Pagina 1 van 15

ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Geplaatst: 11 aug 2020, 22:47
door 4017-4018
Dag.

Is het al bekend wanneer de nieuwe ICNG stellen de traxx met ICRM rijtuigen zullen vervangen? En nog een vraag: zal de NMBS ook zo'n stellen bestellen (net als hoe ze 3 v250 stellen hadden besteld)? Wat zal er met de vrij gekomen traxx locs gebeuren? Ik ben echt wel benieuwd.

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Geplaatst: 11 aug 2020, 23:16
door trainlovertje
Reken op een inzet rond het jaar 2025, al is dat geen zekerheid. Er zijn namelijk nog geen afspraken gemaakt over nieuw materieel op de Benelux. NMBS doet niet mee in deze bestelling en zal dus geen van deze stellen bezitten.
Voor de HLE28 zal het dan waarschijnlijk afgelopen zijn; deze worden momenteel namelijk geleased bij Alpha trains.

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Geplaatst: 12 aug 2020, 00:09
door Shrek
trainlovertje schreef: 11 aug 2020, 23:16 Voor de HLE28 zal het dan waarschijnlijk afgelopen zijn; deze worden momenteel namelijk geleased bij Alpha trains.
Het zal juist niet afgelopen zijn, die worden rustig verder geleased aan een ander bedrijf. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de HLE 11 is zo'n traxx heel breed inzetbaar en zal Alpha Trains dus zonder veel moeite een volgende huurder vinden.

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Geplaatst: 12 aug 2020, 00:21
door Steven
2025 is de uiterste datum hoor. Men streeft naar december 2022. De rijtuigen verliezen in 2025 hun licentie om nog verder ingezet te worden. Eind volgend jaar zouden ze normaal gebruikt worden voor de ICD. In begin zal je dus op de ICD een mix zien van treinen met traxx en andere met ICNG. Dat zal nog niets doen veranderen aan de rittijden. Dat doet men pas eens alle treinen met ICNG voorzien zijn.

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Geplaatst: 12 aug 2020, 12:59
door trainlovertje
Shrek schreef: 12 aug 2020, 00:09
trainlovertje schreef: 11 aug 2020, 23:16 Voor de HLE28 zal het dan waarschijnlijk afgelopen zijn; deze worden momenteel namelijk geleased bij Alpha trains.
Het zal juist niet afgelopen zijn, die worden rustig verder geleased aan een ander bedrijf. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de HLE 11 is zo'n traxx heel breed inzetbaar en zal Alpha Trains dus zonder veel moeite een volgende huurder vinden.
Ik bedoelde dan ook afgelopen bij NMBS. Uiteraard kunnen ze naar Lineas of andere operatoren en alsnog rondrijden in België.

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Geplaatst: 12 aug 2020, 22:24
door HVHTB
Shrek schreef: 12 aug 2020, 00:09
trainlovertje schreef: 11 aug 2020, 23:16Voor de HLE28 zal het dan waarschijnlijk afgelopen zijn; deze worden momenteel namelijk geleased bij Alpha trains.
Het zal juist niet afgelopen zijn, die worden rustig verder geleased aan een ander bedrijf. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de HLE 11 is zo'n traxx heel breed inzetbaar en zal Alpha Trains dus zonder veel moeite een volgende huurder vinden.
Of die 186'ers snel ander werk gaan vinden weet ik eerlijk gezegd niet. Toen Lineas ongeveer 3 jaar geleden startte met het vervangen van de Alpha Trains Traxx'en door Railpools, bestelde Railpool een hele hoop 186'ers. Railpool had toen immers niet genoeg locs met pakket België om de bestelling van Lineas te kunnen leveren. Lineas kreeg dan Railpool-locs die recht uit de fabriek kwamen. De Alpha Trains 186'ers werden tot hiertoe redelijk succesvol doorgegeven aan onder andere RTB Cargo, Crossrail, Railtraxx, NS,... maar je kan natuurlijk niet oneindig veel Traxx'en leveren aan die (relatief kleine) operatoren. Ik denk eerlijk gezegd dat er een enorme overschot gaat komen op de markt van 186'ers. Lineas is de laatste tijd redelijk veel treinen verloren, waardoor ze minder 186'ers leasen. DB Cargo gaat haar 14 Traxx'en begin volgend jaar vervangen door Vectrons. Als de ICNG in Nederland gaat rijden, gaat ook Akiem 45 locs aanbieden. Echter heeft NS niet alleen die 45 Akiem-186'ers, maar ook Traxx'en van Alpha Trains en Macquarie. Ik verwacht dat Crossrail binnenkort enkele treinen per BLS-Vectron tot in België gaat rijden, waardoor Crossrail minder 186'ers nodig heeft. Misschien gaat RTB Cargo ook met Vectrons België in rijden en doen ze hun 186'ers weg? Dus hoe het er nu voorstaat, denk ik sterk dat er in de komende jaren een enorme overschot van 186'ers (met pakketten België, Nederland en Duitsland) op de leasemarkt gaat komen.

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Geplaatst: 12 aug 2020, 23:21
door Wouterh12
Ik lees op Wikipedia dat een 5-wagen treinstel 1 standaardtoilet krijgt. Als dat alles is (er wordt niet gesproken over "niet standaard toiletten" is dat wel heel weinig voor een ic treinstel. Een zorgelijke evolutie.

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Geplaatst: 13 aug 2020, 01:45
door Steven
De Benelux is afwijkende van de andere icng treinen. Krijgt een wc extra en nog wat andere verschillen tov de icng met 8 rijtuigen.

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Geplaatst: 13 aug 2020, 09:49
door Terminus
Ik had begrepen dat:
ICNG 5 rijtuigen = 1 toilet
ICNG 8 rijtuigen = 2 toiletten
ICNG 8 rijtuigen Benelux = 3 toiletten

Maar ik vind het ook een slechte evolutie, volledig akkoord!
Hopelijk volgen ze de toiletten dan beter op dan in de ICR-rijtuigen. Laatste keer met de IC Eindhoven-Den Haag: 2 beschikbare toiletten op 9 rijtuigen. Ook in de Benelux is het vaak meerdere rijtuigen zoeken naar een toilet dat niet afgesloten is..

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Geplaatst: 13 aug 2020, 11:13
door 260689
Terminus schreef: 13 aug 2020, 09:49 Ik had begrepen dat:
ICNG 5 rijtuigen = 1 toilet
ICNG 8 rijtuigen = 2 toiletten
ICNG 8 rijtuigen Benelux = toiletten

Maar ik vind het ook een slechte evolutie, volledig akkoord!
Hopelijk volgen ze de toiletten dan beter op dan in de ICR-rijtuigen. Laatste keer met de IC Eindhoven-Den Haag: 2 beschikbare toiletten op 9 rijtuigen. Ook in de Benelux is het vaak meerdere rijtuigen zoeken naar een toilet dat niet afgesloten is..
Dan doen wij het beter met 1 toilet per desiro.

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Geplaatst: 13 aug 2020, 13:47
door Steven
Je kan een desiro niet met een icng vergelijken. Ze hebben niet dezelfde lengte per rijtuig.
Een desiro met 3 rijtuigen is 80 meter, ofwel 26,6m per rijtuig. Een icng met 5 rijtuigen is 109m, ofwel 21,8m per rijtuig.
De Benelux icng met 8 rijtuigen zal 164,9m zijn. Daar waar de huidige 7 rijtuigen ongeveer 184 m zijn. De nieuwe trein zal dus in vergelijking met de huidige ongeveer 1 rijtuig minder tellen, als je het omzet in klassieke rijtuiglengte.

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Geplaatst: 13 aug 2020, 13:49
door jan_olieslagers
Moet men in kortere rijtuigen minder vaak plassen, of juist meer :) ?

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Geplaatst: 13 aug 2020, 13:57
door trainlovertje
jan_olieslagers schreef: 13 aug 2020, 13:49 Moet men in kortere rijtuigen minder vaak plassen, of juist meer :) ?
Minder vaak, want minder zitplaatsen :wink:
En al zeker als de zetels minder kort op elkaar staan dan in de Desiro.

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Geplaatst: 13 aug 2020, 14:25
door LML
1 WC per trein? Vanaf dan dus niet meer op het gemak naar het gemak... :mrgreen:

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Geplaatst: 13 aug 2020, 14:43
door Steven
de treinen hebben onder meer (rolstoeltoegankelijke) toiletten, wifi, reisinformatieschermen, gescheiden afvalinzameling op de balkons, led-verlichting met Intelligent Light Control, (USB-) stopcontacten (in eerste en tweede klasse), een schuiftrede voor betere toegankelijkheid en extra bagageruimte. Zo zorgen we voor maximaal gemak onderweg.
Deze tekening kon ik online vinden, het betreft een 5delig stel.
hierin zie ik als ik goed kijk 1 WC geschikt voor rolstoelen en 1 gewone WC niet geschikt voor rolstoelen. Elke keer in het tweede rijtuig vanaf de kop van de trein geteld.