petitie voor betere internationale treinverbindingen

Plaats reactie
joverwimp
Berichten: 105
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

petitie voor betere internationale treinverbindingen

Bericht door joverwimp » 06 mar 2020, 10:04

De kaap van 60.000 handtekeningen is in zicht.
o België moet samen met de EU een internationaal treinnetwerk uittekenen
o We zetten onze schouders onder één centrale reisplanner en ticketsite
o We bouwen mee aan een meer uniforme treininfrastructuur tussen verschillende landen
https://www.groen.be/reizen?utm_campaig ... urce=groen
https://www.facebook.com/watch/?v=150000276132928


K V B
Berichten: 3121
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: petitie voor betere internationale treinverbindingen

Bericht door K V B » 09 mar 2020, 13:15

Met een beetje geluk is dat geïntegreerde internationale net er over een paar jaar. Met dank aan Flixtrain...

HLE18
Berichten: 189
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: petitie voor betere internationale treinverbindingen

Bericht door HLE18 » 10 mar 2020, 18:47

Ja daar zijn we niets mee hé

trainlovertje
Berichten: 983
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: petitie voor betere internationale treinverbindingen

Bericht door trainlovertje » 10 mar 2020, 19:17

HLE18 schreef:
10 mar 2020, 18:47
Ja daar zijn we niets mee hé
Oh dat denk ik wel hoor. Flixtrain heeft ervoor gezorgd dat ook de nationale maatschappijen een tandje bijsteken:
DB heeft bij de doorbraak van Flixbus meteen een meerjarenplan aangekondigd dat het Fernverkehr zou opwaarderen en stevig uitbreiden. Daarnaast kwam er ook bijvoorbeeld snel WiFi op de treinen, omdat er WiFi is op de Flixbussen.
Als men ziet dat als maar meer mensen kiezen voor die goedkope internationale treinen van Flixtrain, zal daar op ingespeeld worden door de andere spoorwegmaatschappijen. Zo kwam ook bijvoorbeeld de Izy Brussel-Parijs.

Ik geloof dus sterk dat dat andere spoorbedrijven zal doen nadenken om ook zulke verbindingen te (her)introduceren.

K V B
Berichten: 3121
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: petitie voor betere internationale treinverbindingen

Bericht door K V B » 12 mar 2020, 14:37

trainlovertje schreef:
10 mar 2020, 19:17
Ik geloof dus sterk dat dat andere spoorbedrijven zal doen nadenken om ook zulke verbindingen te (her)introduceren.
Een route die beter verdient op dit moment is Brussel - Luxemburg - Basel. Die verbinding wordt echt gemist.

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9674
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: petitie voor betere internationale treinverbindingen

Bericht door Shrek » 12 mar 2020, 14:42

K V B schreef:
trainlovertje schreef:
10 mar 2020, 19:17
Ik geloof dus sterk dat dat andere spoorbedrijven zal doen nadenken om ook zulke verbindingen te (her)introduceren.
Een route die beter verdient op dit moment is Brussel - Luxemburg - Basel. Die verbinding wordt echt gemist.
Is dat zo? Er zat in de laatste dagen van die treinen echt amper volk op dat in Luxemburg bleef zitten. De CFL heeft bovendien 2 jaar geleden een groot marktonderzoek gedaan en dat toonde aan dat er geen markt was voor een gevoelige uitbreiding van het aanbod.

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9674
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: petitie voor betere internationale treinverbindingen

Bericht door Shrek » 12 mar 2020, 14:45

Er is daarentegen wel markt voor Brussel/Lille-Straatsburg. Daar zie ik nog wel een frequentieverhoging komen.

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20720
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: petitie voor betere internationale treinverbindingen

Bericht door Steven » 12 mar 2020, 17:04

Logisch met een reistijd die altijd maar groter is geworden. Dan hou je steeds minder volk over. Zelfs de TEE deed stukken beter. Extra nadeel is natuurlijk de koers van de Zwitserse Frank tov de euro die er op een bepaald moment nog een schepje bij deed. Inclusief het feit dat amper een kleine groep het bestaan van die trein nog kende. Dan jaag je mensen gewoon weg.

Er is dagelijks 2x een ice Amsterdam- Basel en die heeft ook 12 tussenstops. Dus een degelijke verbinding kan wel als je ze attractief maakt.

Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Eindhoven (NL)

Re: petitie voor betere internationale treinverbindingen

Bericht door DDietzen » 14 mar 2020, 13:33

ICE Amsterdam - Basel rijdt toch maar echt 1x per dag. Of je moet de heen- en terugrit als samen 2x per dag zien... :)

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20720
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: petitie voor betere internationale treinverbindingen

Bericht door Steven » 14 mar 2020, 14:48

Mm raar, ik had er deze week twee gevonden voor een bepaalde willekeurige dag.

joverwimp
Berichten: 105
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: petitie voor betere internationale treinverbindingen

Bericht door joverwimp » 27 mar 2020, 17:27

De Europese Commissie heeft op 4 maart vandaag voorgesteld om 2021 uit te roepen tot het Europees Jaar van de spoorwegen.
Dat moet bijdragen tot de verwezenlijking van de doelstellingen van de Europese Green Deal op het vlak van vervoer. Met een reeks evenementen, campagnes en initiatieven zal het spoor in 2021 worden aangeprezen als een duurzame, innovatieve en veilige vervoerswijze.
Daarbij zullen de voordelen van het spoor voor de bevolking, de economie en het klimaat worden benadrukt, evenals de resterende uitdagingen om tot één echte Europese spoorwegruimte zonder grenzen te komen.
2021 is het eerste volledige jaar waarin de regels die in het kader van het vierde spoorwegpakket zijn overeengekomen, in de hele EU worden toegepast.
Meer op https://ec.europa.eu/commission/pressco ... /ip_20_364

jan_olieslagers
Berichten: 1463
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Haacht

Re: petitie voor betere internationale treinverbindingen

Bericht door jan_olieslagers » 27 mar 2020, 18:47

De Europese Commissie heeft op 4 maart vandaag voorgesteld om 2021 uit te roepen tot het Europees Jaar van de spoorwegen.
Beter dit dan dat er het jaar van de paarsgespikkelde Rutheense distelvink van wordt gemaakt, natuurlijk, maar ik blijf toch sceptisch. Gaat het meer zijn dan een excuus om een paar ronkende speeches af te steken, en een pak gemeenschapsgeld uit te geven aan marketeers en andere verkopers van gebakken lucht? Als men nu eens dat geld uitgaf aan harmonisatie van procedures en apparatuur, en misschien hier en daar wat tijdelijke subsidie om nieuwe diensten op te starten en/of infrastructuur aan te leggen dan wel te verbeteren?
Pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.

joverwimp
Berichten: 105
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: petitie voor betere internationale treinverbindingen

Bericht door joverwimp » 15 apr 2020, 14:49

K V B schreef:
09 mar 2020, 13:15
Met een beetje geluk is dat geïntegreerde internationale net er over een paar jaar. Met dank aan Flixtrain...
Vandaag in De Tijd (https://www.tijd.be/ondernemen/transpor ... 20798.html):
Het Duitse treinbedrijf FlixTrain zal nog niet meteen een bestemming in ons land aandoen.

Flixtrain, een zusterbedrijf van Flixbus, had in juni vorig jaar aangekondigd om vanaf begin 2021 een treinverbinding te willen opstarten tussen Parijs en Brussel. Bedoeling was om zeven keer per dag te sporen tussen Parijs-Noord en Brussel-Noord, met stops in Saint-Quentin, Bergen, Brussel-Zuid en Brussel-Centraal.
De verbinding naar België was een onderdeel van de plannen van FlixTrain om in het kader van de liberalisering actief te worden op de Franse spoormarkt met vijf verbindingen. Behalve de lijn naar Brussel, was er onder andere ook sprake van Parijs-Bordeaux en een nachttrein Parijs-Nice.
Te hoge vergoedingen
Maar die plannen gaan de koelkast in, zegt het Duitse bedrijf. 'De haalbaarheid van die verbindingen werd grondig onderzocht', klinkt het. 'Op basis van die analyse hebben we beslist onze intrede op de Franse markt voor onbepaalde tijd uit te stellen, omdat de voorwaarden niet vervuld zijn om een FlixTrain-treindienst te kunnen opereren.' Het treinbedrijf hekelt de te hoge vergoedingen die het in Frankrijk moet betalen om van het spoornet gebruik te kunnen maken. Als daar iets aan gedaan zou worden, 'zouden we opnieuw over een eventuele lancering in Frankrijk kunnen nadenken de komende jaren', stelt het spoorbedrijf nog.

Plaats reactie