ICNG stellen voor inzet in Nederland

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Bericht door Steven »

Ondertussen is de volgende ICNG-B klaar. In nederland is dit weekend de 3311 aangekomen en de 3312 staat te Antwerpen ter beschikking voor opleiding. Stellen 3301/3302/3303 zijn terug naar Polen gebracht om de nodige aanpassingen te krijgen na de testen/homologatie. Voor de 3301/3302 wil dat eveneens zeggen dat ze de “flow” kleuren krijgen.
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:03

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Bericht door Lynx »

En de 3313 moet over niet al te lange tijd ook volgen.
HVHTB
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 mar 2016, 14:46

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Bericht door HVHTB »

Blijkbaar heeft de 3311 vandaag helaas zijn pantograaf verloren op een testrit in Nederland op een brug zonder bovenleiding.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Bericht door Steve »

Vervanger van de Fyra, werd toch altijd gezegd... :mrgreen:
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Bericht door rvdborgt »

Steve schreef: 21 nov 2023, 19:57 Vervanger van de Fyra, werd toch altijd gezegd... :mrgreen:
Ik vraag me wel af wat er zo speciaal aan is, aangezien er in verschillende andere landen treinen van dit type rijden. Bij NS lijken ze verschillende kinderziekten te hebben, terwijl dat elders heel erg lijkt mee te vallen.
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:03

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Bericht door Lynx »

Technisch zijn de treinen die in Italië rijden behoorlijk verschillend, zo heb ik mij door Alstom laten vertellen. De Italiaanse versie zou (als ik het goed heb begrepen) niet alleen anders zijn door de andere eisen van de spoorwegonderneming, maar het interne treinnetwerk zou 'ouderwetse' technieken gebruiken, waar de NS-treinen een modernere variant hebben.
De ICNG is voor Alstom de eerste trein met dat type aansturing, als ik het goed heb begrepen. Daardoor moest dus ook de software zo ongeveer vanaf 0 ontwikkeld worden. Het heeft dan ook heel erg lang geduurd voor de basisfunctionaliteiten echt goed werkten, maar er zitten nog altijd bugs in die met komende softwareversies opgelost zouden moeten worden.
pietje
Berichten: 643
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Bericht door pietje »

HVHTB schreef: 21 nov 2023, 19:07 Blijkbaar heeft de 3311 vandaag helaas zijn pantograaf verloren op een testrit in Nederland op een brug zonder bovenleiding.
Dat lijkt mij een probleem dat je typisch eigenlijk alleen in NL kunt tegenkomen.
Nu vraag ik mij oprecht af of men hier een software bug ontdekt heeft of dat er ergens een instelling verkeerd is gedaan.
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Bericht door dentheo »

pietje schreef: 21 nov 2023, 23:09
HVHTB schreef: 21 nov 2023, 19:07 Blijkbaar heeft de 3311 vandaag helaas zijn pantograaf verloren op een testrit in Nederland op een brug zonder bovenleiding.
Dat lijkt mij een probleem dat je typisch eigenlijk alleen in NL kunt tegenkomen.
Nu vraag ik mij oprecht af of men hier een software bug ontdekt heeft of dat er ergens een instelling verkeerd is gedaan.
Stond de panto in de stand voor België ??? Is ooit nog gebeurd...
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Bericht door Steven »

dentheo schreef: 22 nov 2023, 17:54
pietje schreef: 21 nov 2023, 23:09
HVHTB schreef: 21 nov 2023, 19:07 Blijkbaar heeft de 3311 vandaag helaas zijn pantograaf verloren op een testrit in Nederland op een brug zonder bovenleiding.
Dat lijkt mij een probleem dat je typisch eigenlijk alleen in NL kunt tegenkomen.
Nu vraag ik mij oprecht af of men hier een software bug ontdekt heeft of dat er ergens een instelling verkeerd is gedaan.
Stond de panto in de stand voor België ??? Is ooit nog gebeurd...
Dat gaat niet, je kiest in het systeem een land en daar horen spanningen bij die je kan kiezen. Je kan dus geen 3 kV kiezen en zo rijden in nederland want dan zegt hij dat de verkeerde spanning is gekozen. Tegenwoordig met alle software die je op een trein kan vinden zijn dergelijke dingen gemeten en gecontroleerd. Dit alles om de hoogspanningskringen van de trein te beschermen tegen verkeerde spanningen. Dit sluit echter nooit uit dat er alsnog iets fout gaat, software matig dan. Met een reeks 11 van de vroegere benelux had je dat soort beveiligingen niet.
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Bericht door dentheo »

Er heeft ooit een Belgisch stel tests gereden in Nederland ... jaaren geleden, break ? Die kwam terug met een panto minder...

160kmh op Schiphollijn na Leiden ? Zitten daar bruggen ? Daar kom jij natuurlijk niet dikwijls meer...
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Bericht door Steven »

Op de Schiphollijn zit in brugje (het is echt niet groot) zonder bovenleiding tussen Sassenheim en Nieuw Vennep.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Bericht door Steven »

Vaststelling van de dag.
In de nmbs app zit vanaf 15 april 4x dag een ICNG naar Amsterdam. Deze relatie gaat rijden onder het treinnummer 95xx.

Vertrek
Brussel Amsterdam om 7u22/12u22/15u22/20u22

Vertrek
Amsterdam Brussel 8u38/12u38/17u38/19u38

Deze eerste diensten vallen perfect uit te voeren door 2 stellen ICNG.
Bijlagen
IMG_7404.png
IMG_7405.png
IMG_7406.png
pietje
Berichten: 643
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Bericht door pietje »

Dan is er toch ergens iemand met heel veel vertrouwen in dat materieel.
Op dit moment is de inzet in NL redelijk stabiel, maar om nu al een dienstregeling op te stellen met materieel dan nog moet afgeleverd worden, is toch misschien iets te ambitieus.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Bericht door Steven »

2 stellen volstaan om deze dienst te doen. De 3312 is beschikbaar. De 3311 volgt snel als 3301/3302/3303 terug zijn van hun retrofit dan heb je plots als 5 stellen beschikbaar. Dus afwachten wat het gaat worden maar als die alle 5 beschikbaar zijn over een dikke 3 maand dan is dat zeker mogelijk.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Bericht door Steve »

Hebben ze het nu opnieuw in hun hoofd gehaald om Brussel-Centraal en zeker Brussel-Noord over te slaan?! Een paar dagen geleden nog eens bevestigd dat het het drukste station is van heel het land (Brussel-Zuid zelfs achter zowdl Noord als Centraal!), en het overslaan maakt dat iedereen die via noorden of oosten komt (L36, L50, L60, L161) al gauw 20 tot 30 minuten extra overstaptijd moet uittrekken.
Plaats reactie