Klassieke treinen Aken-België

dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door dovaere »

Shrek schreef: 04 sep 2023, 23:22 Dat is allemaal leuk in theorie, maar zoals al eerder door Duitsland gehint op hun kaartje zal dit gewoon een RB worden met genoeg stops tussendoor en geïntegreerd in het regionale net. Catering en reservatie zijn dan natuurlijk helemaal uit den boze.
Inderdaad, behalve dat een RB wel een lage categorie is. De huidige stoptrein naar Pepinster is nu al een RE(29).
Gezien het om I11 met lage capaciteit gaat is het misschien zelfs geen slecht idee om deze trein tijdens de stop in Düren te laten voorbijsteken door de REX.
Dat zou wel vreemd zijn, er bestaat daar nu trouwens geen REX.
Zou de i11, met enkele stops, niet beter gecadanceerd met de bestaande RE/RRX kunnen stoppen:
  • i11 in het opstartjaar eenmaal om de twee uur, die moet zich immers nog bewijzen?
  • tussenin de bestaande RE1, RE9 of andere varianten, telkens ongeveer een halfuur tussen
Kunstmatig een handige klassieke trein die 200 km/u kan, minder aantrekkelijk maken, is nogal cynisch als je ziet met welke korte stoptreinverbinding de reiziger het momenteel moet doen. Een trein verdient geld door aan relatief hoge snelheid veel reizigerskilometers te maken, niet door hem af te remmen.
Als hij te druk wordt, moeten er maar meer treinen komen, klassieke naast echt snelle ICE's voor de langeafstandsreizigers.
Was jij het trouwens niet die hier het idee aanwakkerde van een Belgische IC, dus geen stoptrein?

Over de toekomst van RE9 las ik vorig jaar:
ICE11 schreef: Aankondiging van de aanbesteding van de RE9 (RSX) voor vijf jaar vanaf december 2025:
https://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTIC ... XT:DE:HTML
Het zijn maar vijf jaar omdat gepland is de RE9 over lange termijn alleen maar nog tussen Köln en Siegen te laten rijden en het traject tussen Köln en Aachen wordt door een tweede RRX-lijn (naast de bestaande RE1) overgenomen.
https://ovinnederland.nl/viewtopic.php? ... 25#p766256
De RE1 is blijkbaar aanbesteed tot 2033:
National Express bleibt über Dezember 2023 hinaus Betreiber der Linien RE 1 (RRX) und RE 11 (RRX)
[..]
Der neue Verkehrsvertrag soll zehn Jahre bis Dezember 2033 laufen und zeitgleich mit den übrigen RRX-Teilnetzen enden. Im Anschluss soll – sofern die Eisenbahninfrastruktur entsprechend ausgebaut ist – das Zielnetz des Rhein-Ruhr-Express mit seinem 15-Minuten-Takt auf der zentralen Achse zwischen Dortmund und Köln realisiert werden
https://www.nwl-info.de/presse/detail.h ... 769efc5610
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Shrek »

FLV-FGSP schreef: 04 sep 2023, 23:29 Neen Shrek, aan Duitse kant wordt het zeker geen RB, maar een snelle RE.
Daar heb ik inderdaad een lettertje gemist :wink: Maar het belangrijkste is dat het geen IC wordt in Duitsland.
jan_olieslagers
Berichten: 3519
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door jan_olieslagers »

Op dat kaartje staat ook een RB20 van Eupen naar Stolberg en verder tot Dueren. Dat zal wel een busdienst zijn, zeker? Of zijn er plannen om een stuk van de Vennbahn te herachtiveren, met in BE aansluitend van Raeren naar Eupen?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door trainlovertje »

jan_olieslagers schreef: 05 sep 2023, 08:06 Op dat kaartje staat ook een RB20 van Eupen naar Stolberg en verder tot Dueren. Dat zal wel een busdienst zijn, zeker? Of zijn er plannen om een stuk van de Vennbahn te herachtiveren, met in BE aansluitend van Raeren naar Eupen?
Er zijn al jaren plannen op de RB20 door te trekken naar Eupen, en neen, niet als een busdienst. Alleen beweegt daar niet veel, toch niet voor het gedeelte naar België. De verlenging van Stolberg-Altstadt tot Stolberg-Breinig zit er wel aan te komen, maar ook die openingsdatum wordt telkens opgeschoven...
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door dovaere »

jan_olieslagers schreef: 05 sep 2023, 08:06 Op dat kaartje staat ook een RB20 van Eupen naar Stolberg en verder tot Dueren. Dat zal wel een busdienst zijn, zeker? Of zijn er plannen om een stuk van de Vennbahn te herachtiveren, met in BE aansluitend van Raeren naar Eupen?
Dat gaat inderdaad over het "Duitse" stuk van de Vennbahn nabij Aachen, spoorlijn 48 Aachen-Raeren.
Raeren-Eupen is een deel van spoorlijn 49, wat niet meer als actief in Openstreetmap/Openrailwaymap staat, maar volgens Wikipedia nog een goederenlijn is:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_49
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door dovaere »

TKR schreef: 05 sep 2023, 00:10 Laten we er even dit kaartje weer bijhalen: Afbeelding
Zinvol om nog eens volgende interessante samenvatting van hoe go.Rheinland haar net ziet (visie voor 2032) erbij te halen:
trainlovertje schreef: 01 apr 2023, 11:29 https://gremien.go-rheinland.de/sdnetri ... lnetze.pdf

In het "Zielnetz" voor het jaar 2032 spreekt go.rheinland (ex nvr) zich nu uit over het volgende (zie blz 4 tot 5):
- Vanaf de verlenging perron te Aachen-Schanz en aanpassing spoor 3 te Aachen Hbf klaar zijn, zullen beide Limax-treinen tot Aachen Hbf rijden, ipv één tot Aachen en één tot Herzogenrath. (Dat was eigenlijk al min of meer bekend.) Aan Duitse zijde zouden ze op termijn graag één van die beide treinen niet naar Maastricht, maar wel naar Eindhoven willen zien rijden.
- De aanpassing van de RE29 vanaf december 2023 was reeds gekend: Aachen - Liège ipv Aachen - Spa.
- Wanneer de spanningssluis gebouwd is aan de grens D/B, wil men een snelle verbinding Brussel - Köln Messe/Deutz (evt zelfs verlengen tot Köln/Bonn Flughafen) via HSL 3, met stops in Aachen Hbf, Stolberg Hbf, Düren, Köln- Ehrenfeld en Köln Hbf op Duits grondgebied. Deze trein moet snelheden tot 200 km/h halen en dus voor enorm aantrekkelijke reistijden zorgen, zowel tussen Brussel en Aachen als tussen Aachen en Köln. Dit wordt dan de nieuwe RE29 binnen Duitsland en mag dus met vervoersbewijzen van het regionale tarief gebruikt worden.
- Er zou met de komst van deze snelle RE29 een tweede trein Aachen - Liège moeten komen, wat dan een stoptrein zou worden.
- De Euregiobahn RB20 wil men graag van Stolberg-Breinig verlengd zien worden naar Eupen (reeds gekend).

Dit is slechts een visie, meer bepaald de Duitse visie. Ik vrees dat dit niet allemaal werkelijkheid zal/kan worden. Vooral hun wensen die invloed hebben op het binnenlandse verkeer binnen België, zoals bvb de IC via HSL 3 sturen of de RB20 naar Eupen verlengen wetende dat ze die lijn gaan elektrificeren op 15kV AC, zijn heel moeilijk te realiseren. Ik betwijfel ook sterk dat die tweede trein naar Liège - Aachen er komt; dan zie ik nog eerder de Aachen - Spa terugkeren.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Shrek »

dovaere schreef: 05 sep 2023, 09:57 Dat gaat inderdaad over het "Duitse" stuk van de Vennbahn nabij Aachen, spoorlijn 48 Aachen-Raeren.
Raeren-Eupen is een deel van spoorlijn 49, wat niet meer als actief in Openstreetmap/Openrailwaymap staat, maar volgens Wikipedia nog een goederenlijn is:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_49
Die lijn is wel actief en wordt nog onderhouden. De netverklaring van Infrabel is een betere bron dan openstreetmap :wink:
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door 260689 »

Shrek schreef: 05 sep 2023, 10:27
dovaere schreef: 05 sep 2023, 09:57 Dat gaat inderdaad over het "Duitse" stuk van de Vennbahn nabij Aachen, spoorlijn 48 Aachen-Raeren.
Raeren-Eupen is een deel van spoorlijn 49, wat niet meer als actief in Openstreetmap/Openrailwaymap staat, maar volgens Wikipedia nog een goederenlijn is:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_49
Die lijn is wel actief en wordt nog onderhouden. De netverklaring van Infrabel is een betere bron dan openstreetmap :wink:
Hebben ze die lijn ook niet eens vernieuwd? Of een stukje ervan?
FLV-FGSP
Berichten: 1886
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door FLV-FGSP »

260689 schreef: 05 sep 2023, 10:39 Hebben ze die lijn ook niet eens vernieuwd? Of een stukje ervan?
Rond 2010 heeft Infrabel de overwegen op die lijn vernieuwd.
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door trainlovertje »

dovaere schreef: 05 sep 2023, 10:11
TKR schreef: 05 sep 2023, 00:10 Laten we er even dit kaartje weer bijhalen: Afbeelding
Zinvol om nog eens volgende interessante samenvatting van hoe go.Rheinland haar net ziet (visie voor 2032) erbij te halen:
trainlovertje schreef: 01 apr 2023, 11:29 https://gremien.go-rheinland.de/sdnetri ... lnetze.pdf

In het "Zielnetz" voor het jaar 2032 spreekt go.rheinland (ex nvr) zich nu uit over het volgende (zie blz 4 tot 5):
- Vanaf de verlenging perron te Aachen-Schanz en aanpassing spoor 3 te Aachen Hbf klaar zijn, zullen beide Limax-treinen tot Aachen Hbf rijden, ipv één tot Aachen en één tot Herzogenrath. (Dat was eigenlijk al min of meer bekend.)
Even toevoegen dat inmiddels bekend is geraakt dat beide LIMAX treinrelaties tot Aachen Hbf zullen rijden vanaf december en er zo elke 30 minuten een rechtstreekse verbinding is tussen Aken en Maastricht. Ook de in december startende drielandentrein vanaf Luik zal dus zeker tot Aken rijden en niet slechts tot Herzogenrath, zoals vermoed werd
maarten
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door maarten »

Shrek schreef: 05 sep 2023, 10:27
dovaere schreef: 05 sep 2023, 09:57 Dat gaat inderdaad over het "Duitse" stuk van de Vennbahn nabij Aachen, spoorlijn 48 Aachen-Raeren.
Raeren-Eupen is een deel van spoorlijn 49, wat niet meer als actief in Openstreetmap/Openrailwaymap staat, maar volgens Wikipedia nog een goederenlijn is:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_49
Die lijn is wel actief en wordt nog onderhouden. De netverklaring van Infrabel is een betere bron dan openstreetmap :wink:
Ik kwam een jaar of zo geleden over de overweg in Am Busch in Eupen en dat zag er inderdaad goed uit. Ik weet niet of je er zo op kunt gaan rijden maar het is in ieder geval vrij van bomen en andere begroeiïng.
jan_olieslagers
Berichten: 3519
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door jan_olieslagers »

De netverklaring van Infrabel is een betere bron dan openstreetmap
Het zou dan ook al wel HEEL erg zijn als de informatie vanwege de eigenaar van het spoor EN van de betreffende data (en dat zijn professionals) NIET beter was dan die van een amateurproject, laat het dan het betere amateurproject zijn.

Ik wil best wat bijsleutelen in OSM, maar ik ben allesbehalve expert in het mappen van spoorweginfrastructuur, ik ben in OSM 90% met vliegvelden bezig (over heel Europa) en 10% met restaurants (in mijn buurt). Is er een vrijwilliger in de zaal :) om mijn eventuele ingrepen te evalueren en verbeteringen te suggereren waar nodig? En neem me niet kwalijk, maar het uitpluizen en interpreteren van de netverklaring laat ik liever aan anderen over, voor mij is dat al bijna zo lastig als het ontcijferen en decoderen van sommige berichten alhier ;) al denk ik wel dat al het nodige daar te vinden is. Als men het gevonden kan krijgen, uiteraard.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Eimai »

Shrek schreef: 05 sep 2023, 10:27 Die lijn is wel actief en wordt nog onderhouden. De netverklaring van Infrabel is een betere bron dan openstreetmap :wink:
Maar op de technische netkaart van de netverklaring staat het stuk Eupen-Raeren ook als buiten dienst?

Op SSP staat de lijn overigens ook buiten dienst en ook al zal het technisch misschien wel mogelijk zijn om iets over te laten rijden als je de seininrichting ziet is er toch werk om dat geschikt te maken voor gewone reizigerstreinen... De lijn is niet gemaakt voor meer dan 40km/u en in Raeren staan nog oude mechanische seinen met bijbehorende oude blokpost en seinhuizen, overwegen waar altijd SF05 moet toegepast worden... Dan zou heel dat station praktisch nieuwe seinen en wissels en dergelijke moeten gaan krijgen al.
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door dovaere »

Shrek schreef: 05 sep 2023, 10:27
dovaere schreef: 05 sep 2023, 09:57 Dat gaat inderdaad over het "Duitse" stuk van de Vennbahn nabij Aachen, spoorlijn 48 Aachen-Raeren.
Raeren-Eupen is een deel van spoorlijn 49, wat niet meer als actief in Openstreetmap/Openrailwaymap staat, maar volgens Wikipedia nog een goederenlijn is:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_49
Die lijn is wel actief en wordt nog onderhouden. De netverklaring van Infrabel is een betere bron dan openstreetmap :wink:
Bedankt voor de tip, als leek kom je daar niet als je niet weet op welke zoekterm je moet zoeken.
In de netwerkverklaring staan geen details over lijn 49 naar Raeren. Er wordt enkel verwezen naar een kaartbijlage.
Als ik dan zoek bij:
https://infrabel.be/nl/netwerkkaarten
  • en de "geografische netwerkkaart" open, is die uit 2020, en ontbreekt het stuk naar Raeren.
  • Bij "Netwerkkaart (17/03/2023) zie ik wel een enkelsporig niet-elektrische lijntje.
  • Ik zou verwachten van de meest accurate details te vinden in de "technische netwerkkaart" (1 januari 2023). Daar zie ik het stuk naar Raeren echter in het geel, "spoor tijdelijk buiten dienst":
    https://infrabel.be/sites/default/files ... 201a_1.pdf
jan_olieslagers
Berichten: 3519
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door jan_olieslagers »

Intussen heb ik over dit nevenonderwerp een apart draadje gestart, in de hoop enig moderatorswerk te besparen. Beter de discussie aldaar verderzetten? viewtopic.php?f=43&t=15781
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie