Ice verbinding Brussel Duitsland

Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1806
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Portbou »

De 17 (V. Bru Noord 14h32) die ik moest nemen vandaag heeft het ook zitten.
Ook de 317 (V. Bru Noord 16h32) ook afgeschaft.
En voor de 19 (V. Bru Noord 18h32) heet het "aussergewöhnliche hohe Auslastung..."

Net dit jaar zijn er grote aantallen klanten die voor het eerst een keer de trein proberen in plaats van het vliegtuig. Al bij hun vertrek in Brussel worden ze geconfronteerd met chaos, lopen hoge vertraging op en stranden dikwijls. Geen één van hen zal terugkomen.

Een enorme gemiste kans voor het spoor...
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rdv »

jpvdveer schreef: 25 jul 2022, 11:57 Eens voor wat betreft de klacht, maar NMBS heeft hier uiteindelijk toch ook zelf een verantwoordelijkheid, al was het maar een morele, om met de middelen die de NMBS evident heeft een alternatief/back-up op poten te zetten. Over de centjes kan later worden gediscussieerd - er moet NU gehandeld worden.

Uiteraard is zal dit met tijdverlies gepaard gaan- over L4 gaat dit niet. Maar 1 uur tijdsverlies is niets vergeleken met de drama's die reizigers die vanochtend uit Brussel moesten vertrekken ondergaan. Met een extra pendel is er in elk geval een voorspelbaar alternatief en worden overvolle (en snikhete) klassiekjes ontlast.
Stap 1 is de overstap in Welkenraredt garanderen, in beide richtingen. Dat kan vanaf nu, zonder kost. Zelfs dat doet de NMBS niet.

Door de overvolle REs tussen Aachen en Koeln is een vervangstam tot Welkenraedt geen volledige oplossing.
jpvdveer
Berichten: 280
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door jpvdveer »

De DB kan/moet in geval van een dergelijke noodoplossing garanderen dat de ICE's in elk geval elke twee uur tussen Keulen en Aken rijden.
railtravelmanager
Berichten: 283
Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door railtravelmanager »

DB zou veel beter moeten presteren ...

nu al tot 7/8 schrappen zij weer ICE treinen of laten ze maar tot Keulen rijden ...

een gemiste kans van DB en NMBS om iedere dag 7 treinen stipt te laten rijden ... achterstand in onderhoud is volgens mij al weken/maanden bezig spijtig genoeg ... en begrijpe wie begrijpen kan waarom geen reserve ICE trein stallen in Brussel kan pendelen tot Aachen wanneer de tegentrein uitvalt of niet doorkomt ... in Aachen of Keulen gewoon de reizigers laten overstappen, maar tja er is geen reservestel beschikbaar, personeel en extra rijpad te duur ...

een lastige zomer (ook voor reisagenten) uitvallen van treinen, stakingen ... het loopt niet lekker en vlotjes ...

Erwin
jens123
Berichten: 224
Lid geworden op: 29 okt 2009, 19:26

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door jens123 »

Bovendien is er in Brussel niemand van het NMBS treinpersoneel opgeleid voor het Duitse net of ICE dus dat helpt ook niet...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Steven »

Er is geen reserve om in Brussel even aan de kant te zetten en zoals gezegd in brussel is er niemand opgeleid om er mee te rijden. Enkel de mensen van Luik rijden er mee en verder is het Duits personeel.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1806
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Portbou »

En normaalgezien krijg je als reiziger die slachtoffer is van een afgeschafte ICE een Railteam-Hotnat stempel waarmee je de Thalys van een uur later kan nemen.

Maar het Travel Centre Brussel Noord weigert dit (of kent het niet ?). Tweede keer op één week dat ik dit persoonlijk moest vaststellen.
TimJ36
Berichten: 378
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door TimJ36 »

Portbou schreef: 25 jul 2022, 14:07 En normaalgezien krijg je als reiziger die slachtoffer is van een afgeschafte ICE een Railteam-Hotnat stempel waarmee je de Thalys van een uur later kan nemen.

Maar het Travel Centre Brussel Noord weigert dit (of kent het niet ?). Tweede keer op één week dat ik dit persoonlijk moest vaststellen.
En geprobeerd in Brussel Zuid aan de Thalys Infobalie? Jaren geleden eens moeten doen en daar vriendelijk geholpen. Op de trein deden ze dan weer moeilijk, we mochten met tweedeklasticket niet op de klapstoeltjes zitten op het balkon van eerste klas.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1806
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Portbou »

TimJ36 schreef: En geprobeerd in Brussel Zuid aan de Thalys Infobalie? Jaren geleden eens moeten doen en daar vriendelijk geholpen.
Neen, heb verkozen geen verdere tijd te verliezen en ben om 13h39 op de trein naar Welkenraedt gestapt.

Bij aankomst in Luik merkte ik dat de voorgaande ICE315 zodanig veel vertraging had dat ik er nog op kon overstappen.

Helaas was de trein dan te vol en heeft het 40 minuten geduurd om reizigers met bestemming Aachen en Köln vriendelijk te verzoeken om de trein te verlaten.

Nu dus onderweg op ICE315 die met 2h vertraging rijdt en nu ook nog eens lijn 37 heeft genomen richting Aachen.
trainlovertje
Berichten: 2353
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door trainlovertje »

rdv schreef: 25 jul 2022, 11:55Problem is dat die stam niet op L3 mag volgens mij, dus bijna een uur tijdsverlies. Een ICE3 die pendelt tussen Aken en Brussel lijkt me een oplossing, maar daar zijn ook 2 stellen voor nodig.
De weg via L37 neemt geen uur langer in beslag hoor, hooguit 20 minuten als je onderweg geen stops maakt.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1806
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Portbou »

Vervolg van de reis in #ICE315 vandaag…

Via lijn 37 ipv 3 naar Aachen waardoor vertraging nu ongeveer 2h40 bedraagt.

Geen airco meer, enkel nog verluchting.

Nu gestopt in volle baan naast een andere ICE om een nieuwe machinist te laten instappen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Shrek »

rdv schreef: 25 jul 2022, 12:46 Stap 1 is de overstap in Welkenraredt garanderen, in beide richtingen. Dat kan vanaf nu, zonder kost. Zelfs dat doet de NMBS niet.

Door de overvolle REs tussen Aachen en Koeln is een vervangstam tot Welkenraedt geen volledige oplossing.
Dat is helemaal niet zonder kost. Richting Aken is de dienstregeling heel krap, je kan daar niet lang wachten zonder de kering in gevaar te brengen. Richting Luik moet je dan de IC richting Kortrijk gaan opzadelen met vertraging, wat dan weer een heleboel binnenlandse reizigers benadeelt.

Ik merk wel dat de NMBS de ICE-reizigers in Brussel-Zuid alvast richting de IC naar Welkenraedt begeleidt. Veel meer kunnen zij helaas niet doen vrees ik.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1806
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Portbou »

Aangekomen in Köln Hbf met +155. (16h50)
Trein rijdt niet meer door naar Frankfurt.

Uiteraard bleek het voor Deutsche Bahn ondoenbaar om de aansluiting naar Berlijn van 16h48 eventjes te laten wachten…

Veel Tomorrowlanders in de trein. Denk dat die volgende keer terug een partyvlucht nemen.
Laatst gewijzigd door Portbou op 25 jul 2022, 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 25 jul 2022, 17:08 Ik merk wel dat de NMBS de ICE-reizigers in Brussel-Zuid alvast richting de IC naar Welkenraedt begeleidt. Veel meer kunnen zij helaas niet doen vrees ik.
De stoptrein naar Aken verlengen en de factuur naar DB sturen, zou ik zeggen. 1 tweetje is echt veel te kort.
DB organiseert kennelijk geen bussen meer, terwijl dat tot een paar maanden geleden vast prik was bij ICE-uitval die een paar uur van tevoren bekend was.

Groetjes,
Rian
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rdv »

jens123 schreef: 25 jul 2022, 12:33 Op de TGV's richting Frankrijk hebben we ook dagelijks 'overlast' van reizigers die een aansluitende TGV missen door vertraging of uitvallen van een ICE.
Deze zomer zitten praktisch alle TGV's vol. Vorige week kregen we er met de 9830 bv 40 extra reizigers bij die de 9826 hadden gemist door een uitgevallen ICE. Onze 9830 was reeds volledig vol en sommige reizigers hebben dan tot in Lyon mogen rechtstaan of de rit op een klapstoel doorbrengen terwijl ze dure 1e klasse tickets hadden. Velen hebben aangegeven NOOIT meer met de trein te reizen vanuit Duitsland richting Frankrijk.
SNCF (TGV) en NMBS zijn de belangrijkste aandeelhouders van Thalys. Mss moeten ze bij THA aandringen op meer coulance voor mensen met doorgaande verbindingen?
Plaats reactie