Ice verbinding Brussel Duitsland

rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rvdborgt »

jotie schreef: 17 feb 2024, 12:31 Als je wil reserveren voor een plaats in één trein (en dus geen reisketting met meerdere treinen), kan je meestal ook een zitplaats reserveren voor 75 CZK (ca. 3 euro) bij České dráhy. Ook bij ÖBB valt voor 3 euro heel wat te krijgen. Eerste of tweede klas maakt niets uit.
Eerste klas bij ÖBB is zelfs gratis.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rdv »

Kan jij via DB eigenlijk een SBB zetelreservatie boeken?
Ik probeer te boeken voor Frankfurt-Chur in Juli, maar voor het SBB deel krijg ik een foutmelding. Zetels boeken op de ICE tot Zürich lukt wel.
Mss te vroeg voor SBB?
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door ovspotter_be »

In Zwitserland zijn zitplaatsreservaties vaak ook niet echt nodig voor binnenlandse reizen.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rvdborgt »

ovspotter_be schreef: 18 feb 2024, 21:10 In Zwitserland zijn zitplaatsreservaties vaak ook niet echt nodig voor binnenlandse reizen.
Ik zou zelfs zeggen dat het voor binnenlandse reizen in Zwitserland weggegooid geld is. Je kunt eventueel een gratis reservering krijgen als je bij DB 1 reis boekt, maar nodig is het niet.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rdv »

dank voor de antwoorden. Ja ik zou graag in één reservatie DB + SBB doen, voor dezelfde prijs.
Aangezien we zullen reizen op een zaterdag in juli, en met 4 zijn, verwachtte ik problemen om een plaats samen te vinden.
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door dovaere »

18 augustus:
De reisplanner van DB beweert dat vanaf die dag fietsvervoer mogelijk is op alle ICE's naar Brussel en Amsterdam.
En inderdaad, dat wordt bevestigd op het plannetje van de zitplaatsreservering.
Zit de ICE 3neo misschien al in het systeem ingepland, en zo ja is, is dat realistisch?
Hoe zit het met de toelating in België/Nederland?

Of is het een andere datafout?
Ik dacht dat spoorwegen normaal eerder denken aan datums als "tweede zondag van juni" en dergelijke voor hun planning.

[aanvulling] Voortgaande op het plannetje bij de zitplaatsreservering is de nieuwe ICE er blijkbaar al vanaf [15] juni (fietsplaatsen op plannetje, maar geen fietreservering mogelijk)
Laatst gewijzigd door dovaere op 23 feb 2024, 16:40, 4 keer totaal gewijzigd.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rvdborgt »

dovaere schreef: 23 feb 2024, 15:55 De reisplanner van DB beweert dat vanaf die dag fietsvervoer mogelijk is op alle ICE's naar Brussel en Amsterdam.
En inderdaad, dat wordt bevestigd op het plannetje van de zitplaatsreservering.
Zit de ICE 3neo misschien al in het systeem ingepland, en zo ja is, is dat realistisch?
Heb je een voorbeeld van een trein naar Brussel (datum, vertrektijd/treinnummer) met fietsplaatsen? Ik zie er nog geen, zelfs niet in augustus.
Naar Amsterdam zie ik wel treinen met "keine Fahrradbeförderung möglich (Arnhem Centraal - Amsterdam Centraal)", maar als ik met fietsvervoer naar Arnhem probeer, dan komen er alleen maar regionale treinen.
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door dovaere »

rvdborgt schreef: 23 feb 2024, 16:09 Heb je een voorbeeld van een trein naar Brussel (datum, vertrektijd/treinnummer) met fietsplaatsen? Ik zie er nog geen, zelfs niet in augustus.
Naar Amsterdam zie ik wel treinen met "keine Fahrradbeförderung möglich (Arnhem Centraal - Amsterdam Centraal)", maar als ik met fietsvervoer naar Arnhem probeer, dan komen er alleen maar regionale treinen.
De eerste:
ICE 11, 18. Aug. 2024 Brussel Frankfurt 6u23
https://www.bahn.de/buchung/fahrplan/su ... e&bp=false
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door dovaere »

rvdborgt schreef: 23 feb 2024, 16:09 Heb je een voorbeeld van een trein naar Brussel (datum, vertrektijd/treinnummer) met fietsplaatsen?
Als ik niet kijk naar "fietsvervoer aanwezig", maar effectief doorklik naar het plannetje van de trein (plaatsreservering), dan zie ik al vanaf 15 juni (ICE11) fietsplaatsen in rijtuig 1, en zou dat dus een ICE 3neo kunnen zijn.

[aanvulling]
Het zitplaatsplan is inderdaad dat van een ICE 3neo, na vergelijking met het plan van een ICE3neo uit een andere bron:
https://www.fernbahn.de/datenbank/suche ... -reihungen
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:03

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Lynx »

Het is nog met potlood, maar onder voorbehoud moet inderdaad in juni de ICE3neo van/naar Amsterdam gaan rijden. Van Brussel weet ik het niet.
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door dovaere »

Op het forum Drehscheibe-online hebben ze de vanaf juni ingeplande ICE 3Neo naar Brussel/Amsterdam nu ook opgepikt.

Omdat het ook voor niet-Duitskundigen interessante info bevat, heb ik een aantal posts met Deepl ruw vertaald:
  • Dit betekent dat de registratieritten in België tot hier succesvol zijn afgerond en dat het DC-gedeelte werkt (zoals bekend een groot zwak punt van de 406).
  • Ik zou dit enigszins relativeren: Men hoopt dat het tegen die tijd werkt en schat de kans op meer dan 50%. In elk geval was het fietsvervoer al vanaf eind augustus opengesteld, maar is het nu weer uit voorzorg verwijderd tot de dienstregelingwijziging. Volgens de gegevens in het reserveringssysteem rijden bijna alle treinen plotseling met 408, dus er zullen zeker afwijkingen zijn, zelfs in het geval van succes.
  • De BR 408 (ICE 3Neo) is momenteel niet toegelaten in België en Nederland; het doel is om dit in mei 2024 te behalen.
  • Op 1 april wordt een update van de voorschriften voor de 408-serie van kracht. In dit reglement worden alle onderwerpen met betrekking tot het gebruik in België en Nederland geldig. Het enige punt dat nog bij ATB is opgenomen, is de opmerking dat de storingsschakelaar nog steeds wordt bediend en het LSS [...]. Bijna alles ontbreekt in de huidige geldige versie en de aanwijzinguit de ATB staat ook bij TBL.
    Siemens voert momenteel al kleine aanpassingen uit aan de eerste voertuigen, nodig voor de toelating in België. DB Fernverkehr zal vervolgens de ontbrekende uitrusting toevoegen en elke trein weer naar België rijden.
  • Een interessante bijkomstigheid is de maximaal toegestane snelheid in BE. De 406's mogen op de HSL-routes maar 250 km/u rijden vanwege de ballast die rondvliegt. De huidige snelheid is meegenomen in de dienstregeling en mag niet lager zijn. Het doel moet zijn om dezelfde snelle toelating als de TGV te halen. Aan de andere kant zou dit ook later opgeleverd kunnen worden als er nu weinig tijd is. En misschien kan Siemens zelfs eerder leveren als de voertuigsituatie krap en slecht is zoals beschreven.
  • 406/407 rijden/reden ook 320 km/u in Frankrijk, op ballastspoor
https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 2,10725349
maarten
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door maarten »

dovaere schreef: 01 mar 2024, 12:38 Op het forum Drehscheibe-online hebben ze de vanaf juni ingeplande ICE 3Neo naar Brussel/Amsterdam nu ook opgepikt.

Omdat het ook voor niet-Duitskundigen interessante info bevat, heb ik een aantal posts met Deepl ruw vertaald:
  • Op 1 april wordt een update van de voorschriften voor de 408-serie van kracht. In dit reglement worden alle onderwerpen met betrekking tot het gebruik in België en Nederland geldig. Het enige punt dat nog bij ATB is opgenomen, is de opmerking dat de storingsschakelaar nog steeds wordt bediend en het LSS [...]. Bijna alles ontbreekt in de huidige geldige versie en de aanwijzinguit de ATB staat ook bij TBL.
    Siemens voert momenteel al kleine aanpassingen uit aan de eerste voertuigen, nodig voor de toelating in België. DB Fernverkehr zal vervolgens de ontbrekende uitrusting toevoegen en elke trein weer naar België rijden.
LSS = Leitungsschutzschalter, de zekering.
Ofwel, ATB moet fysiek uitgezet worden.
Waarschijnlijk zijn ze bang dat de ATB snuffelspoel wat oppikt en dan lastig gaat doen. Die moet dus makkelijk vanuit de machinistenstoel bereikbaar zijn, anders kun je niet tijdens het rijden op ATB omschakelen.
Davyd
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 okt 2021, 07:00

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Davyd »

Al een concretere datum over de exacte datum dat de nieuwe stellen de ICE gaan bedienen?
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door AlexNL »

14 juni is het plan.
Davyd
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 okt 2021, 07:00

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Davyd »

Ook in België of enkel Nederland?
Plaats reactie