Einde van de liberalisering?

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Einde van de liberalisering?

Bericht door Shrek »

Terminus schreef: 27 apr 2020, 21:05 Moeten we niet hopen dat er wat concurrentie komt... Zodat NMBS zich kan (moet) heruitvinden...

Ik sprak onlangs met enkele NS'ers. Zij zeiden dat de concurrentie hen aanvankelijk angst inboezemde, maar het uiteindelijk een cadeau was. Ze werden verplicht om concurrentiëler, klantgerichter, ... te worden.
Daar kan ik nog in komen, maar in Nederland is alles wel heel proper aanbesteed door een overheid die weet waar ze mee bezig is. Er zijn daar ook helemaal geen open-access operatoren die de zaak verstoren. Dat is nog een groot verschil.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Einde van de liberalisering?

Bericht door DR-fan »

Shrek schreef: 29 apr 2020, 07:24
DR-fan schreef: 27 apr 2020, 08:59
Dat je hoopt dat open-accessoperatoren failliet gaan, vind ik nogal sterk. Hebben hun werknemers geen recht op werk?
Dat is nu echt een non-argument. Eender wie de treindienst verzorgt, er zal altijd personeel nodig zijn. Maar dan nog: het doel van spoorwegen moet zijn om een goeie dienstverlening aan te bieden, niet om zoveel mogelijk werkgelegenheid te creëren.
Dat is geen non-argument. Als de DBAG zoals ik schreef bepaalde diensten niet meer wil uitvoeren, benadeelt dat niet alleen de reizigers maar ook het eigen personeel. Een privébedrijf dat in die markt stapt creëert dan extra werkgelegenheid én dienstverlening waar het overheidsbedrijf iedereen in de kou laat staan. Zie ook de noordelijke nevenlijnen in Nederland: zonder liberalisering zouden die allang gesloten zijn door NS. Dankzij de inzet van Arriva boomt het vervoer en wordt er zelfs gedacht aan gedeeltelijke elektrificatie. Als spoorwegliefhebber én spoorman kan ik dat alleen maar toejuichen.
DR-fan schreef: 27 apr 2020, 08:59
Moest de SNCF geen winst boeken op TGV's reed er waarschijnlijk al geen enkele IC meer rond in Frankrijk. Trenitalia haalt een groot deel van haar omzet (maar niet haar kosten) uit de HST's en ook bij ons zijn er zeer duidelijke transferts van de IC richting de L-lijnen. Ik zie trouwens geen graten in dat systeem.
De SNCF als voorbeeld aanhalen is toch wel compleet van de pot gerukt. Buiten de TGV''s en de RER van Parijs kan je daar toch niet van enige vorm van dienstverlening spreken? Of die TGV's winstgevend zijn durf ik ook te betwijfelen aangezien men er zelf zegt dat enkel Duplex-stellen kostendekkend zijn. Het is eerder zo dat de tientallen miljarden die in het HST-net werden gestoken er voor gezorgd hebben dat de gewone net er zo slecht aan toe is.
Shrek schreef: 29 apr 2020, 07:24 De reële kosten gaan aanrekenen spoorlijn per spoorlijn is compleet onwerkbaar.
Vreemd, dat was altijd al het argument bij de NMBS, DB, SNCF, ÖBB ea om zijlijnen te sluiten. Bedoel je dat de overheidsbedrijven ons belogen hebben om de openbare dienstverlening te kunnen afschaffen?

Shrek schreef: 29 apr 2020, 07:24 Uiteraard is het cherry-picking logisch gezien vanuit de open-access operator, maar door de kwalijke gevolgen ervan zou zoiets net verboden moeten worden.
Welke kwalijke gevolgen? Het gaat dan om extra aanbod door een bedrijf dat geen subsidies krijgt. Voor zover ik weet worden reizigers ook niet met geweld gedwongen om die privétreinen te nemen.
Shrek schreef: 29 apr 2020, 07:24Ik heb het uiteraard niet over goederenverkeer. Het grote verschil daar is dat in het goederenverkeer de marktwerking de zaken doorgaans in de goede richting duwt daar waar er bij passagiers wel enkele zeer perverse effecten optreden.
Ik herinner me twee jaar van harde vakbondsacties want de liberalisering van het goederenvervoer was slecht voor de veiligheid, het personeel, de dienstverlening en wat weet ik al niet. Ondertussen is wel gebleken dat dit grote onzin was. Ik voorspel hetzelfde bij het reizigersverkeer.
Shrek schreef: 29 apr 2020, 07:24Verder snap ik je vergelijking helemaal niet, in België rijdt er immers geen enkele open-access operator, welke invloed zou de NMBS daar dan van ondervonden kunnen hebben?
Fout: Thalys, Eurostar en Nightjet rijden hier wel degelijk als open-accessoperator, zij het soms in samenwerking met de NMBS. Verder mag je de "dreigende" liberalisering niet onderschatten als motivatie om het beter te doen. Dat de NMBS het aanbod plots uitbreidde, gesloten stopplaatsen heropent, massaal nieuw materieel aanschaft... is "heel toevallig" begonnen na het goedkeuren van de Europese spoorwegpaketten. Trouwens, zelfs de CEO heeft het over "het klaarmaken van het bedrijf om de concurrentie aan te gaan". Zij zal wel weten waarover het gaat zeker?
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Einde van de liberalisering?

Bericht door DR-fan »

Shrek schreef: 29 apr 2020, 07:27
Terminus schreef: 27 apr 2020, 21:05 Moeten we niet hopen dat er wat concurrentie komt... Zodat NMBS zich kan (moet) heruitvinden...

Ik sprak onlangs met enkele NS'ers. Zij zeiden dat de concurrentie hen aanvankelijk angst inboezemde, maar het uiteindelijk een cadeau was. Ze werden verplicht om concurrentiëler, klantgerichter, ... te worden.
Daar kan ik nog in komen, maar in Nederland is alles wel heel proper aanbesteed door een overheid die weet waar ze mee bezig is. Er zijn daar ook helemaal geen open-access operatoren die de zaak verstoren. Dat is nog een groot verschil.
Thalys en Eurostar zijn privébedrijven die de NS beconcurreren op de as Amsterdam - Brussel. Bovendien maak je hier ook de fout om aanbesteedde lokale diensten te vergelijken met open-access. Dat is NIET hetzelfde.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Einde van de liberalisering?

Bericht door dekooiker »

DR-fan schreef: 28 apr 2020, 10:36
Je verwart twee zaken: regionale lijnen die worden uitbesteed krijgen inderdaad subsidie en daar is niets op tegen als er een degelijk aanbod tegenover staat. Dat is niet anders dan de pachters van De Lijn.
De privébedrijven die met bussen voor De Lijn rijden krijgen de dienstregeling opgelegd van De Lijn. Ze hebben er zelf niets in te beslissen. En net dat model vind ik goed: de overheid heeft het aanbod helemaal in de hand. Zo krijgen ook minder dik bevolkte streken een trein te zien, zelfs als er minder volk opzit.
De trein.
Alleen voor durvers.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Einde van de liberalisering?

Bericht door Davy »

Een regelmatig terugkerend nadeel van aanbesteden: personeel dat onder (veel) slechtere arbeidsvoorwaarden moet werken. Het moet zo goedkoop mogelijk, maar wel nieuwe treinen en een zo uitgebreid mogelijke dienstregeling. Dan wordt er dus bespaard op personeel...
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Einde van de liberalisering?

Bericht door rvdborgt »

Davy schreef: 29 apr 2020, 20:24 Een regelmatig terugkerend nadeel van aanbesteden: personeel dat onder (veel) slechtere arbeidsvoorwaarden moet werken. Het moet zo goedkoop mogelijk, maar wel nieuwe treinen en een zo uitgebreid mogelijke dienstregeling. Dan wordt er dus bespaard op personeel...
Als je de discussie gevolgd hebt, dan weet je dat dat alleen maar zo is als de aanbestedende overheid daar zelf voor kiest.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Einde van de liberalisering?

Bericht door Joris »

Shrek schreef: 22 apr 2020, 23:14 Nu flixtrain ermee ophoudt lijkt het alsmaar duidelijker dat de liberalisering van het reizigersvervoer er niet zal komen.
Waar haal jij het vandaan dat Flixtrain ermee ophoudt? Flix mobility en BTE/RDC (die de treindienst uitvoert) gaan gewoon uit elkaar omdat ze het niet eens raken over nieuwe voorwaarden. Flix zou blijkbaar liever zelf die treinen rijden. Daarnaast is het een strategie die ze ook bij de bussen toepassen: de lijnen verpachten, en dan na enkele jaren nieuwe voorwaarden stellen, waardoor er ook al busfirma's Flix verlaten hebben. De Flix Stuttgart-Berlin, die gereden wordt door Leo-Express blijft voorlopig wel gewoon rijden.
Afbeelding
Plaats reactie