Klassieke treinen Aken-België

jpvdveer
Berichten: 280
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door jpvdveer »

groentje schreef: 25 okt 2022, 16:33 Zou moeten, maar je voelt toch ook wel dat het met de ICE3M niet gaat lukken...
De wijzigingen gaan in december 2023 in, dus dat duurt nog even. Hopelijk duurt het dan niet al te lang meer tot de BR408 verschijnt.
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door thejay »

rdv schreef: 25 okt 2022, 15:31
thejay schreef: 25 okt 2022, 15:08
rdv schreef: 25 okt 2022, 09:00 Ook betekent dit dat het alternatief RE/S41/IC bij uitval van een ICE langzamer zal worden dan nu het geval is (vanuit Koeln): een overstaptijd van 53 minuten in Aachen (nu 22 minuten), en langer onderweg tussen Aken en Luik en Brussel.
Positief is natuurlijk wel dat er meer capaciteit en meer comfort zal zijn op de alternative trein.
Toch geen 53 minuten? De RE1 en RE9 zorgen samen voor een quasi-halfuurdienst tussen Köln en Aachen. De overstap op de RE1 wordt dan .22 -> .51
en richting België .07 -> .36
Niet beter dan nu, maar toch geen uur wachten. En de stiptheid van de RE1/RE9 is nu ook niet echt om heel vrolijk van te worden.
Als die uren natuurlijk hetzelfde blijven.

De RE4 richting Mönchengladbach is wel een slecht verhaal, deze vertrekt nu exact op het uur dat de nieuwe trein zou toekomen.
De ICE gaat in Keulen om .43, de RE om .47. Dus bij uitval van de ICE kan je quasi op hetzelfde moment met de RE vertrekken.
De RE komt aan om .43, en het klassiekje gaat om .04. Er zit dus wat buffer op deze aansluiting.
De aansluiting in Welkenraedt is nu wat krap, maar lukt meestal wel richting Brussel (komende uit Brussel is het iets anders).

Met de nieuwe plannen gaat de S-trein in Aachen om .36. Als je dan met de trein van .47 uit Keulen aankomt, is er 53 minuten wachttijd.
Er rijdt inderdaad nog een tweede trein, die aankomt om .09, maar dan moeten de reizigers in Keulen wachten.
Het gelinkte document spreekt niet van grote wijzigingen in de cadans, dus ik verwacht geen grote veranderingen in uren.
Ah, je spreekt over Keulen... tja, die aansluiting op de RE9 is in de praktijk -en ik spreek uit ervaring- ook niet echt haalbaar, zeker niet in de spits als het in het station megadruk is. Als je dan nog enige bagage bij je hebt... dan moet je echt wel bij de trappen uit de trein kunnen stappen én voor je geen treuzelende mensen hebben én een sprintje trekken ;)
delta
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 nov 2021, 23:03

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door delta »

Shrek schreef: 25 okt 2022, 17:10
delta schreef: 25 okt 2022, 17:01 Uiteraard, maar je zou de aansluiting in Verviers en/of Welkenraedt ook kunnen optimaliseren tussen IC uit Brussel en regionale trein naar Aken. Daarvoor heb je waarschijnlijk een langere stop nodig in Verviers (inhaling) of Welkenreadt (inwachten en afwachten tot wanneer IC achter de stoptrein is aangekomen), maar dat soort constructies zou je ook kunnen bedenken.
Dat kan je zeker bedenken, maar dan benadeel je dus de lokale reizigers. Ze hebben daar ooit een HSL gebouwd net zodat de doorgaande treinen de lokale bediening niet zou hinderen en men het aanbod kan uitbreiden. Dat wil men nu dus doen met de tweede S-trein tussen Luik en Verviers die dan verlengd wordt tot Aken.
Je kan natuurlijk alles bekijken vanuit een Brusselse bril, maar er zijn ook mensen die in de provincie Luik wonen en die verdienen ook een goede bediening. Ik ben zeker dat Hergenrath, Dolhain-Gileppe en Verviers-Palais een stevige reizigersgroei zullen kennen eens er een rechtstreekse trein naar Luik komt.
1) dan is het de vraag waar de grootste vervoersvraag zit. Naar die kleine stations? Ik vermoed juist op Brussel/Leuven/Luik-G met Aken.
2) een deel van de mensen in de provincie Luik is gebaat bij een goede overstap tussen IC en RE in Verviers en Welkenreadt
3) de vervoersvraag van/naar Hergenrath, Dolhain en Palais is echt heel klein. De vraag is of een rechtstreekse trein significante effecten heeft. En misschien wordt het al teniet gedaan door de knip in de treindienst Spa - Aken.
4) met een beetje planning kun je het inwachten tot 3-4 minuten beperken. Dat is te doen.
5) het lokale vervoer wordt niet uitgebreid. De rechtstreekse verbinding Spa - Aken wordt ingewisseld voor Luik - Aken. Kwestie van doorkoppeling veranderen.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door rdv »

thejay schreef: 25 okt 2022, 18:28
rdv schreef: 25 okt 2022, 15:31 De ICE gaat in Keulen om .43, de RE om .47. Dus bij uitval van de ICE kan je quasi op hetzelfde moment met de RE vertrekken.
De RE komt aan om .43, en het klassiekje gaat om .04. Er zit dus wat buffer op deze aansluiting.
De aansluiting in Welkenraedt is nu wat krap, maar lukt meestal wel richting Brussel (komende uit Brussel is het iets anders).

Met de nieuwe plannen gaat de S-trein in Aachen om .36. Als je dan met de trein van .47 uit Keulen aankomt, is er 53 minuten wachttijd.
Er rijdt inderdaad nog een tweede trein, die aankomt om .09, maar dan moeten de reizigers in Keulen wachten.
Het gelinkte document spreekt niet van grote wijzigingen in de cadans, dus ik verwacht geen grote veranderingen in uren.
Ah, je spreekt over Keulen... tja, die aansluiting op de RE9 is in de praktijk -en ik spreek uit ervaring- ook niet echt haalbaar, zeker niet in de spits als het in het station megadruk is. Als je dan nog enige bagage bij je hebt... dan moet je echt wel bij de trappen uit de trein kunnen stappen én voor je geen treuzelende mensen hebben én een sprintje trekken ;)
Ook uit ervaring ;), de afschaffing van de ICE wordt meestal goed op voorhand aangegeven, er is meestal geen nood om een sprint te trekken van spoor 5 naar spoor 8 of 9. De reiziger komt aan op Köln Hbf, kijkt op het scherm of op haar/zijn GSM, ziet dat de ICE afgeschaft is, en ipv naar spoor 5 te gaan gaat ie naar spoor 8/9. Ongeveer op zelfde tijd weg uit Köln (hopelijk), redelijk robuuste overstap in Aachen (ok, ik heb hem daar ook al gemist), en dan vlotte overstap richting Brussel in Welkenraedt.
Steven schreef: 25 okt 2022, 16:59
Shrek schreef: 25 okt 2022, 16:54 Zowel Thalys als ICE beschouw ik toch als sneltreinen :wink:
Dat kan je beter als 1 aanbod beschouwen aangezien ze nooit in elkaars buurt rijden, altijd met een uur verschil, het is ofwel ICE ofwel THA, nooit beide samen in hetzelfde uur.
Inderdaad, en zelfs het gecombineerd aanbod geeft nog geen uursfrequentie (ook niet toen THA nog zijn volledige aanbod reed).
Komt erbij dat THA regelmatig weken op voorhand uitverkocht is naar Duitsland, en ook de verkoop van ICE tickets soms enkele dagen op voorhand gestopt wordt (door DB, NMBS verkoopt wel nog door). Ik zie THA zijn aanbod nog niet onmiddellijk verhogen naar Duitsland (noch in inzet van dubbele stellen, noch in bijkomende ritten).
Shrek schreef: 25 okt 2022, 17:10 Dat kan je zeker bedenken, maar dan benadeel je dus de lokale reizigers. Ze hebben daar ooit een HSL gebouwd net zodat de doorgaande treinen de lokale bediening niet zou hinderen en men het aanbod kan uitbreiden. Dat wil men nu dus doen met de tweede S-trein tussen Luik en Verviers die dan verlengd wordt tot Aken.
Je kan natuurlijk alles bekijken vanuit een Brusselse bril, maar er zijn ook mensen die in de provincie Luik wonen en die verdienen ook een goede bediening. Ik ben zeker dat Hergenrath, Dolhain-Gileppe en Verviers-Palais een stevige reizigersgroei zullen kennen eens er een rechtstreekse trein naar Luik komt.
Volgens mij is er geen sprake van een bijkomende S-trein, maar Shrek je hebt mss meer accurate info hierover.
Mits het afschaffen van de overstap in Welkenraedt, en na het afronden van de werken op L37, kan een performante ram dan niet die stops doen binnen het huidige tijdspad?
Ik hoop mee voor een reizigersgroei in Hergenrath en Dolhain-Gileppe, maar is een redelijk dunbevolkte regio volgens mij, dus de spoeling is zowiezo dun.
jpvdveer schreef: 25 okt 2022, 17:32 De wijzigingen gaan in december 2023 in, dus dat duurt nog even. Hopelijk duurt het dan niet al te lang meer tot de BR408 verschijnt.
Ik hoop het met jou, maar aangezien dit type nog niet gehomologeerd is voor België, zal het nog wel meerdere jaren duren?
trainlovertje
Berichten: 2353
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door trainlovertje »

Ik snap eigenlijk niet goed wat er vanaf december 2023 opeens anders zal zijn waardoor er geen klassiekjes meer naar Aachen kunnen rijden, want ETCS wordt toch pas verplicht in 2025?

Waarom kan men niet gewoon Desiro's voorzien op de huidige Aachen - Spa? Want ik vermoed dat men dan Desiro's naar Duitsland wil sturen?

Edit: in de communicatie spreekt men van een duw-trekcombinatie, met een locomotief dus. Dus geen AM08. Maar alsnog, waarom kan die trein niet tot Spa rijden?

Edit 2: misschien worden de relaties omgegooid omdat de huidige 8 minuten te kort zijn om te keren in Aachen met een trek-duwcombinatie?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Shrek »

De klassiekjes kunnen -volgens het koninklijk besluit treinbeveiliging- inderdaad nog tot 2025 rijden. Ook technisch is er aan de infrastructuur niets dat dat tegenhoudt. De NMBS heeft dus andere redenen, de leeftijd van de treinstellen zal daarbij wel een rol spelen.

Er is inderdaad sprake van trekduw, het plan is immers I11 met HLE17 de S-trein te laten rijden. Dit is meteen een toekomstvaste oplossing wanneer de bovenleiding 15kV wordt.
jpvdveer
Berichten: 280
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door jpvdveer »

Al met al toch een kostbare zaak, lijkt me zo. Als je met een frisse blik naar deze hele situatie kijkt zou het veel logischer zijn om Arriva deze dienst met Flirt-stellen uit te laten voeren. Maar voor reizigers zeer comfortabel en voor treinliefhebbers zijn klassieke getrokken verbindingen op grensoverschrijdende S-treinen fascinerend!
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5321
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Steve »

Wat een gedoe om HSL-waardige rijtuigen op een S-trein in te zetten - en ook van de plannen om een echt goede verbinding naar Aken in te zetten, komt zo amper iets in huis. Waarom niet "gewoon" de HLE 17 inzetten op de IC tot Welkenraedt en die dan doortrekken naar Aken? Of komt dat nog in een latere fase, naast de S-trein?
trainlovertje
Berichten: 2353
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef: 26 okt 2022, 03:14 Er is inderdaad sprake van trekduw, het plan is immers I11 met HLE17 de S-trein te laten rijden. Dit is meteen een toekomstvaste oplossing wanneer de bovenleiding 15kV wordt.
Maar die HLE17 gaat in december volgend jaar nog niet geleverd zijn, dus zal er toch eerder met HLE18 gereden worden vooralsnog.
maarten
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door maarten »

Shrek schreef: 26 okt 2022, 03:14
Er is inderdaad sprake van trekduw, het plan is immers I11 met HLE17 de S-trein te laten rijden. Dit is meteen een toekomstvaste oplossing wanneer de bovenleiding 15kV wordt.
Er lijkt me er niks toekomstvasts aan om met intercitymaterieel en een dure loc een stoptreindienst uit te baten.

Had de NMBS niet eens aan Siemens kunnen vragen wat het kost om een MS08 ook onder 15 kV te laten werken? Kan nooit veel zijn. De hoogspanning is voor 25 kV geschikt, de stroomsterkte is op 3 kV uitgelegd, kan me niet indenken dat de gelijkrichters grote problemen hebben met een lagere frequentie.
Waarom heeft de NMBS daar 15 jaar geleden niet over nagedacht. Want toen liepen de klassiekjes al op hun laatste benen.
jan_olieslagers
Berichten: 3522
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door jan_olieslagers »

Zou daar echt niet over zijn nagedacht? Ik kan me goed voorstellen dat het bekeken is, en overwogen, en besproken - en te duur bevonden. Tenslotte zou het over een aparte reeks gaan, met nog een keer testritten, homologatie, flink wat kosten die slechts over een kleine serie kunnen verdeeld worden. Tien stuks? Hooguit twintig? Ze zouden tenslotte enkel op deze ene dienst nuttig kunnen zijn.

Voor mezelf zie ik meer in de eerdere suggestie om deze dienst(en) uit te besteden, bv. aan Arriva, die hebben geschikt materiaal. En hebben we hier niet vernomen dat NMBS eigenlijk toch niet erg gemotiveerd is voor dit soort lokaal grensverkeer?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
ovspotter_be
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door ovspotter_be »

jan_olieslagers schreef: 26 okt 2022, 15:59 En hebben we hier niet vernomen dat NMBS eigenlijk toch niet erg gemotiveerd is voor dit soort lokaal grensverkeer?
Ging er vanaf december niet iedere 2u een trein van Charleroi richting Maubeuge als verlenging van de S63?
Zo erg ongemotiveerd zijn ze nu ook weer niet hoor.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Shrek »

Steve schreef: 26 okt 2022, 10:47 Wat een gedoe om HSL-waardige rijtuigen op een S-trein in te zetten - en ook van de plannen om een echt goede verbinding naar Aken in te zetten, komt zo amper iets in huis. Waarom niet "gewoon" de HLE 17 inzetten op de IC tot Welkenraedt en die dan doortrekken naar Aken? Of komt dat nog in een latere fase, naast de S-trein?
Het is anders wel consistent met wat de NMBS elders doet: IC's stoppen ergens voor de grens en enkel de stoptreintjes rijden verder. Naar Essen, Maastricht of Maubeuge (toekomst) is het niet anders. Dit laat toe om het binnenlandse publiek optimaal te bedienen en toch een vorm van grensoverschrijdend vervoer aan te bieden.
I11 gaan inzetten op de IC's vanaf Welkenraedt naar het binnenland is achteruitgang, die verbindingen smeken net om M7.
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door desirootje »

we kennen ook niet de hele situatie, zo kan ik me voorstellen dat men het stoppatroon van de IC01 en IC12 wisselt om zo de IC12 te versnellen om in Welkenraedt of Verviers een aansluiting te voorzien. De desiro's of M7's homologeren voor de 5-10 jaar dat er daar nog 3kV hangt lijkt mij ook vreemd sinds die daarna er letterlijk niet meer kunnen rijden blijkbaar, geen van beiden kan met die spanning om, inclusief M7 getrokken door locomotief die 15kV aankan.
Met het huidige materiaal zou dit sws een stoptrein blijven, I11 is het enige dat Duitsland binnen mag buiten de klassiekjes en dat kan je niet meer inzetten op IC's vanuit Gent naar Brussel en Luik, er is niet eens genoeg plek met 12 rijtuigen voor die mensen.
Die S trein zal dan de regio beter helpen en ik hoop voor Hergenrath en de rest van Luik dat die daar blijft, met een IC die erbij komt, hopelijk kan men in de toekomst deze dan rijden met een MS30 op batterijen / die 15 kV lust.
Je gaat me niet wijsmaken dat er maar 2 treinen per uur over die lijn kunnen rijden, zeker wanneer je niet meer van spanning zou moeten wisselen in Aachen.
Floris Cappelle
Berichten: 100
Lid geworden op: 11 feb 2017, 13:04

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Floris Cappelle »

Beste,

Een stoptrein Luik - Aachen zoals ik zie.
Behoort een (volwaardige) IC op lange termijn tot de mogelijkheden?
Of zou het blijvend een stoppertje zijn?

Mvg,
Floris Cappelle
Plaats reactie