ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Terminus
Berichten: 1126
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Bericht door Terminus »

Je hebt gelijk, Steven. Ik heb niet goed gelezen.

ICNG 5 rijtuigen: 1PBM-toilet + klassiek toilet
ICNG 8 rijtuigen: 1 PBM + 2 klassieke toiletten
ICNG 8 rijtuigen Benelux: 1 PBM + 3 klassieke toiletten (?)
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Bericht door LML »

Dat klinkt inderdaad wat beter... :)
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Wouterh12
Berichten: 136
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Bericht door Wouterh12 »

Terminus schreef: 13 aug 2020, 09:49 Ik had begrepen dat:
ICNG 5 rijtuigen = 1 toilet
ICNG 8 rijtuigen = 2 toiletten
ICNG 8 rijtuigen Benelux = 3 toiletten

Maar ik vind het ook een slechte evolutie, volledig akkoord!
Hopelijk volgen ze de toiletten dan beter op dan in de ICR-rijtuigen. Laatste keer met de IC Eindhoven-Den Haag: 2 beschikbare toiletten op 9 rijtuigen. Ook in de Benelux is het vaak meerdere rijtuigen zoeken naar een toilet dat niet afgesloten is..
Ik had recent ook die ervaring met de Benelux icr's. Gelukkig blijken er toch wat meer
toiletten op de nieuwe stellen te zitten, dan Wikipedia laat uitschijnen.
4017-4018
Berichten: 588
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Bericht door 4017-4018 »

Ik vraag me af: als er nu nieuwe treinstellen zijn besteld voor de Benelux dienst, zal de trein verbinding door getrokken worden richting Luxemburg?
Ciao Ciao
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Bericht door rvdborgt »

4017-4018 schreef: 14 aug 2020, 18:31 Ik vraag me af: als er nu nieuwe treinstellen zijn besteld voor de Benelux dienst, zal de trein verbinding door getrokken worden richting Luxemburg?
Daar zijn geen plannen voor.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Bericht door Shrek »

4017-4018 schreef: 14 aug 2020, 18:31 Ik vraag me af: als er nu nieuwe treinstellen zijn besteld voor de Benelux dienst, zal de trein verbinding door getrokken worden richting Luxemburg?
Waarom zouden ze zoiets willen doen?
4017-4018
Berichten: 588
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Bericht door 4017-4018 »

Shrek schreef: 14 aug 2020, 18:52
4017-4018 schreef: 14 aug 2020, 18:31 Ik vraag me af: als er nu nieuwe treinstellen zijn besteld voor de Benelux dienst, zal de trein verbinding door getrokken worden richting Luxemburg?
Waarom zouden ze zoiets willen doen?
Ik had het ergens op het internet gelezen.
Ciao Ciao
jens123
Berichten: 224
Lid geworden op: 29 okt 2009, 19:26

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Bericht door jens123 »

Daar is er geen markt voor.
Bovendien zou de stiptheid met zo’n verbinding een enorme ramp zijn vrees ik.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Bericht door Steve »

En zoals hier niet zo lang geleden al eens gezegd: je kunt niet van Brussel-Zuid naar Luxemburg zonder een enorme omweg te volgen. Zoiets zou alleen maar efficiënt kunnen door Noord, Centraal én Zuid over te slaan en dat is echt wel het kind met het badwater weggooien.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Bericht door LML »

Eigenlijk is het al van in het begin een klucht... versta me niet verkeerd, hieronder enige uitleg:
De BeNeLux rijdt al van in de jaren '50, zelfs tot op vandaag enkel tussen Amsterdam en Brussel, nooit tot in Luxembourg. Misschien klonk 'de Amsterdammer' of 'de BeNeLux' net iets meer sexy dan de 'BeNe (zonder Lux)'?
Enerzijds jammer dat deze trein slechts 2 van de 3 hoofdsteden bedient, maar zoals al gezegd: een enorme lange treindienst, wat enkel rampzalige gevolgen zou hebben qua betrouwbaarheid/stiptheid. Dus eigenlijk goed dat de BeNeLux Luxembourg niet aandoet wegens bovenstaande redenen. Laat 'm maar mooi tussen Amsterdam en Brussel bollen, dat is al een behoorlijke treindienst...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
4017-4018
Berichten: 588
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Bericht door 4017-4018 »

Ja ik heb het begrepen, het is niet mogelijk.
Ciao Ciao
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Bericht door groentje »

Er bestond vroeger ook een internationale trein tussen Amsterdam en Luxemburg, maar die reisde via Maastricht en Luik. Sommigen kunnen ongetwijfeld dienstregelingen en wanneer die trein het laatste reed, maar het is al vele jaren terug.
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:03

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Bericht door Lynx »

NMBS zal, volgens de huidige inzichten, overigens geen ICNG treinstellen bestellen. Wel zal NMBS op een andere manier bijdragen aan de treindienst, maar dat is allemaal nog niet formeel rond, dus daar kan ik helaas op dit moment nog niks over zeggen.
FLV-FGSP
Berichten: 1885
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Bericht door FLV-FGSP »

Hebben de materieelmannen iets tegen de Coradia? Dat ding rijdt ook in Frankrijk en Luxemburg.
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:03

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Bericht door Lynx »

Waarom zouden ze iets tegen de Coradia hebben? Omdat ze niet ook van die treinen gaan bestellen?

De reden dat NMBS geen treinen bestelt is omdat er niet meer treinen nodig voor het uitvoeren van het voorstel dat nu op tafel ligt. Sterker nog, een aantal van de bestelde ICNGB stellen zal wellicht verhuizen naar binnenlandse dienst omdat er minder ICNGB stellen nodig zijn voor de uitvoering met het huidige voorstel (en ik denk dat de knappe koppen op dit forum dan wel uit kunnen vogelen wat de reden daarvan is ;) ).
Wel zal NMBS een andere bijdrage gaan leveren aan het materieelpark voor de treindienst tussen Brussel en Nederland.

Maar nogmaals, er is nog geen formele overeenkomst voor dit plan, dus alles kan veranderen en alles is dus onder een zeer groot voorbehoud. Ik schat zomaar in dat nadat het allemaal geformaliseerd is, er wel een persbericht naar buiten komt met de plannen, maar als dit doorgaat is het wel een grote verbetering wat mij betreft.



Laatst gewijzigd door Lynx op 15 aug 2020, 09:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie