Pagina 1 van 34

Klassieke treinen Aken-België

Geplaatst: 14 feb 2021, 15:49
door msts.be
Kevin schreef: 23 jan 2021, 15:55Als ze dat stuk herzien is de keuze om de 15KV te verlengen het meest logische... Of 25KV indien de hele zone daar op die spanning komt. Anders moet het 'lokale' verkeer 2x van spanning wisselen op een paar km... Voor de HST maakt het niet veel uit waar de switch 25KV-15KV ligt
De Nederlanders hebben nochtans deze oplossing weerhouden op Zevenaar-Emmerich. ICE's en de doorgaande Abellio-Flirts moeten daar 3x van spanning wisselen: van 1.5kV naar 25kV net na station Zevenaar (waar de Betuweroute intakt op de klassieke lijn), vervolgens een aantal km op 25kV en dan net voor station Emmerich is er de omschakeling van 25kV naar 15kV.

Dit had eleganter kunnen verlopen als men net na station Zevenaar gewoon direct op 15kV zou overschakelen: je gaat er immers vanuit dat alles dat nog verder gaat rijden richting Duitsland gaat en dus ook aan hun technische vereisten moet voldoen (spanning, veiligheidssystemen enz).

In ons geval (HSL3/L37) zou ik dus de spanningssluis eerder aan Belgische kant leggen, namelijk waar nu de omschakeling 25kV/3kV ligt voor de HST's op HSL3. Die zou moeten omgebouwd worden naar een spanningsssluis 25kV/15kV. Op L37 dan een spanningssluis 3kV/15kV kort voor die vertakking zodat alle lijnen al op 15kV staan.

Re: Herelektrificatie op 25kV

Geplaatst: 14 feb 2021, 21:22
door FLV-FGSP
Volgens een bericht in Op de Baan van december zou de systeemscheiding op de Hammerbrücke komen.

Re: Herelektrificatie op 25kV

Geplaatst: 14 feb 2021, 22:52
door Shrek
FLV-FGSP schreef: 14 feb 2021, 21:22 Volgens een bericht in Op de Baan van december zou de systeemscheiding op de Hammerbrücke komen.
Geweldig :lol:
De beslissing waar ze gaat komen is nog niet eens gevallen maar ODB weet het al wel :lol:

Re: Herelektrificatie op 25kV

Geplaatst: 15 feb 2021, 08:41
door DR-fan
Shrek schreef: 14 feb 2021, 22:52
FLV-FGSP schreef: 14 feb 2021, 21:22 Volgens een bericht in Op de Baan van december zou de systeemscheiding op de Hammerbrücke komen.
Geweldig :lol:
De beslissing waar ze gaat komen is nog niet eens gevallen maar ODB weet het al wel :lol:
Kleine nuance: in ODB staat dat Infrabel en NMBS een voorkeur hebben voor de Hammerbrücke, niet dat het al beslist is. Begrijpend lezen is een kunst...

Re: Herelektrificatie op 25kV

Geplaatst: 15 feb 2021, 09:48
door Shrek
DR-fan schreef: 15 feb 2021, 08:41
Shrek schreef: 14 feb 2021, 22:52
FLV-FGSP schreef: 14 feb 2021, 21:22 Volgens een bericht in Op de Baan van december zou de systeemscheiding op de Hammerbrücke komen.
Geweldig :lol:
De beslissing waar ze gaat komen is nog niet eens gevallen maar ODB weet het al wel :lol:
Kleine nuance: in ODB staat dat Infrabel en NMBS een voorkeur hebben voor de Hammerbrücke, niet dat het al beslist is. Begrijpend lezen is een kunst...
Maar ook dat is fout, binnen Infrabel is er nog discussie en NMBS en Infrabel hebben niet noodzakelijk dezelfde visie.
NMBS wilt de spanningssluis zeker niet op de Hammerbrucke maar eerder zoals msts het hierboven schetste.

Re: Herelektrificatie op 25kV

Geplaatst: 15 feb 2021, 09:49
door rvdborgt
DR-fan schreef: 15 feb 2021, 08:41
Shrek schreef: 14 feb 2021, 22:52
FLV-FGSP schreef: 14 feb 2021, 21:22 Volgens een bericht in Op de Baan van december zou de systeemscheiding op de Hammerbrücke komen.
Geweldig :lol:
De beslissing waar ze gaat komen is nog niet eens gevallen maar ODB weet het al wel :lol:
Kleine nuance: in ODB staat dat Infrabel en NMBS een voorkeur hebben voor de Hammerbrücke, niet dat het al beslist is.
Dank voor de precisering. Op de Hammerbrücke lijkt me voor de exploitatie het handigst: zowel voor lijn 3 als lijn 37 is er dan maar 1 systeemovergang.

Groetjes,
Rian

Re: Herelektrificatie op 25kV

Geplaatst: 15 feb 2021, 10:02
door DR-fan
Shrek schreef: 15 feb 2021, 09:48 Maar ook dat is fout, binnen Infrabel is er nog discussie en NMBS en Infrabel hebben niet noodzakelijk dezelfde visie.
NMBS wilt de spanningssluis zeker niet op de Hammerbrucke maar eerder zoals msts het hierboven schetste.
Als ik de post van msts goed begrijp, heeft hij het toch over de vertakking aan de Hammerbrücke? Goed, dat is dan niet OP de brug, maar het gaat om een verschil van nog geen 300 m. De fout zal dan eerder in de taalkundige sector moeten worden gezocht.

Re: Herelektrificatie op 25kV

Geplaatst: 15 feb 2021, 12:39
door Shrek
DR-fan schreef: 15 feb 2021, 10:02
Shrek schreef: 15 feb 2021, 09:48 Maar ook dat is fout, binnen Infrabel is er nog discussie en NMBS en Infrabel hebben niet noodzakelijk dezelfde visie.
NMBS wilt de spanningssluis zeker niet op de Hammerbrucke maar eerder zoals msts het hierboven schetste.
Als ik de post van msts goed begrijp, heeft hij het toch over de vertakking aan de Hammerbrücke? Goed, dat is dan niet OP de brug, maar het gaat om een verschil van nog geen 300 m. De fout zal dan eerder in de taalkundige sector moeten worden gezocht.
Het cruciale is net dat de spanningssluis ergens tussen Welkenraedt en de Y. Hammerbrucke komt. Ze op de Hammerbrucke of ter hoogte van Hergenraedt leggen (wat ook een piste is) zou operationeel het een stuk complexer maken.

Re: Herelektrificatie op 25kV

Geplaatst: 15 feb 2021, 13:08
door Y Tivoli
Interessant voor deze discussie:
https://www.openrailwaymap.org/ heeft recent electrificatie data toegevoegd, in beta welliswaar.

Mij lijkt het me ook meest logisch om 15kV door te trekken uit Aachen tot aan/voorbij Y Hammerbrücke. In de 'oksel' is plaats genoeg voor de nodige instalaties.

Re: Herelektrificatie op 25kV

Geplaatst: 15 feb 2021, 14:28
door Spoor Z
Wat gaat men dan doen met de bediening van Aken en Hergenrath? Voor zover ik weet heeft NMBS momenteel geen materieel dat op 15KV kan rijden.

Re: Herelektrificatie op 25kV

Geplaatst: 15 feb 2021, 14:35
door Shrek
Spoor Z schreef: 15 feb 2021, 14:28 Wat gaat men dan doen met de bediening van Aken en Hergenrath? Voor zover ik weet heeft NMBS momenteel geen materieel dat op 15KV kan rijden.
Dat gaan ze sowieso moeten aankopen (of zien we de MW41 daar terug?)

Re: Herelektrificatie op 25kV

Geplaatst: 15 feb 2021, 15:23
door jan_olieslagers
Maar men gaat toch niet een apart handjevol stelletjes aankopen speciaal voor deze ene dienst?
Dan is een bijzondere reeks Desiro's, hetzij met batterijen, hetzij met 15kV-voeding, nog minder ongelukkig.
Maar dat idee van de reeks 41 is nog niet zo gek, nu er toch gaan vrijkomen in Neerpelt.

Re: Herelektrificatie op 25kV

Geplaatst: 15 feb 2021, 15:33
door Shrek
jan_olieslagers schreef: 15 feb 2021, 15:23 Maar men gaat toch niet een apart handjevol stelletjes aankopen speciaal voor deze ene dienst?
Dan is een bijzondere reeks Desiro's, hetzij met batterijen, hetzij met 15kV-voeding, nog minder ongelukkig.
Maar dat idee van de reeks 41 is nog niet zo gek, nu er toch gaan vrijkomen in Neerpelt.
Het hoeven niet noodzakelijk treinstellen te zijn. Er is nog altijd het idee om reeks 14 te kopen voor de IC's Oostende-Aken-(Keulen?). Als die er komen is 15kV geen probleem meer, Hergenrath zal dan waarschijnlijk sluiten, maar dat is een kleine prijs voor een goede IC-verbinding.

Re: Herelektrificatie op 25kV

Geplaatst: 15 feb 2021, 15:40
door jan_olieslagers
Excuseer mijn onwetendheid: wat is nu weer "reeks 14"?

Re: Herelektrificatie op 25kV

Geplaatst: 15 feb 2021, 15:46
door Steven
Een nog niet bestaande locomotief, al ettelijke jaren horen we in de wandelgangen het gerucht over de mogelijke aankoop van een nieuwe locomotiefreeks. Deze zou dan de reeks 14 of 17 worden. Deze nieuwe locomotief zou geschikt zijn om te rijden binnen België, Nederland en Duitsland. Mits wat logisch denken kan je u al inbeelden dat de Vectron van Siemens daarvoor een heel geschikte kandidaat zou zijn. Maar aangezien hierover nog geen officiële berichten bestaan is dat voorlopig koffiedik kijken.