Ice verbinding Brussel Duitsland

desperado
Berichten: 164
Lid geworden op: 10 okt 2016, 11:42

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door desperado »

Ik probeer www.deepl.com voor Engels naar Nederlands.

ICE13 werd bij mij geannuleerd op 11 augustus, dus hier zijn wat gedachten.
- Een deel van de waarde van een ICE van Brussel naar Keulen of Frankfurt is de mogelijkheid om gewoon te gaan zitten en ontspannen te lezen of te werken. Een annulering waarbij je moet overstappen in Verviers en Aken en een derde keer in Keulen vernietigt dit.
- Zelfs als NMBS je naar Aken brengt na een annulering, moet je vervolgens een RE nemen naar Keulen of Düsseldorf. De RE zijn niet slecht, maar niet zo goed als een ICE en dan is er nog de wachttijd in Aken voor de RE. Ze zijn ook niet 100% betrouwbaar en er zijn veel technische werkzaamheden geweest waarbij de RE1/RE9 of RE4 zijn vervangen door bussen.
- Het omboeken van reserveringen na een annulering is moeilijk, zelfs als er plaatsen beschikbaar zijn. DB reserveringen kosten genoeg om mensen ervan te weerhouden gewoon een andere te boeken.
- En dit alles gaat ervan uit dat er verder in Duitsland nog beschikbare plaatsen zijn in de trein.
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door 260689 »

E14 en E19 zijn vandaag volledig afgeschaft.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rdv »

Volgens DB rijden ze nog, maar ICE14 heeft +45 wegens onbevoegde personen op de lijn.
Heb een collega die er op staat te wachten in Aachen, dus zou interessant zijn om de effectieve status te kennen.
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door dovaere »

desperado schreef: 23 aug 2023, 14:47 - Het omboeken van reserveringen na een annulering is moeilijk
Hoe doe je dat? Ik dacht dat een reservering dan gewoon verloren was.
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door dovaere »

Portbou schreef: 23 aug 2023, 14:38
Shrek schreef: 23 aug 2023, 10:38 Voor reizen die een overstap in Duitsland vereisen is inderdaad 2u marge nemen het zinnetje dat vandaag van toepassing is. Beter de mensen op voorhand teleurstellen dan ergens in Duitsland tot de vaststelling komen dat je trein weg is. En in het beste geval ben je 2 uur te vroeg op bestemming in moet je eerst nog ergens gaan genieten van een halbe weisse of een knackwurst voor je eigenlijke afspraak.
Dus we plannen gewoon 2h marge in en dan is de reiziger tevreden ??

We gaan dat even praktisch uitwerken met het voorbeeld van Hamburg.
Standaardvoorstel is ICE11 om 06h23 + overstap van 54' in Köln + ICE206 aankomst Hamburg 13h14.

Hoe zou jij deze reis nu plannen met 2h marge ?
En op welke treinen zou je allemaal stoelen reserveren om zeker te zijn dat je kan zitten ?
Als treinreiziger vind ik dat ik in Duitsland, met een doorgaand ticket, geen extra marge tussenin moet inplannen, enkel rekening houden met vertraging aan het einddoel. Je moet wel de app-meldingen aanzetten van je route in de (Next) DB Navigator app en weten dat de kans reëel is dat je onderweg je reisroute aan zult moeten passen als de eerder geplande route niet meer mogelijk is.

Wat extra tijdmarge is wel nodig als op een stukje van je traject maar weinig (vervang)treinen rijden. Er is richting België een buffertijd nodig in Keulen (Frankfurt), omdat je daar afhangt van een zwakke verbinding waar je direct twee uur verliest.

Bij een risicovolle overstap, kun je wel een (of meerdere) extra reservering(en) nemen op een latere trein Köln-Hamburg, als zekerheid. Zelf vond ik €9,80 extra betalen voor vier tafelplaatsen voor een reistraject van een hele dag een heel betaalbare luxe.

Maar voor een reisbureau is het inderdaad moeilijk dit vooraf te plannen en aan de klant te communiceren. Tenzij die klant dit graag volgt op de app :-)
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door groentje »

dovaere schreef: 23 aug 2023, 17:10
desperado schreef: 23 aug 2023, 14:47 - Het omboeken van reserveringen na een annulering is moeilijk
Hoe doe je dat? Ik dacht dat een reservering dan gewoon verloren was.
Indien geboekt via de app kan het nog wel lukken om om te boeken, mij is het toch ooit gelukt. Vraag me echter niet meer hoe...
desperado
Berichten: 164
Lid geworden op: 10 okt 2016, 11:42

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door desperado »

groentje schreef: 23 aug 2023, 17:54
dovaere schreef: 23 aug 2023, 17:10
desperado schreef: 23 aug 2023, 14:47 - Het omboeken van reserveringen na een annulering is moeilijk
Hoe doe je dat? Ik dacht dat een reservering dan gewoon verloren was.
Indien geboekt via de app kan het nog wel lukken om om te boeken, mij is het toch ooit gelukt. Vraag me echter niet meer hoe...
Sluit aan in een zeer lange rij in het reiscentrum. Tegen de tijd dat je bediend wordt, is de volgende trein naar je bestemming waarschijnlijk al vertrokken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 23 aug 2023, 14:38 Dus we plannen gewoon 2h marge in en dan is de reiziger tevreden ??

We gaan dat even praktisch uitwerken met het voorbeeld van Hamburg.
Standaardvoorstel is ICE11 om 06h23 + overstap van 54' in Köln + ICE206 aankomst Hamburg 13h14.

Hoe zou jij deze reis nu plannen met 2h marge ?
En op welke treinen zou je allemaal stoelen reserveren om zeker te zijn dat je kan zitten ?
Ikzelf en de meeste mensen die ik ken zijn minder ontevreden met marge dan met gemiste afspraken. Ja, een goedwerkende treindienst zou nog het beste zijn, maar zolang dat er niet is zijn marges het enige wat je kan doen tegen te laat komen.

Concreet voorbeeld:
Als je om 6:23 vertrekt ben je ofwel om 8:16 in Keulen als ICE11 normaal rijdt, om 10:12 als je met de klassieke trein gaat of om 10:15 als je ICE13 moet nemen.
Kijk in Keulen zeker of de ICE616 geen vertraging (en vrije plaatsen) heeft, de onbetrouwbaarheid kan je soms ook tijd doen winnen in het beste geval.
In het basisgeval echter haal je dan de ICE206 van 9:10 en sta je om 13:14 in Hamburg.
Moest de ICE11 niet rijden en de ICE 614 heeft vertraging, dan geraak je nog rond 14u14 in Hamburg. In het slechtste geval moet je met de ICE202 en kom je om 15u14 aan in Hamburg.
Ik zou er dus vanuit gaan dat ik met vertrek in Brussel om 6u23 pas om 15u15 in Hamburg ben. Dus geen afspraken, restaurantreservaties of tickets voor miniaturwunderland eerder dan 15u30. Moest het allemaal meevallen dan heb je 2u tijd om op een terrasje in Hamburg te relaxen, als het tegenvalt spendeer je die tijd in Brussel of Keulen, maar nog steeds relaxed want je moet er pas om 15u30 zijn.
Reserveren zou ik doen op ICE11, ICE206 èn ICE 202
HLE18
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door HLE18 »

Shrek schreef: 22 aug 2023, 18:40 Nemen reizigers echt het risico dat één afgeschafte ICE hun hele reisketting omzeep helpt?
Euh ja veel keuze heb je soms niet hé enkele jaren geleden moest ik nachttrein in Wien Hbf hebben, ICE valt uit maar kon er met de volgende nog ruim op tijd geraken maar die krijgt dan ook weer vertraging enz... Dus mis ook weer de volgende de aansluiting in Frankfurt. Dan blijkt ook nog de laatste ICE naar Wenen afgeschaft tja dan sta je daar mooi in Frankfurt.
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door ovspotter_be »

En als het goed gaat mag het ook wel verteld worden.
Vandaag netjes op tijd zonder afschaffingen van Hamburg richting Brussel gereisd met de ICE, in de trein van Hamburg naar Köln ontbrak het rijtuig waarin we hadden gereserveerd maar we mochten van het treinpersoneel en nieuwe plaats gaan zoeken in 1e klasse, een mooie upgrade dus.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rdv »

En ook ICE10 reed op tijd (+3 in Luik, vertrokken met +6 in Köln).
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rvdborgt »

260689 schreef: 23 aug 2023, 15:05 E14 en E19 zijn vandaag volledig afgeschaft.
De 14 kwam met +40 aan in Brussel, de 19 is daar weer op tijd vertrokken.
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door 260689 »

rvdborgt schreef: 23 aug 2023, 22:07
260689 schreef: 23 aug 2023, 15:05 E14 en E19 zijn vandaag volledig afgeschaft.
De 14 kwam met +40 aan in Brussel, de 19 is daar weer op tijd vertrokken.
Intern via de Infrabel site werd er melding gemaakt dat deze afgeschaft zou zijn. Maar zoveel te beter dat ze alsnog gereden hebben.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rvdborgt »

ovspotter_be schreef: 22 aug 2023, 23:00 Compensatie goed en wel, maar de mensen aan het loket in Hamburg waren ook niet echt vriendelijk.
Eerst moesten we een heel papieren formulier invullen en nadien klagen dat we onze tickets digitaal hadden en niet afgeprint.
En ik weet dat het online kan, maar we hadden ook extra zitplaatsen gereserveerd door een eerdere afschaffing wegens werkzaamheden en dat konden we niet online regelen.
Maar van het terugbetalen van niet gebruikte reservaties wist men op Hamburg Hbf precies ook niets...
Als ik de verhalen moet geloven doen ze in Hamburg Hbf niet onder voor Brussel-Zuid.
Je kunt je compensatieformulier ook zonder postzegel opsturen (in Duitsland) of aan het loket of de infobalie afgeven. Daarmee krijg je dan compensatie (als er vertraging is t.o.v. de de dienstregeling toen je boekte) en betaalde maar niet gerealiseerde reserveringen worden ook terugbetaald. Als je op Interrail o.i.d. reisde, vermeld er dat dan bij, anders heb je kans dat ze een brief sturen met de vraag naar het vervoerbewijs bij je reserveringen.
stijn
Berichten: 305
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door stijn »

Shrek schreef: 23 aug 2023, 18:53 Ikzelf en de meeste mensen die ik ken zijn minder ontevreden met marge dan met gemiste afspraken.
We leven in een min of meer vrij land, dus iedereen doet zoals hij / zij denkt het te moeten doen.
Plaats reactie