Plaatsen "panorama/lounge" in ICE reserveren

Plaats reactie
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Plaatsen "panorama/lounge" in ICE reserveren

Bericht door Terminus »

Hallo,

Ik probeer voor een reis naar Frankfurt (heen/terug) met de ICE in juni plaatsen achter de bestuurder te reserveren*. Alleen is dat voor geen enkele trein mogelijk, noch heen, noch terug. Zelfs bijna het hele rijtuig 21 kan niet gereserveerd worden. Iemand ervaring mee? Het lijkt me onmogelijk dat voor alle treinen en meerdere dagen al die plaatsen al gereserveerd zijn? Moet je daarvoor iets speciaals aanklikken? Of kan dit enkel via het loket...?

-Ik weet dat voor de heenreis de bestuurder waarschijnlijk kant eerste klasse zit, maar je weet nooit natuurlijk..
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Plaatsen "panorama/lounge" in ICE reserveren

Bericht door trainlovertje »

Via bahn.de? Het is mij al opgevallen dat als je soms welbepaalde voorkeuren aangeeft voor je zitplaats, je geen panoramazitje kan boeken. Duidt daarom altijd "Beliebig" aan, evt "Ruhebereich", want die plaatsen gelden als stiltecompartiment. En de reden waarom je dan geen plaatsen in rijtuig 21 kan reserveren, is omdat die plaatsen voorbehouden worden voor reservaties die via NMBS aangekocht worden ;).
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Plaatsen "panorama/lounge" in ICE reserveren

Bericht door dentheo »

En volgens mijn bescheiden mening is één zijde 1e klas en de andere tweede klas en soms (geregeld) rijden die dingen andersom.
Dan zit men daar sneu in eerste klas achterwaarts te rijden....
Om die klachten te vermijden reserveert men daar al jaren niet meer volgens mij.
Theo
Groeten vanop de Heide
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Plaatsen "panorama/lounge" in ICE reserveren

Bericht door Paul »

Ik dacht dat die plaatsen niet 'reserveerbaar' zijn. Iedereen met een geldig vervoerbewijs voor de betreffende trein mag daar gaan zitten (in eerste klasse uiteraard enkel met eersteklassebiljet). Gewoonlijk zijn er nogal wat gegadigden...
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Plaatsen "panorama/lounge" in ICE reserveren

Bericht door rvdborgt »

dentheo schreef: 03 jan 2020, 15:50 En volgens mijn bescheiden mening is één zijde 1e klas en de andere tweede klas en soms (geregeld) rijden die dingen andersom.
Dan zit men daar sneu in eerste klas achterwaarts te rijden....
Om die klachten te vermijden reserveert men daar al jaren niet meer volgens mij.
Ik heb daar onlangs nog in gereserveerd. In ICE 10 over een week of 2 lukt dat ook. Maar bij een paar steekproeven in mei en juni niet meer. Geen idee wat daar aan de hand is. Vraag het anders eens aan DB. Via Facebook of het forum op de website krijg je vaak redelijk snel een antwoord.

Groetjes,
Rian
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Plaatsen "panorama/lounge" in ICE reserveren

Bericht door rdv »

Ik reis altijd in de "lounge" mee (ts Brussel en Köln en vv) zonder reservatie (meestal de vertrekken om 6:25 of 8:23 in Brussel en terug om 15:43 of 17:43 in Köln). Als je alleen bent vind je wellicht wel een plaats.
Sommige bestuurders verduisteren het glas tussen de lounge en de stuurpost, en dan kan je nauwelijks nog iets zien.
In het achterste deel van de trein (waar de stuurpost buiten gebruik is), is het glas meestal doorzichtig. Ook leuk om de lijn zo te zien (maar de bestuurder zie je niet natuurlijk).
Het zou sneu zijn mocht je een duur 1e klas-ticket gekocht hebben, en dan achter ondoorzichtig glas zit ...

(Off-topic: op ICE10 zitten er in de lounge tussen Brussel en Luik meestal enkele mensen zonder ticket - ze zwaaien met een pasje naar de TBG. Ik dacht dat je met een binnenlands ticket zonder supplement niet mee mocht met de ICE, is er hierop een uitzondering voor NMBS-personeel?)
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Plaatsen "panorama/lounge" in ICE reserveren

Bericht door Terminus »

Intussen het antwoord gekregen van DB: voor "panorma" plaatsen is altijd een ticket eerste klasse nodig...?!
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Plaatsen "panorama/lounge" in ICE reserveren

Bericht door rvdborgt »

Terminus schreef: 13 jan 2020, 18:07 Intussen het antwoord gekregen van DB: voor "panorma" plaatsen is altijd een ticket eerste klasse nodig...?!
Dat klopt niet. Misschien hebben ze de vraag verkeerd begrepen: er zijn immers panoramarijtuigen van de SBB die ook in Duitsland komen en die zijn alleen eerste klas. De plaatsen in de ICE achter de machinist noemen ze "lounge".

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Plaatsen "panorama/lounge" in ICE reserveren

Bericht door Adler »

rvdborgt schreef: 13 jan 2020, 19:22
Terminus schreef: 13 jan 2020, 18:07 Intussen het antwoord gekregen van DB: voor "panorma" plaatsen is altijd een ticket eerste klasse nodig...?!
Dat klopt niet. Misschien hebben ze de vraag verkeerd begrepen: er zijn immers panoramarijtuigen van de SBB die ook in Duitsland komen en die zijn alleen eerste klas. De plaatsen in de ICE achter de machinist noemen ze "lounge".
Ik heb in een forum gelezen dat bepaalde plaatsen voorbehouden worden voor Lufthansa klanten (Lufthansa Express Rail)
Misschien is dat de reden dat je online geen plaats kunt reserveren in wagen 21.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Plaatsen "panorama/lounge" in ICE reserveren

Bericht door rdv »

LH Express Rail is enkel vanaf Aachen, je kan die zetels dus bezetten tussen Brussel en Aachen (en langer als er niemand komt opdagen met een reservatie).
Plaats reactie