ICE Brussel-Berlijn

K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: ICE Brussel-Berlijn

Bericht door K V B »

Shrek schreef: 08 dec 2020, 12:08 Een rechtstreekse ICE Brussel-Berlijn is niet zo belangrijk, die reistijd is te lang om aantrekkelijk te zijn.
Ik denk niet dat zo een trein onaantrekkelijk is. Er zijn vanuit mijn IC station (Interlaken) directe treinen naar Berlijn en Hamburg. En ik neem die zelfs vaak voor zakenreizen.

Men moet in de heel diskussie een paar zaken in het achterhoofd houden:
- Een trein bedient niet enkel de eindpunten. Dat is juist de sterkte van de trein. Een Brussel - Berlijn trein zal nooit de snelste manier zijn om van Brussel naar Berlijn te geraken, maar wel om bijvoorbeeld van Leuven naar Wolfsburg, of Luik naar Hannover te reizen.

Ik had ooit een project in Wolfsburg tezamen met een collega uit Nederland. We kwamen beiden altijd met de trein. Voor hem was het de snelste weg (hij kwam van Arnhem), voor mij was het niet de snelste, maar wel de makkelijkste, en goedkoopste.

- Je kan op een trein je tijd nuttig besteden. Op voorwaarde dat de trein comfortabel genoeg is. Dan is de reistijd minder belangrijk.

Ik had een project in Münster in september. Ik was daar drie weken. Telkens maandag heen, vrijdag terug. 2x8 uur werken op de trein, en 3x8 uur bij de klant. Daarvoor is het natuurlijk wel nodig dat je de trein comfortabel maakt. Tafels om aan te werken. Bediening aan je plaats ed...

Nachttreinen heb ik een paar keer geprobeerd voor zakenreizen, maar het probleem is dat je haast onmogelijk nog een slaapplaats krijgt op het laatste moment.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: ICE Brussel-Berlijn

Bericht door Joris »

Naast de ICE Köln-Berlin zijn er ook IC Aachen-Berlin, en waren er pre corona ook... jawel Flix Aachen-Berlin! Dus waarom zou een Brussel-Berlin dan niet kunnen? Maar zoals hier links en rechts al geschreven werd zou zo een verbinding eerder iets voor een ICE zijn, en multispannige ICE heeft men op dit moment niet echt over...
Afbeelding
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: ICE Brussel-Berlijn

Bericht door AlexNL »

Deutsche Bahn heeft onlangs nog eens 30 ICE3's (Baureihe 407) besteld, deze zijn technisch ook geschikt voor inzet in België. Dus wie weet wat de toekomst nog brengt.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: ICE Brussel-Berlijn

Bericht door trainlovertje »

AlexNL schreef: 03 jan 2021, 22:33 Deutsche Bahn heeft onlangs nog eens 30 ICE3's (Baureihe 407) besteld, deze zijn technisch ook geschikt voor inzet in België. Dus wie weet wat de toekomst nog brengt.
Weet je zeker dat ze technisch gelijkgesteld zullen worden aan de bestaande 407's? Er gaan hoe dan ook verschillen zijn; ze zullen qua interieur iets meer op de ICE4 lijken. Als dat op technisch vlak ook zo zal zijn, zullen ze niet naar de Benelux kunnen...
De nieuwe generatie ICE 3 worden overigens ICE 3 (Velaro) neo of Baureihe 408 genoemd bij mijn weten.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: ICE Brussel-Berlijn

Bericht door AlexNL »

Wat er precies wel of niet aan techniek in de nieuwste lichting gestopt wordt is mij niet bekend. Maar zelfs als deze 'Baureihe 408' niet wordt voorzien van de benodigde hardware om naar België te kunnen sporen, dan is het nog wel mogelijk om enkele 407s door te schuiven naar internationaal terrein.
4017-4018
Berichten: 588
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: ICE Brussel-Berlijn

Bericht door 4017-4018 »

AlexNL schreef: 03 jan 2021, 22:33 Deutsche Bahn heeft onlangs nog eens 30 ICE3's (Baureihe 407) besteld, deze zijn technisch ook geschikt voor inzet in België. Dus wie weet wat de toekomst nog brengt.
Weet je wanneer ze geleverd zullen worden?
Ciao Ciao
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ICE Brussel-Berlijn

Bericht door Shrek »

Ik had begrepen dat het net de nieuwste ICE's zijn die naar België gaan komen, ter vervanging van de 406, de 407 blijft enkel voor Frankrijk.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: ICE Brussel-Berlijn

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef: 06 jan 2021, 18:24 Ik had begrepen dat het net de nieuwste ICE's zijn die naar België gaan komen, ter vervanging van de 406, de 407 blijft enkel voor Frankrijk.
Echt? Hoe heb je dat opgevangen? Bij mijn weten was het nog steeds de bedoeling de 407's naar België te sturen binnen onbepaalde termijn.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ICE Brussel-Berlijn

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 06 jan 2021, 21:17 Echt? Hoe heb je dat opgevangen? Bij mijn weten was het nog steeds de bedoeling de 407's naar België te sturen binnen onbepaalde termijn.
Dat was het plan totdat die nieuwe treinen besteld werden.
Eén en ander zou te maken hebben met de eis van Infrabel om vanaf 2026 ETCS baseline 3 te hebben om sommige omleidingsroutes te kunnen gebruiken. In plaats van 25 jaar oude treinen te upgraden kopen ze dan liever nieuwe.
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: ICE Brussel-Berlijn

Bericht door wbrm »

Sowieso heb ik de indruk dat de betrouwbaarheid van de huidige ICE Brussel beter kan. Hopelijk dragen de nieuwe stellen daartoe bij.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: ICE Brussel-Berlijn

Bericht door msts.be »

trainlovertje schreef: 03 jan 2021, 23:05 Weet je zeker dat ze technisch gelijkgesteld zullen worden aan de bestaande 407's? Er gaan hoe dan ook verschillen zijn; ze zullen qua interieur iets meer op de ICE4 lijken. Als dat op technisch vlak ook zo zal zijn, zullen ze niet naar de Benelux kunnen...
De nieuwe generatie ICE 3 worden overigens ICE 3 (Velaro) neo of Baureihe 408 genoemd bij mijn weten.
Siemens heeft in 2020 een tweede schijf van Velaro's gebouwd voor Turkije, die op zich weer baseerden op de Velaro D:
https://railcolornews.com/2020/06/04/tr ... to-turkey/

Dus ik vermoed dat het platform nog altijd beschikbaar is, en dat de DB dan liever daar voor koos ipv een nieuw avontuur met de Velaro Novo's..
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: ICE Brussel-Berlijn

Bericht door AlexNL »

Ik denk dat dat te maken heeft met nog openstaande opties en levertermijnen. De oorspronkelijke Velaro D is destijds besteld via een aanbesteding, waar veel tijd overheen ging. De 'nieuwe ICE3' is eind 2019 besteld en de eerste reizigers moeten er eind 2022 al in zitten. Dat kun je niet via een aanbesteding voor elkaar krijgen, lijkt me.

Een vervolgorder ligt dus voor de hand, maar dan wel van hetzelfde type. De Velaro Novo bestaat nog niet eens: Siemens is op dit moment met één rijtuig testen aan het uitvoeren, maar meer is er nog niet. Laat staan een kant-en-klaar treinstel dat ook al gecertificeerd is.
Plaats reactie