Ice verbinding Brussel Duitsland

jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door jpvdveer »

Deze omleidingen hangen samen met wisselvernieuwing in Köln Messe/Deutz, tussen 19 november en 12 december. Hopelijk snel voorbij dus.

https://www.deutschebahn.com/pr-duessel ... z--9147054
maarten
Berichten: 331
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door maarten »

desperado schreef: 07 dec 2022, 10:53
2) de snelheid beperkt was tot 150-160 km/u zonder duidelijke reden.
Ongetwijfeld storing in de LZB, baanzijde of treinzijde. Dan rij je op de lichtseinen.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rdv »

Gisteren reed ICE19 niet verder dan Köln-Ehrenfeld, omdat de trein wegens defect niet op de HSL naar Frankfürt kon/mocht.
Na 12' vertraging in de NZV, +25' door een storing thv Stolberg, + 20' door een vertraagde S-trein naar Köln Messe/Deutz zal dat een late aankomst in Frankfurt geworden zijn.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rdv »

Er is deze en vorige week iets vreemds aan de hand met de dienstregeling voor ICE12. Door de werken aan de Hohelzollernbrucke in Köln worden de ICEs Brussel - Frankfurt rondgeleid rond Köln, waarbij de stop in Köln Hbf vervangen wordt door Köln-Ehrenfeld. Voor de meeste ICEs betekend dit nagenoeg geen wijzigingen aan de tijden (zeker niet de vertrek/aankomsttijden in België), maar ICE12 krijgt tussen Siegburg/Bonn en Brussel tot een 35 minuten langere reistijd (beetje afhankelijk van dag tot dag). Dit is samengesteld uit
- vertraging bij binnenrijden van Siegburg/Bonn (+5 ')
- langere stop in S/Bonn (+ 2')
- langere reistijd tussen S/Bonn en K-Ehrenfeld (+ 11')
- langere reistijd tussen Aachen - Hbf en Luik-G (+2'), wellicht om na de IC Oostende Luik binnen te rijden
(opvallend is dat de DB planner zowel de IC naar Oostende als de ICE op sommige dagen samen op spoor 3 laat halteren)
- 13' extra tussen Luik-G en Brussel-Noord (aangezien de ICE nu achter ipv voor de IC Oostende rijdt).

Nog vreemder is dat NMBS/Infrabel enerzijds en DB anderzijds andere reistijden tonen in de planners, maar dit ook tijdens de exploitatie volhouden.
Zo had onze ICE12 gisteren volgens DB 16 minuten vertraging bij vertrek in Luik G, terwijl dezelfde trein volgens NMBS slechts 7' vertraging had. Bvb. vertrek in Luik-G voorzien om 19:02 volgens DB, volgens NMBS 19:11 (was ook zo aangegeven op de borden, trein vertrok effectief om 19:18). Idem in Brussel-Noord: de ICE had heel wat vertraging kunnen inhalen op L2, en vertrek in Brussel-Noord werd snel gegeven, om dan toch te wachten op het officiële vertrekuur volgens NMBS (20:04) ipv DB vertrektijd (19:42). Een ander gevolg was dat de aansluiting op de THA van 21:16 werd verbroken (de 26 minuten vertrektijd volgens DB, werd plots slechts 5 minuten). Gelukkig bleef de THA wachten.

Opmerkelijk is dat er bij DB ook op sommige dagen meerdere dienstregelingen beschikbaar zijn.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Portbou »

maarten schreef: 07 dec 2022, 13:24
desperado schreef: 07 dec 2022, 10:53
2) de snelheid beperkt was tot 150-160 km/u zonder duidelijke reden.
Ongetwijfeld storing in de LZB, baanzijde of treinzijde. Dan rij je op de lichtseinen.
Zijn er lichtseinen op de SFS Rhein-Main ? Dacht van niet.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door AlexNL »

Ja, er staan lichtseinen langs die route. Ze staan er als backup zodat je nog onder PZB kunt rijden in het geval van een LZB-storing, maar de baanvakcapaciteit is dan veel lager omdat de lichtseinblokken veel langer zijn dan LZB-blokken en de maximumsnelheid is dan beperkt tot 160 km/u.
maarten
Berichten: 331
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door maarten »

Inderdaad. Zelf ook een keer meegemaakt dat de LZB uitgevallen was. Tussen het begin bij Siegburg en Montabaur zijn twee blokken, dan een blok tot Limburg en weer twee blokken tot de aansluiting bij Wallau. Zo'n 25 km per blok gemiddeld. Heb je dus nog altijd een opvolgtijd van 10 minuten, niks mis mee. :lol:
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door 260689 »

Ik zat op de ICE 26 Wien - Frankfurt - Dortmund. Voorziene aankomst in Frankfurt (Main) HBF 17u42, werkelijk 18u30. Den ICE Frankfurt - Brussel 10 vertrekt om 18u28. Deze heeft dus niet gewacht op de reizigers naar Brussel. Die naar Amsterdam vertrekt vanaf Köln. Dus diezelfde ICE 26 naar Köln en daar krijg ik een hotel op kosten van DB en morgen reis ik verder naar Brussel.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rvdborgt »

260689 schreef: 15 dec 2022, 19:01 Ik zat op de ICE 26 Wien - Frankfurt - Dortmund. Voorziene aankomst in Frankfurt (Main) HBF 17u42, werkelijk 18u30. Den ICE Frankfurt - Brussel 10 vertrekt om 18u28. Deze heeft dus niet gewacht op de reizigers naar Brussel. Die naar Amsterdam vertrekt vanaf Köln. Dus diezelfde ICE 26 naar Köln en daar krijg ik een hotel op kosten van DB en morgen reis ik verder naar Brussel.
Met een taxi tussen Aken en Welkenraedt (te betalen door DB uiteraard) was de laatste trein naar Brussel nog wel haalbaar geweest. Maar daar had je misschien geen zin in :)

Groetjes,
Rian
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door 260689 »

rvdborgt schreef: 15 dec 2022, 19:52
260689 schreef: 15 dec 2022, 19:01 Ik zat op de ICE 26 Wien - Frankfurt - Dortmund. Voorziene aankomst in Frankfurt (Main) HBF 17u42, werkelijk 18u30. Den ICE Frankfurt - Brussel 10 vertrekt om 18u28. Deze heeft dus niet gewacht op de reizigers naar Brussel. Die naar Amsterdam vertrekt vanaf Köln. Dus diezelfde ICE 26 naar Köln en daar krijg ik een hotel op kosten van DB en morgen reis ik verder naar Brussel.
Met een taxi tussen Aken en Welkenraedt (te betalen door DB uiteraard) was de laatste trein naar Brussel nog wel haalbaar geweest. Maar daar had je misschien geen zin in :)

Groetjes,
Rian
In Frankfurt bij de Info zeiden ze naar Köln en daar krijg je een voucher voor een hotel. Voor Brussel is alles al Uitgesloten. De laatste E545 haal ik zelfs niet meer.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rvdborgt »

260689 schreef: 15 dec 2022, 20:03
rvdborgt schreef: 15 dec 2022, 19:52
260689 schreef: 15 dec 2022, 19:01 Ik zat op de ICE 26 Wien - Frankfurt - Dortmund. Voorziene aankomst in Frankfurt (Main) HBF 17u42, werkelijk 18u30. Den ICE Frankfurt - Brussel 10 vertrekt om 18u28. Deze heeft dus niet gewacht op de reizigers naar Brussel. Die naar Amsterdam vertrekt vanaf Köln. Dus diezelfde ICE 26 naar Köln en daar krijg ik een hotel op kosten van DB en morgen reis ik verder naar Brussel.
Met een taxi tussen Aken en Welkenraedt (te betalen door DB uiteraard) was de laatste trein naar Brussel nog wel haalbaar geweest. Maar daar had je misschien geen zin in :)
In Frankfurt bij de Info zeiden ze naar Köln en daar krijg je een voucher voor een hotel. Voor Brussel is alles al Uitgesloten. De laatste E545 haal ik zelfs niet meer.
Dat komt doordat de jongens en meisjes in het infopunt alleen maar hun planner raadplegen en daarbuiten niet veel weten. Het wijlen infopunt in Aken wist wel beter.

Groetjes,
Rian
dovaere
Berichten: 297
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door dovaere »

260689 schreef: 15 dec 2022, 19:01 Ik zat op de ICE 26 Wien - Frankfurt - Dortmund. Voorziene aankomst in Frankfurt (Main) HBF 17u42, werkelijk 18u30.
...
Dus diezelfde ICE 26 naar Köln en daar krijg ik een hotel op kosten van DB en morgen reis ik verder naar Brussel.
260689 schreef: 15 dec 2022, 20:03 In Frankfurt bij de Info zeiden ze naar Köln en daar krijg je een voucher voor een hotel.
Hoe lukt dat om te regelen aan de info tijdens de duur van een halte van dezelfde trein ICE26? Tegen dat ik gevonden heb waar ik moet zijn, is die trein vast al weg.
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door 260689 »

dovaere schreef: 16 dec 2022, 06:40
260689 schreef: 15 dec 2022, 19:01 Ik zat op de ICE 26 Wien - Frankfurt - Dortmund. Voorziene aankomst in Frankfurt (Main) HBF 17u42, werkelijk 18u30.
...
Dus diezelfde ICE 26 naar Köln en daar krijg ik een hotel op kosten van DB en morgen reis ik verder naar Brussel.
260689 schreef: 15 dec 2022, 20:03 In Frankfurt bij de Info zeiden ze naar Köln en daar krijg je een voucher voor een hotel.
Hoe lukt dat om te regelen aan de info tijdens de duur van een halte van dezelfde trein ICE26? Tegen dat ik gevonden heb waar ik moet zijn, is die trein vast al weg.
Gelukkig stond er niet al teveel volk in Frankfurt. De infodesk staat in het midden voor alle perrons voor het grote bord voor de stationhal in/uit te lopen. Deze stuurde me door naar Köln hbf. Heb diezelfde ICE 26 nog kunnen nemen tot Köln hbf. Daar terug naar de infodesk gegaan en heb zonder problemen een hotelkamer gekregen + ticket voor dag erop en dat ik eender welke ICE mocht nemen terug naar Brussel. Het is 1 overnachting met ontbijt. Ook was de ICE naar Amsterdam beperkt tot Köln ipv Frankfurt, hierdoor zijn nog paar reizigers voor NL ook in hetzelfde hotel mogen overnachten (Maritiem hotel) je moet Metro 5 nemen naar Neumarkt. Geen klagen over hoe de reizigers hier behandeld worden. Het is zeker heel correct in hun zaken
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rdv »

Waar is de vertraging opgelopen?
Grenscontrole in Passau?
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rdv »

ICE26 rijdt via de LinkeRheinStrecke (Mainz-Koblenz-Bonn) ipv via de HSL. Had je ICE 514 genomen in Frankfurt Flughafen, dan had je mss zelfs nog bus 14 in Aachen kunnen halen, en dan IC545 naar Oostende. Onder voorbehoud van beperkte vertragingen natuurlijk.
Plaats reactie