De Panne-Duinkerke en andere voormalige grensoverschrijdende verbindingen

TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

De Panne-Duinkerke en andere voormalige grensoverschrijdende verbindingen

Bericht door TimJ36 »

In hoeverre kan/mag de Alstom Citadis Dualis (een kruising tussen tram en trein) rijden tussen het overige spoorverkeer?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Kan de Alstom Citadis Dualis tussen overige treinverkeer rijden?

Bericht door Shrek »

TimJ36 schreef: 08 mar 2021, 00:01 In hoeverre kan/mag de Alstom Citadis Dualis (een kruising tussen tram en trein) rijden tussen het overige spoorverkeer?
Die kan dat perfect, in Frankrijk doen ze dat ook op sommige trajecten.

Maar ik zal al maar meteen de grote kanttekening maken: in België zie ik daar geen nuttig gebruik van. De tramnetten van de kust, Gent, Charleroi en Antwerpen hebben een verkeerde spoorbreedte. Rond Brussel zitten alle spoorlijnen die nog maar in de buurt van tramlijnen liggen eivol.
Dus: ja het kan, nee niet in België.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Kan de Alstom Citadis Dualis tussen overige treinverkeer rijden?

Bericht door TimJ36 »

Shrek schreef: 08 mar 2021, 00:12 Die kan dat perfect, in Frankrijk doen ze dat ook op sommige trajecten.

Maar ik zal al maar meteen de grote kanttekening maken: in België zie ik daar geen nuttig gebruik van. De tramnetten van de kust, Gent, Charleroi en Antwerpen hebben een verkeerde spoorbreedte. Rond Brussel zitten alle spoorlijnen die nog maar in de buurt van tramlijnen liggen eivol.
Dus: ja het kan, nee niet in België.
Zou het nut hebben bij een heropening van de lijn De Panne - Duinkerken? Je hebt daar een aantal haltes die op korte afstand op elkaar volgen, dus ik dacht dat dit een alternatief voor de trein zou kunnen zijn. Ik weet echter niet of het de moeite loont om voor alleen dit traject een apart materiaaltype te gebruiken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Kan de Alstom Citadis Dualis tussen overige treinverkeer rijden?

Bericht door Shrek »

TimJ36 schreef: 08 mar 2021, 00:30 Zou het nut hebben bij een heropening van de lijn De Panne - Duinkerken? Je hebt daar een aantal haltes die op korte afstand op elkaar volgen, dus ik dacht dat dit een alternatief voor de trein zou kunnen zijn.
Het ding is niet compatibel met de kusttram, dus ik zie niet veel voordeel aan zon tramtrein tegenover een gewone trein.
Het grote probleem daar is natuurlijk dat de Fransen totaal geen interesse hebben om die lijn te heropenen, ongeacht welk soort materieel er zou rijden. In tegenstelling tot andere grensovergangen (Weert, Maastricht, Aken,...) spelen hier geen grote technische problemen, maar is het puur een gebrek aan interesse en, laten we eerlijk zijn, potentieel aan reizigers dat ervoor zorgt dat daar geen treinen meer rijden.
HLE21
Berichten: 80
Lid geworden op: 17 feb 2021, 20:40
Locatie: Antwerpen

Re: Kan de Alstom Citadis Dualis tussen overige treinverkeer rijden?

Bericht door HLE21 »

Shrek schreef: 08 mar 2021, 00:38
TimJ36 schreef: 08 mar 2021, 00:30 Zou het nut hebben bij een heropening van de lijn De Panne - Duinkerken? Je hebt daar een aantal haltes die op korte afstand op elkaar volgen, dus ik dacht dat dit een alternatief voor de trein zou kunnen zijn.
Het ding is niet compatibel met de kusttram, dus ik zie niet veel voordeel aan zon tramtrein tegenover een gewone trein.
Het grote probleem daar is natuurlijk dat de Fransen totaal geen interesse hebben om die lijn te heropenen, ongeacht welk soort materieel er zou rijden. In tegenstelling tot andere grensovergangen (Weert, Maastricht, Aken,...) spelen hier geen grote technische problemen, maar is het puur een gebrek aan interesse en, laten we eerlijk zijn, potentieel aan reizigers dat ervoor zorgt dat daar geen treinen meer rijden.
Staat die lijn onder draad?
En zo ja, welke voltage (of hoe noemt dat)?
Respect moet ge verdienen, niet alleen maar willen
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Kan de Alstom Citadis Dualis tussen overige treinverkeer rijden?

Bericht door Shrek »

HLE21 schreef: 08 mar 2021, 01:48 Staat die lijn onder draad?
En zo ja, welke voltage (of hoe noemt dat)?
Neen er hangt geen bovenleiding, maar dat kan geen kwaad gezien SNCF talloze diesel- en zelfs bimode-treinstellen heeft.
Je zou in De Panne heel gemakkelijk een extra perron kunnen bouwen op de oude goederenkoer, dat zou dan enkel uit Frankrijk te bereiken zijn, de bedding ligt er zelfs nog.
Maar zoals gezegd: amper potentieel, geen interesse uit Frankrijk.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Kan de Alstom Citadis Dualis tussen overige treinverkeer rijden?

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 08 mar 2021, 01:52 Maar zoals gezegd: amper potentieel, geen interesse uit Frankrijk.
Geen interesse zou kunnen kloppen. Potentieel (4000 reizigers/dag) is in het verleden echter al aangetoond, zie bv.:
https://www.trekhaak-73.be/imgs/VERTALI ... el%201.pdf

Potentieel en politieke interesse zijn niet altijd aan elkaar gerelateerd.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Kan de Alstom Citadis Dualis tussen overige treinverkeer rijden?

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 08 mar 2021, 12:43
Shrek schreef: 08 mar 2021, 01:52 Maar zoals gezegd: amper potentieel, geen interesse uit Frankrijk.
Geen interesse zou kunnen kloppen. Potentieel (4000 reizigers/dag) is in het verleden echter al aangetoond, zie bv.:
https://www.trekhaak-73.be/imgs/VERTALI ... el%201.pdf

Potentieel en politieke interesse zijn niet altijd aan elkaar gerelateerd.

Groetjes,
Rian
Zo'n "studie" gemaakt op maat van een belangengroep toont niet veel aan natuurlijk. 4000/dag is zeer zwaar overschat, dat haal je nooit op zo'n plek.
Laten we niet vergeten dat er maatschappelijk niet heel veel linken zijn tussen Noord-Frankrijk en België, waardoor er vanzelf weinig vraag naar vervoer bestaat. Belgen die naar Frankrijk willen gaan naar Lille, Parijs of verder. Bijna niemand zit te wachten op een trein naar Duinkerke (of Jeumont, Maubeuge, Givet of Valenciennes bij uitbreiding). Ook omgekeerd laat België de meeste Noord-Fransen koud. Het beste bewijs is wel dat grote steden als Tourcoing of Roubaix met een goede bediening al amper reizigers uit België hebben, dan moet je je bij kleinere plaatsen de vraag eigenlijk al niet stellen. Elke studie die iets anders aantoont is dus met heel grote scepsis te bekijken.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Kan de Alstom Citadis Dualis tussen overige treinverkeer rijden?

Bericht door TimJ36 »

Duinkerken is natuurlijk wel gelegen aan de drukbezochte kuststreek (een buitenbeentje met de andere grensverbindingen). En de aansluiting met TGV-treinen naar Parijs is daarbij een extra troef.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Kan de Alstom Citadis Dualis tussen overige treinverkeer rijden?

Bericht door Shrek »

TimJ36 schreef: 08 mar 2021, 13:18 Duinkerken is natuurlijk wel gelegen aan de drukbezochte kuststreek (een buitenbeentje met de andere grensverbindingen). En de aansluiting met TGV-treinen naar Parijs is daarbij een extra troef.
Je kunt het hebben van een kustlijn nu moeilijk een troef noemen voor reizigers die uit Veurne, Koksijde of De Panne moeten komen. Duinkerke is inderdaad toeristisch, maar het is vooral gegeerd bij Fransen, niet bij Belgen. Ook alle tussenliggende dorpjes zijn typische vakantiedorpen waar Fransen graag de zomer doorbrengen maar waar Belgen niet veel te zoeken hebben, die gaan wel naar De Haan of Bredene.
Zoals met bijna alle verdwenen verbindingen geldt ook hier: het is ooit gesloten omdat er niet genoeg reizigers waren, wat is er fundamenteel veranderd waardoor het er nu opeens veel meer zouden zijn?
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Alstom Citadis Dualis op De Panne-Duinkerke?

Bericht door jan_olieslagers »

Er is wel degelijk flink wat affiniteit tussen ruwweg Kortrijk (en ruime omgeving) en het conglomeraat Rijsel/Tourcoing/Roubaix. Veel Vlamingen gaan in Frankrijk inkopen, meer en meer Fransen komen in Vlaanderen werken (als ze min of meer met de taal uit de voeten geraken, maar daar wordt stevig aan gewerkt). Om te winkelen is de trein natuurlijk niet ideaal, maar voor woon-werkverkeer des te meer.

Maar dat zegt weinig voor de verbinding naar Duinkerke(sic!)*. Terecht is aangestipt dat er daarvoor nauwelijks een doelpubliek is; al denk ik dat een beetje slimme marketing daar wel iets zou kunnen aan doen. Toen ik dertig jaar geleden al eens met mijn kleuters naar het zeetje reed was dat nooit naar de Belgische kust, wel naar Nederlands Zeeland of naar de Opaalkust. Bv. Bray-Dunes is best aantrekkelijk, voor een bepaald publiek, maar er is nauwelijks een Belg die ervan weet.

Die marketing lijkt de Fransen al even weinig te interesseren als de treindienst. Dus: noppes.

Als nabedenking: als er zo'n treindienst kwam, dan zou er wel eens enige clientele kunnen gevonden worden in lieden die in Duinkerke de boot nemen naar Engeland en nog gauw een voorraadje sigaretten (of ander rookgerei) komen inslaan. Maar of men daarmee aan 4000 reizigers per dag zou geraken lijkt ook mij twijfelachtig. Trouwens, wie neemt nog de boot naar Engeland, post-Brexit? Een schijntje van het vroegere getal, lijkt me.

@Tim: het is Duinkerke, niet Duinkerken. Net zoals Middelkerke, Westkerke, en misschien nog wel meer.
welke voltage (of hoe noemt dat)?
Dat heet in het formele Nederlands "spanning".
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Kan de Alstom Citadis Dualis tussen overige treinverkeer rijden?

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 08 mar 2021, 13:10
rvdborgt schreef: 08 mar 2021, 12:43
Shrek schreef: 08 mar 2021, 01:52 Maar zoals gezegd: amper potentieel, geen interesse uit Frankrijk.
Geen interesse zou kunnen kloppen. Potentieel (4000 reizigers/dag) is in het verleden echter al aangetoond, zie bv.:
https://www.trekhaak-73.be/imgs/VERTALI ... el%201.pdf

Potentieel en politieke interesse zijn niet altijd aan elkaar gerelateerd.
Zo'n "studie" gemaakt op maat van een belangengroep toont niet veel aan natuurlijk. 4000/dag is zeer zwaar overschat, dat haal je nooit op zo'n plek.
Laten we niet vergeten dat er maatschappelijk niet heel veel linken zijn tussen Noord-Frankrijk en België, waardoor er vanzelf weinig vraag naar vervoer bestaat. Belgen die naar Frankrijk willen gaan naar Lille, Parijs of verder. Bijna niemand zit te wachten op een trein naar Duinkerke (of Jeumont, Maubeuge, Givet of Valenciennes bij uitbreiding). Ook omgekeerd laat België de meeste Noord-Fransen koud. Het beste bewijs is wel dat grote steden als Tourcoing of Roubaix met een goede bediening al amper reizigers uit België hebben, dan moet je je bij kleinere plaatsen de vraag eigenlijk al niet stellen. Elke studie die iets anders aantoont is dus met heel grote scepsis te bekijken.
Uiteraard moet je iedere studie kritisch bekijken. Verder moet je een studie niet diskwalificeren zonder hem gelezen te hebben.
Het genoemde cijfers kwam niet van deze belangengroep zelf maar van 'de afdeling “Transports et déplacements urbains” van de “Direction générale des services techniques de la Communauté Urbaine de DUNKERQUE”'. Het cijfer is wel al relatief oud (1997) en zou opnieuw bekeken moeten worden maar het kan een idee geven. Ik vind het eerlijk gezegd ook wat aan de hoge kant. Maar het zou bv. best kunnen dat dit over het totale aantal reizigers gaat en niet alleen over de grensoverschrijdende reizigers.

Groetjes,
Rian
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Alstom Citadis Dualis op De Panne-Duinkerke?

Bericht door Paul »

Vergeet niet dat er een frequent rijdende gratis bus is van het station van De Panne richting Duinkerke. Voor toeristische verplaatsingen is die best wel interessant. Ik heb het al een paar keer gedaan: met die bus tot Bray-Dunes of tot Duinkerke en dan te voet over het strand terug richting De Panne: zeer aangename wandeling :)
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
HLE21
Berichten: 80
Lid geworden op: 17 feb 2021, 20:40
Locatie: Antwerpen

Re: Alstom Citadis Dualis op De Panne-Duinkerke?

Bericht door HLE21 »

jan_olieslagers schreef: 08 mar 2021, 13:52
welke voltage (of hoe noemt dat)?
Dat heet in het formele Nederlands "spanning".
Ge moest weer iets zeggen...
Hij begreep wat ik bedoelde, dus...
Respect moet ge verdienen, niet alleen maar willen
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Alstom Citadis Dualis op De Panne-Duinkerke?

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 08 mar 2021, 13:52 Er is wel degelijk flink wat affiniteit tussen ruwweg Kortrijk (en ruime omgeving) en het conglomeraat Rijsel/Tourcoing/Roubaix. Veel Vlamingen gaan in Frankrijk inkopen, meer en meer Fransen komen in Vlaanderen werken (als ze min of meer met de taal uit de voeten geraken, maar daar wordt stevig aan gewerkt).
De Toerkonjers en Robaaiers nemen toch bijzonder weinig de trein richting Kortijk of verder. Ben je zeker dat het over Fransen gaat en geen Franstalige Belgen? De pendel uit Henegouwen richting West-Vlaanderen zit wel in de lift.
Plaats reactie