Pagina 8 van 15

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Geplaatst: 23 aug 2020, 13:39
door KlaasjeNL
Als er met 11 stellen voor de huidige exploitatie genoeg zijn voor het inzetten van enkele stellen en voldoende reserve, dan zijn de overgebleven 9 stellen genoeg om de huidige exploitatie vrijwel integraal over te zetten naar dubbele stellen. Voor hoeverre is de spitscapaciteit tussen Antwerpen en Brussel dan nog écht een issue bij het rijden van de kortste route in een eigen treinpad? Grote kans dat dan meer dan 90% van het gewenste aantal zitplaatsen geboden wordt. Mocht dat nou écht niet voldoen dan kunnen altijd nog de binnenlandse Belgische bestemmingen uit de reisinformatie worden gehaald, niet iedere pendelaar is slim genoeg om te snappen dat die deze trein kan nemen.

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Geplaatst: 23 aug 2020, 13:42
door Shrek
KlaasjeNL schreef:Als er met 11 stellen voor de huidige exploitatie genoeg zijn voor het inzetten van enkele stellen en voldoende reserve, dan zijn de overgebleven 9 stellen genoeg om de huidige exploitatie vrijwel integraal over te zetten naar dubbele stellen. Voor hoeverre is de spitscapaciteit tussen Antwerpen en Brussel dan nog écht een issue bij het rijden van de kortste route in een eigen treinpad? Grote kans dat dan meer dan 90% van het gewenste aantal zitplaatsen geboden wordt. Mocht dat nou écht niet voldoen dan kunnen altijd nog de binnenlandse Belgische bestemmingen uit de reisinformatie worden gehaald, niet iedere pendelaar is slim genoeg om te snappen dat die deze trein kan nemen.
Een dubbele past niet aan de perrons, dat is dus geen optie.

(Tenzij je Berchem, Mechelen en Brussel-Centraal laat vallen, maar dat lijkt me onverstandig).

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Geplaatst: 23 aug 2020, 14:58
door Steven
Enkel Mechelen is echt te kort voor een trein van 330m (1x ICNG is 165m), in Brussel centraal valt het op te vangen door de trein naar spoor 1/2 te sturen en in Antwerpen-Berchem gaat het over een tekort van 1m perron wat dus wel op te lossen valt, kant Brussel kunnen ze er vlot 5m perron bijplakken als ze willen. In Mechelen zal de trein toekomen op de nieuwe perrons 11-12 waar ook wel voldoende lengte zal zijn neem ik aan.

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Geplaatst: 23 aug 2020, 15:54
door Steve
rvdborgt schreef: 23 aug 2020, 12:12
4017-4018 schreef: 23 aug 2020, 00:09
pietje schreef: 22 aug 2020, 22:38 Hebben de ICNG's evenveel zitplaatsen als de huidige ICRmh stammen met telkens 7 rijtuigen?
Nee, de ICNG (8 delig) heeft er 417.
Een ICRM eerste klas heeft 50 zitplaatsen, en een tweede klas heeft 80 zitplaatsen.
Dus voor een stam van 7 rijtuigen (2 eerste klas en 5 tweede klas rijtuigen) is het 500 zitplaatsen.
De ICRm's met fietsplaatsen hebben volgens mij minder zitplaatsen, al vind ik niet direct hoeveel dan. Een Benelux-stam heeft 1 of 2 van deze rijtuigen.

Groetjes,
Rian
Volgens wat ik zie is het steeds maar 1 exemplaar, en natuurlijk aan een van beide uiteinden. Wat het altijd weer een loterij maakt als je met je fiets wilt opstappen.

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Geplaatst: 23 aug 2020, 16:29
door Steven
Er rijden minimaal 2 treinen rond in de benelux met een dubbel fietsafdeling. Het tweede rijtuig met fietsafdeling bevind zich dan steeds meer naar het midden van de trein.

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Geplaatst: 23 aug 2020, 16:38
door rvdborgt
Steve schreef: 23 aug 2020, 15:54
rvdborgt schreef: 23 aug 2020, 12:12
4017-4018 schreef: 23 aug 2020, 00:09 Nee, de ICNG (8 delig) heeft er 417.
Een ICRM eerste klas heeft 50 zitplaatsen, en een tweede klas heeft 80 zitplaatsen.
Dus voor een stam van 7 rijtuigen (2 eerste klas en 5 tweede klas rijtuigen) is het 500 zitplaatsen.
De ICRm's met fietsplaatsen hebben volgens mij minder zitplaatsen, al vind ik niet direct hoeveel dan. Een Benelux-stam heeft 1 of 2 van deze rijtuigen.
Volgens wat ik zie is het steeds maar 1 exemplaar, en natuurlijk aan een van beide uiteinden. Wat het altijd weer een loterij maakt als je met je fiets wilt opstappen.
Nadat NS er meermaals op was gewezen dat er nog verschillende BD-rijtuigen niets stonden te doen, hebben ze daarvan de voor de Benelux bruikbare rijtuigen genomen en in enkele stammen (ik dacht 2) een gewone B voor een BD geruild, zodat de zomerse krapte aan fietsplaatsen wat minder zou zijn.

Groetjes,
Rian

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Geplaatst: 23 aug 2020, 19:28
door Shrek
Steven schreef: 23 aug 2020, 14:58 Enkel Mechelen is echt te kort voor een trein van 330m (1x ICNG is 165m), in Brussel centraal valt het op te vangen door de trein naar spoor 1/2 te sturen en in Antwerpen-Berchem gaat het over een tekort van 1m perron wat dus wel op te lossen valt, kant Brussel kunnen ze er vlot 5m perron bijplakken als ze willen. In Mechelen zal de trein toekomen op de nieuwe perrons 11-12 waar ook wel voldoende lengte zal zijn neem ik aan.
Als ze lang genoeg wachten zullen in Mechelen de perrons allemaal lang genoeg zijn natuurlijk :wink:

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Geplaatst: 23 aug 2020, 23:16
door BlackEagle
Terminus schreef: 18 aug 2020, 12:04 Indien we gaan gokken :)

Wetende dat er werd gewerkt aan twee treinen per uur die Noorderkempen aandoen "in samenwerking met NS":

IC Brussel-Amsterdam met haltes in Brussel-Zuid, Centraal, Noord, Airport, Mechelen, Berchem, Antwerpen-Centraal, Noorderkempen, Rotterdam C, Schiphol, Amsterdam (met af en toe eens een afslag naar Den Haag) ICNG

IC Antwerpen - Noorderkempen - Breda met Traxx + I11

Ik vermoed dat Eindhoven geen optie is omdat NS verder wil evolueren naar rijden met enkel treinmaterieel dat vlot toegankelijk is voor personen met een beperkte mobiliteit. Ik vrees dat onze I11'en daar niet aan voldoen, en een rit tot "net over de grens" het hoogst haalbare is.
Ik kom even terug op dit stukje in de discussie. Ik heb de presentatie van de NMBS in het parlement in juni er nog eens bijgenomen, en daar vermeldt men ergens tussen de lijnen dat Antwerpen-Noorderdokken zijn IC zal verliezen omdat men die richting Noorderkempen zal sturen. Dat is enigszins enigmatisch, gezien de Benelux en die IC maar een achttal minuten verschillen, terwijl het wel vreemd zou zijn om een 8-22 cadans te hanteren in Noorderkempen... Ook de keertijd zou korter worden bij een beperking tot Noorderkempen (16 minuten tegenover 28 minuten nu).

Hierbij dus nog een puzzelstukje, maar ze vallen voor mij toch nog niet helemaal op zijn plaats. Dat gezegd zijnde is het ook mogelijk dat men de dienstregeling op L25 grondig gaat wijzigen ifv de werken in Mechelen, wat natuurlijk terug alles mogelijk maakt (andere spiluren, andere cadansen)...

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Geplaatst: 27 aug 2020, 07:16
door 4303

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Geplaatst: 27 aug 2020, 07:50
door rvdborgt
Bron van de artikelen van vandaag is dit interview in het AD:
https://www.ad.nl/binnenland/ns-maakt-t ... ~a9aafa6e/

Groetjes,
Rian

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Geplaatst: 27 aug 2020, 09:28
door Adler

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Geplaatst: 28 aug 2020, 07:42
door rvdborgt
Dag allemaal,

Vandaag dan het vervolg, een kritische noot van de reiziger:
https://www.ad.nl/binnenland/ns-niet-op ... ~ac29db91/

Groetjes,
Rian

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Geplaatst: 22 nov 2020, 18:11
door Terminus
Ik dacht even dat er nieuws was over die "verbetering" tussen België en Nederland nadat er in de Nederlandse pers allerlei zaken verschenen deze week, maar vrees dat het bij wat algemene blabla gebleven is: https://www.treinreiziger.nl/klm-ns-sch ... ale-trein/

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Geplaatst: 24 apr 2021, 16:35
door 4017-4018
Zal er na dat de ICNG stellen in dienst zijn op deze verbinding plaatsen gereserveerd moeten worden (net als bij de FYRA)?

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Geplaatst: 24 apr 2021, 17:23
door Steven
Bij Fyra was er geen verplichting zover ik mij kan herinneren. Het was daar zoals bij ICE een aanbeveling.