Toename reistijd Amsterdam-Luxemburg in bijna 60 jaar!

Plaats reactie
edelweiss
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 apr 2018, 23:17

Toename reistijd Amsterdam-Luxemburg in bijna 60 jaar!

Bericht door edelweiss »

Ik heb nog een oude NS-spoordienstregeling van zomer 1962.
De TEE Edelweiss (dat was een dieseltrein) deed toen 5 uur en 4 minuten over de afstand Amsterdam-Luxemburg of Luxemburg-Amsterdam. Nu geeft de DB-navigator mèt Thalys erbij een rijstijd van minimaal 5 uur en 34 minuten aan. Ik begrijp, die TEE had natuurlijk overal voorrang enz. enz. en reed maar één keer per dag. Toch sta ik van deze toename in rijtijd versteld nu mèt hogesnelheidslijnen tussen Amsterdam en Antwerpen. Bovendien deed die TEE maar 2 uur en 25 minuten over de rit tussen Brussel-Noord en Luxemburg.
In die tijd was het spreekwoord “met een sneltreinvaart” nog op zijn plaats. Er waren nog nauwelijks autosnelwegen bijvoorbeeld.
Thalys via Brussel-Zuid en IC vanaf Amsterdam via Brussel-Noord echter (6 uur 20 minuten).
TEE met stop in Namen en Aarlen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Toename reistijd Amsterdam-Luxemburg in bijna 60 jaar!

Bericht door Shrek »

Snelheid is dan ook maar één van de factoren die de kwaliteit van een verbinding weergeven. Kijk bijvoorbeeld eens naar hoeveel mensen op een dag het traject kunnen doen en je komt er op uit dat het er vandaag makkelijk 10 keer meer zijn. Ook de prijzen zijn veel schappelijker, de TEE was iets wat de gewone man niet kon betalen. Al bij al zijn we vandaag dus veel beter af.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Toename reistijd Amsterdam-Luxemburg in bijna 60 jaar!

Bericht door Paul »

Ook op veel binnenlandse verbindingen is de reistijd de laatste 20-30 jaar stelselmatig langer en langer geworden. Het voorbeeld dat ik het beste ken, wegens jarenlang wekelijks gebruik, is de rechtstreekse verbinding Leuven - Sint-Niklaas: in de jaren '90 was dat 58 minuten, vandaag 73 minuten, een kwartier langer dus of een stijging van meer dan 25%. Er zijn nog veel andere soortgelijke voorbeelden.

De oorzaken zijn legio:
- drukker treinverkeer
- strengere veiligheidsregels
- het systematisch inlassen van bufferminuten, in de hoop daardoor stipter te rijden (wat slechts matig lukt)
enz. enz.

Maar jammer vind ik het wel. En zeggen dat het 'later', 'als al de werken gedaan zijn', beter wordt... Eerst zien en dan geloven!

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Toename reistijd Amsterdam-Luxemburg in bijna 60 jaar!

Bericht door K V B »

Paul schreef: 02 dec 2021, 16:41 Ook op veel binnenlandse verbindingen is de reistijd de laatste 20-30 jaar stelselmatig langer en langer geworden. Het voorbeeld dat ik het beste ken, wegens jarenlang wekelijks gebruik, is de rechtstreekse verbinding Leuven - Sint-Niklaas: in de jaren '90 was dat 58 minuten, vandaag 73 minuten, een kwartier langer dus of een stijging van meer dan 25%. Er zijn nog veel andere soortgelijke voorbeelden.

De oorzaken zijn legio:
- drukker treinverkeer
- strengere veiligheidsregels
- het systematisch inlassen van bufferminuten, in de hoop daardoor stipter te rijden (wat slechts matig lukt)
enz. enz.

Maar jammer vind ik het wel. En zeggen dat het 'later', 'als al de werken gedaan zijn', beter wordt... Eerst zien en dan geloven!
Het feit dat men eerst bouwt en dan pas kijkt wat men er mee gaat doen is ook wel een factor...

De SBB volgt al jaren het principe "dienstregeling eerst". DB begint dat nu ook te doen. Hopelijk slaat dat ooit bij de NMBS aan...
Plaats reactie