De Panne-Duinkerke en andere voormalige grensoverschrijdende verbindingen

groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Alstom Citadis Dualis op De Panne-Duinkerke?

Bericht door groentje »

Ik begrijp waar je vandaan komt, Steve, en in theorie heb je gelijk, maar ik heb ondertussen iets te vaak moeten vaststellen dat een fietspad vaak niet meer mag wijken voor een eventuele heropening, en een enkele keer (Statte-Moha) zelfs een actieve spoorlijn deed sluiten. Dat maakt dat ik tegenwoordig toch wel wat argwanender ben geworden over de 'ravelisatie' van oude spoorlijnen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Alstom Citadis Dualis op De Panne-Duinkerke?

Bericht door Steve »

Maar zijn er ook voorbeelden van lijnen die dankzij het niet-aanleggen van een fietspad toch weer in dienst gekomen zijn? Ik kan me er niet meteen voor de geest halen. De aanleg van een fietspad is gewoonlijk het onvermijdelijke gevolg van een uitzichtloze situatie die niet zelden al tientallen jaren duurt, en een geval "veel liever dat dan niets". In combinatie met de steeds meer oprukkende elektrische fietsen heeft een fietspad van fietssnelwegkwaliteit echt wel het potentieel om ook verplaatsingen op middellange afstand mogelijk te maken voor een breed publiek (de al gerealiseerde fietssnelwegen tonen het elke dag), en dat is nu juist waar de meeste van die in verval geraakte spoorlijnen voor dien(d)en.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Alstom Citadis Dualis op De Panne-Duinkerke?

Bericht door joverwimp »

groentje schreef: 18 mar 2021, 17:38 Ik begrijp waar je vandaan komt, Steve, en in theorie heb je gelijk, maar ik heb ondertussen iets te vaak moeten vaststellen dat een fietspad vaak niet meer mag wijken voor een eventuele heropening, en een enkele keer (Statte-Moha) zelfs een actieve spoorlijn deed sluiten. Dat maakt dat ik tegenwoordig toch wel wat argwanender ben geworden over de 'ravelisatie' van oude spoorlijnen.
Het traject Statte-Moha is nog altijd geen fietspad; dit jaar zou het deel Moha-Huccorgne geasfalteerd worden. Tussen Moha et Wanze kan je tijdens de zomer rijden op spoorfietsen (https://chateaumoha.be/a-proximite).
Er sinds 2012 geen goederentreinen meer van Carmeuse tussen Moha en Statte; ter illustratie een foto drie jaar geleden genomen in Wanze, rue Pierre Jacques 59.
Is het dan niet logisch dat het een fietspad wordt, dat overigens al doorloopt naar Landen?
Bijlagen
Wanze rue G. Smal rail coupé - kopie.JPG
Laatst gewijzigd door joverwimp op 18 mar 2021, 18:07, 2 keer totaal gewijzigd.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Alstom Citadis Dualis op De Panne-Duinkerke?

Bericht door groentje »

Steve schreef: 18 mar 2021, 17:48 Maar zijn er ook voorbeelden van lijnen die dankzij het niet-aanleggen van een fietspad toch weer in dienst gekomen zijn? Ik kan me er niet meteen voor de geest halen. De aanleg van een fietspad is gewoonlijk het onvermijdelijke gevolg van een uitzichtloze situatie die niet zelden al tientallen jaren duurt, en een geval "veel liever dat dan niets". In combinatie met de steeds meer oprukkende elektrische fietsen heeft een fietspad van fietssnelwegkwaliteit echt wel het potentieel om ook verplaatsingen op middellange afstand mogelijk te maken voor een breed publiek (de al gerealiseerde fietssnelwegen tonen het elke dag), en dat is nu juist waar de meeste van die in verval geraakte spoorlijnen voor dien(d)en.
Goeie vraag, waar ik het antwoord schuldig op moet blijven. Zou de Vennbahn (deels) heropend geweest zijn zonder Ravel? Wellicht niet als reguliere lijn, maar als museumspoorlijn, maar toch. En ik vrees hetzelfde voor Dinant-Givet, als daar de Ravel op de spoorbedding zelf komt, mag je wellicht een kruis maken over een eventuele heropening.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Alstom Citadis Dualis op De Panne-Duinkerke?

Bericht door trainlovertje »

Steve schreef: 18 mar 2021, 17:48 Maar zijn er ook voorbeelden van lijnen die dankzij het niet-aanleggen van een fietspad toch weer in dienst gekomen zijn?
Op directe wijze waarschijnlijk niet, maar indirect zeker wel. Zo werd er al stevig gediscussieerd hoe men fietsers garanties kon bieden wanneer het fietspad op de oude bedding van L18 zou verdwijnen als die spoorlijn gereactiveerd zou worden (wat dus niet gaat gebeuren). Hoe dan ook is het steeds een extra hindernis waarbij de kosten voor een reactivatie nog meer oplopen en de spoorlijn zo als niet-rendabel wordt bestempeld.

Persoonlijk volg ik de mening van Steve wel. Als men zo'n fietspad aanlegt, is het meestal omdat een reactivatie van de spoorlijn toch niet voor de eerste decennia zal zijn. Dan is een fietspad altijd beter dan een braakliggend terrein. Als men dusdanig overtuigd is van een reactivatie van de spoorlijn, dan zal er wel geld genoeg zijn om ook en oplossing voor de fietsers te verwezenlijken. Bij de Limburgse L18 was dat dus niet het geval, bijvoorbeeld.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Alstom Citadis Dualis op De Panne-Duinkerke?

Bericht door groentje »

joverwimp schreef: 18 mar 2021, 17:57
groentje schreef: 18 mar 2021, 17:38 Ik begrijp waar je vandaan komt, Steve, en in theorie heb je gelijk, maar ik heb ondertussen iets te vaak moeten vaststellen dat een fietspad vaak niet meer mag wijken voor een eventuele heropening, en een enkele keer (Statte-Moha) zelfs een actieve spoorlijn deed sluiten. Dat maakt dat ik tegenwoordig toch wel wat argwanender ben geworden over de 'ravelisatie' van oude spoorlijnen.
Het traject Statte-Moha is nog altijd geen fietspad; zou het dit jaar worden. Er rijden al jaren geen goederentreinen meer van Carmeuse; ter illustratie een foto drie jaar geleden genomen in Wanze, rue Pierre Jacques 59.
Is het dan niet logisch dat het een fietspad wordt, dat overigens al doorloopt naar Landen?
Ik twijfelde, maar dacht dat het al gebeurd zou zijn, er wordt tenslotte al vele jaren over gesproken. Maar ik had begrepen dat Carmeuse niet veel keuze had in de beslissing om de lijn te sluiten...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Alstom Citadis Dualis op De Panne-Duinkerke?

Bericht door Steve »

Om terug te komen op Dinant-Givet: ik vrees dat dat bij uitstek een van die gevallen "uitzichtloze situatie die niet zelden al tientallen jaren duurt" is. De laatste reizigerstrein reed er in 1988 oftewel bijna 33 jaar (!) geleden, en daar ging een ruime periode aan vooraf waar er amper nog reizigers waren. Het is doodzonde dat de treindiensten aan weerszijden van de grens eindigen, maar je moet onder ogen zien dat het een zeer dunbevolkte regio is en dat er amper structurele interesse is om de grens over te reizen. Er zou al een grote demografische en/of economische omwenteling moeten aankomen om een spoorlijn daar echt weer de moeite waard te maken en zoals hierboven aangegeven is een fietspad dan snel genoeg verplaatst.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Alstom Citadis Dualis op De Panne-Duinkerke?

Bericht door Paul »

Er is een verschil tussen een Ravel (in de oorspronkelijke betekenis) en een fietssnelweg. Ravel = voie lente, trage weg. Liefst niet verhard, maar een grindpad. Om te wandelen of rustig te fietsen. Als een spoorwegbedding wordt omgevormd tot volwaardige fietssnelweg, dan mag je er een kruis over maken dat dat ooit opnieuw een spoorweg wordt.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Alstom Citadis Dualis op De Panne-Duinkerke?

Bericht door joverwimp »

groentje schreef: 18 mar 2021, 18:04
joverwimp schreef: 18 mar 2021, 17:57
groentje schreef: 18 mar 2021, 17:38 Ik begrijp waar je vandaan komt, Steve, en in theorie heb je gelijk, maar ik heb ondertussen iets te vaak moeten vaststellen dat een fietspad vaak niet meer mag wijken voor een eventuele heropening, en een enkele keer (Statte-Moha) zelfs een actieve spoorlijn deed sluiten. Dat maakt dat ik tegenwoordig toch wel wat argwanender ben geworden over de 'ravelisatie' van oude spoorlijnen.
Het traject Statte-Moha is nog altijd geen fietspad; zou het dit jaar worden. Er rijden al jaren geen goederentreinen meer van Carmeuse; ter illustratie een foto drie jaar geleden genomen in Wanze, rue Pierre Jacques 59.
Is het dan niet logisch dat het een fietspad wordt, dat overigens al doorloopt naar Landen?
Ik twijfelde, maar dacht dat het al gebeurd zou zijn, er wordt tenslotte al vele jaren over gesproken. Maar ik had begrepen dat Carmeuse niet veel keuze had in de beslissing om de lijn te sluiten...
Indertijd bleek het Carmeuse te zijn die de asfaltering tegenhield. Ik vroeg hen in 2018 waarom, want ze maakten er sinds 2012 geen gebruik meer van en stonden toe dat de spoorovergang in de rue Pierre Jacques opgebroken werd. Zij antwoordden mij dat misschien ooit terug per spoor zou vervoerd worden. Als deregelijke redeneringen gevolgd worden mocht geen enkele goederenkoer afgebroken worden. Toch werden dat zowat overal parkings.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Alstom Citadis Dualis op De Panne-Duinkerke?

Bericht door joverwimp »

Steve schreef: 18 mar 2021, 18:09 Om terug te komen op Dinant-Givet: ik vrees dat dat bij uitstek een van die gevallen "uitzichtloze situatie die niet zelden al tientallen jaren duurt" is. De laatste reizigerstrein reed er in 1988 oftewel bijna 33 jaar (!) geleden, en daar ging een ruime periode aan vooraf waar er amper nog reizigers waren. Het is doodzonde dat de treindiensten aan weerszijden van de grens eindigen, maar je moet onder ogen zien dat het een zeer dunbevolkte regio is en dat er amper structurele interesse is om de grens over te reizen. Er zou al een grote demografische en/of economische omwenteling moeten aankomen om een spoorlijn daar echt weer de moeite waard te maken en zoals hierboven aangegeven is een fietspad dan snel genoeg verplaatst.
Inderdaad, er is amper structurele interesse om de grens over te reizen. De plaatsvervangende bus Dinant-Givet nam ik meermaals. Veel volk zit er niet op en al helemaal niet van terminus tot terminus. In 2019 was er een haalbaarheidsstudie voor een heropening, eventueel in combinatie met fietspad. Een maand geleden werd een bouwvergunning voor een fietspad geweigerd: https://www.matele.be/ravel-dinant-waul ... FOGN7MABUM
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Alstom Citadis Dualis op De Panne-Duinkerke?

Bericht door groentje »

Er is op de meeste plaatsen voldoende ruimte om naast het spoor een fietspad te voorzien, en op de paar plaatsen waar het heel erg krap wordt, zijn er meestal alternatieve parallelwegen. Enkel helemaal in het begin, bij de rotsen tegenover Anseremme, wordt het inderdaad lastig. Een parallelle (fiets)route kan ook helpen bij een eventuele heraanleg en later onderhoud, ik ben dus niet per se tegen een fietspad.
Dat er vandaag niet veel reizigers zijn op die bus is wat mij betreft niet meteen een argument, menige heropende spoorlijn verving een busverbinding die maar matig succesvol was. Dit is bovendien één van 's lands meest toeristische regio's, ik kan me moeilijk inbeelden dat er geen vraag zou zijn voor een structurele verbinding. Ook al is een heropening niet meteen waarschijnlijk in de nabije toekomst, ik wil liever niet dat zo'n heropening gehypothekeerd wordt door een fietspad dat ook elders kan liggen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Alstom Citadis Dualis op De Panne-Duinkerke?

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 18 mar 2021, 17:59 Zou de Vennbahn (deels) heropend geweest zijn zonder Ravel? Wellicht niet als reguliere lijn, maar als museumspoorlijn, maar toch. En ik vrees hetzelfde voor Dinant-Givet, als daar de Ravel op de spoorbedding zelf komt, mag je wellicht een kruis maken over een eventuele heropening.
Is de streek van de Vennbahn niet veel meer gebaat bij een geweldig populaire fietsroute dan bij een museumspoorweg?
Maldegem, Baasrode, CFV3V en de CFB vinden al niet genoeg vrijwilligers, er is echt geen 5e museumlijn nodig in ons land. Een zekere Miegroet had hier ooit eens het gekke idee om van Dinant-Givet een museumspoorlijn te maken, dat is ook een luchtkasteel gebleken.

Een fietspad zal nooit een kruis maken over een heropening, als je ziet wat voor werk er nodig is om een spoorlijn te heropenen is een fietspad verleggen of een fietsbrug/tunnel bouwen echt maar een detail. Wat er echt een kruis maakt over de heropeningen is het totale gebrek aan reizigerspotentieel, moest dat er wel zijn dan komt de spoorlijn er uiteindelijk toch wel.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Alstom Citadis Dualis op De Panne-Duinkerke?

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 23 mar 2021, 00:38 Wat er echt een kruis maakt over de heropeningen is het totale gebrek aan reizigerspotentieel, moest dat er wel zijn dan komt de spoorlijn er uiteindelijk toch wel.
Reizigerspotentieel alleen is doorgaans bij lange na niet voldoende. Vaak is ook de inzet van een of enkele personen in de regio nodig om een heropening voor elkaar te krijgen. Anders gezegd: het feit dat er een lijn niet heropend wordt, zegt niet per se iets over het reizigerspotentieel.

Groetjes,
Rian
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Alstom Citadis Dualis op De Panne-Duinkerke?

Bericht door groentje »

Shrek schreef: 23 mar 2021, 00:38 Is de streek van de Vennbahn niet veel meer gebaat bij een geweldig populaire fietsroute dan bij een museumspoorweg?
Maldegem, Baasrode, CFV3V en de CFB vinden al niet genoeg vrijwilligers, er is echt geen 5e museumlijn nodig in ons land. Een zekere Miegroet had hier ooit eens het gekke idee om van Dinant-Givet een museumspoorlijn te maken, dat is ook een luchtkasteel gebleken.
Ik ben dan ook niet tegen een fietspad, in de meeste gevallen ben ik ervan overtuigd dat die goed kunnen naast elkaar bestaan, en elkaar zelfs kunnen versterken. Voor fietsers is het een extra attractie, en indien er op wordt ingespeeld met een oude goederenwagon voor fietsvervoer, kan het zelfs extra reizigers opleveren. Soit, ook de museumlijn leverde behoorlijk wat bezoekers op. Dat er niet meteen een overschot van vrijwilligers is, daar heb je wel een punt, al was de Vennbahn één van's lands mooiste trajecten met veel bezoekers.
Een fietspad zal nooit een kruis maken over een heropening, als je ziet wat voor werk er nodig is om een spoorlijn te heropenen is een fietspad verleggen of een fietsbrug/tunnel bouwen echt maar een detail.

Maar de psychologie erachter helpt niet meteen. Praktisch is het inderdaad vrij makkelijk op te lossen, denk aan bestaande parallelwegen, desnoods een constructie aan de buitenkant van de rotswand met uitzicht over de Maas in het geval van Dinant-Givet... Maar op andere plaatsen zorgt het voor extra onteigeningen die de tegenstand alleen maar versterken. Die zijn vaak al niet gelukkig met de 'geluidsoverlast' en het feit dat ze die ruimte niet mogen inpalmen, als ze ook nog een deel van hun tuin moeten opofferen...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Alstom Citadis Dualis op De Panne-Duinkerke?

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 23 mar 2021, 01:11
Shrek schreef: 23 mar 2021, 00:38 Wat er echt een kruis maakt over de heropeningen is het totale gebrek aan reizigerspotentieel, moest dat er wel zijn dan komt de spoorlijn er uiteindelijk toch wel.
Reizigerspotentieel alleen is doorgaans bij lange na niet voldoende. Vaak is ook de inzet van een of enkele personen in de regio nodig om een heropening voor elkaar te krijgen. Anders gezegd: het feit dat er een lijn niet heropend wordt, zegt niet per se iets over het reizigerspotentieel.
Maar neen als er echt potentieel is dan komt er ook een trein. Kijk maar naar de hele regio Virton-Athus-Arlon. Sinds de jaren '90 zijn daar duizenden pendelaars naar Luxemburg komen wonen en hopla, in 2006 heropent het reizigersverkeer daar. Ik denk niet dat daar specifieke personen achter zaten, het was gewoon een maatschappelijke evolutie.
Ook op de andere plaatsen waar echt potentieel is (Gent-Zelzate bijvoorbeeld) wordt er uiteindelijk wel werk van gemaakt en komt het er vroeg of laat wel.

Waar jij op doelt zijn politieke heropeningen zoals we nu gezien hebben met de Bellot-trein naar Maubeuge. Dat zijn helemaal niet zo'n duurzame initiatieven en dat zijn doorgaans ook de eerste treinen die eruit gaan bij een besparingsronde in een volgende legislatuur.
Plaats reactie