Pagina 1 van 8

De Panne-Duinkerke en andere voormalige grensoverschrijdende verbindingen

Geplaatst: 08 mar 2021, 00:01
door TimJ36
In hoeverre kan/mag de Alstom Citadis Dualis (een kruising tussen tram en trein) rijden tussen het overige spoorverkeer?

Re: Kan de Alstom Citadis Dualis tussen overige treinverkeer rijden?

Geplaatst: 08 mar 2021, 00:12
door Shrek
TimJ36 schreef: 08 mar 2021, 00:01 In hoeverre kan/mag de Alstom Citadis Dualis (een kruising tussen tram en trein) rijden tussen het overige spoorverkeer?
Die kan dat perfect, in Frankrijk doen ze dat ook op sommige trajecten.

Maar ik zal al maar meteen de grote kanttekening maken: in België zie ik daar geen nuttig gebruik van. De tramnetten van de kust, Gent, Charleroi en Antwerpen hebben een verkeerde spoorbreedte. Rond Brussel zitten alle spoorlijnen die nog maar in de buurt van tramlijnen liggen eivol.
Dus: ja het kan, nee niet in België.

Re: Kan de Alstom Citadis Dualis tussen overige treinverkeer rijden?

Geplaatst: 08 mar 2021, 00:30
door TimJ36
Shrek schreef: 08 mar 2021, 00:12 Die kan dat perfect, in Frankrijk doen ze dat ook op sommige trajecten.

Maar ik zal al maar meteen de grote kanttekening maken: in België zie ik daar geen nuttig gebruik van. De tramnetten van de kust, Gent, Charleroi en Antwerpen hebben een verkeerde spoorbreedte. Rond Brussel zitten alle spoorlijnen die nog maar in de buurt van tramlijnen liggen eivol.
Dus: ja het kan, nee niet in België.
Zou het nut hebben bij een heropening van de lijn De Panne - Duinkerken? Je hebt daar een aantal haltes die op korte afstand op elkaar volgen, dus ik dacht dat dit een alternatief voor de trein zou kunnen zijn. Ik weet echter niet of het de moeite loont om voor alleen dit traject een apart materiaaltype te gebruiken.

Re: Kan de Alstom Citadis Dualis tussen overige treinverkeer rijden?

Geplaatst: 08 mar 2021, 00:38
door Shrek
TimJ36 schreef: 08 mar 2021, 00:30 Zou het nut hebben bij een heropening van de lijn De Panne - Duinkerken? Je hebt daar een aantal haltes die op korte afstand op elkaar volgen, dus ik dacht dat dit een alternatief voor de trein zou kunnen zijn.
Het ding is niet compatibel met de kusttram, dus ik zie niet veel voordeel aan zon tramtrein tegenover een gewone trein.
Het grote probleem daar is natuurlijk dat de Fransen totaal geen interesse hebben om die lijn te heropenen, ongeacht welk soort materieel er zou rijden. In tegenstelling tot andere grensovergangen (Weert, Maastricht, Aken,...) spelen hier geen grote technische problemen, maar is het puur een gebrek aan interesse en, laten we eerlijk zijn, potentieel aan reizigers dat ervoor zorgt dat daar geen treinen meer rijden.

Re: Kan de Alstom Citadis Dualis tussen overige treinverkeer rijden?

Geplaatst: 08 mar 2021, 01:48
door HLE21
Shrek schreef: 08 mar 2021, 00:38
TimJ36 schreef: 08 mar 2021, 00:30 Zou het nut hebben bij een heropening van de lijn De Panne - Duinkerken? Je hebt daar een aantal haltes die op korte afstand op elkaar volgen, dus ik dacht dat dit een alternatief voor de trein zou kunnen zijn.
Het ding is niet compatibel met de kusttram, dus ik zie niet veel voordeel aan zon tramtrein tegenover een gewone trein.
Het grote probleem daar is natuurlijk dat de Fransen totaal geen interesse hebben om die lijn te heropenen, ongeacht welk soort materieel er zou rijden. In tegenstelling tot andere grensovergangen (Weert, Maastricht, Aken,...) spelen hier geen grote technische problemen, maar is het puur een gebrek aan interesse en, laten we eerlijk zijn, potentieel aan reizigers dat ervoor zorgt dat daar geen treinen meer rijden.
Staat die lijn onder draad?
En zo ja, welke voltage (of hoe noemt dat)?

Re: Kan de Alstom Citadis Dualis tussen overige treinverkeer rijden?

Geplaatst: 08 mar 2021, 01:52
door Shrek
HLE21 schreef: 08 mar 2021, 01:48 Staat die lijn onder draad?
En zo ja, welke voltage (of hoe noemt dat)?
Neen er hangt geen bovenleiding, maar dat kan geen kwaad gezien SNCF talloze diesel- en zelfs bimode-treinstellen heeft.
Je zou in De Panne heel gemakkelijk een extra perron kunnen bouwen op de oude goederenkoer, dat zou dan enkel uit Frankrijk te bereiken zijn, de bedding ligt er zelfs nog.
Maar zoals gezegd: amper potentieel, geen interesse uit Frankrijk.

Re: Kan de Alstom Citadis Dualis tussen overige treinverkeer rijden?

Geplaatst: 08 mar 2021, 12:43
door rvdborgt
Shrek schreef: 08 mar 2021, 01:52 Maar zoals gezegd: amper potentieel, geen interesse uit Frankrijk.
Geen interesse zou kunnen kloppen. Potentieel (4000 reizigers/dag) is in het verleden echter al aangetoond, zie bv.:
https://www.trekhaak-73.be/imgs/VERTALI ... el%201.pdf

Potentieel en politieke interesse zijn niet altijd aan elkaar gerelateerd.

Groetjes,
Rian

Re: Kan de Alstom Citadis Dualis tussen overige treinverkeer rijden?

Geplaatst: 08 mar 2021, 13:10
door Shrek
rvdborgt schreef: 08 mar 2021, 12:43
Shrek schreef: 08 mar 2021, 01:52 Maar zoals gezegd: amper potentieel, geen interesse uit Frankrijk.
Geen interesse zou kunnen kloppen. Potentieel (4000 reizigers/dag) is in het verleden echter al aangetoond, zie bv.:
https://www.trekhaak-73.be/imgs/VERTALI ... el%201.pdf

Potentieel en politieke interesse zijn niet altijd aan elkaar gerelateerd.

Groetjes,
Rian
Zo'n "studie" gemaakt op maat van een belangengroep toont niet veel aan natuurlijk. 4000/dag is zeer zwaar overschat, dat haal je nooit op zo'n plek.
Laten we niet vergeten dat er maatschappelijk niet heel veel linken zijn tussen Noord-Frankrijk en België, waardoor er vanzelf weinig vraag naar vervoer bestaat. Belgen die naar Frankrijk willen gaan naar Lille, Parijs of verder. Bijna niemand zit te wachten op een trein naar Duinkerke (of Jeumont, Maubeuge, Givet of Valenciennes bij uitbreiding). Ook omgekeerd laat België de meeste Noord-Fransen koud. Het beste bewijs is wel dat grote steden als Tourcoing of Roubaix met een goede bediening al amper reizigers uit België hebben, dan moet je je bij kleinere plaatsen de vraag eigenlijk al niet stellen. Elke studie die iets anders aantoont is dus met heel grote scepsis te bekijken.

Re: Kan de Alstom Citadis Dualis tussen overige treinverkeer rijden?

Geplaatst: 08 mar 2021, 13:18
door TimJ36
Duinkerken is natuurlijk wel gelegen aan de drukbezochte kuststreek (een buitenbeentje met de andere grensverbindingen). En de aansluiting met TGV-treinen naar Parijs is daarbij een extra troef.

Re: Kan de Alstom Citadis Dualis tussen overige treinverkeer rijden?

Geplaatst: 08 mar 2021, 13:27
door Shrek
TimJ36 schreef: 08 mar 2021, 13:18 Duinkerken is natuurlijk wel gelegen aan de drukbezochte kuststreek (een buitenbeentje met de andere grensverbindingen). En de aansluiting met TGV-treinen naar Parijs is daarbij een extra troef.
Je kunt het hebben van een kustlijn nu moeilijk een troef noemen voor reizigers die uit Veurne, Koksijde of De Panne moeten komen. Duinkerke is inderdaad toeristisch, maar het is vooral gegeerd bij Fransen, niet bij Belgen. Ook alle tussenliggende dorpjes zijn typische vakantiedorpen waar Fransen graag de zomer doorbrengen maar waar Belgen niet veel te zoeken hebben, die gaan wel naar De Haan of Bredene.
Zoals met bijna alle verdwenen verbindingen geldt ook hier: het is ooit gesloten omdat er niet genoeg reizigers waren, wat is er fundamenteel veranderd waardoor het er nu opeens veel meer zouden zijn?

Re: Alstom Citadis Dualis op De Panne-Duinkerke?

Geplaatst: 08 mar 2021, 13:52
door jan_olieslagers
Er is wel degelijk flink wat affiniteit tussen ruwweg Kortrijk (en ruime omgeving) en het conglomeraat Rijsel/Tourcoing/Roubaix. Veel Vlamingen gaan in Frankrijk inkopen, meer en meer Fransen komen in Vlaanderen werken (als ze min of meer met de taal uit de voeten geraken, maar daar wordt stevig aan gewerkt). Om te winkelen is de trein natuurlijk niet ideaal, maar voor woon-werkverkeer des te meer.

Maar dat zegt weinig voor de verbinding naar Duinkerke(sic!)*. Terecht is aangestipt dat er daarvoor nauwelijks een doelpubliek is; al denk ik dat een beetje slimme marketing daar wel iets zou kunnen aan doen. Toen ik dertig jaar geleden al eens met mijn kleuters naar het zeetje reed was dat nooit naar de Belgische kust, wel naar Nederlands Zeeland of naar de Opaalkust. Bv. Bray-Dunes is best aantrekkelijk, voor een bepaald publiek, maar er is nauwelijks een Belg die ervan weet.

Die marketing lijkt de Fransen al even weinig te interesseren als de treindienst. Dus: noppes.

Als nabedenking: als er zo'n treindienst kwam, dan zou er wel eens enige clientele kunnen gevonden worden in lieden die in Duinkerke de boot nemen naar Engeland en nog gauw een voorraadje sigaretten (of ander rookgerei) komen inslaan. Maar of men daarmee aan 4000 reizigers per dag zou geraken lijkt ook mij twijfelachtig. Trouwens, wie neemt nog de boot naar Engeland, post-Brexit? Een schijntje van het vroegere getal, lijkt me.

@Tim: het is Duinkerke, niet Duinkerken. Net zoals Middelkerke, Westkerke, en misschien nog wel meer.
welke voltage (of hoe noemt dat)?
Dat heet in het formele Nederlands "spanning".

Re: Kan de Alstom Citadis Dualis tussen overige treinverkeer rijden?

Geplaatst: 08 mar 2021, 17:43
door rvdborgt
Shrek schreef: 08 mar 2021, 13:10
rvdborgt schreef: 08 mar 2021, 12:43
Shrek schreef: 08 mar 2021, 01:52 Maar zoals gezegd: amper potentieel, geen interesse uit Frankrijk.
Geen interesse zou kunnen kloppen. Potentieel (4000 reizigers/dag) is in het verleden echter al aangetoond, zie bv.:
https://www.trekhaak-73.be/imgs/VERTALI ... el%201.pdf

Potentieel en politieke interesse zijn niet altijd aan elkaar gerelateerd.
Zo'n "studie" gemaakt op maat van een belangengroep toont niet veel aan natuurlijk. 4000/dag is zeer zwaar overschat, dat haal je nooit op zo'n plek.
Laten we niet vergeten dat er maatschappelijk niet heel veel linken zijn tussen Noord-Frankrijk en België, waardoor er vanzelf weinig vraag naar vervoer bestaat. Belgen die naar Frankrijk willen gaan naar Lille, Parijs of verder. Bijna niemand zit te wachten op een trein naar Duinkerke (of Jeumont, Maubeuge, Givet of Valenciennes bij uitbreiding). Ook omgekeerd laat België de meeste Noord-Fransen koud. Het beste bewijs is wel dat grote steden als Tourcoing of Roubaix met een goede bediening al amper reizigers uit België hebben, dan moet je je bij kleinere plaatsen de vraag eigenlijk al niet stellen. Elke studie die iets anders aantoont is dus met heel grote scepsis te bekijken.
Uiteraard moet je iedere studie kritisch bekijken. Verder moet je een studie niet diskwalificeren zonder hem gelezen te hebben.
Het genoemde cijfers kwam niet van deze belangengroep zelf maar van 'de afdeling “Transports et déplacements urbains” van de “Direction générale des services techniques de la Communauté Urbaine de DUNKERQUE”'. Het cijfer is wel al relatief oud (1997) en zou opnieuw bekeken moeten worden maar het kan een idee geven. Ik vind het eerlijk gezegd ook wat aan de hoge kant. Maar het zou bv. best kunnen dat dit over het totale aantal reizigers gaat en niet alleen over de grensoverschrijdende reizigers.

Groetjes,
Rian

Re: Alstom Citadis Dualis op De Panne-Duinkerke?

Geplaatst: 08 mar 2021, 18:01
door Paul
Vergeet niet dat er een frequent rijdende gratis bus is van het station van De Panne richting Duinkerke. Voor toeristische verplaatsingen is die best wel interessant. Ik heb het al een paar keer gedaan: met die bus tot Bray-Dunes of tot Duinkerke en dan te voet over het strand terug richting De Panne: zeer aangename wandeling :)

Re: Alstom Citadis Dualis op De Panne-Duinkerke?

Geplaatst: 08 mar 2021, 18:30
door HLE21
jan_olieslagers schreef: 08 mar 2021, 13:52
welke voltage (of hoe noemt dat)?
Dat heet in het formele Nederlands "spanning".
Ge moest weer iets zeggen...
Hij begreep wat ik bedoelde, dus...

Re: Alstom Citadis Dualis op De Panne-Duinkerke?

Geplaatst: 08 mar 2021, 18:37
door Shrek
jan_olieslagers schreef: 08 mar 2021, 13:52 Er is wel degelijk flink wat affiniteit tussen ruwweg Kortrijk (en ruime omgeving) en het conglomeraat Rijsel/Tourcoing/Roubaix. Veel Vlamingen gaan in Frankrijk inkopen, meer en meer Fransen komen in Vlaanderen werken (als ze min of meer met de taal uit de voeten geraken, maar daar wordt stevig aan gewerkt).
De Toerkonjers en Robaaiers nemen toch bijzonder weinig de trein richting Kortijk of verder. Ben je zeker dat het over Fransen gaat en geen Franstalige Belgen? De pendel uit Henegouwen richting West-Vlaanderen zit wel in de lift.