Ice verbinding Brussel Duitsland

ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door ovspotter_be »

Ja, alleen wel wat duurder.
Het goedkoopste is hoogstwaarschijnlijk gewoon met de reguliere treinen via Welkenraedt.
Ticketje tot Hergenrath en vervolgens een grensoverschrijdend ticket tot Aachen Hbf.
4017-4018
Berichten: 592
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door 4017-4018 »

Dat dacht ik dus ook, of mss de 2 combineren, heen rit BV ICE 15 en terug met de Eurostar.
Ciao Ciao
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door 260689 »

Gisteren is de E12 met +184 min RT aangekomen in Brussel-Zuid. Hierdoor heeft de Machinist van Depot Luik gezegt dat hij zijn uren uitslaap moet hebben (terecht). Hierdoor zal de E11 vandaag rond 08u25 vertrekken ipv 06u23.

Edit: E11 is vertrokken met +145mi' RT uit Brussel-Zuid.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Portbou »

Dus E13 is vroeger vertrokken dan E11 vandaag ?
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door ovspotter_be »

Inderdaad, E13 heeft Brussel-Zuid tijdig verlaten en E11 is vertrokken met een vertraging van 144min en reed overigens ook maar tot Köln Hbf.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Portbou »

ovspotter_be schreef: 19 nov 2023, 12:15 Inderdaad, E13 heeft Brussel-Zuid tijdig verlaten en E11 is vertrokken met een vertraging van 144min en reed overigens ook maar tot Köln Hbf.
Kafka...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 17 nov 2023, 18:05 De frequentie terugbrengen tot minder dan helft zorgt andere problemen zoals overbezetting, veel hogere prijzen en reizigersverdrijving. Dan is het veel beter om de treinserie in te korten tot Brussel/Amsterdam-Keulen, aangezien er tussen Keulen en Frankfurt behoorlijk wat andere treinen rijden. Dat is al vaker toegepast, doorgaans m.u.v. enkele vroege en late ritten.
Overbezetting is niet juist, dat vermijdt je net door die verplichte reservatie. Reizigersverdrijving klopt inderdaad, maar volgens mij veel minder dan de huidige situatie. Een afschaffing maakt reizigers veel meer gedegouteerd dan een biljet dat ze nooit hebben kunnen kopen.
Dat de prijzen stijgen hoeft ook niet noodzakelijk, je kan evengoed plaatsen met reservatie verkopen aan de huidige prijzen. Gewoon first come, first serve zonder daar hogere prijzen aan te koppelen. TGV, Eurostar en anderen vragen hogere prijzen naarmate een trein vol zit, maar dat is geen reden waarom iedereen dat zou moeten doen.

Jouw alternatief door in te korten tot Keulen zou ook kunnen, maar naar mijn aanvoelen jaagt de extra overstap meer mensen weg dan degenen die bij een verlaagde frequentie niet zouden kunnen reizen.
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door ovspotter_be »

Hoeveel reizigers reizen effectief door tot Frankfurt, de meeste keren dat ik die ICE heb genomen was die trein zo goed als leeg na Köln.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 19 nov 2023, 20:41
rvdborgt schreef: 17 nov 2023, 18:05 De frequentie terugbrengen tot minder dan helft zorgt andere problemen zoals overbezetting, veel hogere prijzen en reizigersverdrijving. Dan is het veel beter om de treinserie in te korten tot Brussel/Amsterdam-Keulen, aangezien er tussen Keulen en Frankfurt behoorlijk wat andere treinen rijden. Dat is al vaker toegepast, doorgaans m.u.v. enkele vroege en late ritten.
Overbezetting is niet juist, dat vermijdt je net door die verplichte reservatie. Reizigersverdrijving klopt inderdaad, maar volgens mij veel minder dan de huidige situatie.
Dat zullen we nooit weten want DB houdt niet van verplichte reservering en zal eerst alle andere maatregelen nemen om dat te voorkomen. Verplichte reservering jaagt overigens ook reizigers weg; een van de redenen waarom DB dat niet wil.
Shrek schreef: 19 nov 2023, 20:41 Dat de prijzen stijgen hoeft ook niet noodzakelijk, je kan evengoed plaatsen met reservatie verkopen aan de huidige prijzen. Gewoon first come, first serve zonder daar hogere prijzen aan te koppelen. TGV, Eurostar en anderen vragen hogere prijzen naarmate een trein vol zit, maar dat is geen reden waarom iedereen dat zou moeten doen.
DB doet dat ook en heeft dat al sinds 2002 gedaan. Daarmee gaan ze niet stoppen.
Shrek schreef: 19 nov 2023, 20:41 Jouw alternatief door in te korten tot Keulen zou ook kunnen, maar naar mijn aanvoelen jaagt de extra overstap meer mensen weg dan degenen die bij een verlaagde frequentie niet zouden kunnen reizen.
In Keulen stappen er altijd heel veel mensen in en uit. Het is een minderheid die blijft zitten.
Je kunt echt veel beter de frequentie op peil houden tot Keulen dan het aantal treinen halveren. Er zijn ruim voldoende reizigers voor de huidige frequentie (en voor meer), dus die wil je op peil houden. Halvering zal tot gevolg hebben dat er weken van tevoren geen reserveringen meer te koop zijn. De SNCF doet dat graag (naar Barcelona bv. - dé melkkoe van de SNCF) maar dat is niet bepaald een voorbeeld om te willen volgen.
pmuy
Berichten: 121
Lid geworden op: 20 mar 2021, 11:59

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door pmuy »

Een belangrijke reden waarom reserveringen in een Duitse context niet werken, is dat veel reizigers overstappen van/naar andere treinen. En hoewel betrouwbaarder dan de ICE naar Brussel, zijn ook die verbindingen allesbehalve stipt. In een dergelijke situatie heb je in Duitsland tenminste één zekerheid: je kan om het even welke trein nemen (m.u.v. open access).

Daarnaast is een van de problemen met de ICE-treinen die naar Brussel en Amsterdam rijden, ook de betrouwbaarheid tijdens de rit. Een reserveringssysteem en beperkter aanbod doet niets aan treinen die onderweg in panne vallen. Maakte ik zelf onlangs nog mee: probleemloos van Frankfurt in Keulen geraakt, maar daar na drie kwartier wachten opgeheven wegens technische problemen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Steven »

ovspotter_be schreef: 19 nov 2023, 21:10 Hoeveel reizigers reizen effectief door tot Frankfurt, de meeste keren dat ik die ICE heb genomen was die trein zo goed als leeg na Köln.
Zo goed als leeg tussen Keulen en Frankfurt ? Dat heb ik nog nooit meegemaakt, eerder het omgekeerde, goed gevulde trein en geregeld nog wat rechtstaande mensen in een aantal rijtuigen.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door groentje »

Het is niet dat de trein zo goed als leeg rijdt na Keulen, maar zo goed als leegloopt, en het andere reizigers zijn die in Keulen instappen. Maar dat is ook voor mij slechts een indruk, ik weet niet of die klopt.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Steven »

Er is zeker een groot verloop van reizigers in Keulen dat is een feit.
railtravelmanager
Berichten: 283
Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door railtravelmanager »

weer bizar geval

tegentrein vrijdag 17 november 2023 ICE 14 rijdt tot Brussel-Zuid reed volgens trainmap en DB Navigator :D

de ICE 19 laatste naar Frankfurt reed niet tussen Brussel en Aachen, dus het stel is dan defect blijven staan in Brussel-Zuid ?

op NMBS vertragingsattest staat dan dat ICE 14 niet heeft gereden ...

mucho bizarro
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door 260689 »

De E12 staat in Brussel-Noord met rookontwikkeling en heeft tussenkomst van de brandweer nodig. Hierdoor zal de E11 morgenochtend hoogst waarschijnlijk afgeschaft worden. E12 staat op spoor 5 te Brussel-Noord.
Plaats reactie