Klassieke treinen Aken-België

260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door 260689 »

overweg13 schreef: 18 aug 2023, 14:26 Je mag ook koppige domheid of domme koppigheid veronderstellen. Ik zag onlangs nog hoe een onderstationschef in Brussel-Zuid de reizigers voor Oostende die samengepakt stonden naar verder achteraan op het perron stuurde, met de edele bedoeling om hen bij een minder druk rijtuig te brengen. Ik heb met eigen ogen gezien hoe de meute opnieuw naar het midden van het perron trok. Wat baten kaars en bril, als de uil niet zien en wil. I kan me voorstellen dat je na zulke ervaring na een tijdje denkt: dat
Mensen zijn op dat vlak echte kuddebeesten. De badsteden zijn daar dan ook het mooiste bewijs van! De eerste 2 a 3 rijtuigen vooraan zijn leeg, de laatste 3 volgepropt! Treinbegeleider roept het om maar niet denken dat ze zich verplaatsen. Da's gewoon pure luiheid!

Voor de Oostende - Eupen zit de I10 met fietsplaatsen toch vrij dicht in het midden van de trein en staan in het groot Fietslogo erop. De tijd dat de parkwagen in de I11BDX gebruikt word is allang vervlogen tijden.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door rvdborgt »

260689 schreef: 18 aug 2023, 14:36 Voor de Oostende - Eupen zit de I10 met fietsplaatsen toch vrij dicht in het midden van de trein en staan in het groot Fietslogo erop.
Dat valt inderdaad tegenwoordig enigszins op en ik zie er ook wel mensen op letten. En soms staan er best veel fietsen in. Maar niet iedereen weet dat en er is nog steeds geen enkele aankondiging over. Voor de niet-dagelijkse reiziger is de plaats van het fietsrijtuig dus nog steeds een verrassing.

Groetjes,
Rian
jknockaert
Berichten: 203
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door jknockaert »

rvdborgt schreef: 18 aug 2023, 19:54 Dat valt inderdaad tegenwoordig enigszins op en ik zie er ook wel mensen op letten. En soms staan er best veel fietsen in. Maar niet iedereen weet dat en er is nog steeds geen enkele aankondiging over. Voor de niet-dagelijkse reiziger is de plaats van het fietsrijtuig dus nog steeds een verrassing.
Voor een leek is het raden naar hoe lang die trein zal zijn en waar die net aan het perron komt. En zelfs als je dat weet moet je ook nog het geluk hebben dat de machinist de trein op de juiste plek stilzet. Heb het zelf eens meegemaakt dat ik op het perron ging staan waar het einde van de trein moest komen. De meester besloot er anders over en de HC deed voor mijn neus de deur dicht voordat ik bij de trein was. Sindsdien ga ik maar weer in het midden staan en dan zien we verder wel.
railtravelmanager
Berichten: 283
Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door railtravelmanager »

Als er een Aachen Liege stoptrein komt met HLE 17, zal Desiro naar Spa rijden vermoedelijk ?

De IC Kortrijk Welkenraedt doortrekken naar Aachen ?

Laatste dag Am klassiek dus op 9 december 2023 ?
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door desirootje »

railtravelmanager schreef: 22 aug 2023, 17:53 Als er een Aachen Liege stoptrein komt met HLE 17, zal Desiro naar Spa rijden vermoedelijk ?

De IC Kortrijk Welkenraedt doortrekken naar Aachen ?
Desiro naar Spa ligt zo goed als vast denk ik.
Jammer genoeg lijkt IC Kortrijk-Aachen momenteel onmogelijk, de M6 en M7 die deze verbinding nodig heeft zijn niet toegelaten in Duitsland. Ze kunnen ook niet overweg met 15 kV AC, wat door de locomotief wordt omgezet tot 1 kV AC, zowel de M6 en M7 lusten enkel 3kV DC, 1.5 kV AC (omgezet van 25 kV AC) en in het geval van de M7 1.5kV DC.
Dat is momenteel geen probleem door een schakelbare bovenleiding, maar DB wilt daar van af, dus als we IC's naar Aachen voor meer dan 5 jaar willen hebben is dat geen optie. Die zou vervangen worden door 2 spanningssluizen, 1 voor Aachen van 15 kV AC naar 25 kV AC, en een tussen Welkenraedt en Hergenrath van 25 kV AC naar 3 kV DC. Dus we zullen materieel nodig hebben dat 15 kV AC (of 1 kV AC) lust om in Aachen te geraken, wat momenteel enkel de I6, I10 en I11 kunnen.
Het ziet er niet naar uit dat een deel van de M6/M7 uitgerust of aangepast worden om wel met die spanning overweg te gaan; dus zal het wachten zijn totdat wij of mss zelfs de Duitsers dubbeldeksmaterieel kopen dat op beide netten kan rondrijden. We kunnen geen I11 meer laten rondrijden op Gent-Brussel-Leuven, zeker niet in de spits.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Shrek »

Ik vang intussen wel geruchten op dat er op langere termijn nog steeds wordt nagedacht over een bijkomende IC Aken-Luik-(luchthaven)-Brussel.
Dit wordt dus geen doortrekking van de dubbeldek-IC's, maar effectief een bijkomende trein met I11.
Tot nu toe zou dit zware overcapaciteit betekenen, maar door de almaar stijgende reizigersaantallen is het in de toekomst misschien wel nuttig.
stijn
Berichten: 305
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door stijn »

Shrek schreef: 23 aug 2023, 08:41 Ik vang intussen wel geruchten op dat er op langere termijn nog steeds wordt nagedacht over een bijkomende IC Aken-Luik-(luchthaven)-Brussel.
Dit wordt dus geen doortrekking van de dubbeldek-IC's, maar effectief een bijkomende trein met I11.
Tot nu toe zou dit zware overcapaciteit betekenen, maar door de almaar stijgende reizigersaantallen is het in de toekomst misschien wel nuttig.
Dat zou voor de luchthaven een serieuze boost geven:

Heb een paar kennissen in Aken en die mijden BRU momenteel omwille van de files per auto en 2 keer overstappen per trein.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5319
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Steve »

Ik had ook al gedacht over een variant via de luchthaven en zie inderdaad vooral voordelen: de mindere capaciteit van de I11 zou plots geen groot probleem meer zijn omdat je buiten de echt grote vervoersstromen blijft, maar tegelijkertijd denk ik echt niet dat er overcapaciteit zou zijn omdat er zo eindelijk een rechtstreekse verbinding komt vanuit Luik, Verviers, Aken... met de luchthaven. En ongetwijfeld zal een deel van de reizigers ook wel blijven zitten voor Brussel, zeker bij gebruik van de HSL zal het tijdverlies nog wel meevallen. Eigenlijk kopieer je grotendeels het model van de (huidige) Benelux en dat werkt toch vrij goed.
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door dovaere »

Shrek schreef: 23 aug 2023, 08:41 Ik vang intussen wel geruchten op dat er op langere termijn nog steeds wordt nagedacht over een bijkomende IC Aken-Luik-(luchthaven)-Brussel.
Dit wordt dus geen doortrekking van de dubbeldek-IC's, maar effectief een bijkomende trein met I11.
Tot nu toe zou dit zware overcapaciteit betekenen, maar door de almaar stijgende reizigersaantallen is het in de toekomst misschien wel nuttig.
Kan dit ook een verlenging van een (minder druk bezette) lijn worden, zoals IC13 Kortrijk-Oudenaarde-Brussel-Schaarbeek, waar i11 voldoende capaciteit zou hebben?

Edit: of een verlenging van zijn broertje IC23 Oostende-Kortrijk-Oudenaarde-Brussel-luchthaven, aangezien die nu al rijdt naar de luchthaven?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Shrek »

dovaere schreef: 23 aug 2023, 18:11 Kan dit ook een verlenging van een (minder druk bezette) lijn worden, zoals IC13 Kortrijk-Oudenaarde-Brussel-Schaarbeek, waar i11 voldoende capaciteit zou hebben?

Edit: of een verlenging van zijn broertje IC23 Oostende-Kortrijk-Oudenaarde-Brussel-luchthaven, aangezien die nu al rijdt naar de luchthaven?
Dat zie ik niet gebeuren, zo veel HLE17 en I11 zijn er nu ook weer niet.
Bovendien is het net de bedoeling om alle IC's naar Brussel met dubbeldekkers te laten rijden, ook die uit Kortrijk.
DR-fan
Berichten: 533
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door DR-fan »

Even een denkspelletje: zou het niet beter zijn om dan een IC Aachen - Luik - Luchthaven - Antwerpen te creëren? Het zou voor Antwerpen een troef zijn. De huidige IC Antwerpen - Luchthaven - Hasselt is toch minder nuttig, alleen al door de omslachtige frontverandering in Leuven.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Shrek »

DR-fan schreef: 23 aug 2023, 18:34 Even een denkspelletje: zou het niet beter zijn om dan een IC Aachen - Luik - Luchthaven - Antwerpen te creëren? Het zou voor Antwerpen een troef zijn. De huidige IC Antwerpen - Luchthaven - Hasselt is toch minder nuttig, alleen al door de omslachtige frontverandering in Leuven.
Zoiets kan pas als je van de luchthaven een echt transferium maakt en het ook als dusdanig in de reisplanner steekt. Daarvoor zijn er daar op dit moment iets te weinig trappen en roltrappen tussen de perrons vrees ik.
Moest het ooit toch zo ver zijn zou ik deze trein trouwens durven koppelen aan zijn vriendje met gelijkaardige samenstelling naar Breda/Rotterdam.
Dan krijg je (Keulen?)-Aken-Luik-Leuven-Luchthaven-Antwerpen-Breda-Rotterdam.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door rdv »

DR-fan schreef: 23 aug 2023, 18:34 Even een denkspelletje: zou het niet beter zijn om dan een IC Aachen - Luik - Luchthaven - Antwerpen te creëren? Het zou voor Antwerpen een troef zijn. De huidige IC Antwerpen - Luchthaven - Hasselt is toch minder nuttig, alleen al door de omslachtige frontverandering in Leuven.
Een IC Antwerpen - Aken was voorzien in het originele IC/IR plan, maar werd nooit werkelijkheid.
FLV-FGSP
Berichten: 1886
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door FLV-FGSP »

Shrek schreef: 23 aug 2023, 08:41 Ik vang intussen wel geruchten op dat er op langere termijn nog steeds wordt nagedacht over een bijkomende IC Aken-Luik-(luchthaven)-Brussel.
Dit wordt dus geen doortrekking van de dubbeldek-IC's, maar effectief een bijkomende trein met I11.
Tot nu toe zou dit zware overcapaciteit betekenen, maar door de almaar stijgende reizigersaantallen is het in de toekomst misschien wel nuttig.
Dat zijn meer dan geruchten hoor, daarvoor bestaan aan beide kanten van de grens plannen.
Nahverkehr Rheinland: "Nach Verlegung der Systemwechselstelle zwischen dem deutschen und belgischen Stromsystem vom Aachener Hbf auf die freie Strecke zwischen Aachen Hbf und Bundesgrenze wird ein durchgehender RE 29 zwischen Brüssel und Köln Messe/Deutz eingerichtet." (In België wordt de treincategorie IC.) Ook op de NMBS-roadshow voor de provincie Luik werd dat in de mondelinge toelichting zo gezegd.
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door dovaere »

Shrek schreef: 23 aug 2023, 18:34 Bovendien is het net de bedoeling om alle IC's naar Brussel met dubbeldekkers te laten rijden, ook die uit Kortrijk.
Ik had begrepen dat de reden voor dubbeldekkers vooral was om de flessenhals van de noordzuidverbinding zo efficiënt mogelijk te gebruiken.
In dit geval is er (om buitenlandse redenen) niets anders mogelijk dan Brussel-Aken met i11 (+i10?) enkeldeks te rijden. Als die ene i11-trein dan toch door de noordzuidverbinding moet (zo veronderstel ik?), kan hij evengoed nog wat verder rijden. Dan kan dat ingenomen treinpad ook vanaf de zuidwestkant van de NZV renderen door reizigers door de NZV te vervoeren, en moet hij bovendien geen spoor in Brussel blokkeren om te keren.
Maar akkoord dat je ook voldoende i11 en locomotieven moet hebben.
Plaats reactie