Klassieke treinen Aken-België

pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door pietje »

Shrek schreef: 11 feb 2023, 14:36
pietje schreef: 11 feb 2023, 14:08 Maar het zou voor goederentrafiek op langere afstand er toch voor kunnen zorgen dat het eenvoudiger/goekoper is om locs te produceren die heel Europa kunnen doorkruisen?
Ja dat zou een heel klein beetje schelen, het gaat immers enkel over een panto gezien het elektrisch circuit wel hetzelfde is. Maar vandaag hebben quasi alle internationale locs met 15kV toch beide pantos, dus operationeel is er geen verschil.
Hoe dan ook, tot het einde der tijden met een extra panto rijden is nog steeds veel goedkoper dan het hele Zwitserse bovenleidingsnet ombouwen.
Ik denk toch dat je het een beetje te eenvoudig voorstelt.
Ik ken de details niet helemaal, maar als je een loc wil gebruiken om goederen te vervoeren vanuit Antwerpen tot in Polen, maar ook tot in Italië, vermoed ik dat je met 4 panto's nog steeds niet voldoende hebt.

Als binnen enkele jaren minstens alle Europese goederen corridors voorzien zijn van ETCS, zal het nog steeds niet mogelijk zijn om met een universele elektrische loc, het hele Europese normaalspoornet te gebruiken.

Als je dan ziet hoeveel er in Spanje gedaan wordt voor een nog veel ingewikkelder transitie, namelijk de spoorbreedte naar normaalspoor brengen, denk ik toch dat de andere landen een tandje mogen bijsteken.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door JHS2013 »

Het probleem is ook helemaal niet zo groot, behalve in de hoofden van de eurocratie. Er zijn al locs die in 18! Europese landen kunnnen rijden. Niet dat iemand dat echt nodig heeft, daarom hebben de meeste locs pakketten voor de grote corridors of regio’s. ETCS gaat dat nog makkelijker maken, de rest is gerommel in de marge
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Shrek »

pietje schreef: 12 feb 2023, 14:47 Ik denk toch dat je het een beetje te eenvoudig voorstelt.
Ik ken de details niet helemaal, maar als je een loc wil gebruiken om goederen te vervoeren vanuit Antwerpen tot in Polen, maar ook tot in Italië, vermoed ik dat je met 4 panto's nog steeds niet voldoende hebt.

Als binnen enkele jaren minstens alle Europese goederen corridors voorzien zijn van ETCS, zal het nog steeds niet mogelijk zijn om met een universele elektrische loc, het hele Europese normaalspoornet te gebruiken.
Volgens mij gebruikt de RE475 in België dezelfde panto als in Italië hoor. Het pantoprobleem is vooral een Zwitsers probleem en daar zie ik echt niet snel verandering in komen. Maar zoals ik eerder zei: het is helemaal niet zo erg. Als de seininrichting en spoorbreedte al klopt geraken we al ver.
Het probleem Welkenraedt-Aken heeft hier ook helemaal niets mee te maken...
maarten
Berichten: 331
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door maarten »

Nee, ik bedoel de omzetting van de RE29 naar Luik - Aachen. Als die straks tussen Luik en Welkenraedt overal gaat stoppen dan gaat die verbinding ook langer duren.
delta
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 nov 2021, 23:03

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door delta »

maarten schreef: 15 mar 2023, 09:54 Nee, ik bedoel de omzetting van de RE29 naar Luik - Aachen. Als die straks tussen Luik en Welkenraedt overal gaat stoppen dan gaat die verbinding ook langer duren.
Dat maakt niks uit, RE29 is nu stoppend Aachen - Spa en wordt dan stoppend Aachen - Luik. Dat zegt niets dat Aachen - Luik langer gaat duren, want dat hangt van de aansluitingen van/naar de IC's.
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door FLV-FGSP »

Rittijd S41nieuw wordt normaal gezien 1 uur 3 minuten (vertrek huidige S41 om .19 uit Luik, aankomst in Aachen Hbf om .22). Aansluitingen van ICs in Verviers of Welkenraedt zijn niet voorzien.
maarten
Berichten: 331
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door maarten »

delta schreef: 15 mar 2023, 10:01
maarten schreef: 15 mar 2023, 09:54 Nee, ik bedoel de omzetting van de RE29 naar Luik - Aachen. Als die straks tussen Luik en Welkenraedt overal gaat stoppen dan gaat die verbinding ook langer duren.
Dat maakt niks uit, RE29 is nu stoppend Aachen - Spa en wordt dan stoppend Aachen - Luik. Dat zegt niets dat Aachen - Luik langer gaat duren, want dat hangt van de aansluitingen van/naar de IC's.
Voor Aachen - Luik maakt een aansluiting op een IC niets uit. Dat is pas van belang als je van verder weg komt, bijvoorbeeld Leuven - Köln (en er is al gezegd dat de aansluiting uit Köln verslechterd wordt).
Aachen - Luik is nu met de stoptrein naar Welkenraedt en dan de IC naar Luik. Straks wordt dat een doorgaande verbinding, en als die tussen Welkenraedt en Luik overal gaat stoppen gaat dat langer duren. Maar ik kan even niet terugvinden of dat inderdaad het plan is, of dat er een RE29 Luik - Verviers - stoppen tot Aachen komt + een stoptrein naar Verviers (+ IC naar Eupen).

Als je straks een slechtere aansluiting in Aachen en een langere reistijd naar Luik krijgt is het natuurlijk helemaal kind met badwater. Leuk dat je dan een overstapvrije verbinding hebt, maar ook leuk dat je dan een uur langer onderweg bent.
delta
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 nov 2021, 23:03

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door delta »

maarten schreef: 15 mar 2023, 10:35 Voor Aachen - Luik maakt een aansluiting op een IC niets uit.
maarten schreef: 15 mar 2023, 10:35 Aachen - Luik is nu met de stoptrein naar Welkenraedt en dan de IC naar Luik.
Je spreekt jezelf hier tegen. Voor de reistijd Aachen - Luik is de aansluiting met de IC dus ook relevant bij een doorgaande verbinding Aachen - Luik. Want als die aansluiting goed blijft, houd je dezelfde reistijd tussen Aachen en Luik (dus met overstap) en is het helemaal niet relevant hoe stoppend die stoptreindienst is.
maarten schreef: 15 mar 2023, 10:35Leuk dat je dan een overstapvrije verbinding hebt, maar ook leuk dat je dan een uur langer onderweg bent.
Nogmaals: dat hangt dus af van de aansluiting IC - Stoptrein.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Shrek »

Er zal geen overstap IC-S zijn. De IC komt aan in Welkenraedt 4 minuten nadat de S weg is. Heel jammer, het opheffen van de stops in Angleur en Pepinster had ervoor kunnen zorgen dat de IC wel op tijd in Welkenraedt zou zijn, maar dat zal dus niet gebeuren.
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door FLV-FGSP »

Het is nu zo:

Code: Selecteer alles

+-------------------------+--------+--------+----------+----------------+
| Köln Hbf                |        |  12:47 | RE 10914 |1. PF FB IX     |
| Aachen Hbf              |  13:43 |  14:04 | RE  5035 |2. 3. PF        |
| Welkenraedt             |  14:19 |  14:26 | IC   537 |4.              |
| Bruxelles Midi          |  16:01 |        |          |                |
+-------------------------+--------+--------+----------+----------------+
Reistijd: 3:14

In de dienstregeling 2024 wordt het zo:

Code: Selecteer alles

+-------------------------+--------+--------+----------+----------------+
| Köln Hbf                |        |  12:15 | RE 26818 |1 RG RO LS KL WV|
| Aachen Hbf              |  13:07 |  13:36 | S41 52xx |                |
| Liège-Guillemins        |  14:39 |  15:01 | IC   537 |                |
| Bruxelles Midi          |  16:01 |        |          |                |
+-------------------------+--------+--------+----------+----------------+
Reistijd 3:46
maarten
Berichten: 331
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door maarten »

Shrek schreef: 15 mar 2023, 17:03 Intussen is ook bevestigd dat de Hasselt-Maastricht vervangen wordt door een Hasselt-Verviers. Enkel de drielandentrein zal Maastricht voorlopig dus bedienen. Er lopen wel studies om haltes te heropenen en vervolgens een nieuwe S-trein Luik-Maastricht te gaan laten rijden.
Als er een Hasselt-Verviers komt, dan kan de nieuwe Luik-Aachen toch ook als IC daarachteraan hobbelen tot Verviers? Ik dacht altijd dat de nieuwe Luik-Aachen de enige stoptrein op lijn 37 werd.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Shrek »

maarten schreef: 16 mar 2023, 08:48
Shrek schreef: 15 mar 2023, 17:03 Intussen is ook bevestigd dat de Hasselt-Maastricht vervangen wordt door een Hasselt-Verviers. Enkel de drielandentrein zal Maastricht voorlopig dus bedienen. Er lopen wel studies om haltes te heropenen en vervolgens een nieuwe S-trein Luik-Maastricht te gaan laten rijden.
Als er een Hasselt-Verviers komt, dan kan de nieuwe Luik-Aachen toch ook als IC daarachteraan hobbelen tot Verviers? Ik dacht altijd dat de nieuwe Luik-Aachen de enige stoptrein op lijn 37 werd.
De hele bedoeling van de wijziging is net om het voorstedelijk gebied tussen Verviers en Luik beter te bedienen. Het aantal reizigers zit daar al een tijdje stevig in de lift waardoor een halfuursdienst nodig wordt.
delta
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 nov 2021, 23:03

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door delta »

Betekent dat concreet dat vanaf december 2023 er overdag elk half uur een stoptrein rijdt tussen Liege en Verviers?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Shrek »

delta schreef: 16 mar 2023, 11:46 Betekent dat concreet dat vanaf december 2023 er overdag elk half uur een stoptrein rijdt tussen Liege en Verviers?
Ja dat is het plan. Een S Hasselt-Verviers en een S LuikSaintLambert-Aken.
delta
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 nov 2021, 23:03

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door delta »

Dank! Dat is een hele mooie verbetering voor die spoorlijn. Hopelijk zal de stoptrein vanuit Spa nog doorrijden tot Verviers en niet worden ingekort tot Pepinster, want dat zou nu wel een optie kunnen zijn.
Plaats reactie