Klassieke treinen Aken-België

FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door FLV-FGSP »

Hetzelfde gerucht heeft mij bereikt, maar dan met de kanttekening dat ze in december 23 beginnen met T18.
Meine Begeisterung hält sich in Grenzen.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Davy »

Wat een farce weer... Ontmoediging treinreizen deel zoveel. Duidelijke kunstgreep om je toch maar die Thalys/ICE in te pushen.
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Nadleeh »

Shrek schreef: 23 mei 2022, 11:46Intussen zijn er andere geruchten: de IC's uit Brussel zouden niet langer verlengd worden tot Duitsland, maar een combinatie van HLE17+I11+I11BDX zou een S-trein uit Luik rijden die via Verviers en Welkenraedt tot Aken rijdt en daarna eventueel als IC tot Keulen. De langverwachte IC Oostende-Aken zou, althans voorlopig, opgeborgen zijn.
Dat zou wel een hele trieste oplossing zijn, waarbij het ene boemeltje (Aachen - Spa) wordt vervangen door het andere. Wie zit hier nu op te wachten? Is men zo bang voor reizigersverlies op de Thalys (zo ja: dan wordt het hoog tijd NMBS uit Thalys te trekken).

Het vervolgens raar vinden dat politici harder gaan roepen om meer concurrentie en vervoerders op het spoor. Met dit soort rare fratsen maakt de NMBS het er zelf naar.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Steven »

Ik denk dat er gewoon een technische reden zit achter deze keuze. Het aanbod willen uitbreiden is 1 al de nodige middelen hebben (personeel, materieel en financieel) is 2.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Shrek »

Steven schreef: 23 mei 2022, 13:07 Ik denk dat er gewoon een technische reden zit achter deze keuze. Het aanbod willen uitbreiden is 1 al de nodige middelen hebben (personeel, materieel en financieel) is 2.
Dat lijkt mij ook de echte reden te zijn. Als je die M7 niet op tijd gehomologeerd krijgt voor Duitsland moet je wel een plan B hebben. Maar op dit forum zoekt men o zo graag een complot achter alles.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door groentje »

Goh, complot is een groot woord, maar dat de belangstelling van de NMBS voor grensoverschrijdend verkeer beperkt is, kan je toch moeilijk ontkennen. We hebben nog steeds geen nieuw materieel voor onze buurlanden, met uitzondering van Luxemburg waar, na lang overleg... de Desiro's zijn toegelaten. Joepie, en zo.
Het is niet alsof er geen materieel bestaat dat zowel in België als Duitsland kan rijden, of België en Nederland, maar de NMBS bestelde geen materieel dat dat kon. En ondertussen blijven we met varkensneuzen naar Roosendaal rijden, klassiekjes naar Aken, en zelfs MS96 naar Rijsel, waarvan we er ook geen op overschot hebben en die ondertussen ook al 25 jaar zijn...
Er lijkt een kentering gaande, maar het gaat allemaal wel erg traag.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door overweg13 »

groentje schreef: 23 mei 2022, 13:42 Goh, complot is een groot woord, maar dat de belangstelling van de NMBS voor grensoverschrijdend verkeer beperkt is, kan je toch moeilijk ontkennen.
Ik ga niet beweren dat de belangstelling voor grensoverschrijdend verkeer beperkt is, maar je kunt net zo goed zeggen dat NS, DB en SNCF maar beperkt in grensoverschrijdend verkeer met België geïnteresseerd zijn.
Met vriendelijke groet

overweg13
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door FLV-FGSP »

Wel, wat NS, DB en SNCF wel of niet willen doet tegenwoordig minder ter zake, van belang is wat de aanbestende overheden willen.
Nahverkehr Rheinland (vroeger AVV) wil al 20 jaar een IC tussen Aken en België, het boemeltje zien ze terecht als een Zwischenlösung.
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Nadleeh »

Shrek schreef: 23 mei 2022, 13:29
Steven schreef: 23 mei 2022, 13:07 Ik denk dat er gewoon een technische reden zit achter deze keuze. Het aanbod willen uitbreiden is 1 al de nodige middelen hebben (personeel, materieel en financieel) is 2.
Dat lijkt mij ook de echte reden te zijn. Als je die M7 niet op tijd gehomologeerd krijgt voor Duitsland moet je wel een plan B hebben. Maar op dit forum zoekt men o zo graag een complot achter alles.
Dat er een creatieve oplossing voor korte termijn moet komen (al had je die op technisch vlak naar mijn idee, zoals groentje schrijft, best wel aan zien kunnen komen) kan ik begrijpen. Echter zou het streven dan wel moeten zijn zo snel mogelijk het internationale aanbod te verbeteren. En dat lees ik er toch echt niet uit nu.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door jan_olieslagers »

Shrek schreef: 23 mei 2022, 13:29 Dat lijkt mij ook de echte reden te zijn. Als je die M7 niet op tijd gehomologeerd krijgt voor Duitsland moet je wel een plan B hebben. Maar op dit forum zoekt men o zo graag een complot achter alles.
Inderdaad is "complot" wel een groot woord - men moet zich ook niet aangevallen voelen van bij de minste kritiek. Hoge bomen vangen nu eenmaal veel wind. Zelf zou ik eerder spreken van "weinig visie, weinig commerciële instelling".
En inderdaad mag men wel eens uitleggen waaróm die M7 niet tijdig gehomologeerd raakten - maar dat zal natuurlijk wel weer aan iemand anders liggen, dat kennen we intussen al.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door FLV-FGSP »

Toelating van M7 tot Aken is nooit aangevraagd ...
Desiro is technisch mogelijk op deze verbinding (de stellen zijn op eigen kracht van Aken naar België gereden) maar niet toegelaten met reizigers.

Zolang de visie van de verantwoordelijken aan de Hallepoort niet verderkomt dan "le transfrontalier, c'est toujours un problème" of "je roule pour les Belges" geraken we nergens.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Shrek »

FLV-FGSP schreef: 23 mei 2022, 14:47 Toelating van M7 tot Aken is nooit aangevraagd ...
Desiro is technisch mogelijk op deze verbinding (de stellen zijn op eigen kracht van Aken naar België gereden) maar niet toegelaten met reizigers.

Zolang de visie van de verantwoordelijken aan de Hallepoort niet verderkomt dan "le transfrontalier, c'est toujours un problème" of "je roule pour les Belges" geraken we nergens.
Me de Desiro komen we nergens he, als je weet dat de bovenleiding 15kV wordt en je hopelijk toch ooit tot Keulen wil rijden.
Nu vraag ik me wel af of de M7 wel met een treinleiding op 16Hz overweg kan.

En wat dat laatste betreft: met die ingesteldheid geraken we al heel ver, de reizigersvraag voor internationale verbindingen zal altijd maar een fractie van de binnenlandse vraag zijn, hoe goed je het ook uitbouwt.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door jan_olieslagers »

Me de Desiro komen we nergens he, als je weet dat de bovenleiding 15kV wordt en je hopelijk toch ooit tot Keulen wil rijden.
Nu vraag ik me wel af of de M7 wel met een treinleiding op 16Hz overweg kan.
Tenzij ik ergens iets gemist heb zijn de huidige Desiro's en de huidige M7 evenzeer ongeschikt voor de Duitse standaard 15kV/16,7Hz.
Alleen de (voorlopig nog erg virtuele) HLE17 zou met die voeding kunnen werken - maar die zal nog niet op 1-2-3 gehomologeerd zijn, laat staan in bedrijf.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Portbou »

overweg13 schreef: 23 mei 2022, 13:49 maar je kunt net zo goed zeggen dat NS, DB en SNCF maar beperkt in grensoverschrijdend verkeer met België geïnteresseerd zijn.
Bijna alle knooppunten waar moet overgestapt worden liggen dan ook aan de andere kant van de grens.

Richting NS zijn Roosendaal, Breda en Maastricht de knooppunten. Essen, Noorderkempen en Visé zijn dat niet.
Richting DB is Aachen uiteraard het knooppunt, niet Hergenrath, Welkenraedt of Verviers.
En richting SNCF is Rijsel overduidelijk het knooppunt, niet Mouscron of Tournai.

Enkel voor Mons/Maubeuge/Charleroi kan je m.i. discussiëren of SNCF naar Mons/Charleroi moet komen dan wel of NMBS naar Maubeuge moet rijden.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door rdv »

jan_olieslagers schreef: 23 mei 2022, 17:51
Me de Desiro komen we nergens he, als je weet dat de bovenleiding 15kV wordt en je hopelijk toch ooit tot Keulen wil rijden.
Nu vraag ik me wel af of de M7 wel met een treinleiding op 16Hz overweg kan.
Tenzij ik ergens iets gemist heb zijn de huidige Desiro's en de huidige M7 evenzeer ongeschikt voor de Duitse standaard 15kV/16,7Hz.
Alleen de (voorlopig nog erg virtuele) HLE17 zou met die voeding kunnen werken - maar die zal nog niet op 1-2-3 gehomologeerd zijn, laat staan in bedrijf.
En de M6?

i11 heeft nog tot Keulen gereden, dus dat zou lukken.
Plaats reactie