Ice verbinding Brussel Duitsland

kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door kika »

All een week stil :D Ik heb nog niet helemaal begrepen: gisteren had ICE10 54 minuten in Aken (is hij aangekomen?) en ICE12 reed correct. Welke zal ik vandaag nemen? En ik wist niet dat Genk zo onbereikbaar was :shock:

Het is de "op goed geluk" 315 geworden, eens kijken :D Dat ging goed tot Keulen, daar een "batterie reset" en een hoop vertraging.
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door dovaere »

staking in Duitsland (GDL):
Vandaag rijden 3 van de 7 ICE.
Donderdag en vrijdag rijden er blijkbaar 4 van de 7.

Nightjet rijdt vrijdagavond terug, richting Brussel.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rvdborgt »

dovaere schreef: 10 jan 2024, 10:37 staking in Duitsland (GDL):
Vandaag rijden 3 van de 7 ICE.
Donderdag en vrijdag rijden er blijkbaar 4 van de 7.
Dat is al meer dan ze gisteren beloofden (0)...
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door dovaere »

dovaere schreef: 10 jan 2024, 10:37 staking in Duitsland (GDL):
Vandaag rijden 3 van de 7 ICE.
Donderdag en vrijdag rijden er blijkbaar 4 van de 7.
Vandaag blijkbaar toch maar 3, want ICE317, vertrek 16u23 in Brussel valt ook uit.
Idem morgen: enkel ICE11, ICE13, ICE17.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door groentje »

Gisteren 13/1 de 14 beperkt in Luik (met aansluiting op de 539 die even heeft gewacht) door een technisch probleem, en 19 in de tegenrichting helemaal afgeschaft.
Vandaag 14/1 was het dan de beurt aan de 16 en 17...
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door dovaere »

Los van de nieuwe ICE 3neo (reeks 408, weet iemand trouwens hoe het loopt met de goedkeuring voor België/Nederland?),
had DB in 2019 ook voor de bestaande reeks ICE3 MS reeks 407 een contract van 30 miljoen uitbesteed voor een betere ETCS dan wat er al op zat:
Das neue Zugbeeinflussungssystem wird zusammen mit dem Zughersteller in die Fahrzeugleittechnik integriert. Die Zulassung wird schrittweise in Deutschland, auf den Grenzbetriebsstrecken zur Schweiz, in Belgien und in Frankreich erfolgen.
https://alstom.com/de/press-releases-ne ... t-etcs-aus
Wat is daar uiteindelijk van geworden? Hebben die 407 een tweede maal in België proefgereden, of heeft DB daar opnieuw de stekker uitgetrokken?
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:03

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Lynx »

Ik weet niets over de toelating in België van de 408, maar op dit moment is er weer een 408 in Nederland voor de laatste paar tests die na modificaties opnieuw gedaan moesten worden. De toelating wordt dit voorjaar verwacht, met de eerste treinstellen in dienst met de zomer. Dat zal al een hele hoop schelen, ook voor de ICEs naar België vanwege de verbeterde beschikbaarheid van de 406 daarmee.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Steven »

Zover ik weet staat die planning voor NL en B bijna op gelijke voet. Tenzij iemand mij hier kan verbeteren uiteraard. De reeks 408 al een tijdje niet in Vorst gezien dus denk ik dat de testen in België afgerond zijn.
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door trainlovertje »

Ik heb altijd gehoord/gelezen dat de toelating van de BR408 in België wat verder stond dan in Nederland. Maar de laatste update daarover dateert al van even geleden...

Wat de BR407 betreft: dat project is al een hele tijd on hold gezet, sinds de destijds hangende/nakende beslissing om de BR408 te bestellen. Men zit immers al enkele jaren in een crisis qua Pünktlichkeit bij DB Fernverkehr, dus is men in die periode beginnen denken om nieuwe Velaro's aan te kopen die relatief snel geleverd konden worden. En daarvan gaan er dusdanig veel geleverd worden die allemaal naar België en Nederland kunnen rijden, waardoor de BR407-toelating overbodig wordt.
railtravelmanager
Berichten: 283
Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door railtravelmanager »

ICE 15 vandaag afgeschaft, kent iemand de reden want tegentrein uit Frankfurt reed tot Brussel Zuid met 30' vertraging ...

nogmaals dit kost Deutsche Bahn handenvol geld ... klanten moeten nu automatisch 2 uur wachten dus hebben als ze reizen 50% compensatie recht op hun biljetprijs :)

volgende tegentrein 316 heeft ook reeds 42' vertraging ...

laat die nieuwe ICE maar snel komen dan hoe sneller hoe beter ...
railtravelmanager
Berichten: 283
Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door railtravelmanager »

hoe kan dit nu ?

DB Navigator app geeft voor ICE 316 vandaag vertraging bij aankomst + 1 uur ... via NMBS Trainmap maar 40' trein is nu al tussen Aachen en Luik, terwijl via DB app de trein nu nog tussen Köln en Aachen zou rijden ...

wie is juist DB of NMBS ?

nu blijkt ook dat den 316 niet doorkomt ...
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rvdborgt »

railtravelmanager schreef: 18 jan 2024, 11:06 hoe kan dit nu ?

DB Navigator app geeft voor ICE 316 vandaag vertraging bij aankomst + 1 uur ... via NMBS Trainmap maar 40' trein is nu al tussen Aachen en Luik, terwijl via DB app de trein nu nog tussen Köln en Aachen zou rijden ...

wie is juist DB of NMBS ?

nu blijkt ook dat den 316 niet doorkomt ...
De 316 is met krap een uur vertraging in Aken gestrand (aankomst 11:13):
https://bahn.expert/details/ICE%20316/2 ... on=8000105
Mijn ervaring is dat DB nauwkeuriger is als de trein in Duitsland is en NMBS als de trein in België is. Je zit dan dichter bij de bron en het duurt langer voor updates naar elders doorstromen.
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door trainlovertje »

Zoals Rian zegt: als de trein nog in Duitsland is, is bahn.de nauwkeuriger en wanneer hij in België isw is NMBS nauwkeuriger. Als de Duitsers zeggen dat de trein nog ergens tussen Aachen en Köln rijdt, terwijl NMBS zegt dat die al in België is, wil dat meestal zeggen dat de vertraging nog is opgelopen en de trein effectief nog in Duitsland is.
In de omgekeerde richting heb ik het ook al meegemaakt: bahn.de zegt dat de trein naar Frankfurt al Aachen voorbij is, terwijl die in realiteit nog in België ergens geblokkeerd staat.
De boodschap is dus: zolang de planner van het land van herkomst zegt dat de trein nog in dat land onderweg is, klopt dat, ondanks de tegenstrijdige info van het buurland.
jotie
Berichten: 365
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door jotie »

ICE 11 reed ook niet en ICE 13 heeft het in Ans opgegeven. De reizigers zijn dankzij een extra halt van de IC naar Welkenraedt én het wachten op aansluiting van 'de boemel' in Luik nog relatief vlot in Aachen geraakt. Op dat moment stond er in Luik ook een ICE plat en in Aachen nog een. Kortom, er is vandaag heel veel fout gelopen. Zelf heb ik mijn vertraging zien oplopen tot 5,5 uur.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Steven »

Er waren vandaag algemeen heel wat problemen, ice was zeker niet het enige slachtoffer in tegendeel.
Plaats reactie