Als "Europa" werkte zoals men zou mogen verwachten voor het vele geld dat het kost ( ttz een beetje k____n aan zijn lijf had), dan had het bindende Europese standaarden opgelegd. En bv. nooit aanvaard dat er voor de bovenleiding van de supersnelle lijnen twee aparte normen werden ingevoerd - 15kV vs. 25 kV. Maar nogmaals: ik wil best aannemen dat ze er alles aan gedaan hebben wat ze konden.Wat heeft europa hiermee te maken?
Of ook: als ik met mijn auto naar Griekenland of naar Noorwegen rijd, dan moet ik me toch ook niet afvragen of die auto daar wel gehomologeerd is? En ja, dan komt er natuurlijk "jamaar een auto is niet zo complex als een trein". Okee, toen ik nog een vliegtuigje had moest ik me OOK niet afvragen of het wel gehomologeerd was in Slovakije of in Portugal. Verkeersvliegtuigen al helemaal niet. Alleen de spoorbedrijven houden hardnekkig vast aan de 19de eeuwse "splendid isolation". En ik was altijd heel kritisch voor het Belgische spoorbedrijf (en nog steeds!), maar na enkele jaren lezen alhier meen ik te begrijpen dat er heel wat slechtere leerlingen zijn in de Europese klas.
Of nog anders gezegd: als Europa 30 jaar geleden naar behoren had gewerkt, dan reed vandaag ALLE NMBS-materiaal naar Aachen. Met misschien hier en daar een uitzondering, maar dat zou dan een negatief-uitzondering zijn: bv. de reeks 41, of de reeks 86, of noem maar op, mag niet naar Aachen, om die en die reden. Vandaag is het: de HLE18 mag wel naar Aachen - dat is een positief-uitzondering, de wereld op zijn kop.