Pagina 5 van 7

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Geplaatst: 05 jan 2024, 14:54
door desirootje
Steve schreef: 05 jan 2024, 13:51 Hebben ze het nu opnieuw in hun hoofd gehaald om Brussel-Centraal en zeker Brussel-Noord over te slaan?! Een paar dagen geleden nog eens bevestigd dat het het drukste station is van heel het land (Brussel-Zuid zelfs achter zowdl Noord als Centraal!), en het overslaan maakt dat iedereen die via noorden of oosten komt (L36, L50, L60, L161) al gauw 20 tot 30 minuten extra overstaptijd moet uittrekken.
En ze passeren er, een trein die via L28 rijdt hoort niet op sporen 3-11 te staan...

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Geplaatst: 05 jan 2024, 16:39
door Steven
Waar haal jij het verhaal van lijn 28?

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Geplaatst: 05 jan 2024, 17:09
door dovaere
Steven schreef: 05 jan 2024, 11:06 Vaststelling van de dag.
In de nmbs app zit vanaf 15 april 4x dag een ICNG naar Amsterdam. Deze relatie gaat rijden onder het treinnummer 95xx.
Interessant !
Maar ik zou het heel opmerkelijk vinden als die al in april reizigers zou vervoeren met een bijkomend, sneller pad en dus een ander product dan de gewone Beneluxtrein. Zeker omdat ook de NS momenteel treinen tekort heeft doordat de ICR sneller verkocht wordt dan de ICNG toestroomt. En last-minute aankondigde dat er vanaf maandag geen IC Den Haag CS - Eindhoven kan rijden gedurende een maand; waarnemers denken wegens schaarste aan ICNG.

Ik vind hem ook niet terug bij NMBS Internationaal.

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Geplaatst: 05 jan 2024, 17:16
door AlexNL
Steven schreef: 05 jan 2024, 11:06 Vaststelling van de dag.
In de nmbs app zit vanaf 15 april 4x dag een ICNG naar Amsterdam. Deze relatie gaat rijden onder het treinnummer 95xx.

Vertrek
Brussel Amsterdam om 7u22/12u22/15u22/20u22

Vertrek
Amsterdam Brussel 8u38/12u38/17u38/19u38

Deze eerste diensten vallen perfect uit te voeren door 2 stellen ICNG.
Deze informatie is achterhaald, NS meldt dat deze treindienst zou moeten starten in juni (zie de spoorkaart 2024.)

Tussen Amsterdam en Rotterdam rijdt deze trein gecombineerd met een trein uit de serie 900 (ICD Amsterdam - Breda).

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Geplaatst: 05 jan 2024, 17:17
door Steve
Steven schreef: 05 jan 2024, 16:39 Waar haal jij het verhaal van lijn 28?
Hij bedoelt dat een eventuele passage via lijn 28 geen uitleg kan zijn voor het overslaan van Noord en Centraal, want de sporen die zichtbaar zijn in de screenshots (met uitzondering van spoor 3) laten die beweging niet toe zonder half het Zuidstation op slot te doen.

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Geplaatst: 05 jan 2024, 17:19
door AlexNL
dovaere schreef: 05 jan 2024, 17:09 En last-minute aankondigde dat er vanaf maandag geen IC Den Haag CS - Eindhoven kan rijden gedurende een maand; waarnemers denken wegens schaarste aan ICNG.
Er wordt ICNG onttrokken aan de rijdende dienst voor opleiding van personeel, Traxx+ICR wordt dan gebruikt voor het op peil houden van de diensten Amsterdam - Rotterdam - Breda (- Eindhoven).

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Geplaatst: 05 jan 2024, 17:45
door Steven
AlexNL schreef: 05 jan 2024, 17:16
Steven schreef: 05 jan 2024, 11:06 Vaststelling van de dag.
In de nmbs app zit vanaf 15 april 4x dag een ICNG naar Amsterdam. Deze relatie gaat rijden onder het treinnummer 95xx.

Vertrek
Brussel Amsterdam om 7u22/12u22/15u22/20u22

Vertrek
Amsterdam Brussel 8u38/12u38/17u38/19u38

Deze eerste diensten vallen perfect uit te voeren door 2 stellen ICNG.
Deze informatie is achterhaald, NS meldt dat deze treindienst zou moeten starten in juni (zie de spoorkaart 2024.)

Tussen Amsterdam en Rotterdam rijdt deze trein gecombineerd met een trein uit de serie 900 (ICD Amsterdam - Breda).
Kan best zijn, maar de info staat wel in de planner :wink: vanaf 15 april.

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Geplaatst: 05 jan 2024, 18:55
door dovaere
AlexNL schreef: 05 jan 2024, 17:19
dovaere schreef: 05 jan 2024, 17:09 En last-minute aankondigde dat er vanaf maandag geen IC Den Haag CS - Eindhoven kan rijden gedurende een maand; waarnemers denken wegens schaarste aan ICNG.
Er wordt ICNG onttrokken aan de rijdende dienst voor opleiding van personeel, Traxx+ICR wordt dan gebruikt voor het op peil houden van de diensten Amsterdam - Rotterdam - Breda (- Eindhoven).
Dat is inderdaad wat ik bedoel met schaarste. Als er momenteel slechts een tiental (van de 40 al rijdende) ICNG's geschikt is voor reizigersdienst, en dat die de komende maand dan maar half kunnen rijden, om een reeks extra machinisten en conducteurs ermee vertrouwd te maken, dan lijkt het me riskant om al in april vier extra treinparen per dag in te plannen.
De NS gaat niet opnieuw het risico nemen om met "kinderziekten" op een nieuwe treinverbinding negatief in de kijker te lopen. Is het dan niet logischer om testritten met reizigers te rijden op de bestaande Beneluxverbinding dan direct met een sneller product?

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Geplaatst: 05 jan 2024, 18:57
door desirootje
Steve schreef: 05 jan 2024, 17:17
Steven schreef: 05 jan 2024, 16:39 Waar haal jij het verhaal van lijn 28?
Hij bedoelt dat een eventuele passage via lijn 28 geen uitleg kan zijn voor het overslaan van Noord en Centraal, want de sporen die zichtbaar zijn in de screenshots (met uitzondering van spoor 3) laten die beweging niet toe zonder half het Zuidstation op slot te doen.
Dat zijn geen interne bronnen, ik heb gwn op een random dag in april (17 april) gekeken op de site, de eerste trein richting Amsterdam vertrok vanaf de internationale perrons...

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Geplaatst: 05 jan 2024, 19:11
door Lynx
dovaere schreef: 05 jan 2024, 18:55
AlexNL schreef: 05 jan 2024, 17:19
dovaere schreef: 05 jan 2024, 17:09 En last-minute aankondigde dat er vanaf maandag geen IC Den Haag CS - Eindhoven kan rijden gedurende een maand; waarnemers denken wegens schaarste aan ICNG.
Er wordt ICNG onttrokken aan de rijdende dienst voor opleiding van personeel, Traxx+ICR wordt dan gebruikt voor het op peil houden van de diensten Amsterdam - Rotterdam - Breda (- Eindhoven).
Dat is inderdaad wat ik bedoel met schaarste. Als er momenteel slechts een tiental (van de 40 al rijdende) ICNG's geschikt is voor reizigersdienst, en dat die de komende maand dan maar half kunnen rijden, om een reeks extra machinisten en conducteurs ermee vertrouwd te maken, dan lijkt het me riskant om al in april vier extra treinparen per dag in te plannen.
De NS gaat niet opnieuw het risico nemen om met "kinderziekten" op een nieuwe treinverbinding negatief in de kijker te lopen. Is het dan niet logischer om testritten met reizigers te rijden op de bestaande Beneluxverbinding dan direct met een sneller product?
Er zijn op dit moment slechts 15 ICNGs afgeleverd/geaccepteerd voor binnenlands treinverkeer en nog eens 2 ICNGs zijn momenteel in de acceptatiefase. Van die 15 zijn er als ik het zo snel tel 10 stuks ingezet vandaag, de anderen staan binnen voor onderhoud, reparatie en/of opleidingen of waren niet per se noodzakelijk voor het uitvoeren van de treindienst.

De ICNGs voor België staan redelijk los van de binnenlandse ICNGs en hebben ook een eigen afleverplanning.

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Geplaatst: 05 jan 2024, 21:09
door 4017-4018
Tussen Brussel en Rotterdam stoppen die enkel in Antwerpen-Centraal?

Heb geprobeerd voor 17 april, en E9523 (vertrek Brussel-Zuid 11:22) heeft maar een halte te Antwerpen-Centraal op Belgisch grondgebied.

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Geplaatst: 05 jan 2024, 21:45
door dovaere
Lynx schreef: 05 jan 2024, 19:11
dovaere schreef: 05 jan 2024, 18:55
[...]momenteel slechts een tiental (van de 40 al rijdende) ICNG's geschikt is voor reizigersdienst,
Er zijn op dit moment slechts 15 ICNGs afgeleverd/geaccepteerd voor binnenlands treinverkeer en nog eens 2 ICNGs zijn momenteel in de acceptatiefase.
Met die 40 "rijdende" ICNG's bedoelde ik de 40 die de afgelopen jaren gefotografeerd zijn op:
https://treinposities.nl/materieel/NS/ICNG

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Geplaatst: 05 jan 2024, 22:35
door trainlovertje
Vanmiddag heb ik er een hele hoop (minstens 5) in Dresden-Neustadt Gbf zien staan. Waar wachten die op? Een trekkende locomotief richting Nederland? Of ondergaan die daar nog wat anders?

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Geplaatst: 05 jan 2024, 23:13
door Lynx
Die stellen moeten nog een retrofit krijgen of gecompleteerd worden. Dat geldt ook voor alle treinstellen die eerder in Nederland, België of andere landen zijn gebruikt voor het testen.
Er zijn een heleboel (technische) wijzigingen geweest om uiteenlopende redenen, ook lang nadat de bouw al gestart was, zoals issues die tijdens het testen naar boven kwamen en grootschalige wijzigingen vereisten. Twee jaar geleden werd ontdekt dat bij alle treinstellen die tot dan toe gebouwd waren er problemen waren met de lasnaden. Men heeft toen besloten om als eerste de stellen die daarna gebouwd zijn (met de wijziging in het constructieproces) als eerste af te leveren en tegelijkertijd te beginnen met het inrichten van een retrofitproces voor de treinstellen die al geproduceerd waren. Het eerste treinstel met de retrofit en reparaties is inmiddels in Nederland voor acceptatie, dus hopelijk gaat dat nu ook enigszins lopen, naast de aflevering van de resterende reguliere productiestellen.

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Geplaatst: 06 jan 2024, 11:09
door BlackEagle
dovaere schreef: 05 jan 2024, 18:55 De NS gaat niet opnieuw het risico nemen om met "kinderziekten" op een nieuwe treinverbinding negatief in de kijker te lopen.
Onderschat ze niet, hoor :wink:

Nu, wat is de kans dat dit rijpaden van testritten zijn die per ongeluk openbaar staan in de planner? Of is dat te simpel als verklaring?