Ice verbinding Brussel Duitsland

Davy
Berichten: 644
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Davy »

Afgelopen zaterdag was het ook een drama met de ICE's.
Dat hebben de Klassiekjes geweten die van/naar Aken reden, sommige zaten overvol.
Metoyou
Berichten: 71
Lid geworden op: 10 nov 2014, 11:21

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Metoyou »

Vandaag is het toch echt wel "horror" !!

Vanuit Brussel Zuid zijn ICE 11, 13 en 15 geannuleerd. Leuk als je in de ochtend zou gepland hebben te vertrekken 🤷
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rdv »

Ook 317 geannuleerd later vandaag. Dus minstens 4 van de 7 ritten naar Duitsland vallen weg vandaag.

Bij de ritten die wel rijden wordt er een hoge bezetting verwacht, en wordt er aangeraden een "andere verbinding" te kiezen. :mrgreen:

Update: uiteindelijk heeft er maar 1 trein gereden naar Duitsland vandaag (315).
Laatst gewijzigd door rdv op 25 jul 2022, 22:27, 2 keer totaal gewijzigd.
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door AlexNL »

Aan de Nederlandse kant van deze verbinding is het niet veel beter: al weken worden de meeste treinen beperkt tot Amsterdam - Düsseldorf, rijden 104 en 105 (Amsterdam - Basel v.v.) soms met 1 ipv 2 stellen, of eindigt een trein in Arnhem of Utrecht om zo materieel vrij te spelen voor de rit terug naar Duitsland.

De defectenstand bij de BR406 is hoog en er is een gebrek aan gekwalificeerd personeel dat deze treinen mag onderhouden. Dit zal nog wel een tijd blijven duren, ben ik bang. De nieuwe BR408 zou soelaas moeten bieden, maar het duurt nog een paar jaar voor die op de sporen staat.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rdv »

Alle ritten Amsterdam - Dusseldorf rijden vandaag (voorlopig toch nog). Dat lijkt me heel wat beter dan Brussel - Keulen waar er minder dan de helft zal rijden vandaag. Over Keulen - Frankfurt heb ik het nog niet gehad, omdat er daar redelijke alternatieven rijden. Idem voor Duesseldorf-Frankfurt: je zal er wel op aanvaardbare tijd geraken. Dat kunnen de reizigers deze ochtend in Brussel niet zeggen: het eerste vertrek met ICE is om 12:25 vandaag, en het is nog maar de vraag of deze trein het effectief zal doen.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rdv »

trainlovertje schreef: 25 jul 2022, 00:11 Ik heb het een beetje mee opgevolgd vandaag en kan alleen maar besluiten dat het wederom een triestige bedoening was. Ook de laatste ICE naar Brussel staat momenteel stil met een defect tussen Luik en Ans. Deze trein had dan wel reeds 45 minuten vertraging uit Duitsland meegebracht, waarschijnlijk door het wachten op andere vertraagde aansluitingen in Keulen.
Je zal maar eens gerekend hebben op een overstap naar late trein/tram/bus in Brussel die ongetwijfeld niet wacht...

Ikzelf heb alvast besloten geen trips per ICE richting Duitsland meer te maken deze zomervakantie. Meestal verbetert de situatie weer vrij snel na de zomervakantie, al blijft het een storingsgevoelige verbinding.
Die trein is uiteindelijk afgeschaft vanaf Luik. De vertraging in Duitsland had ie al vanaf het vertrek in Frankfurt.

Ik heb de ICE nodig om naar kantoor te gaan, dat is dus echt problematisch op dit moment.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rdv »

AlexNL schreef: 25 jul 2022, 09:09 Aan de Nederlandse kant van deze verbinding is het niet veel beter: al weken worden de meeste treinen beperkt tot Amsterdam - Düsseldorf, rijden 104 en 105 (Amsterdam - Basel v.v.) soms met 1 ipv 2 stellen, of eindigt een trein in Arnhem of Utrecht om zo materieel vrij te spelen voor de rit terug naar Duitsland.

De defectenstand bij de BR406 is hoog en er is een gebrek aan gekwalificeerd personeel dat deze treinen mag onderhouden. Dit zal nog wel een tijd blijven duren, ben ik bang. De nieuwe BR408 zou soelaas moeten bieden, maar het duurt nog een paar jaar voor die op de sporen staat.
Iedere zomer is het problematisch, maar zo erg als nu heb ik het nog nooit geweten. Vreemd genoeg lukt het naar Nederland wel om een basisdienst aan te bieden.
FLV-FGSP
Berichten: 1886
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door FLV-FGSP »

Vanmorgen met enige moeite (hijg puf hijg) in Keulen de 18 gehaald. Die reed vlot naar Aken, maar daar aangekomen bleek het stel niets te kunnen aanvangen met gelijkstroom. Dus werd iedereen naar het boemeltje van 9:04 verwezen, waarschijnlijk 1 klassiekje. Wij maakten gebruik van de flexibiliteit van onze Interrails en namen de Flirt naar Maastricht.

Ooit was DB een toonbeeld van Pünktlichkeit und Zuverlässigkeit, aber lange ist es her ...
jpvdveer
Berichten: 280
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door jpvdveer »

Ik heb mijn conclusie al een poos geleden getrokken en neem nu de auto naar Eschweiler (net voorbij Aken). Hier kun je gratis parkeren en is er elk half uur een snelle RE naar Keulen. Voor velen uiteraard geen oplossing, maar ik vermeld het toch maar even.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rdv »

rdv schreef: 25 jul 2022, 09:07 Ook 317 geannuleerd later vandaag. Dus minstens 4 van de 7 ritten naar Duitsland vallen weg vandaag.

Bij de ritten die wel rijden wordt er een hoge bezetting verwacht, en wordt er aangeraden een "andere verbinding" te kiezen. :mrgreen:
En nu ook de 17 afgeschaft.
Rijdt vandaag dus niet van Brussel naar Aachen (en eventueel ook verder afgeschaft): 11 (6:25), 13 (8:25), 15 (10:25), 17 (14:25), 317 (16:25).

De 316 is met +40 onderweg, zal wellicht te laat de terugrit als 315 aanvatten (12:25).
Update: 315 met +49 vertrokken uit Brussel-Zuid, en met +155 aangekomen in Köln.
Laatst gewijzigd door rdv op 25 jul 2022, 22:24, 3 keer totaal gewijzigd.
jpvdveer
Berichten: 280
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door jpvdveer »

Het is een grof schandaal en het is jammer dat de media op incidenten inzoomen (Thalys) in plaats van dit soort structurele problemen.

Zijn er echt geen alternatieven te bedenken? Een stam i11-rijtuigen voor een (aanvullende) pendeldienst Brussel - Aken (of zelfs Luik-Aken) moet toch ergens wel te vinden zijn op (relatief) korte termijn?
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rdv »

Ik hoop dat dd NMBS toch ook officieel een klacht naar DB stuurt. Zij krijgen een pak extra reizigers, klachten en gezeur te verweken. Plus inkomstenverlies.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rdv »

jpvdveer schreef: 25 jul 2022, 11:46 Het is een grof schandaal en het is jammer dat de media op incidenten inzoomen (Thalys) in plaats van dit soort structurele problemen.

Zijn er echt geen alternatieven te bedenken? Een stam i11-rijtuigen voor een (aanvullende) pendeldienst Brussel - Aken (of zelfs Luik-Aken) moet toch ergens wel te vinden zijn op (relatief) korte termijn?
Problem is dat die stam niet op L3 mag volgens mij, dus bijna een uur tijdsverlies. Een ICE3 die pendelt tussen Aken en Brussel lijkt me een oplossing, maar daar zijn ook 2 stellen voor nodig.
Laatst gewijzigd door rdv op 25 jul 2022, 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
jpvdveer
Berichten: 280
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door jpvdveer »

Eens voor wat betreft de klacht, maar NMBS heeft hier uiteindelijk toch ook zelf een verantwoordelijkheid, al was het maar een morele, om met de middelen die de NMBS evident heeft een alternatief/back-up op poten te zetten. Over de centjes kan later worden gediscussieerd - er moet NU gehandeld worden.

Uiteraard is zal dit met tijdverlies gepaard gaan- over L4 gaat dit niet. Maar 1 uur tijdsverlies is niets vergeleken met de drama's die reizigers die vanochtend uit Brussel moesten vertrekken ondergaan. Met een extra pendel is er in elk geval een voorspelbaar alternatief en worden overvolle (en snikhete) klassiekjes ontlast.
jens123
Berichten: 224
Lid geworden op: 29 okt 2009, 19:26

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door jens123 »

Op de TGV's richting Frankrijk hebben we ook dagelijks 'overlast' van reizigers die een aansluitende TGV missen door vertraging of uitvallen van een ICE.
Deze zomer zitten praktisch alle TGV's vol. Vorige week kregen we er met de 9830 bv 40 extra reizigers bij die de 9826 hadden gemist door een uitgevallen ICE. Onze 9830 was reeds volledig vol en sommige reizigers hebben dan tot in Lyon mogen rechtstaan of de rit op een klapstoel doorbrengen terwijl ze dure 1e klasse tickets hadden. Velen hebben aangegeven NOOIT meer met de trein te reizen vanuit Duitsland richting Frankrijk.
Plaats reactie