Ice verbinding Brussel Duitsland

TKR
Berichten: 195
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door TKR »

jan_olieslagers schreef: 22 nov 2023, 18:33
Brussel - Köln lijkt mij helemaal niet op hetzelfde lucratieve niveau te zitten.
De afstand is ook te kort om de meerprijs van een supersnel ticket te verantwoorden.

Reizen naar Duitsland zijn ook veel gespreider dan naar Engeland of Frankrijk, die beide erg gecentraliseerd zijn op hun hoofdstad. Berlijn is nog druk bezig met zijn positie als hoofdstad terug helemaal waar te maken, opboksend tegen geschiedenis en traagheid. Maar bv. voor al wat financieel is zal Frankfurt nog lang een belangrijk centrum blijven - voor politiek en industrie dan weer niet.
Er werd hier elders op het forum vermeld dat de ICE naar Frankfurt in Keulen zo goed als leegloopt kwa Belgen. Dan zal deze verbinding ook niet zo lucratief zijn. Hij zal wel weer vollopen met Duitsers, daar niet van. En het is zeker een verkooppunt en mooi meegenomen om een directe verbinding Brussel - Frankfurt aan te kunnen bieden. Misschien dat je tussen deze twee steden wel een aantal goed betalende-last minute-first class-zakenmensen hebt.

Hetzelfde had ik trouwens voor op de TGV Brussel - Strasbourg, mijn wagen (en naar mijn gevoel de hele trein) liep volledig leeg in Lille, om zich dan weer volledig te vullen met Fransen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Steven »

Met Lille voor de TGV en Keulen voor de ICE noem je natuurlijk 2 belangrijke stations op ivm aansluitingen in verschillende richtingen.
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door dovaere »

Shrek schreef: 22 nov 2023, 18:57 Als dat niet het geval is hebben gestrande ICE-reizigers helemaal niets aan die Leo-trein
Als je weet dat je ICE niet rijdt, betaalt een deel van de reizigers met plezier voor een fatsoenlijk alternatief zonder dat gedoe met al die S/RE-overstappen of overbezette alternatieven. Zeker als je dat al weet bij vertrek vanuit Oostende, Brugge, Gent of Leuven en je je ICE-ticket (gedeeltelijk) kunt laten terugbetalen door de vertraging of omdat het een Flexpreis is. In dat laatste geval zelfs 100% terugbetaalbaar als je het de avond vooraf al weet.
...alleen als Leo beduidend lager prijst dan de +-30€ van ICE en Eurostar nu. Valt nog te bezien of ze daarin slagen.
Dat is duidelijk de bedoeling ivan hun concept. Geen dure hst, veel kilometers, weinig stilstand, verbinding met Oost-Europa. Ze zijn tevens nu al een concurrent van RegioJet en FlixBus en -Train.
De ICE voor morgen kost trouwens €60 enkele reis. De Eurostar nog meer, maar die rijdt helemaal niet rond het uur dat ik vermeldde. In drukke periodes ook duurder.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rvdborgt »

dovaere schreef: 22 nov 2023, 22:09 Als je weet dat je ICE niet rijdt, betaalt een deel van de reizigers met plezier voor een fatsoenlijk alternatief zonder dat gedoe met al die S/RE-overstappen of overbezette alternatieven. Zeker als je dat al weet bij vertrek vanuit Oostende, Brugge, Gent of Leuven en je je ICE-ticket (gedeeltelijk) kunt laten terugbetalen door de vertraging of omdat het een Flexpreis is. In dat laatste geval zelfs 100% terugbetaalbaar als je het de avond vooraf al weet.
Een ticket is altijd 100% terugbetaalbaar als je met minstens een uur vertraging op je eindbestemming gaat zijn en je daarom van de reis afziet.
maarten
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door maarten »

dovaere schreef: 22 nov 2023, 14:13
Inderdaad, als je bijvoorbeeld ruim op tijd om 6u in Brussel-Z aankomt voor de ICE van 6:23, en die blijkt niet te rijden, kom je volgens de nieuwe uurregeling van de klassieke trein pas om 10:44 in Keulen aan, en om 12:13 in Frankfurt Hbf, als je gelukt hebt met krappe ICE-overstappen. Dat is bijna drie uur vertraging op de oorspronkelijk geplande aankomst 9:31.
Nou... dat is niet hoe ik zou reizen dan.
Als de eerste ICE uitvalt pak je de klassieke treinen naar Aken waar je dan om 9:22 aankomt. Overstap in Welkenraedt is zoals bekend ruim:

Code: Selecteer alles

 +-------------------------+--------+--------+----------+----------------+
 | Bahnhof                 |   An   |   Ab   | Zug Nr.  | Bemerkungen    |
 +-------------------------+--------+--------+----------+----------------+
 | Bruxelles Midi          |        |  06:55 | IC   505 |1.              |
 | Welkenraedt             |  08:33 |  09:08 | R   5008 |2. 3. 9N        |
 | Aachen Hbf              |  09:22 |        |          |                |
 +-------------------------+--------+--------+----------+----------------+
In Aken heb je dan de tijd om te wachten op de volgende ICE naar Keulen en Frankfurt:

Code: Selecteer alles

 +-------------------------+--------+--------+----------+----------------+
 | Bahnhof                 |   An   |   Ab   | Zug Nr.  | Bemerkungen    |
 +-------------------------+--------+--------+----------+----------------+
 | Aachen Hbf              |        |  09:39 |          |                |
 | Köln Hbf                |  10:15 |        |          |                |
 +-------------------------+--------+--------+----------+----------------+
Uiteraard is de kans dan groot dat die overvol zit, maar je hoeft op dat moment niet meer dan 2 uur vertraging te hebben.

Als je die ICE laat schieten heb je niet "bijna drie uur" vertraging, maar "goed twee uur" vertraging.
Of hoe je "2,5 uur vertraging" dan ook wil uitleggen. Als je dan nog naar Frankfurt of verder wil dan loopt de vertraging natuurlijk nog verder op.

Dat het niet optimaal is mag duidelijk zijn. Ik denk dat een uurdienst naar Keulen (met klassieke treinen over HSL 3) best wel zou mogen. En nogmaals verzucht ik, waarom is die IC-12 nooit naar Aken doorgetrokken.
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door dovaere »

maarten schreef: 23 nov 2023, 09:50 In Aken heb je dan de tijd om te wachten op de volgende ICE naar Keulen en Frankfurt: Uiteraard is de kans dan groot dat die overvol zit,
Ja, je moet zeker die optie proberen als je toch staat te wachten in Aken, maar dat is dan niet meer of minder als de ICE13 uit Brussel van 2 uur later, waar je als laatste in de rij staat, want de reizigers die in Brussel zijn blijven wachten plus de nieuwe reizigers hebben al alle zitplaatsen bezet (we gaan uit van een drukke periode). En het valt af en toe voor dat ook die tweede ICE (ICE13) uitvalt.
Voor veel mensen telt "hopen dat je nog mee kunt op een overvolle ICE nadat je je in een korte stoptrein gewurmd hebt na een uitgevallen ICE" niet mee als optie.
En mijn eerste idee was om in mijn voorbeeld te vertrekken om 8u23. Op dat uur is de kans reëel dat de reizigers van een uitgevallen volle ICE13 zelfs niet in de klassieke trein Luik-Aken kunnen stappen, wegens te weinig plaats.
Hoeveel rijtuigen zal die nieuwe S41 Luik-Aken trouwens hebben? Zit daar nu een i10-rijtuig bij?
Als je die ICE laat schieten heb je niet "bijna drie uur" vertraging, maar "goed twee uur" vertraging.
In mijn voorbeeld zonder ICE13 rekende ik met bestemming Frankfurt Hbf: aankomst 12:13 (ICE105 en dan 11 minuten naar ICE27 als je die overstap haalt). Dat is wel degelijk bijna drie uur vertraging op de oorspronkelijk geplande aankomst 9:31. Zeker als je zoals ik nog verder moet.
railtravelmanager
Berichten: 283
Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door railtravelmanager »

Portbou schreef: 21 nov 2023, 01:22
260689 schreef: 21 nov 2023, 00:10 Deze is nu ook afgeschaft bij NMBS. Als alternatief moeten ze de E405 tot Verviers-Centraal en vandaar de E5007 tot Aachen-hbf.
Vanaf december duurt dat alternatief (dat zo dikwijls nodig is voor ICE) helaas nog een halfuur langer.
inderdaad omdat ze nu een boemel Luik-Verviers - Aken hebben gemaakt :)
FLV-FGSP
Berichten: 1886
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door FLV-FGSP »

dovaere schreef: 23 nov 2023, 10:53 Hoeveel rijtuigen zal die nieuwe S41 Luik-Aken trouwens hebben? Zit daar nu een i10-rijtuig bij?
Vier rijtuigen. Geen idee of alle combinaties hetzelfde zullen zijn, maar een I11-stuurstand zal er zeker bij zijn.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Portbou »

ICE13 vandaag.

In Brussel Noord eerst aangekondigd als op tijd, dan +6, +9, +13… Uiteindelijk pas om 09h15 weggeraakt, vlak achter de IC Eupen.

Heeft dit ook te maken met een machinist die niet voldoende rust had ?
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rvdborgt »

Portbou schreef: 26 nov 2023, 09:41 ICE13 vandaag.

In Brussel Noord eerst aangekondigd als op tijd, dan +6, +9, +13… Uiteindelijk pas om 09h15 weggeraakt, vlak achter de IC Eupen.

Heeft dit ook te maken met een machinist die niet voldoende rust had ?
Mogelijk. Een van de vertragingsredenen is "Verspätetes Personal aus vorheriger Fahrt":
https://bahn.expert/details/ICE%2013/20 ... on=8800004
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door ovspotter_be »

E13 wordt vandaag omgeleid over L36 en L37
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door ovspotter_be »

E13 werd uiteindelijk afgeschaft.
maarten
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door maarten »

E317 heeft 3 uur zonder verwarming in de tunnel van Soumange gestaan.

https://www.aachener-zeitung.de/nrw-reg ... -102699605
TomPouce67
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jul 2023, 17:59

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door TomPouce67 »

maarten schreef: 04 dec 2023, 09:40 E317 heeft 3 uur zonder verwarming in de tunnel van Soumange gestaan.

https://www.aachener-zeitung.de/nrw-reg ... -102699605
Onbegrijpelijk dat dit 3 uur moet duren om een trein af te slepen
DR-fan
Berichten: 533
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door DR-fan »

Ach, in Engeland duurde het vorige week 8 uur om een gestrande Eurostar weg te krijgen. Dan valt het hier nog wel mee :mrgreen:
Plaats reactie