één personeelslid op het perron die niet veel meer deed dan briefjes schrijven en haar paraplu opentrekken. Volgens de Europese regels had DB ook drank en snacks moeten voorzien, maar daar was totaal geen sprake van. ICE personeel was niet te zien (ik denk dat ze met de defecte ICE teruggereden zijn naar Köln).
Interpretative Guidelines on Regulation (EC) No 1371/2007 of the European Parliament and of the Council on rail passengers' rights and obligations
4.4.1. Provision of meals, refreshments and accommodation (Article 18(2))
Where there is a delay of more than 60 minutes, railway undertakings are obliged to provide meals and refreshments, in ‘reasonable relation’ to the waiting time, if they are available (in sufficient quantity) on the train or in the station. If they are not available (or in insufficient quantity) on board or in the station, the obligation of the railway undertaking is qualified by whether they can reasonably be provided. The railway undertaking will have to evaluate whether the provision of meals and refreshments is ‘reasonable’, taking into account criteria such as the distance from the place of delivery, the time required for and ease of delivery, and the cost. They cannot however be exempted from the requirement to assess each situation on a case-by-case basis.
Article 18(2) of the Regulation does not set minimum quality requirements for assistance. The quality of meals and refreshments, hotel or other accommodation, and other assistance should be reasonable and proportionate to the inconvenience suffered, including meeting the needs of persons with disabilities or reduced mobility. Where no hotel accommodation can be offered, the quality of ‘other accommodation’ should be as close as possible to a hotel. The Commission considers ‘in reasonable relation to the waiting time’ to mean that railway undertakings should provide passengers with appropriate assistance corresponding to the length of the delay and the time of day (or night) at which it occurs.
Interpretatieve richtsnoeren betreffende Verordening (EG) nr. 1371/2007 van het Europees Parlement en de Raad betreffende de rechten en verplichtingen van reizigers in het treinverkeer
4.4.1. Aanbieden van maaltijden, verfrissingen en accommodatie (artikel 18, lid 2)
Wanneer de vertraging meer dan 60 minuten bedraagt, dienen spoorwegondernemingen maaltijden en verfrissingen aan te bieden die in een redelijke verhouding staan tot de wachttijd en indien er in de trein of het station (voldoende) beschikbaar zijn. Indien er aan boord of in het station geen of onvoldoende maaltijden of verfrissingen beschikbaar zijn, wordt de verplichting van de spoorwegonderneming bepaald door wat redelijkerwijs haalbaar is. Op basis van criteria zoals de afstand tot de plaats van levering, de nodige tijd, praktische uitvoerbaarheid en de kostprijs moet de spoorwegmaatschappij beoordelen of het „redelijkerwijs” haalbaar is om maaltijden en verfrissingen aan te bieden. Er kan echter niet worden afgeweken van de verplichting om elke individuele situatie afzonderlijk te beoordelen.
In artikel 18, lid 2, van de verordening zijn geen minimumnormen vastgesteld inzake de kwaliteit van de geboden bijstand. De kwaliteit van de maaltijden en verfrissingen, hotels of andere accommodatie en andere bijstand moet redelijk zijn en in verhouding staan tot de veroorzaakte hinder, eveneens rekening houdend met de behoeften van personen met een handicap of beperkte mobiliteit. Wanneer geen hotelaccommodatie kan worden aangeboden, moet de kwaliteit van de alternatieve accommodatie de kwaliteit van een hotel zo dicht mogelijk benaderen. De Commissie verstaat onder „in een redelijke verhouding tot de wachttijd” dat spoorwegondernemingen passagiers passende bijstand moeten bieden, rekening houdend met de duur van de vertraging en het tijdstip van de dag (of nacht) waarin ze optreedt.
Ik zie niet in waar er zou staan dat dit in mijn geval niet zou gemoeten hebben. De vertraging was uiteindelijk 2u (dus ruim meer dan een uur), was goed te voorzien (minder dan een half uur na vertrek uit Aachen heeft men beslist de trein af te schaffen, terug te keren naar Aachen en de reizigers op de volgende ICE naar Brussel te zetten), en er was voldoende aanbod (er zijn meerdere winkels in Aachen Hbf en er is DB-personeel). Vouchers uitdelen was voldoende geweest.Ouwe schreef: ↑21 jan 2020, 08:04Er staat nergens dat ze dit verplicht zijn bij elke vertraging van een uur of meer.rdv schreef: ↑20 dec 2019, 12:23 Begeleiding door DB in Aken was wel ondermaats: enkel één personeelslid op het perron die niet veel meer deed dan briefjes schrijven en haar paraplu opentrekken. Volgens de Europese regels had DB ook drank en snacks moeten voorzien, maar daar was totaal geen sprake van. ICE personeel was niet te zien (ik denk dat ze met de defecte ICE teruggereden zijn naar Köln).
Ik zou de tekst van de EU maar eens een keer goed doorlezen:Interpretatieve richtsnoeren betreffende Verordening (EG) nr. 1371/2007 van het Europees Parlement en de Raad betreffende de rechten en verplichtingen van reizigers in het treinverkeer
4.4.1. Aanbieden van maaltijden, verfrissingen en accommodatie (artikel 18, lid 2)
Wanneer de vertraging meer dan 60 minuten bedraagt, dienen spoorwegondernemingen maaltijden en verfrissingen aan te bieden die in een redelijke verhouding staan tot de wachttijd en indien er in de trein of het station (voldoende) beschikbaar zijn. Indien er aan boord of in het station geen of onvoldoende maaltijden of verfrissingen beschikbaar zijn, wordt de verplichting van de spoorwegonderneming bepaald door wat redelijkerwijs haalbaar is.
Naar mijn ervaring zijn SNCF en NMBS voor dergelijke gevallen beter georganiseerd: in België staat er een voorraad wafels en water klaar in de grotere stations om ter plaatse uit te delen of in een camionette te laden. Op iedere TGV is er een (ruim) noodrantsoen beschikbaar dat wordt uitgedeeld vanaf de trein meer dan een uur vertraging heeft.Indien er aan boord of in het station geen of onvoldoende maaltijden of verfrissingen beschikbaar zijn, wordt de verplichting van de spoorwegonderneming bepaald door wat redelijkerwijs haalbaar is. Op basis van criteria zoals de afstand tot de plaats van levering, de nodige tijd, praktische uitvoerbaarheid en de kostprijs moet de spoorwegmaatschappij beoordelen of het „redelijkerwijs” haalbaar is om maaltijden en verfrissingen aan te bieden. Er kan echter niet worden afgeweken van de verplichting om elke individuele situatie afzonderlijk te beoordelen.
Dat gebruiken ze zelfs bij kinderwagens. Waarom ze dan bij rolstoelen wel moeten helpen? rdv heeft hier wel een punt, DB mag wel eens een nieuwe polis afsluiten voor de werknemers die net dat kleine beetje uitgebreider iis.trainlovertje schreef: ↑22 jan 2020, 13:17 Het treinpersoneel van DB mag blijkbaar niet helpen bij het dragen van valiezen van reizigers, omdat er in het verleden reeds arbeidsongevallen zijn gebeurd en het personeel daar niet voor verzekerd is.