Ice verbinding Brussel Duitsland

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 12 jan 2022, 23:38 De deelstaat NRW heeft een (met meer dan 100) puntenplan gepubliceerd om het regionale treinverkeer in de deelstaat op te waarderen:
https://www.landtag.nrw.de/portal/WWW/d ... 7-6251.pdf
Kijk vooral eens naar de kaartjes op het einde.
Wat voor de meeste forumleden hier interessant zal zijn, zijn de internationale verbindingen, voornamelijk die naar België uiteraard. Er wordt nog steeds gesproken van een IC-trein (Oostende -) Brussel - Aken - Keulen, met stops in Stolberg(Rheinl) en Düren. Daarnaast spreekt men van een halfuurverbinding tussen Eupen en Stolberg Hbf via Raeren, Breinig en Stolberg-Altstadt. Een zekerheid dat dit werkelijkheid wordt, is er niet, maar er is alleszins wel een visie.
Nota bene: ook het Euregiobahn-materiaal zal dan tweespannig moeten worden, want de Euregiobahn wordt weldra geëlektrificeerd. Of zal het station van Eupen één perronspoor onder 15kV AC krijgen? Ik vrees toch dat het hier bij dagdromen zal blijven...
Volgens dit plannetje wordt er een FV19 Brussel-Berlijn gecreëerd, zouden ze het dan toch menen?
FLV-FGSP
Berichten: 1877
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door FLV-FGSP »

Vandaag werd bekend dat DB nog eens 43 ICE3-neo (BR408) bij Siemens bestelt:
https://press.siemens.com/global/de/fea ... ge-von-der
Ze zijn besteld met toelating voor België en Nederland.
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door groentje »

Eindelijk ICE's die ook in België aan 300 gaan kunnen rijden, dan? Mooi!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Shrek »

FLV-FGSP schreef: 01 feb 2022, 23:16 Vandaag werd bekend dat DB nog eens 43 ICE3-neo (BR408) bij Siemens bestelt:
https://press.siemens.com/global/de/fea ... ge-von-der
Ze zijn besteld met toelating voor België en Nederland.
Nog meer goed nieuws, zoals we de laatste dagen wel meer lezen.
Het geld van de Europese Green Deal begint zijn weg naar concrete investeringen duidelijk te vinden.
ovspotter_be
Berichten: 695
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door ovspotter_be »

FLV-FGSP schreef: 01 feb 2022, 23:16 Vandaag werd bekend dat DB nog eens 43 ICE3-neo (BR408) bij Siemens bestelt:
https://press.siemens.com/global/de/fea ... ge-von-der
Ze zijn besteld met toelating voor België en Nederland.
Is dit zeer laat bekend gemaakt, of is eind 2022 niet iets te vroeg voor eerste inzet in reizigersdienst?
trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door trainlovertje »

ovspotter_be schreef: 02 feb 2022, 10:47
FLV-FGSP schreef: 01 feb 2022, 23:16 Vandaag werd bekend dat DB nog eens 43 ICE3-neo (BR408) bij Siemens bestelt:
https://press.siemens.com/global/de/fea ... ge-von-der
Ze zijn besteld met toelating voor België en Nederland.
Is dit zeer laat bekend gemaakt, of is eind 2022 niet iets te vroeg voor eerste inzet in reizigersdienst?
De eerste BR408 werden een ongeveer half jaar geleden besteld en aangezien ze ontzettend lijken op de BR407, zal de toelating niet lang op zich laten wachten en kan de productie vrij snel gaan, dus ik geloof in eind dit jaar.
ovspotter_be
Berichten: 695
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door ovspotter_be »

Kunnen we hier in Belgë dan een eventuele frequentieverhoging verwachten naar 1x/u i.p.v. iedere 2u?
Kan eventueel door iedere 2u naar Frankfurt en iedere 2u de FV19 naar Berlin waar eerder in deze discussie ook al werd over gesproken.
Ze kunnen hiermee eventueel ook gekoppeld rijden, maar passen 16 rijtuigen ICE wel volledig aan de perrons in België?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Shrek »

ovspotter_be schreef: 02 feb 2022, 11:24 Kunnen we hier in Belgë dan een eventuele frequentieverhoging verwachten naar 1x/u i.p.v. iedere 2u?
Kan eventueel door iedere 2u naar Frankfurt en iedere 2u de FV19 naar Berlin waar eerder in deze discussie ook al werd over gesproken.
Ze kunnen hiermee eventueel ook gekoppeld rijden, maar passen 16 rijtuigen ICE wel volledig aan de perrons in België?
Dat zal wel 1 keer om de twee uur blijven, wat op zich een mooie frequentie is voor zo'n trein. 16 rijtuigen ICE is geen probleem in de stations op zijn route, die hebben allemaal perrons van 400m.
rdv
Berichten: 1220
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rdv »

Met één ICE Brussel-Keulen per uur zou het nut van een IC Brussel - Keulen ook sterk teruglopen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5287
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Steve »

Dat valt te bekijken, met Thalys en ICE samen heb je nu al (bijna) elk uur een HST Brussel - Keulen en toch blijft er voldoende animo voor een IC die minstens tot Aken zou gaan. Naar Nederland heb je ook (bijna) elk uur een HST en een grotendeels gelijklopende IC, plus zelfs een plan voor nog een extra IC.
rdv
Berichten: 1220
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rdv »

akkoord voor Aken, maar ik bedoelde dat het minder zinvol is om de IC-01 door te trekken van Aken naar Keulen als er ieder uur een ICE Brussel-Keulen zou rijden.
De markt voor NL is wellicht groter dan de markt richting Duitsland.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door overweg13 »

rdv schreef: 02 feb 2022, 16:32 akkoord voor Aken, maar ik bedoelde dat het minder zinvol is om de IC-01 door te trekken van Aken naar Keulen als er ieder uur een ICE Brussel-Keulen zou rijden.
Precies, en dat zou de Duitstalige Belgen (en veel Vlaamse toeristen die naar Duitstalig België) reizen erg goed uitkomen!
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5287
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Steve »

Een frequentere ICE is sowieso een goede zaak, maar dat sluit een IC naar Keulen voor mij nog steeds niet uit. Ook binnen Duitsland zal die ongetwijfeld succes hebben, je hebt nu meestal immers maar één snelle verbinding per uur van Aken naar Keulen, de drie andere zijn stoptreinen. Daarnaast bied je alle andere grotere steden die toevallig niet op het traject van ICE/Thalys liggen (Oostende, Brugge, Gent, Leuven, Verviers...) eindelijk ook weer een rechtstreekse verbinding met Keulen, toch een stad met de grootte van Brussel en toegangspoort naar ongeveer heel Duitsland.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door overweg13 »

Ik heb destijds gewoon een trauma opgelopen met de treinen Oostende - Keulen: te weinig capaciteit, veel vertragingen... Ik probeerde ze altijd te vermijden.
Met vriendelijke groet

overweg13
rvdborgt
Berichten: 4307
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rvdborgt »

Steve schreef: 02 feb 2022, 17:41 Een frequentere ICE is sowieso een goede zaak, maar dat sluit een IC naar Keulen voor mij nog steeds niet uit. Ook binnen Duitsland zal die ongetwijfeld succes hebben, je hebt nu meestal immers maar één snelle verbinding per uur van Aken naar Keulen, de drie andere zijn stoptreinen.
Er zijn 2 RE's per uur van Aken naar Keulen. Dat zijn zeker geen stoptreinen: er worden behoorlijk wat stations overgeslagen, vooral tussen Düren en Keulen.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie