Ice verbinding Brussel Duitsland

Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Inzet I11

Bericht door Portbou »

Ook als ze er enkel bijhangen tussen Luik en Aachen ? Dan heb je er maar één nodig die dan in Luik moet rangeren.

Ik weet het, allemaal niet evident, maar ICE Brussel-Frankfurt is momenteel een noodsituatie die nog maanden, misschien zelfs jaren kan duren.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door trainlovertje »

Portbou schreef: 10 aug 2022, 15:49
trainlovertje schreef: 10 aug 2022, 14:01 dat de NMBS dan zelf een alternatieve dienst tot Aken moet organiseren.
Moeten misschien niet
Maar ze zouden het wel kunnen doen
DB zou er volgens mij graag voor betalen.

Wat zegt de voogdijminister van de spoorwegen eigenlijk over de passieve en afwachtende houding die Belgie aanneemt ? Hij zegt toch overal dat de trein een geloofwaardig alternatief moet zijn voor de vluchten tussen Brussel en Frankfurt.
Als het materieel er zou zijn en DB wil ervoor betalen, dan zou dit probleem al lang opgelost geweest zijn vermoed ik. Waarom spreekt men overigens over I11-rijtuigen die naar Nederland zouden gaan? Dit zou wel eens deel van de oplossing kunnen worden, al is dit tot dusver speculatie. Maar dan heeft NMBS zich alleszins wel constructief opgesteld, want ze hadden die rijtuigen misschien elders kunnen gebruiken.

Dat NMBS niet in z'n eentje voor alles zal opdraaien als dat niet haar taak is, vind ik niet meer dan normaal. De tijd van liefdadigheid vanuit de Europese staatsspoorwegen ligt achter ons, ook deze nationale bedrijven moeten nu besparen en (vaak) met concurrentie omgaan. Net zoals in de luchtvaart bijvoorbeeld.

Wie weet wacht de minister verstandig af en is hij op de hoogte van het probleem met de oplossing die (mogelijks) in de maak is
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 10 aug 2022, 15:43 Niet opzij houden.
Nu direct planmatig inzetten !

2-uut dienst tussen Brussel en Aachen
zodat ICE binnen Duitsland kan blijven.

Zo maken we terug een betrouwbare dienst die weliswaar wat langzamer is en een overstap in Aachen noodzakelijk maakt.

Maar alles beter dan de huidige chaos toch ?
Ik ga alvast ontkennen dat het Belgische gedeelte van de verbinding een grote chaos is. In Brussel zijn ze er intussen al gewoon aan geraakt om de ICE reizigers de weg te wijzen naar de Kortrijk-Welkenraedt. Ja de reizigers zijn langer onderweg en moeten 2x extra overstappen, maar chaos is het niet.

Ik snap jouw idee wel, maar het lijkt mij veel geld voor weinig meerwaarde.
Bovendien maak je het voor veel ICE-reizigers ook een heel pak minder comfortabel. Nu kan grofweg de helft nog min of meer normaal zijn reis maken, jij zou ook hen extra laten overstappen.
Dan lijkt mijn oplossing (de helft van de ICE's schrappen en reservatieverplichting op de rest) een veel betere manier om de ICE-reizigers het comfort te geven waarvoor ze betalen.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Portbou »

trainlovertje schreef: 10 aug 2022, 14:01 De tijd van liefdadigheid vanuit de Europese staatsspoorwegen ligt achter ons,
Jamaar, als DB er nu voor BETAALT ? is dit al eens nagevraagd ?
ook deze nationale bedrijven moeten nu besparen en (vaak) met concurrentie omgaan.
Juist daarom dat ze zich wat commerciëler moeten instellen en opportuniteiten moeten zien als die zich voordoen.
Net zoals in de luchtvaart bijvoorbeeld.
Laat ons vergelijkingen met de luchtvaart maar vermijden. Of willen we - om te beginnen - eens kijken op welke manier zij met hun klanten omgaan in geval van disruptie ? En dat ondanks de grote concurrentie…
Wie weet wacht de minister verstandig af en is hij op de hoogte van het probleem met de oplossing die (mogelijks) in de maak is
Ach wat, die laat zich in slaap wiegen door wat valse argumenten van het spoorwegmanagement en gaat in afwachting met zijn dienstwagen op reis. Jaja, dat mag hoor voor een groene minister want hij is elektrisch…

In oktober dan een getelefoneerde parlementaire vraag waar hij dan kan antwoorden dat er gewerkt wordt aan een oplossing maar dat het allemaal lang duurt en dat het allemaal DB zijn schuld is.

Terwijl DB tenminste nog probeert om ons land te verbinden aan de rest van Europa via het spoor. Net zoals OeBB Nightjet.

Op NMBS/Infrabel moeten we daarvoor niet rekenen… Lijkt wel alsof die aandelen hebben in luchtvaartmaatschappijen en concessionarissen van Franse snelwegen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 10 aug 2022, 16:34 Nogmaals vraag ik me af wat de voogdijminister vindt van de huidige chaos en of die ook vindt dat DB het allemaal maar moet doen.
Ik denk dat zijn stilte veelzeggend is. Maar ik kan me wel perfect inbeelden dat de minister als de dood is om binnenlandse dienstverlening af te bouwen om de ICE te depanneren.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: 10 aug 2022, 18:10 Ja de reizigers zijn langer onderweg en moeten 2x extra overstappen, maar chaos is het niet.
…langer onderweg. Je zegt dat alsof het niets is.

Veel van die mensen maken langere reizen waarvoor ze overstappen op andere treinen waarop ze reservaties hebben.

Het gevolg van jouw “beetje langer onderweg” is dat die treinen gemist worden en de klanten op de volgende trein moeten rechtstaan. Of erger : hun bestemming die dag niet meer bereiken. Of nog erger : de nachttrein missen en stranden in Köln.
Nu kan grofweg de helft nog min of meer normaal zijn reis maken, jij zou ook hen extra laten overstappen.
Klopt niet. De ICE-treinen die vandaag wel nog rijden zitten overvol en kunnen niet iedereen meenemen. Iemand die vanaf Luik gereserveerd heeft raakt de trein niet op wegens overvol vanaf Brussel. En de airco werkt maar half en de Bordbistro is dicht etc etc.

Niemand krijgt op dit moment normale ICE-service.
Dan lijkt mijn oplossing (de helft van de ICE's schrappen en reservatieverplichting op de rest) een veel betere manier om de ICE-reizigers het comfort te geven waarvoor ze betalen.
En die schaarse plaatsen kunnen dan stinkduur verkocht worden en dan vraagt men zich af waarom dat vliegtuig van Brussel naar Frankfurt nog altijd klanten heeft.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 10 aug 2022, 18:21 …langer onderweg. Je zegt dat alsof het niets is.

Veel van die mensen maken langere reizen waarvoor ze overstappen op andere treinen waarop ze reservaties hebben.

Het gevolg van jouw “beetje langer onderweg” is dat die treinen gemist worden en de klanten op de volgende trein moeten rechtstaan. Of erger : hun bestemming die dag niet meer bereiken. Of nog erger : de nachttrein missen en stranden in Köln.
Daarom dat ik ben voor het afschaffen van de helft, dan rekenen de reizigers er niet meer op om hun aansluitingen te halen.
Klopt niet. De ICE-treinen die vandaag wel nog rijden zitten overvol en kunnen niet iedereen meenemen. Iemand die vanaf Luik gereserveerd heeft raakt de trein niet op wegens overvol vanaf Brussel. En de airco werkt maar half en de Bordbistro is dicht etc etc.
Vandaar mijn roep om tijdelijke reserveringsplicht op de ICE, dan heb je dat niet meer voor.
En die schaarse plaatsen kunnen dan stinkduur verkocht worden en dan vraagt men zich af waarom dat vliegtuig van Brussel naar Frankfurt nog altijd klanten heeft.
Yes, stinkduur. Een reiziger die zijn reis nooit geboekt heeft wegens te duur is veel minder gedegouteerd dan één die aansluitingen mist of de hele reis mag rechtstaan. Hij probeert het later nog wel eens als de prijzen gezakt zijn.
Zolang er geen rechststreekse, snelle, frequente, comfortabele, betrouwbare trein tussen Brussel en Frankfurt rijdt zullen er vliegtuigreizigers zijn. Jouw oplossing met overstap in Aken gaat daar niets aan veranderen hoor. Enkel de BR408 kan hier soelaas brengen, laten we dus hopen dat die er snel komt.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: 10 aug 2022, 18:39 Enkel de BR408 kan hier soelaas brengen, laten we dus hopen dat die er snel komt.
Wachten op DB dus...

Waarom laat NMBS/Infrabel alles afhangen van de buitenlandse operatoren ?
Waarom zelf geen initiatieven nemen om ons land aan te sluiten op Europa ?
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door ovspotter_be »

Portbou schreef: 10 aug 2022, 18:46 Waarom laat NMBS/Infrabel alles afhangen van de buitenlandse operatoren ?
Waarom zelf geen initiatieven nemen om ons land aan te sluiten op Europa ?
Omdat ze daar waarschijnlijk geen subsidie voor krijgen, kijk naar de nachttrein die werd voorgesteld van Brussel richting Stockholm, dat is ook nooit gebeurd omdat die treinen (buiten in Zweden) nergens subsidie ontvangen en het daardoor onrendabel werd voor iedereen.
Ik denk dat de NMBS nooit vanuit zichzelf zal beginnen met het opereren van internationale treindiensten zoals bv. DB en ÖBB dat doet, hier in België is het volgens mij wachten op een private speler die rendabele internationale treindiensten kan opereren van/naar België.
En zo moeilijk moet dat ook niet zijn, want je hebt heel veel topbestemmingen op een afstand en reistijd die goed te doen is, bv. Barcelona, Milaan, Berlijn, Praag, Kopenhagen, ...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 10 aug 2022, 18:46
Shrek schreef: 10 aug 2022, 18:39 Enkel de BR408 kan hier soelaas brengen, laten we dus hopen dat die er snel komt.
Wachten op DB dus...

Waarom laat NMBS/Infrabel alles afhangen van de buitenlandse operatoren ?
Waarom zelf geen initiatieven nemen om ons land aan te sluiten op Europa ?
Omdat zoiets bakken geld kost als je het goed wil doen. Een deftige relatie opzetten vraagt miljoeneninvesteringen die pas op lange termijn renderen, zoals bijvoorbeeld de ICNG-B van de NS. De Belgische politiek heeft er op dit moment absoluut geen zin in om zulke grote bedragen aan de NMBS te geven. Dus zal het er ook niet komen.
Waar het wel eenvoudig kan doet de NMBS wel haar ding. De frequentie op Luik-Luxemburg is verdubbeld, de snelheid op Brussel-Luxemburg wordt opgetrokken, Charleroi-Maubeuge gaat elke 2 uur rijden, ...
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door JHS2013 »

Het is in de eerste plaats een gebrek aan politieke overtuiging. Zolang er geen geld is voor internationale verbindingen zullen ze er ook niet komen. Je zou hopen op wat meer Europese coördinatie en financiering maar dat zit er ben ik bang ook voorlopig niet in. De hoop van de marktdenkende politici dat Open Access-operatoren spontaan zich zouden aanbieden voor lange afstandsverbindingen is vooral gebaseerd op gebakken lucht.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 256
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door DDietzen »

Shrek schreef: 10 aug 2022, 18:39 Enkel de BR408 kan hier soelaas brengen, laten we dus hopen dat die er snel komt.
In plaats van wachten op de BR408 zou men ook de (bij mijn weten met 3kV, ETCS en TBL1+ uitgeruste) BR407 eindelijk eens kunnen homologeren voor België. Jas die toelating erdoorheen, hevel wat stellen uit de Duitse binnenlandse dienst over naar de Brusselritten (deze keer heb ik mijn huiswerk gedaan, volgens de Datenbank Fernverkehr rijdt de 407 namelijk meer dan de helft van haar ritten in het binnenland!), en als er dan niet genoeg stellen over zijn voor de binnenlandse ritten kan DB wellicht nog wat materieel van hun afdeling Gebrauchtzug optrommelen ter vervanging op niet-HSL-deeltrajecten.

Een ander idee voor de middellange termijn is om de frequentie van ICE International te beperken en de resterende ritten allemaal met dubbele stellen in te plannen. Mocht er dan weer een materieeltekort optreden, dan kun je tot op zekere hoogte nog de oorspronkelijke dienstregeling blijven rijden, maar dan met losse stellen. Weliswaar bied je dan minder zitplaatsen dan gepland, maar de reizigers die mee kunnen, lopen dan in ieder geval minder snel tegen een verbroken overstap aan, omdat hun geplande trein op het geplande tijdstip tenminste nog rijdt.
Uiteraard geen oplossing die de schoonheidsprijs verdient, want je beperkt de beschikbare reisopties zo ook wanneer het eens goed gaat met de ICE International-dienst, maar het zorgt tenminste voor een meer robuuste dienstuitvoering richting de reiziger.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Portbou »

ovspotter_be schreef: 10 aug 2022, 18:51 Omdat ze daar waarschijnlijk geen subsidie voor krijgen
Krijgt DB Fernverkehr subsidie ?
ovspotter_be schreef: 10 aug 2022, 18:51 Ik denk dat de NMBS nooit vanuit zichzelf zal beginnen met het opereren van internationale treindiensten zoals bv. DB en ÖBB dat doet, hier in België is het volgens mij wachten op een private speler die rendabele internationale treindiensten kan opereren van/naar België.
Waarom verwacht je van een private speler dat hij rendabele treindiensten komt opereren als een ervaren speler zoals NMBS het niet kan ?
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Portbou »

JHS2013 schreef: 10 aug 2022, 19:05 Het is in de eerste plaats een gebrek aan politieke overtuiging.
De voogdijminister laat nochtans zeer geregeld optekenen hoe belangrijk hij internationale treinen vindt. En er zijn heel wat parlementsleden (vooral van de groene kleur) die frequent tweeten over hoe de internationale trein de korte afstandsvluchten moet vervangen.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door JHS2013 »

Portbou schreef: 10 aug 2022, 19:15
JHS2013 schreef: 10 aug 2022, 19:05 Het is in de eerste plaats een gebrek aan politieke overtuiging.
De voogdijminister laat nochtans zeer geregeld optekenen hoe belangrijk hij internationale treinen vindt. En er zijn heel wat parlementsleden (vooral van de groene kleur) die frequent tweeten over hoe de internationale trein de korte afstandsvluchten moet vervangen.
De intenties zijn er. De daden en het geld blijven uit. Niets komt uit de lucht vallen, die politici moeten er ook nog wat voor doen.
Plaats reactie