Pagina 1 van 6

IC Oostende-Aken

Geplaatst: 04 dec 2019, 17:13
door Adler
ianryckewaert13 schreef: 04 dec 2019, 14:00 Zou goed zijn dat de IC oostende Aachen Keulen terug komt zoals vroeger want nu is de klassieke stellen die de ritten naar Aachen doen maar gaat ook geen 5 jaar meer duren
Arriva die sedert begin dit jaar een rechtstreekse verbinding heeft tussen Maastricht en Aachen met Flirt 3C stellen wil al lang ook een verbinding tussen Luik en Aachen maar botst op tegenkanting van de NMBS.
Ze hopen nu toch in 2022 te kunnen starten hiermee als de Flirt's ook ETCS hebben.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 04 dec 2019, 17:20
door ianryckewaert13
Adler schreef:
ianryckewaert13 schreef: 04 dec 2019, 14:00 Zou goed zijn dat de IC oostende Aachen Keulen terug komt zoals vroeger want nu is de klassieke stellen die de ritten naar Aachen doen maar gaat ook geen 5 jaar meer duren
Arriva die sedert begin dit jaar een rechtstreekse verbinding heeft tussen Maastricht en Aachen met Flirt 3C stellen wil al lang ook een verbinding tussen Luik en Aachen maar botst op tegenkanting van de NMBS.
Ze hopen nu toch in 2022 te kunnen starten hiermee als de Flirt's ook ETCS hebben.
Zijn er al plannen voor L spa Aachen

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk


Re: Nachttreinen

Geplaatst: 04 dec 2019, 17:28
door Shrek
Adler schreef:
ianryckewaert13 schreef: 04 dec 2019, 14:00 Zou goed zijn dat de IC oostende Aachen Keulen terug komt zoals vroeger want nu is de klassieke stellen die de ritten naar Aachen doen maar gaat ook geen 5 jaar meer duren
Arriva die sedert begin dit jaar een rechtstreekse verbinding heeft tussen Maastricht en Aachen met Flirt 3C stellen wil al lang ook een verbinding tussen Luik en Aachen maar botst op tegenkanting van de NMBS.
Ze hopen nu toch in 2022 te kunnen starten hiermee als de Flirt's ook ETCS hebben.
Tegenkanting van de Belgische wet, niet de NMBS ;)
De NMBS denkt daarentegen wel na over een IC Oostende-Aken. Hopen dat dat een beetje vooruit gaat.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 04 dec 2019, 17:30
door ianryckewaert13
Shrek schreef:
Adler schreef:
ianryckewaert13 schreef: 04 dec 2019, 14:00 Zou goed zijn dat de IC oostende Aachen Keulen terug komt zoals vroeger want nu is de klassieke stellen die de ritten naar Aachen doen maar gaat ook geen 5 jaar meer duren
Arriva die sedert begin dit jaar een rechtstreekse verbinding heeft tussen Maastricht en Aachen met Flirt 3C stellen wil al lang ook een verbinding tussen Luik en Aachen maar botst op tegenkanting van de NMBS.
Ze hopen nu toch in 2022 te kunnen starten hiermee als de Flirt's ook ETCS hebben.
Tegenkanting van de Belgische wet, niet de NMBS ;)
De NMBS denkt daarentegen wel na over een IC Oostende-Aken. Hopen dat dat een beetje vooruit gaat.
Dan kunnen ze spa welkenraedt met disero vervangen

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk


Re: Nachttreinen

Geplaatst: 04 dec 2019, 18:08
door Shrek
ianryckewaert13 schreef:
Shrek schreef:
Adler schreef: Arriva die sedert begin dit jaar een rechtstreekse verbinding heeft tussen Maastricht en Aachen met Flirt 3C stellen wil al lang ook een verbinding tussen Luik en Aachen maar botst op tegenkanting van de NMBS.
Ze hopen nu toch in 2022 te kunnen starten hiermee als de Flirt's ook ETCS hebben.
Tegenkanting van de Belgische wet, niet de NMBS ;)
De NMBS denkt daarentegen wel na over een IC Oostende-Aken. Hopen dat dat een beetje vooruit gaat.
Dan kunnen ze spa welkenraedt met disero vervangen

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk
Die klassiekjes moeten daar sowieso weg wanneer de bovenleiding tussen Hergenrath en Aken op 15kV gezet wordt.
Het verlengen van de IC is wel slecht nieuws voor de 2 man en paardenkop die in Hergenrath opstappen.

*noot aan mezelf:postst verplaatsen*

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 04 dec 2019, 19:05
door Steve
Shrek schreef: 04 dec 2019, 18:08Die klassiekjes moeten daar sowieso weg wanneer de bovenleiding tussen Hergenrath en Aken op 15kV gezet wordt.
Het verlengen van de IC is wel slecht nieuws voor de 2 man en paardenkop die in Hergenrath opstappen.

*noot aan mezelf:postst verplaatsen*
Is dat de bedoeling dan? Hoe kan er dan überhaupt nog een binnenlandse IC tot Aken rijden? De intussen gehomologeerde HLE 18 kan niet overweg met 15 kV en de M7 ook niet. Enkel de HLE 28 zou het kunnen, maar dan moet het al met twee locs per stam en dan hou je veel te weinig locs over voor zo'n lange en drukke IC.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 04 dec 2019, 19:14
door Shrek
Steve schreef: 04 dec 2019, 19:05 Is dat de bedoeling dan? Hoe kan er dan überhaupt nog een binnenlandse IC tot Aken rijden? De intussen gehomologeerde HLE 18 kan niet overweg met 15 kV en de M7 ook niet. Enkel de HLE 28 zou het kunnen, maar dan moet het al met twee locs per stam en dan hou je veel te weinig locs over voor zo'n lange en drukke IC.
De M7 rijtuigen en stuurstand hebben op zich geen probleem met 15kV, enkel het motorrijtuig kan er niet komen.
De NMBS is dan ook aan het uitkijken naar 4-spannings Vectrons om deze verbinding te rijden (met M7).

Re: IC Oostende-Aken

Geplaatst: 04 dec 2019, 20:00
door Steve
Maar waarom moet dat korte stuk überhaupt onder 15 kV? Bij 3 kV heb je daar toch meer dan genoeg vermogen en we hebben - zeker met de gemotoriseerde M7 erbij - meer dan tractiematerieel genoeg? In ieder geval niet iets wat de komst van die IC zal bespoedigen, lijkt me.

Re: IC Oostende-Aken

Geplaatst: 04 dec 2019, 20:20
door Shrek
Steve schreef: 04 dec 2019, 20:00 Maar waarom moet dat korte stuk überhaupt onder 15 kV? Bij 3 kV heb je daar toch meer dan genoeg vermogen en we hebben - zeker met de gemotoriseerde M7 erbij - meer dan tractiematerieel genoeg? In ieder geval niet iets wat de komst van die IC zal bespoedigen, lijkt me.
DB Netz wil af van de dure 3kV installatie. Ook Thalys en ICE hebben liever een spanningssluis (15-25kV) dan het omwisselen van spanning in Aken.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 04 dec 2019, 21:26
door Joris
Shrek schreef: 04 dec 2019, 18:08 Die klassiekjes moeten daar sowieso weg wanneer de bovenleiding tussen Hergenrath en Aken op 15kV gezet wordt.
Het verlengen van de IC is wel slecht nieuws voor de 2 man en paardenkop die in Hergenrath opstappen.
En kan een IC niet in Hergenrath stoppen? Het zou niet de eerste keer zijn dat ze een IC aan een minihalte laten stoppen...

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 04 dec 2019, 21:27
door Joris
Shrek schreef: 04 dec 2019, 17:28
De NMBS denkt daarentegen wel na over een IC Oostende-Aken. Hopen dat dat een beetje vooruit gaat.
Ook aan Duitse zijde denkt men daar trouwens over na.

Re: IC Oostende-Aken

Geplaatst: 04 dec 2019, 22:17
door rdv
Interessant, wie zou dat dan aanbieden? Flixtrain?

Re: IC Oostende-Aken

Geplaatst: 04 dec 2019, 22:54
door trainlovertje
rdv schreef: 04 dec 2019, 22:17 Interessant, wie zou dat dan aanbieden? Flixtrain?
Nee, gewoon onze eigen NMBS. Ook de AVV heeft al vaker gezegd daar voorstander van te zijn.

Re: IC Oostende-Aken

Geplaatst: 04 dec 2019, 23:05
door FLV-FGSP
Er komt begin volgend jaar een gemeenschappelijke Duits - Belgische verklaring over het opnieuw inleggen van een verbinding op IC-niveau. Daarna worden een aantal pistes onderzocht. Het zal nog wel even duren voordat we daar in de dienstregeling iets van merken, maar na jaren van stilstand lijkt er nu eindelijk schot in de zaak te komen.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 04 dec 2019, 23:17
door rvdborgt
Joris schreef: 04 dec 2019, 21:26
Shrek schreef: 04 dec 2019, 18:08 Die klassiekjes moeten daar sowieso weg wanneer de bovenleiding tussen Hergenrath en Aken op 15kV gezet wordt.
Het verlengen van de IC is wel slecht nieuws voor de 2 man en paardenkop die in Hergenrath opstappen.
En kan een IC niet in Hergenrath stoppen? Het zou niet de eerste keer zijn dat ze een IC aan een minihalte laten stoppen...
Dat kán wel natuurlijk. Maar erg lang is dat perron niet, vier rijtuigen vermoed ik? Of toch zes? En hoeveel te lang mag een trein zijn?

Groetjes,
Rian (zag afgelopen zaterdag in Hergenrath 20 instappers ijn zijn trein)