Pagina 1 van 7

ICNG stellen voor inzet in Nederland

Geplaatst: 24 jan 2021, 20:55
door 4017-4018
Dag,

Weet er iemand of de ICNG (voor binnenlands verkeer in Nederland) dit jaar in dienst gesteld zullen worden?
Of gaat het indienststelling uitgesteld worden?

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Geplaatst: 24 jan 2021, 23:07
door Steven
Het was origineel voorzien eind dit jaar, of deze planning nog correct is valt moeilijk te zeggen. Ik zie wel geregeld beelden van testritten maar dat zegt niets over de fase waarin de testen zich momenteel bevinden en zo ja of deze op schema zitten. Gewoon afwachten is de boodschap. Meestal is dat pas vrij kort voor het in gebruik nemen duidelijk dat men ze effectief kan gebruiken.

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Geplaatst: 24 jan 2021, 23:53
door JHS2013
Voor zover ik heb kunnen opmaken uit verschillende fora en fb-groepen is er nu één prototype voor het grensoverschrijdend verkeer naar België, de 3301, en die is deze week van Polen naar het testcentrum in Salzgitter gebracht.

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Geplaatst: 25 jan 2021, 00:20
door 4017-4018
JHS2013 schreef: 24 jan 2021, 23:53 Voor zover ik heb kunnen opmaken uit verschillende fora en fb-groepen is er nu één prototype voor het grensoverschrijdend verkeer naar België, de 3301, en die is deze week van Polen naar het testcentrum in Salzgitter gebracht.
Maar die stellen zullen pas in 2025 tussen Brussel en Amsterdam rijden?

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Geplaatst: 25 jan 2021, 00:40
door Shrek
4017-4018 schreef: 25 jan 2021, 00:20
JHS2013 schreef: 24 jan 2021, 23:53 Voor zover ik heb kunnen opmaken uit verschillende fora en fb-groepen is er nu één prototype voor het grensoverschrijdend verkeer naar België, de 3301, en die is deze week van Polen naar het testcentrum in Salzgitter gebracht.
Maar die stellen zullen pas in 2025 tussen Brussel en Amsterdam rijden?
Als ze nu pas een eerste prototype hebben kunnen ze dit jaar de eerste proeven doen. Gelet op de ervaring met gelijkaardige internationale treinen mag je er vanuit gaan dat ze vast wel iets vinden waardoor die terug naar de fabriek mag voor retrofit. Tegen dat dat gebeurd is en er opnieuw testen gebeurd zijn zijn we al snel 2022. Dan moet nog de hele homologatie gebeuren vooraleer dat eerste stel zou mogen gaan rijden. Als de constructeur dan begint aan de serie kunnen de eerste exemplaren er in 2023/2024 wel zijn. Waarschijnlijk zal je ze dan al wel zien verschijnen in de huidige Benelux. Omdat het invoeren van de dienstregeling waarin ze absoluut nodig zijn zo'n grote operatie is, kan ik me best voorstellen dat ze een jaartje buffer inbouwen.

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Geplaatst: 25 jan 2021, 00:46
door JHS2013
En het zou samenvallen met de uiterste inzetdatum van de ICR-rijtuigen. Voor zover mij bekend is het de bedoeling dat de ICNG vooral eerst en zo snel mogelijk de ICD-stammen in het binnenlands verkeer vervangen en dat de toelating van de ICNG-B in Nederland tegelijk met de “gewone” zou moeten gebeuren zodat ze in al geproduceerd kunnen worden en meedraaien in de binnenlandse dienstregeling. Maar goed, ik heb mijn informatie ook maar van fora dus het kan net zo goed niet zo zijn.

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Geplaatst: 25 jan 2021, 01:25
door 4017-4018
Shrek schreef: 25 jan 2021, 00:40
4017-4018 schreef: 25 jan 2021, 00:20
JHS2013 schreef: 24 jan 2021, 23:53 Voor zover ik heb kunnen opmaken uit verschillende fora en fb-groepen is er nu één prototype voor het grensoverschrijdend verkeer naar België, de 3301, en die is deze week van Polen naar het testcentrum in Salzgitter gebracht.
Maar die stellen zullen pas in 2025 tussen Brussel en Amsterdam rijden?
Als ze nu pas een eerste prototype hebben kunnen ze dit jaar de eerste proeven doen. Gelet op de ervaring met gelijkaardige internationale treinen mag je er vanuit gaan dat ze vast wel iets vinden waardoor die terug naar de fabriek mag voor retrofit. Tegen dat dat gebeurd is en er opnieuw testen gebeurd zijn zijn we al snel 2022. Dan moet nog de hele homologatie gebeuren vooraleer dat eerste stel zou mogen gaan rijden. Als de constructeur dan begint aan de serie kunnen de eerste exemplaren er in 2023/2024 wel zijn. Waarschijnlijk zal je ze dan al wel zien verschijnen in de huidige Benelux. Omdat het invoeren van de dienstregeling waarin ze absoluut nodig zijn zo'n grote operatie is, kan ik me best voorstellen dat ze een jaartje buffer inbouwen.
Je hebt het nu over de ICNG stellen die naar België moeten komen toch?

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Geplaatst: 25 jan 2021, 01:31
door JHS2013
Ja, de binnenlandse ICNG zouden eigenlijk afgelopen december in dienst komen maar dat is inmiddels verschoven naar aankomende december (en misschien nog wel later; er is vertraging in het productie- en testproces o.a. door corona en het ongeval in Duitsland).

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Geplaatst: 25 jan 2021, 02:00
door 4017-4018
JHS2013 schreef: 25 jan 2021, 01:31 het ongeval in Duitsland).
Was de oorzaak van die ongeval uiteindelijk door problemen met de remmen of door het doorrijden door rood?
Ik ben benieuwd of ze de 3105 zullen herstellen of ter zijden stellen

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Geplaatst: 25 jan 2021, 02:09
door JHS2013
Daar kan niemand iets over zeggen, anders dan pure speculatie, zolang het onderzoek van de BEU (EBA) niet afgerond is.

Terzijde stellen is niet aan de orde, voor zover ik weet. Zou bij een gloednieuw stel ook onlogisch zijn. Het is gemakkelijk een evt verbogen rijtuig te vervangen omdat de productie nog bezig is

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Geplaatst: 25 jan 2021, 02:14
door 4017-4018
JHS2013 schreef: 25 jan 2021, 02:09 Terzijde stellen is niet aan de orde, voor zover ik weet. Zou bij een gloednieuw stel ook onlogisch zijn. Het is gemakkelijk een evt verbogen rijtuig te vervangen omdat de productie nog bezig is
Ik had begrepen dat het stel zwaar beschadigd was, daarom zij ik het

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Geplaatst: 27 jan 2021, 16:52
door Lynx
Het ongeval in Duitsland heeft vooral impact op de manier waarop de treinstellen nu versleept moeten worden. Onderzoek loopt inderdaad nog steeds, maar de focus ligt daarbij niet op het remsysteem van de ICNGs. Het testen van de ICNGs heeft even stilgelegen (door zowel het ongeval als corona als nog enkele dingen die aangepast moesten worden), maar gaat binnenkort dus gewoon weer van start met de nieuw aangekomen stellen. Binnenkort komen er nog enkele stellen naar Nederland, waaronder ook een achtdelig treinstel (maar die laatste komt later dan het volgende vijfdelige treinstel).
Wat er met het beschadigde treinstel gaat gebeuren zou ik niet durven zeggen.

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Geplaatst: 27 jan 2021, 17:59
door 4017-4018
Lynx schreef: 27 jan 2021, 16:52 waaronder ook een achtdelig treinstel.
De 3301?

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Geplaatst: 27 jan 2021, 19:07
door Lynx
Nee, die sowieso niet. Eerst worden de binnenlandse treinen (serie 3100/3200) getest.

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Geplaatst: 27 jan 2021, 19:52
door 4017-4018
Lynx schreef: 27 jan 2021, 19:07 Nee, die sowieso niet. Eerst worden de binnenlandse treinen (serie 3100/3200) getest.
Je zij toch dat er ook een 8-delig stel naar Nederland zou komen?