ICNG stellen voor inzet richting Brussel

rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Bericht door rvdborgt »

MaartendeJ schreef: 15 aug 2020, 12:54 Die inkorten moet dan in België zijn, want in Nederland gaat de lijnvoering over de HSL op de schop met de instroom van ICNG, meer treinen en de verbouwing van Amsterdam Centraal. Vanaf Schiphol wordt er dan doorgereden naar Lelystad in plaats van Amsterdam Centraal.
Dat kan pas veel later, pas na 2034. Als het al gaat gebeuren want dat duurt dus nog 15 jaar.

Groetjes,
Rian
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Bericht door rvdborgt »

Lynx schreef: 15 aug 2020, 11:35 Ik kan mij ook voorstellen dat fietsen alleen met de ICNGB treinserie mee mag gaan, die hebben wel voldoende capaciteit (uit mijn hoofd 16 fietsplekken).
Sommige treinen wel en sommige treinen geen fietsen is niet iets wat je moet willen. Dat krijg je aan je klanten amper uitgelegd. En als de omloop eens een beetje anders loopt dan gepland, kom je meteen in de problemen.

Groetjes,
Rian
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:03

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Bericht door Lynx »


rvdborgt schreef:
MaartendeJ schreef: 15 aug 2020, 12:54 Die inkorten moet dan in België zijn, want in Nederland gaat de lijnvoering over de HSL op de schop met de instroom van ICNG, meer treinen en de verbouwing van Amsterdam Centraal. Vanaf Schiphol wordt er dan doorgereden naar Lelystad in plaats van Amsterdam Centraal.
Dat kan pas veel later, pas na 2034. Als het al gaat gebeuren want dat duurt dus nog 15 jaar.

Groetjes,
Rian
Er gaat - nogmaals, als alles goedgekeurd gaat worden - wel degelijk ingekort worden, maar in een bepaald opzicht toch ook weer niet, om aan de eisen te voldoen :)

Er zal overigens geen mengpark komen te rijden binnen dezelfde treinserie zoals de plannen nu liggen, dus het is niet zo dat de ene trein met ICNGB en de volgende met I11 (of welk materieel er ook gebruikt gaat worden) gereden wordt.

... en daarmee heb ik eigenlijk alweer teveel hints gegeven volgens mij, waarmee mensen wel moeten kunnen verzinnen wat de bedoeling is ;)



Laatst gewijzigd door Lynx op 16 aug 2020, 05:27, 1 keer totaal gewijzigd.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Bericht door AlexNL »

Mijn vermoeden: de huidige 9200/9600 zal Breda en Noorderkempen overslaan, in plaats daarvan komt er een aparte treindienst Breda - Noorderkempen - Antwerpen.

Wellicht dat deze doorrijdt naar Brussels Airport en Brussel?
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Bericht door groentje »

Dan vrees ik wel dat die trein wel eens overbelast zou kunnen raken als de capaciteit niet stijgt. Er rijden niet voor niets dubbeldekstreinen op Antwerpen-Brussel...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Bericht door Shrek »

Ze gaan toch echt niet zo gek zijn om met de internationale recht van Brussel naar Antwerpen te rijden? De huidige route is perfect tussen Antwerpen en Brussel.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Bericht door Steven »

Deed hij vroeger al jaren. Vind ik niets gek aan.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Bericht door Shrek »

Steven schreef: 17 aug 2020, 18:58 Deed hij vroeger al jaren. Vind ik niets gek aan.
Ik herinner mij nog de tijden dat het in de benelux rechtstaan was terwijl er 5 min later een halflege stam dubbeldekkers vertrok. Niet comfortabel voor de mensen die echt internationaal reizen en niet comfortabel voor de pendelaar Antwerpen-Brussel.
De huidige dienstregeling is net zo geniaal omdat de IC de Benelux voorsteekt en zo uit de planners doet verdwijnen op Antwerpen-Brussel.
De grote massa neemt daardoor de dubbeldekkers èn de internationale reiziger zit comfortabel.
Tenzij je binnenlandse reizen gaat verbieden op de benelux is dit echt de enige logische oplossing. (Of je moest stellen met een capaciteit van >1000 zitplaatsen hebben...)
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Bericht door JHS2013 »

Maar als reiziger Amsterdam-Brussel is die tour door de luchthaven behoorlijk vervelend en tijdrovend. Een trein uit de binnenlandse planner halen kan toch niet heel moeilijk zijn
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Bericht door Shrek »

JHS2013 schreef:Maar als reiziger Amsterdam-Brussel is die tour door de luchthaven behoorlijk vervelend en tijdrovend. Een trein uit de binnenlandse planner halen kan toch niet heel moeilijk zijn
De doorwinterde pendelaar heeft zoiets heel snel door hoor ;)
Het aandeel reizigers Nederland-Antwerpen en Antwerpen-luchthaven is ook ongeveer dezelfde grootte-orde heb ik de indruk, dat maakt dat de trein ook optimaal benut kan worden.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 17 aug 2020, 22:02
JHS2013 schreef:Maar als reiziger Amsterdam-Brussel is die tour door de luchthaven behoorlijk vervelend en tijdrovend. Een trein uit de binnenlandse planner halen kan toch niet heel moeilijk zijn
De doorwinterde pendelaar heeft zoiets heel snel door hoor ;)
Het aandeel reizigers Nederland-Antwerpen en Antwerpen-luchthaven is ook ongeveer dezelfde grootte-orde heb ik de indruk, dat maakt dat de trein ook optimaal benut kan worden.
Wat me meer zou interesseren is hoeveel internationale reizigers tussen de luchthaven en Nederland er nu eigenlijk van de Benelux gebruik maken, in vergelijking met internationale reizigers tussen Nederland en Brussel. Daar heb ik echter nog nergens iets over gezien.

Groetjes,
Rian
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 17 aug 2020, 20:40 Ik herinner mij nog de tijden dat het in de benelux rechtstaan was terwijl er 5 min later een halflege stam dubbeldekkers vertrok. Niet comfortabel voor de mensen die echt internationaal reizen en niet comfortabel voor de pendelaar Antwerpen-Brussel.
De huidige dienstregeling is net zo geniaal omdat de IC de Benelux voorsteekt en zo uit de planners doet verdwijnen op Antwerpen-Brussel.
De grote massa neemt daardoor de dubbeldekkers èn de internationale reiziger zit comfortabel.
Tenzij je binnenlandse reizen gaat verbieden op de benelux is dit echt de enige logische oplossing. (Of je moest stellen met een capaciteit van >1000 zitplaatsen hebben...)
Er zijn ook andere oplossingen denkbaar.
Tussen Amsterdam en Rotterdam rijdt er bv. in beide richtingen een andere trein vlak voor de Benelux. Dat is niet helemaal symmetrisch dus maar het zorgt er wel voor dat de binnenlandse reizigers grotendeels niet de Benelux nemen.
En zodra er met IC NG wordt gereden, dan is het eenvoudiger om bepaalde treinen te versterken. NS is dat ook van plan voor zover ik weet.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 17 aug 2020, 23:03 Er zijn ook andere oplossingen denkbaar.
Tussen Amsterdam en Rotterdam rijdt er bv. in beide richtingen een andere trein vlak voor de Benelux. Dat is niet helemaal symmetrisch dus maar het zorgt er wel voor dat de binnenlandse reizigers grotendeels niet de Benelux nemen.
En zodra er met IC NG wordt gereden, dan is het eenvoudiger om bepaalde treinen te versterken. NS is dat ook van plan voor zover ik weet.
Binnenlandse reizigers niet meer laten uit/instappen in Antwerpen zou dan een oplossing zijn. Maar dat is dan ook weer zonde van de lege plaatsen.
De capaciteit van de trein verhogen tot wat de vraag zou zijn indien dat de snelste verbinding wordt lijkt mij alvast niet mogelijk. Zoals gezegd zit je in de spits dan snel boven de 1000 zitplaatsen.
Bespaar ons aub van asymmetrische treinen, dat is capaciteit weggooien die we in België niet op overschot hebben.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Bericht door Shrek »

JHS2013 schreef: 17 aug 2020, 21:25 Maar als reiziger Amsterdam-Brussel is die tour door de luchthaven behoorlijk vervelend en tijdrovend. Een trein uit de binnenlandse planner halen kan toch niet heel moeilijk zijn
Mensen die dat echt heel erg vervelend vinden zitten al lang op de Thalys zou ik denken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Bericht door Steven »

Niet iedereen wil Thalys. Laat deze crisis dat nu net heel duidelijk gemaakt hebben. Thalys heeft de afgelopen maanden richting Amsterdam vooral veel lucht vervoerd. Nu rijden haast alle 5 de treinen per dag met een dubbel stel. Maar vol zitten die niet en dat is nog maar de helft van de ritten die er waren. Het feit dat ze al die maanden geen bar/catering deden aan boord zegt veel (die dienstverlening herneemt pas in september), daar waar ICE en TGV wel een open bar hebben naar reizigers toe. Dus zo mooi is het Thalys verhaal niet op dit moment.
Plaats reactie