Pagina 2 van 6

Re: IC Oostende-Aken

Geplaatst: 04 dec 2019, 23:48
door rdv
FLV-FGSP schreef: 04 dec 2019, 23:05 Er komt begin volgend jaar een gemeenschappelijke Duits - Belgische verklaring over het opnieuw inleggen van een verbinding op IC-niveau. Daarna worden een aantal pistes onderzocht. Het zal nog wel even duren voordat we daar in de dienstregeling iets van merken, maar na jaren van stilstand lijkt er nu eindelijk schot in de zaak te komen.
Ik dacht/hoopte op een Kortrijk-Welkenraedt-Aken vanaf dec21, dat verhaalt gaat dan niet door?

Heeft DB loks met ETCS, TBL1 en TBL2 die ingezet kunnen worden op deze verbinding?

Re: IC Oostende-Aken

Geplaatst: 05 dec 2019, 00:14
door trainlovertje
rdv schreef: 04 dec 2019, 23:48 Ik dacht/hoopte op een Kortrijk-Welkenraedt-Aken vanaf dec21, dat verhaalt gaat dan niet door?

Heeft DB loks met ETCS, TBL1 en TBL2 die ingezet kunnen worden op deze verbinding?
Dat die verbinding er zou komen heb ik nooit gehoord van één van de spoorwegbedrijven zelf. Wel onderzoeken ze of ze vanaf december volgend jaar een Oostende - Aken zouden kunnen organiseren.
En neen, DB heeft voor zover ik weet helemaal geen materieel met TBL of ETCS dat ook onder 3 kV DC kan rijden, tenzij enkele locomotieven van DB Cargo Nederland, waarmee natuurlijk geen reizigersvervoer gedaan zal worden. Binnenkort zullen er wel Vectrons bijkomen, maar eveneens voor DB Cargo. Maar je kan hoe dan ook niet verwachten dat DB locomotieven gaat voorzien om mee te rijden tot Oostende voor die 5 kilometer die ze in Duitsland gaan rijden.

Re: IC Oostende-Aken

Geplaatst: 05 dec 2019, 11:32
door Shrek
rdv schreef:
FLV-FGSP schreef: 04 dec 2019, 23:05 Er komt begin volgend jaar een gemeenschappelijke Duits - Belgische verklaring over het opnieuw inleggen van een verbinding op IC-niveau. Daarna worden een aantal pistes onderzocht. Het zal nog wel even duren voordat we daar in de dienstregeling iets van merken, maar na jaren van stilstand lijkt er nu eindelijk schot in de zaak te komen.
Ik dacht/hoopte op een Kortrijk-Welkenraedt-Aken vanaf dec21, dat verhaalt gaat dan niet door?

Heeft DB loks met ETCS, TBL1 en TBL2 die ingezet kunnen worden op deze verbinding?
Ze willen de Oostende verlengen, niet de Kortrijk (die zou dan naar Eupen rijden). TBL2 bestaat niet meer, dat hoeven de locs dus niet te hebben. Zolang DB netz de bovenleiding niet aanpast zou een HLE18 het hele traject kunnen rijden, het is dus in die richting dat we moeten kijken.

Re: IC Oostende-Aken

Geplaatst: 05 dec 2019, 12:56
door rdv

Shrek schreef:
rdv schreef:
FLV-FGSP schreef: 04 dec 2019, 23:05 Er komt begin volgend jaar een gemeenschappelijke Duits - Belgische verklaring over het opnieuw inleggen van een verbinding op IC-niveau. Daarna worden een aantal pistes onderzocht. Het zal nog wel even duren voordat we daar in de dienstregeling iets van merken, maar na jaren van stilstand lijkt er nu eindelijk schot in de zaak te komen.
Ik dacht/hoopte op een Kortrijk-Welkenraedt-Aken vanaf dec21, dat verhaalt gaat dan niet door?

Heeft DB loks met ETCS, TBL1 en TBL2 die ingezet kunnen worden op deze verbinding?
Ze willen de Oostende verlengen, niet de Kortrijk (die zou dan naar Eupen rijden). TBL2 bestaat niet meer, dat hoeven de locs dus niet te hebben. Zolang DB netz de bovenleiding niet aanpast zou een HLE18 het hele traject kunnen rijden, het is dus in die richting dat we moeten kijken.
Wat is de planning voor de aanpassing?

Re: IC Oostende-Aken

Geplaatst: 05 dec 2019, 13:24
door FLV-FGSP
In december 2020 zal er in richting Aken helaas nog niets veranderen.

Re: IC Oostende-Aken

Geplaatst: 05 dec 2019, 15:50
door Shrek
rdv schreef:
Shrek schreef:
rdv schreef: Ik dacht/hoopte op een Kortrijk-Welkenraedt-Aken vanaf dec21, dat verhaalt gaat dan niet door?

Heeft DB loks met ETCS, TBL1 en TBL2 die ingezet kunnen worden op deze verbinding?
Ze willen de Oostende verlengen, niet de Kortrijk (die zou dan naar Eupen rijden). TBL2 bestaat niet meer, dat hoeven de locs dus niet te hebben. Zolang DB netz de bovenleiding niet aanpast zou een HLE18 het hele traject kunnen rijden, het is dus in die richting dat we moeten kijken.
Wat is de planning voor de aanpassing?
Iets rond 2024.

Re: IC Oostende-Aken

Geplaatst: 06 dec 2019, 16:58
door HVHTB
Shrek schreef: 04 dec 2019, 20:20 DB Netz wil af van de dure 3kV installatie. Ook Thalys en ICE hebben liever een spanningssluis (15-25kV) dan het omwisselen van spanning in Aken.
Ik dacht dat men enkele maanden of een jaar geleden ook een 3kV-installatie in Aken-West had gezet. Nu ja, ik had daar denk ik toch een foto van gezien in Op de Baan of Spoorwegjournaal...

Re: IC Oostende-Aken

Geplaatst: 06 dec 2019, 17:24
door Shrek

HVHTB schreef:
Shrek schreef: 04 dec 2019, 20:20 DB Netz wil af van de dure 3kV installatie. Ook Thalys en ICE hebben liever een spanningssluis (15-25kV) dan het omwisselen van spanning in Aken.
Ik dacht dat men enkele maanden of een jaar geleden ook een 3kV-installatie in Aken-West had gezet. Nu ja, ik had daar denk ik toch een foto van gezien in Op de Baan of Spoorwegjournaal...
Die magazines bevatten regelmatig fouten ;)

Re: IC Oostende-Aken

Geplaatst: 06 dec 2019, 19:31
door HVHTB
Shrek schreef: 06 dec 2019, 17:24
HVHTB schreef:
Shrek schreef: 04 dec 2019, 20:20 DB Netz wil af van de dure 3kV installatie. Ook Thalys en ICE hebben liever een spanningssluis (15-25kV) dan het omwisselen van spanning in Aken.
Ik dacht dat men enkele maanden of een jaar geleden ook een 3kV-installatie in Aken-West had gezet. Nu ja, ik had daar denk ik toch een foto van gezien in Op de Baan of Spoorwegjournaal...
Die magazines bevatten regelmatig fouten ;)
Ja dat weet ik maar al te goed! Maar er stond toen een foto bij van de 2833 als ik mij goed kan herinneren met zijn 2 DC-pantografen tegen de draad. Ach ja, misschien was het gewoon een aprilgrap. ;-)

Re: IC Oostende-Aken

Geplaatst: 25 jan 2020, 18:14
door FLV-FGSP
Onlangs is in Aken een pakt gesloten voor een sterker spoornet in de regio:
https://avv.de/de/aktuelles/neuigkeiten ... der-region
Voor een concrete lijst met maatregelen: https://avv.de/files/avv/files/aktuelle ... abelle.pdf
Daar hoort ook de verschuiving van de systeemscheiding naar de grens bij.

Re: IC Oostende-Aken

Geplaatst: 26 jan 2020, 10:17
door traxie
Ik dacht dat Linda uitgesteld was tot het einde van het jaar. Wel jammer dat de spanningsscheiding verschuift naar de grens, tenzij nmbs nieuw materiaal bestelt is dat het einde van de stoptrein. Ook voor de nachttrein levert dat problemen op, mogen traxen op de hsl? De door obb bestelde locs voor België hoe snel mogen die?

Re: IC Oostende-Aken

Geplaatst: 06 mar 2020, 18:47
door rdv
Wat is het voordeel van de scheiding over te brengen van Spoor 8/9 in Aken Hbf naar de grens? Het omschakelen levert nu al regelmatig problemen op, belooft als de omschakeling in volle baan zal gebeuren.

Re: IC Oostende-Aken

Geplaatst: 06 mar 2020, 18:58
door JHS2013
Kostenbesparing voor DB Netz, dunkt me.

Re: IC Oostende-Aken

Geplaatst: 06 mar 2020, 19:14
door trainlovertje
En ook lichte tijdsbesparing, want het omschakelen in Aachen Hbf kost wel enkele minuten en in volle baan 0 minuten. Daarnaast kunnen er ook treinen uit België Aachen Hbf voorbijrijden. Al lijken me die voordelen niet op te wegen tegen het nadeel van de nood aan materieel...

Re: IC Oostende-Aken

Geplaatst: 06 mar 2020, 21:24
door Dieselfreak
Hoe zal dat in de toekomst gaan als je vanuit België nog eens een (dag)uitstap naar Aken wil maken met de gewone trein?